Laten we nog eens de stelling er bij pakken van Popper. (omdat je er zo'n waarde aan hecht)pallieter schreef: ↑21 mei 2019 15:49In een theorie geloof je niet, dat is jouw probleem: jij denkt van wel. Jij weet zo weinig van wetenschap dat je het op hetzelfde niveau plaatst dan geloof.Mcmadtasty schreef: ↑21 mei 2019 15:10 Voor zover je weet roei je geen ecosysteem uit. Voor zover je weet roei je 1 bepaalde genetische code uit, omdat voor zover je weet die genetische code maar 1 doel heeft. Het is slechts een theorie wat je stelt, waar je in geloofd.
Vervolgens in het tweede gedeelte even de regel er uitgeknipt:De juistheid van een theorie kan althans volgens de wetenschapsfilosoof Karl Popper nooit bewezen (geverifieerd) worden
De basis van wetenschap is dus een theorie die je nooit bewijzen kunt.Een theorie is dan wetenschappelijk als deze falsifieerbaar is
Wat blijft er over wanneer je het niet kunt bewijzen "dat het zo is"? Volgens mij alleen maar geloven "dat het zo is".
Dat wat wetenschap inhoud is
doorAls meerdere onafhankelijke waarnemers dezelfde waarneming doen, kan er overeenstemming worden bereikt over de juistheid van een dergelijke waarneming.
VervolgensEen theorie is dan wetenschappelijk als deze falsifieerbaar is, oftewel als het in beginsel mogelijk is een experiment uit te voeren, waarvoor geldt dat voorafgaand aan het uitvoeren van het experiment exact aan te geven valt, bij welke uitkomst de geldigheid van de theorie verworpen moet worden. Daarmee worden de wetenschappen volgens Popper gekenmerkt door de deductieve methode van falsificatie.
Wat Popper vertelt. m.i. is op het moment dat dat er een test succesvol verloopt, dat je nog steeds niet kunt zeggen dat het zo isIndien de cruciale test succesvol verloopt, dan is er volgens Popper geen sprake van verificatie of bevestiging, aangezien het niet uitgesloten kan worden dat er in de toekomst een test wordt uitgevoerd die de theorie weerlegt.
Waarmee hij m.i. zegt, het versterkt wel de geloofwaardigheid van de theorie.Er is wel sprake van corroboratie, de theorie wordt versterkt.
Wetenschap heeft voor mij ook heel veel affiniteit met religie.
Ik krijg ieder jaar bezoek van een groepje Jehova getuigen en wanneer wij dan met elkaar spreken over de wereld en het wereldse gebeuren, komt er altijd een bijbel op tafel waar alles in te vinden is en dan zeggen ze God zegt daarover..........
Precies hetzelfde zie ik hier ook gebeuren wanneer er allemaal links worden gestrooid.
Hier moet je je informatie weghalen, het staat allemaal in de bijbel van de wetenschap. Gemakkelijk te bereiken via google.