Rusland en Oekraïne

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Rusland en Oekraïne

Bericht door Rereformed »

Gerard R. schreef: 18 aug 2024 19:38 Ik heb liever dat Ukraine daar vandaan blijft. Hier en daar een keer een bom of drones van Ukraine in Rusland kan ik
me wél voorstellen. Ik ben benieuwd wat Putin gaat zeggen en doen. Maar we moeten wel eerlijk blijven.
Het blijkt een meesterzet te zijn van de Oekraïeners. Poetin heeft al bijna twee weken de kans gehad om wat te doen, maar Rusland blijkt geen afdoend antwoord te hebben en Oekraïne blijft de bufferzone uitbreiden.
Wat nu gebeurt is het oude z.g. Tit for Tat effect". Want "wat jij kan kan ik beter".
Dat is een buitengewoon naieve interpretatie van het gebeuren.
Born OK the first time
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Rereformed schreef: 19 aug 2024 06:23
Gerard R. schreef: 18 aug 2024 19:38 Ik heb liever dat Ukraine daar vandaan blijft. Hier en daar een keer een bom of drones van Ukraine in Rusland kan ik
me wél voorstellen. Ik ben benieuwd wat Putin gaat zeggen en doen. Maar we moeten wel eerlijk blijven.
Het blijkt een meesterzet te zijn van de Oekraïeners. Poetin heeft al bijna twee weken de kans gehad om wat te doen, maar Rusland blijkt geen afdoend antwoord te hebben en Oekraïne blijft de bufferzone uitbreiden.
Wat nu gebeurt is het oude z.g. Tit for Tat effect". Want "wat jij kan kan ik beter".
Dat is een buitengewoon naieve interpretatie van het gebeuren.
Ik hoop er het beste van. Ik ben benieuwd.
Maar Prigoshin toonde al dat het kon met zijn ritje naar Moskou.
Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief...
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Gerard R. schreef: 19 aug 2024 10:19 Ik hoop er het beste van. Ik ben benieuwd.
Maar Prigoshin toonde al dat het kon met zijn ritje naar Moskou.
Het gaat erom een bufferzone te scheppen in het gebied aan de noord-grens. Die grens moet al jarenlang goed bemand worden met Oekraïense soldaten, terwijl de Russen daar met de pet naar konden gooien, omdat het westen Oekraïne verboden had om de door het westen geschonken wapens te gebruiken op Russisch grondgebied.
Nu worden de Russen gedwongen om de gehele lange grens met Oekraïne veel beter te beschermen. En daarvoor moeten ze óf troepen weghalen uit de andere frontgebieden, óf dienstplichtige jongetjes van 18, 19 zonder oorlogservaring (die zichzelf al gauw overgeven) voor inzetten.

Het grappige is dat Poetin deze inval van Oekraïne aan zichzelf te danken heeft: in mei begon Rusland een nieuw offensief vanuit het noorden om Charkiv te veroveren. Dat mislukte, maar had als gevolg dat Oekraïne permissie kreeg om die westerse wapens ook op Russisch grondgebied te mogen gebruiken.
Born OK the first time
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Gerard R. schreef: 18 aug 2024 19:38 Wat nu gebeurt is het oude z.g. Tit for Tat effect. Als dit onderhavige geval niet een keer kan worden genormaliseerd krijgen
we zo'n wereld of we hebben hem al. En dan kan het gebeuren dat oorlogen alleen maar groter worden.
Want "wat jij kan kan ik beter"... En de Rus heeft een hoop spullen. En de Navo ook.
En dan hebben we de Chinezen nog niet gehad...
Zo, verder hoef ik niet te vertellen wah..?
Voor zover ik op de hoogte ben, is Tit for Tat een van de betere strategiën in dit soort situaties. Als alle landen die Rusland binnenvalt, de oorlog binnen hun eigen land houden, dan ondervind Rusland geen noemenswaardig nadeel van dat soort acties. De enige manier om Rusland te laten stoppen met dit soort acties, is als daar een redelijk risico aan verbonden is.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Is het wel oog om oog? Preston Stewart, militaire Blogger stelt vragen https://youtu.be/CT_Vsk3NVdQ?si=keTotZVMUSoOxYTj
Is het allemaal niet een afleiding voor iets anders? Alle argumenten, bufferzone, laten zien in ieder geval iets te kunnen doen, Poetin vernederen, snijdt het allemaal wel houdt?
Over dat laatste, Poetin beleeft eigenlijk al sinds eind februari 2022 vernedering na vernedering, maar wat maakt het eigenlijk uit? Hij blijft zijn plan trekken.

