Hallo Peter,Peter van Velzen schreef: Een van de allereerste voorbeelden was Mohammed's interpretatie van de Christelijke theorie van de drieeenheid. Die is niet in overeenstemming met de huidige leer, en waarschijnlijk ook niet met de toenmalige, maar wie de praktijk in de Rooms-katholieke kerek bekijkt krijgt inderdaad eerder de indruk dat Maria als een god aanbeden wordt, dan de heilige geest. De onlogische theorie van de drieeenheid was wellicht te ingewikkeld voor een eenvoudige handelaar uit Mekka. Ik zie het niet echt als "fout" hoor. Maar alle Christelijke theologen uiteraard wel!
Ik lees de Koran al een jaar of 10. Ik meen dat ik verzen ben tegengekomen die zowel de drie eenheid als goden uitlegt, maar ook verzen waarin dit duidelijk niet het geval is. Helaas kan ik deze laatstgenoemden verzen niet terug vinden.
Verder denk ik dat er vast mensen leven of hebben geleefd die de drie eenheid als drie goden interpreteren. De Koran spreekt dus (naar mijn weten) allebei de varianten aan.
(Die speciale verzen ben ik je nog schuldig, misschien later)
In mijn ervaring is het in de Islam zo dat alles wat aanbeden word naast Allah als een "god" word gezien. Maria en Jezus worden aanbeden. In de Islam mag je alleen Allah aanbidden. Als je je gebed richt tot een ander dan krijgt dat andere automatisch het etiket "god".