BDE - onderzoek, conclusies en interpretaties
Moderator: Moderators
Re: BDE - onderzoek, conclusies en interpretaties
In zijn boek beschrijft hij hoe mystieke tradities over de hele wereld het idee van een fundamentele, onderliggende werkelijkheid delen, die ervaren kan worden door directe spirituele of mystieke ervaring. Dit sluit nauw aan bij wat mediteerders en psychonauten rapporteren wanneer het ik-gevoel verdwijnt, een ervaring die neurologisch wordt geassocieerd met de disfunctie van het Default Mode Network (DMN), maar paradoxaal genoeg niet leidt tot een verlies van bewustzijn, maar juist tot een gevoel van één-zijn met alles.
Vedische traditie (Hindoeïsme): De ultieme realiteit, Brahman, is de absolute eenheid achter alle verschijnselen. Atman (het individuele zelf) blijkt in diepste zin niet afgescheiden te zijn van Brahman. Dit is exact wat psychonauten ervaren: het oplossen van het ego onthult een tijdloze, allesomvattende aanwezigheid.
Boeddhisme: In sommige scholen wordt de ultieme realiteit gezien als de Boeddha-natuur, een fundamenteel verlichte staat die niet iets 'externs' is, maar eerder het diepste wezen van alles. Dit komt overeen met hoe psychonauten vaak rapporteren dat de ervaring van tijdloosheid en absolute verbondenheid niet iets nieuws is dat verschijnt, maar iets wat altijd al aanwezig was en nu wordt herkend.
Sikhisme: Guru Nanak beschrijft God als een alomtegenwoordige Waarheid. Dit sluit aan bij de ervaring van psychonauten en diepe meditatieve staten, waarin men tot de realisatie komt dat het zelf een illusie is en dat er alleen een grenzeloze, tijdloze aanwezigheid is.
Neoplatonisme: De ultieme werkelijkheid wordt gezien als het Ene, een fundamentele, onuitsprekelijke bron waaruit alles voortkomt. De mystieke weg is het laten oplossen van het zelf om opnieuw in het Ene op te gaan, een precieze beschrijving van de ervaringen bij DMN-inhibitie, waarbij de barrière tussen zelf en kosmos verdwijnt.
Mystiek in Abrahamitische religies: De kabbalistische, soefi- en christelijke mystici zochten de directe vereniging met God, waarbij ze vaak beschreven hoe ze in een staat van grenzeloze liefde, licht en verbondenheid terechtkwamen. Dit stemt overeen met rapporten van psychedelische ervaringen waarin men wordt opgenomen in een allesomvattend, liefdevol Bewustzijn dat als primair en eeuwig wordt ervaren.
De tekst suggereert verder dat instituties die macht wilden behouden, de directe ervaring van God hebben onderdrukt en een transcendente, externe God introduceerden. Dit weerspiegelt het dualistische wereldbeeld dat door de moderne wetenschap is geërfd, waarin men gescheiden is van het universum in plaats van ermee één te zijn—iets wat in diepe mystieke en psychedelische ervaringen juist als een illusie wordt doorzien.
Kortom, de mystieke kern van religies, net als de inzichten uit meditatie en psychedelica, wijst op een niet-duale, allesomvattende realiteit die wordt ervaren zodra het ik oplost. Dit is niet slechts een hallucinatie of een verstoring van bewustzijn, maar wordt juist ervaren als de meest fundamentele en oorspronkelijke realiteit die er is.
Vedische traditie (Hindoeïsme): De ultieme realiteit, Brahman, is de absolute eenheid achter alle verschijnselen. Atman (het individuele zelf) blijkt in diepste zin niet afgescheiden te zijn van Brahman. Dit is exact wat psychonauten ervaren: het oplossen van het ego onthult een tijdloze, allesomvattende aanwezigheid.
Boeddhisme: In sommige scholen wordt de ultieme realiteit gezien als de Boeddha-natuur, een fundamenteel verlichte staat die niet iets 'externs' is, maar eerder het diepste wezen van alles. Dit komt overeen met hoe psychonauten vaak rapporteren dat de ervaring van tijdloosheid en absolute verbondenheid niet iets nieuws is dat verschijnt, maar iets wat altijd al aanwezig was en nu wordt herkend.