Vergeet niet: Rusland gaat gewoon stug door in de Donbas en maakt daar echt wel vorderingen. Poetin lijkt daar toch nog steeds de prioriteit te leggen.

Wit-Rusland trekt troepen samen bij de Oekraïnse grens. Wat voert 'Luka' in zijn schild...?

De grootste nucleaire macht ter wereld en toch binnengevallen: analist William Spaniel geeft een analyse https://youtu.be/9_BigVVhtEU?si=SxEh9mP1UUJ7Mh0q

(Dit is waarom ik de voorkeur geeft aan dit kanalen boven Nieuwsuur.)
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

B.S. schreef: 19 aug 2024 17:04 Is het wel oog om oog? Preston Stewart, militaire Blogger stelt vragen https://youtu.be/CT_Vsk3NVdQ?si=keTotZVMUSoOxYTj
Is het allemaal niet een afleiding voor iets anders? Alle argumenten, bufferzone, laten zien in ieder geval iets te kunnen doen, Poetin vernederen, snijdt het allemaal wel houdt?
Over dat laatste, Poetin beleeft eigenlijk al sinds eind februari 2022 vernedering na vernedering, maar wat maakt het eigenlijk uit? Hij blijft zijn plan trekken.
Het verschil is Poetin minder gemakkelijk de bevolking kan bedriegen. De Russische burgers worden nu rechtstreeks op Russische bodem met de oorlog geconfronteerd.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Ach, wat je in ieder geval wel van die Nieuwsuur repo kon opmaken was het 'schaapachtige' gedrag van gemiddelde, zij het behoorlijk bejaarde Russen kon opmaken. De strijd bevindt zich op nog maar een fractie van het Russische grondgebied. En 'nu maken wij Russen ook mee wat we anderen aandoen. Stop met die oorlog'? Misschien wel de meeste Russen vinden de strijd gewoon ok. En dan nog. Gaan demonstreren?
Een nieuwe mobilisatieronde zal niet leuk gevonden worden, maar wat moet je daar uiteindelijk tegen doen? Moedertje Rusland is wel binnengevallen...
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

axxyanus schreef: 19 aug 2024 19:21 Het verschil is Poetin minder gemakkelijk de bevolking kan bedriegen. De Russische burgers worden nu rechtstreeks op Russische bodem met de oorlog geconfronteerd.
Het betekent groot gezichtsverlies. En nu weten de Russen ook dat het continue dreigen met atoomwapens simpel gebluf was. Wie eenmaal liegt, verliest voor altijd zijn geloofwaardigheid.
Zionist
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Hij, Poetin, gaat echt niet weg in de huidige constellatie door 'verlies aan geloofwaardigheid'. Hij incasseert voortdurend, en komt met nieuwe zetten. Misschien laat hij Loekashenka wel Oekraïne aanvallen. In Oost-Oekraïne laat hij gestaag voortvechten. Hij stuurt nog troepen op de fiets met stokken of manchettes het veld in. (Je zou hem er toe in staat achten.)
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

B.S. schreef: 19 aug 2024 21:30 Hij, Poetin, gaat echt niet weg in de huidige constellatie door 'verlies aan geloofwaardigheid'. Hij incasseert voortdurend, en komt met nieuwe zetten. Misschien laat hij Loekashenka wel Oekraïne aanvallen. In Oost-Oekraïne laat hij gestaag voortvechten. Hij stuurt nog troepen op de fiets met stokken of manchettes het veld in. (Je zou hem er toe in staat achten.)
Beuken en verzwakken. Op alle mogelijke manieren (evt. met hulp inderdaad).
Het implodeert een keer, lijkt Putin te denken.
Je kan hem geen zin voor avontuur en persistentie ontzeggen.

