Hiermee kom je al een eind:collegavanerik schreef: Ik ben wel geïnteresseerd in die mythevorming, net als bij Mozes, Arthur en sinterklaas.
http://www.polare.nl/boek/mack-burton-l ... 020281453/" onclick="window.open(this.href);return false;
Moderator: Moderators
Hiermee kom je al een eind:collegavanerik schreef: Ik ben wel geïnteresseerd in die mythevorming, net als bij Mozes, Arthur en sinterklaas.
Het leek mij één van de speerpunten in het betoog van JHN. Heb je er over heen gelezen?Aton schreef: Daar zijn we het toch reeds over eens, of niet soms ?
Hebr 6: Ik niet, maar misschien jij wel.PietV. schreef:Het leek mij één van de speerpunten in het betoog van JHN. Heb je er over heen gelezen?Aton schreef: Daar zijn we het toch reeds over eens, of niet soms ?
Zo, dat was het voorgerecht.JHN schreef:Beste Aton,
Natuurlijk laat ik het ‘fabeltje’ niet los want of het fabeltje al dan niet waar is, dat is in feite de vraag onder discussie. Ik heb het dus over het fabeltje. Niet over een figuur in een tombe want die komt in het fabeltje niet voor. Kennelijk faal jij om dat in te zien. In feite herhaal je jezelf nu voor de zoveelste keer zonder iets relevants toe te voegen. Dat komt bij mij niet binnen, eenvoudig omdat ik duidelijk heb aangegeven waar je volgens mij de fout maakt. Als jij niet de moeite neemt om aan te geven waarom dat volgens jou geen fout is kan ik er verder weinig mee. Ik heb er zelf een hekel aan om mezelf te gaan herhalen want als je iets de eerste keer niet begrijpt is er niet veel kans dat je het volgende keren wel gaat begrijpen. Maar ik zal proberen nog even kort de feiten op een rijtje te zetten voor je. Maar hou vast wat de probleemstelling was. Die was, is het fabeltje waar? En op voorhand, jij noemt het een fabeltje en daar maak ik uit op dat we het eigenlijk eens zijn dat het een fabeltje is. Dat is eigenlijk al raar vind je niet?
En eigenwijs als ik ben blijf ik de bekende gangbare namen gebruiken. Dat die in de plaatselijke taal van die dagen anders luidden weet ik ook wel. Hoewel ‘hij’ in mijn Nestle-Aland gewoon Iesous heet. Als we heel strikt zijn en hij echt een fabeltje is dan is zelfs dat terugvertalen naar de quasi oorspronkelijke naam al jouw inlegging. Als hij een fabeltje is en hij dus niet bestond, dan heette hij niet Yeshua bar Jehosef , maar never mind. Laten we niet kinderachtig doen, zover wil ik nog wel met je meegaan. Ik haal dit alleen maar aan om te benadrukken dat je je stelselmatig buiten de tekst van het fabeltje begeeft.
Nee toch. Wat een uitstekende opmerkingsgeest heb je.Want dit waren de feiten, steeds volgens het fabeltje:
1. De familie Van Nazaret had niet de samenstelling van de familie in de tombe. Er is nergens sprake van een echtgenote, noch van een zoon van Jezus. Netgens in de overgeleverde literatuur binnen twee eeuwen na JC trouwens. Er is in het fabeltje sprake van meer en andere familieleden. De kansrekening die jij of wie dan ook er op meent te mogen loslaten is gebaseerd op een niet bestaande overeenkomst.
Nu weten we dat die auteurs van de fictieve versie niet zo goed waren ingelicht. Misschien hadden ze daar wel een goede reden voor... wie weet.2. De heilige familie stamde niet uit Jeruzalem. Het fabeltje laat er geen misverstand over bestaan dat de heilige familie uit Galilea stamde.
Slecht geïnformeerde romanschrijvers.3. Het fabeltje vertelt niet dat de heilige familie na de executie van JC in Jeruzalem was blijven hangen tot ze allemaal, de één na de ander, het loodje hadden gelegd.
Tja, daarvoor waren het ook fabelvertellers, is het niet ?4. Het fabeltje vertelt niet wanneer ze het loodje zouden hebben gelegd.
Misschien heeft men dit wel opzettelijk verzwegen. Hoe anders kon men hem anders laten opstaan uit de dood. Zou dit niet kunnen ?5. Er is in het fabeltje geen sprake van een ossuarium, noch dat de intentie bestond de botten in een later stadium te verplaatsen naar een ossuarium.
Dan moeten dit vast helderzienden geweest zijn om uitgerekend dezelfde namen aan hun personages te geven.6. Het fabeltje, een fabeltje zijnde, heeft zelf zo zijn zwakheden die maken dat elk verband dat je zou willen leggen tussen het fabeltje en bestaande personen uiterst hachelijk is. We kunnen zelfs niet zeker zijn van de echte naam van de held van het fabeltje, als er zo’n echte held was.
Zou het kunnen dat nu net jij die fout maakt ?Toegegeven, hiermee begeef ik me ook buiten de tekst. Maar dat doe ik omdat jij de boel omdraait. Jij ziet de naam op het ossuarium als ‘bewijs’ dat hij zo heette. Zo werkt het natuurlijk niet. Dat is een duidelijke logische fout. Een petitio principii heet die. En je begaat die stelselmatig.
