Montem schreef:Nee heb je niet beantwoord, de stelling was dat de herkomst bekend was maar nu verwijs je naar de abiogenesetheorie waar helemaal niets in gebeurd. Dus nogmaals wat is de herkomst?
Je vragen zijn al meerdere malen beantwoord, maar blijkbaar begrijp je het nog steeds niet. Laten we teruggaan naar
deze post, waarin je vroeg:
"Dus wat is de herkomst van de soort wat aan de basis staat van de keten, om het maar even simpeler te zeggen waar komt de eerste dier vandaan?"
Antwoord: dit is geen vraag die de evolutietheorie hoeft te beantwoorden, want die houdt zich niet bezig met het ontstaan van leven. Het ontstaan van leven uit niet-levende materie valt onder abiogenese en binnen het vakgebied van de scheikunde - niet de biologie.
Daarna vroeg je in
deze post: "Ja dat weet ik, de opmerking was dat de herkomst van soorten bekend is, nu vraag ik wat die herkomst is?"
Antwoord: Je haalt hier het ontstaan van
leven en het ontstaan van
soorten door elkaar. Nieuwe soorten ontstaan doordat evolutionaire processen (o.a. mutaties, recombinatie, genetische drift, natuurlijke selectie) ervoor zorgen dat groepen organismen, afkomstig uit dezelfde populatie maar gescheiden door tijd of plaats, over een langere periode dermate grote genetische verschillen teweegbrengen dat ze zich niet meer met elkaar kunnen voortplanten.
Dus nogmaals: als je met de allereerste 'soort' het allereerste organisme bedoelt, dan is het antwoord: dat weten we niet. Er zijn wel aanwijzingen: de oudste bekende fossielen zijn van door cyanobacterien gevormde stromatolieten van 3,7 miljard jaar oud. Maar voor hetzelfde geld vinden we ooit nog oudere fossielen, dus we zullen waarschijnlijk nooit weten wat die eerste levensvorm precies was. Maar zoals gezegd: voor de evolutietheorie is dat niet van belang. Die houdt zich slechts bezig met de verandering van genetische frequenties.
Montem schreef:Mijn bezwaar tegen de evolutietheorie is dat de term evolutie misleidend is, het enigste wat bewezen is variatie.
Wat is er misleidend aan het woord 'evolutie'? Het beestje moet toch een naam hebben? Zoals ik al zei: je mag het ook 'klerp' of 'verzimmenis' noemen, maar het beschrijft nog steeds hetzelfde natuurlijke proces. En het proces dat we in de natuur waarnemen is dat genetische variatie optreedt a.g.v. mutaties, recombinatie, genetische drift en natuurlijke selectie. En 'het enigste wat bewezen is, is variatie'? Um...ja. Dat is namelijk wat evolutie is: overerving met variatie. Meer niet.
Montem schreef:De evolutietheorie is micro en macro, doordat micro is bewezen betekent niet dat macro evolutie is bewezen en dat suggereert die term wel.
We nemen slechts één proces waar in de natuur, namelijk overerving met variatie. Als jij denkt dat het er twee zijn; of dat overerving met variatie spontaan stopt na X tijd; of dat overerving met variatie niet cumulatief is - dan dien je dat aan te tonen. In de praktijk nemen we namelijk één proces waar van overerving met variatie. Er zijn geen gevallen bekend van populaties die ineens niet meer onderhevig waren aan evolutionaire processen. En we zien in de praktijk dat genetische variatie cumulatief is. Ik ben dus erg benieuwd of je naar een concreet geval kunt wijzen die met deze observaties in tegenspraak is.
Montem schreef:Ik denk dat het beter is om de term te veranderen en dit variatie binnen de soort te noemen, trouwens ik vermoed dat het woordje variatie oudere papieren heeft dan evolutie.
Okee, dan noemen we het waargenomen proces van overerving met variatie voortaan niet meer 'evolutie' maar 'variatie'. Het nut daarvan ontgaat me echter volledig, aangezien we het dan nog steeds over exact hetzelfde proces hebben. Ik heb in elk geval nog nooit meegemaakt dat semantiek realiteitsbeïnvloedende krachten heeft.