Sikhisme: Guru Nanak beschrijft God als een alomtegenwoordige Waarheid. Dit sluit aan bij de ervaring van psychonauten en diepe meditatieve staten, waarin men tot de realisatie komt dat het zelf een illusie is en dat er alleen een grenzeloze, tijdloze aanwezigheid is.
Neoplatonisme: De ultieme werkelijkheid wordt gezien als het Ene, een fundamentele, onuitsprekelijke bron waaruit alles voortkomt. De mystieke weg is het laten oplossen van het zelf om opnieuw in het Ene op te gaan, een precieze beschrijving van de ervaringen bij DMN-inhibitie, waarbij de barrière tussen zelf en kosmos verdwijnt.
Mystiek in Abrahamitische religies: De kabbalistische, soefi- en christelijke mystici zochten de directe vereniging met God, waarbij ze vaak beschreven hoe ze in een staat van grenzeloze liefde, licht en verbondenheid terechtkwamen. Dit stemt overeen met rapporten van psychedelische ervaringen waarin men wordt opgenomen in een allesomvattend, liefdevol Bewustzijn dat als primair en eeuwig wordt ervaren.
De tekst suggereert verder dat instituties die macht wilden behouden, de directe ervaring van God hebben onderdrukt en een transcendente, externe God introduceerden. Dit weerspiegelt het dualistische wereldbeeld dat door de moderne wetenschap is geërfd, waarin men gescheiden is van het universum in plaats van ermee één te zijn—iets wat in diepe mystieke en psychedelische ervaringen juist als een illusie wordt doorzien.
Kortom, de mystieke kern van religies, net als de inzichten uit meditatie en psychedelica, wijst op een niet-duale, allesomvattende realiteit die wordt ervaren zodra het ik oplost. Dit is niet slechts een hallucinatie of een verstoring van bewustzijn, maar wordt juist ervaren als de meest fundamentele en oorspronkelijke realiteit die er is.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
Zie mijn vraag hier: viewtopic.php?p=653356#p653356
Geldt hier evenzeer.
Geldt hier evenzeer.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Onzin. Zolang er geen onafhankelijk bewijs is voor het bestaan van een god, zijn al dit soort "bewijzen" niet meer dan een god van de leemten.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Als er steeds meer komen, waarom kom je dan altijd met de zelfde namen?MaartenV schreef: ↑14 feb 2025 19:45 Meer en meer neurowetenschappers zien in hun wetenschap bewijs voor 'het goddelijke'
Neuroscientist on Mystical Experiences & the Nature of Consciousness - Dr. James Cooke
In deze fascinerende Youtube video duikt Dr. James Cooke diep in de aard van mystieke ervaringen en het bewustzijn. Hij onderzoekt hoe ego-dissolutie ervaringen kunnen leiden tot een diep gevoel van verbondenheid met de een onderliggende diepere Eeuwige realiteit.
Bewustzijn en het zelf
In plaats van een onafhankelijk 'ik' te zijn, fungeert bewustzijn als een venster waardoor het universum zichzelf waarneemt.
De conceptuele eenheid
Het idee van afzonderlijke dingen en identiteiten is een mentale constructie; in werkelijkheid is alles met elkaar verweven.
De rol van God en het goddelijke
Velen beschrijven dit diepgaande bewustzijn als een ontmoeting met het goddelijke, een tijdloze en grenzeloze aanwezigheid.
Neurowetenschapper Dr. Cooke betoogt dat deze inzichten wetenschappelijk onderbouwd zijn en helpen om een moderne visie op spiritualiteit te verdedigen. Hij concludeert (dat de wetenschap ondersteunt) dat bewustzijn iets fundamenteels en eeuwigs is, los van de vergankelijke fysieke vorm.