En misschien denkt hij ook wel dat die inval van Duitsers in WO2 heel wat ernstiger was dan wat Ukraine nu doet.
Ook de Duitsers zijn de Russen met wat hulp (van het klimaat toen) te boven gekomen is de herinnering.
En ik ben er zeker van dat Putin dat terugblikken héel sterk heeft. Zo wordt bv. hier en daar ook beschreven hoe diep het trauma van de ineen vallende Sovjet Unie bij hem is.
Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief...
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

En met hem bij tientallen miljoenen Russen.
Rusland vanaf 26 december 1991 is op de wereld geworpen zonder dat het een echt idee van zichzelf had, zonder imperium in één of andere vorm. Met een schoktherapie moest het even snel een hypermoderne kapitalistische markteconomie worden en dan kwam alles goed. Het pakte anders uit. En Rusland heeft nooit zijn verleden verwerkt. En trof politici die vooral aan zichzelf dachten. En toen kwam er één bovendrijven die weer van een belangrijke rol in de wereld droomde (het risico dat eigenlijk al in 1991 ingebakken zat (voortekenen Vladimir Zjirinovski en de sterke terugkeer van de communistische partij in de jaren negentig, een politicus als oud-generaal Lebed).
Rereformed
Moderator
Contacteer:

B.S. schreef: 19 aug 2024 23:00 En met hem bij tientallen miljoenen Russen.
Rusland vanaf 26 december 1991 is op de wereld geworpen zonder dat het een echt idee van zichzelf had, zonder imperium in één of andere vorm. Met een schoktherapie moest het even snel een hypermoderne kapitalistische markteconomie worden en dan kwam alles goed. Het pakte anders uit.
En nu wilde Poetin het imperium met een schoktherapie weer even snel opnieuw creëren. En pakt het weer anders uit.
Rusland kon altijd nog zichzelf zien als militaire grootmacht. Maar de angst en het respect daarvoor is nu in de gehele wereld volledig weggevallen. Het land blijkt een papieren tijger te zijn, erger nog, het mikpunt van algemene spot in de westerse wereld. Het nieuws van vandaag spreekt boekdelen:

UNBELIEVABLE FOOTAGE: Drunk Russian Helicopter Pilots BURN TO ASHES OWN GROUND FORCES

"Amazing, they honestly thought they were the second strongest military in the world"
"Indeed, 2nd strongest army in Russia"
"Russia is pretty good at handling static fighting, but as soon as there is movement involved, it all collapses."

"2022: Putin: "WE WILL DEMILITARIZE UKRAINE"
2023: 1950s T-54 tanks, Chinese golf carts and begging North Korea for ammo. In Avdivka Russia is using 1930s military trucks.
2024: The entire world is laughing at PUTIN as Russia collapses..."

"The damage Russia has done to itself embarking on this criminal war is astonishing."

Het is Rusland dat voor onze ogen implodeert.
Born OK the first time
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Wat hard nodig is, is fatsoenlijke informatie voorzieningen in dat land zodat het volk zich massaal en openlijk tegen de dictator gaat keren.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

dikkemick schreef: 20 aug 2024 06:54 Wat hard nodig is, is fatsoenlijke informatie voorzieningen in dat land zodat het volk zich massaal en openlijk tegen de dictator gaat keren.
Ha, jij blijft altijd idealistisch. Een Palestijnse staat creëren die vreedzaam naast Israel leeft en Rusland dat een fatsoenlijk land wordt. Moet kunnen.
Waarop een Fin enkel kan reageren met: #-o
Wel, wij Finnen doen ook af en toe aan onmogelijke wensdromen. We hopen stiekem en van harte dat de Oekraïeners het Kremlin met de grond gelijk maken en Rusland verandert in totale chaos. En daarna inklapt en in kleinere stukjes opgedeeld wordt. :lol:
Born OK the first time
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Zo had ik ook altijd de naïeve gedachte dat Zweden en Denemarken uitstekend vertoeven was met nauwelijks criminaliteit. Blijkt ineens dat dat jeugd (10-15 jaar) criminaliteit floreert tot bomaanslagen toe. Worden via internet gerecruteerd middels sommen geld.

Maar wat Palestijnen betreft. Van Chaimnimsky heb ik begrepen dat de meesten zich kunnen gedragen behalve....de Palestijnen die nu zo in het nieuws zijn.
Maar....denkend aan dit topic: Kan er is Rusland niet geflyerd worden in de grote steden met correcte informatie? Of kan een Rus al helemaal geen onderscheid meer maken tussen pravda en onwaarheden?
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Plaats reactie