Montem schreef:Ook weer foutief, kunstmatig ingrijpen haalt het naturalistische uit de theorie, eigenlijk zeg je hiermee dat er intelligentie nodig is om evolutie te laten werken?
De term 'evolutie' zegt niets over de vorm van selectiedruk. Die kan natuurlijk of kunstmatig zijn. Intelligentie is niet nodig om evolutie te laten werken, anders zouden we het proces niet in de vrije natuur waarnemen. Selectiedruk is in principe natuurlijk, tenzij iemand opzettelijk organismen met bepaalde fenotypische kenmerken met elkaar kruist om een bepaalde variant te kweken. In dat geval is er sprake van kunstmatige selectie.
Montem schreef:Ik snap heel goed dat ze die termen niet willen gebruiken want dan komt er aan het licht dat alleen micro evolutie bewezen is en aaneengeschakelde micro-evolutie levert geen macro-evolutie op, (...)
Ze gebruiken die termen niet omdat we maar één proces van overerving met variatie waarnemen. Micro- en macro-evolutie zijn simpelweg geen coherente begrippen.
Montem schreef:(...) omdat daarbij geen nieuwsoortige organen, structuren en functies ontstaan en geen toename van daarvoor passende informatie in het erfelijk materiaal van het levende wezen plaatsvindt.
En dat zou wel moeten, omdat...? Het resultaat van succesvolle evolutie is toegenomen adaptatief vermogen - niet toegenomen complexiteit. En wat bedoel je met 'informatie in het erfelijk materiaal van het levende wezen'? Definieer 'informatie' en waar ik die kan vinden in levende wezens (in de cellen? moleculen? atomen?).
Montem schreef:Doppelgänger schreef:En wat bedoel je met genetische verarming? Daar heb ik nog nooit van gehoord.
Dan heb ik dus op dit vlak met een leek te maken? Misschien zegt de term genetische erosie je wat?
Ja, dat is het gevolg van kleiner wordende populaties, resulterend in een groter effect van genetische drift. Het leidt tot inteelt, met alle gevolgen van dien. Dit is echter een bekend proces binnen de evolutietheorie. Wat voor punt probeer je hiermee te maken?
Doppelgänger schreef:Het creationisme beschrijft het vanuit bijbelse kaders, de evolutie verklaart dat alles vanuit een gemeenschappelijke voorouder wat neerkomt op een microbe vanuit de oersoep.
Ten eerste: je haalt weer abiogenese en evolutie door elkaar. Ten tweede: je haalt evolutie en de evolutie
theorie door elkaar.
Montem schreef:De creationisten hebben geen gemeenschappelijke voorouder maar de basistypentheorie, variatie binnen de soort is daar een onderdeel van, je hebt dus de creationisten nodig want die hebben het aan het rechte eind gebaseerd op de bijbel, misschien is dat een boek voor jouw?
Ik heb tot mijn twintigste christelijk onderwijs gehad, maar ik kan me iets dergelijks niet herinneren. Kun je me naar de specifieke passage(s) wijzen?
Montem schreef:Dan geef je het toch niet, het zegt genoeg.
Ik gaf je de zoektermen die direct naar de relevante informatie leiden, dus deze reactie lijkt me niet nodig. Wat is precies het probleem?
Montem schreef:Dus ik moet als creationist een voorspelling doen over evolutie? Gekker moeten we het niet maken.
Jij bent degene die stelt dat creationisme de geobserveerde verandering van allelfrequenties in populaties (kortweg 'evolutie' genoemd) beter kan verklaren dan de evolutietheorie. Dat houdt in dat creationisme hieromtrent toetsbare voorspellingen doet die die beter geachte verklaring bevestigen. Dus hoe testen we de creationistische verklaring voor overerving met variatie?
Montem schreef:De ontwikkeling van penicilline heeft niks met evolutie te maken, het is een schimmel die gewoon voorkomt in de natuur.
Dus penicilline is tegenwoordig nog net zo'n effectief antibioticum als tijdens de introductie in de jaren '40 van de vorige eeuw?