https://youtu.be/Bll2Ov4-cq8?si=CDFCtV7CSAvryvZ1
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Even de betrouwbaarheid van Dr. James Cooke inschatten:
https://www.guylawrence.com.au/top-neur ... mes-cooke/
Roeland
https://www.guylawrence.com.au/top-neur ... mes-cooke/
Ziet er meer uit als een exploitant van goedgelovigeheid. Evenals zijn interviewer.Guy interviewed Dr. James Cooke, a neuroscientist who has experienced a profound spiritual awakening. They delved into Dr. Cooke’s journey that reshaped his understanding of the mind, body, and reality. The conversation explored mental health, trauma, and healing, challenging conventional ideas. Dr. Cooke shared insights on the nature of consciousness, ancestral trauma, and the embodied experience of healing, while also discussing the importance of surrender, community, and the future of humanity. The episode finished with Dr. Cooke introducing his upcoming book ‘The Dawn of Mind,’ and the launch of his retreat center and other projects.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Hij is in mijn ogen geen echte wetenschapper, hij is meer een Zielknijper.heeck schreef: ↑15 feb 2025 14:18 Even de betrouwbaarheid van Dr. James Cooke inschatten:
https://www.guylawrence.com.au/top-neur ... mes-cooke/Ziet er meer uit als een exploitant van goedgelovigeheid. Evenals zijn interviewer.Guy interviewed Dr. James Cooke, a neuroscientist who has experienced a profound spiritual awakening. They delved into Dr. Cooke’s journey that reshaped his understanding of the mind, body, and reality. The conversation explored mental health, trauma, and healing, challenging conventional ideas. Dr. Cooke shared insights on the nature of consciousness, ancestral trauma, and the embodied experience of healing, while also discussing the importance of surrender, community, and the future of humanity. The episode finished with Dr. Cooke introducing his upcoming book ‘The Dawn of Mind,’ and the launch of his retreat center and other projects.
Roeland
James Cooke werkte samen met Franscis Crick (moleculair biololoog bekend van de DNA molecule) rond bewustzijnstheorieën.
Ik zou het toch allemaal niet zomaar wegwuiven omdat de resultaten uit het wetenschappelijk onderzoek niet in het atheistisch kraam passen.
Ik zou het toch allemaal niet zomaar wegwuiven omdat de resultaten uit het wetenschappelijk onderzoek niet in het atheistisch kraam passen.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Vandaar mijn link naar James Cooke eigen website.
Samenwerking met Francis Crick zegt net zo weinig als het aantal Nobelprijswinnaars dat ik de hand heb geschud of de hand zou hebben kunnen schudden.
Roeland
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Wat heet samenwerking?
Hij wordt niet genoemd in een samenwerkingsverband en er zijn geen gemeenschappelijke publicaties zo ver ik weet.
Ik heb samengewerkt met onze premier Schoof. Ergens eind vorige eeuw zat hij in een stuurgroep van een project waar ik teamleider in was. Hij heeft mee een stuk van mij vastgesteldTIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑15 feb 2025 16:07Wat heet samenwerking?
Hij wordt niet genoemd in een samenwerkingsverband en er zijn geen gemeenschappelijke publicaties zo ver ik weet.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
grappig toch allemaal, niet?
Maar lees dit maar eens, dan weet je waarom het eigenlijk al lang niet meer zo grappig meer is en waarom een filosoof vandaag te verkiezen is boven een wetenschapper:
viewtopic.php?p=653405#p653405
Maar lees dit maar eens, dan weet je waarom het eigenlijk al lang niet meer zo grappig meer is en waarom een filosoof vandaag te verkiezen is boven een wetenschapper:
Gelukkig neig jij, zo meldde je ooit, meer richting filosoof dan psychonaut en houd ik je desondanks beter in mijn vizier dan menig wetenschapper.MaartenV schreef: ↑15 feb 2025 18:43 grappig toch allemaal, niet?
Roeland
Bizar toch, die vrijdenkers hier op het forum. Al een oordeel klaar over neurowetenschapper James Cooke, zonder zijn gehele boek te hebben gelezen en zonder er te hebben over nagedacht om dan een genuanceerde opinie te kunnen geven. Is dat hoe vrijdebken vandaag werkt? Ik had me daar toch wat anders bij voorgesteld!
MaartenV, wat ik bizar vind is een post als deze viewtopic.php?p=652459#p652459 waarbij je nogal een conclusie trekt op basis van 60% van de metingen die die conclusie zouden kunnen ondersteunen en 40% die die conclusie voor zeker weerspreken. Dat is pas bizar.MaartenV schreef: ↑16 feb 2025 01:39 Bizar toch, die vrijdenkers hier op het forum. Al een oordeel klaar over neurowetenschapper James Cooke, zonder zijn gehele boek te hebben gelezen en zonder er te hebben over nagedacht om dan een genuanceerde opinie te kunnen geven. Is dat hoe vrijdebken vandaag werkt? Ik had me daar toch wat anders bij voorgesteld!
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)