O kijk, nu ga je me mijn rechten dicteren ?Ik weet wel dat een aantal van die dingen in meer of mindere mate problematisch zijn en dat het fabeltje nu eenmaal gaten vertoont. Dat is een reden te meer om te denken dat we met een fabeltje van doen hebben. Maar jij hebt niet het recht om dat dan maar aan te passen en in te vullen zodat het past bij jouw vooropgestelde visie over een tombe.
En ik probeer je nu net duidelijk te maken dat dit fabeltje geschreven is op een historisch figuur en verwanten. Die basis is er en tot nu toe heeft niemand dit kunnen weerleggen. Jij wel ?Daarmee begeef je je ver buiten het eigenlijke fabeltje. Je creëert zo alleen maar je eigen fabeltje dat niets meer te maken lijkt te hebben met het oorspronkelijke fabeltje. En dus getuigt het voor mijn gevoel niet van rationaliteit om uit te spreken dat het fabeltje toch een historisch basis zou hebben. Daar zit een tegenstrijdigheid in voor mijn gevoel.
Nu ben je al de zageman aan het uithangen hoor. Daarnet was je nog grappig.En merk ook op dat als jouw aanpassingen en invullingen er op ook maar één van bovenstaande punten naast zitten, jouw hele versie van het fabeltje precies dat blijkt te zijn. Een fabeltje. Misschien kun je ook daar eens een kansrekening op loslaten als je dat zo overuigend vindt.
Jouw argumenten worden er ook niet beter op, is het niet?Ik zei al, wat je zegt is, ja, natuurlijk is meneer de Uil van de fabeltjeskrant een fabeltje. Want de echte meneer de Uil was heel anders. En dan wijs je naar het graf van Joop den Uyl. Tja, mij best hoor.
Maar dat doe je al meermaals in één post. Gaat dat niet vervelen ?Op een gegeven moment Aton, is alles gezegd wat erover te zeggen valt. Als jij geen dingen hebt die je nog niet eerder naar voren hebt gebracht, dan ga ik mezelf verder niet meer herhalen.
Ik denk dat dit komt omdat je een totaal gebrek aan argumenten hebt.De essentie is voor mij dat de christelijke evangelie-Jezus een fabeltje is, zoals jij het noemt. Voor de rest maakt het me eigenlijk niet veel uit wat anderen erbij willen halen om toch nog iets van een historische JC te redden. We kunnen het dan eens worden dat we het daarover niet eens zijn wat mij betreft.
Goed idee. En vergeet het citaat niet van Burton Mack niet. Je weet wel, waar hij zou beweerd hebben dat Yeshua nooit bestaan zou hebben.Ik hoop dat ik nu overkom en zo niet dan geef ik het maar op.
Nog een prettige avond John.Groet,
John
Waar doel je precies op?HenkM schreef:Maar ik vind het daarom des te vreemder dat John eruit blijft putten voor informatie/argumentatie.
Er staat letterlijk niets, nu ja ... 0,1%, betrouwbaars in.
Ik doel op de volslagen onbetrouwbaarheid van het nt. Wat je er ook uit gebruikt, het is voor het overgrote deel ook niet verifieerbaar.Rereformed schreef:
Waar doel je precies op?
Wanneer een historische Jezus wordt verdedigd moet men uiteraard gegevens opvissen uit het NT, die Jezus historisch maken. Wanneer een mythicist daarop antwoordt dat die argumenten niet erg deugen omdat het NT iets anders beweert kun je de laatste er niet van beschuldigen dat hij zijn positie baseert op wat het NT zegt; hij laat enkel weten dat het betoog van de tegenpartij berust op aannames die door geen enkele bron gesteund worden. Oftewel zoals CvE het uitdrukte: "Historiciteit gaat over verifieerbare bronnen, anders is het gewoon leuk bedacht."
Fictieschrijvers hebben geen ingelichtingen nodig. Zij verzinnen hun eigen verhaal met of zonder, of met voorbij zien aan inlichtingen, al naar gelang de behoefte. Dat is het voorrecht van fictieschrijvers.Aton schreef:Nu weten we dat die auteurs van de fictieve versie niet zo goed waren ingelicht. Misschien hadden ze daar wel een goede reden voor... wie weet.JHN schreef: 2. De heilige familie stamde niet uit Jeruzalem. Het fabeltje laat er geen misverstand over bestaan dat de heilige familie uit Galilea stamde.
Romanschrijvers hebben geen informatie nodig. Dit is opnieuw jouw eigen fictie. Zie hierboven.Aton schreef:Slecht geïnformeerde romanschrijvers.JHN schreef: 3. Het fabeltje vertelt niet dat de heilige familie na de executie van JC in Jeruzalem was blijven hangen tot ze allemaal, de één na de ander, het loodje hadden gelegd.
Dat is niet relevant. Ze vonden het kennelijk niet relevant voor hun verhaal. Fabelvertellers of niet.Aton schreef:Tja, daarvoor waren het ook fabelvertellers, is het niet ?JHN schreef: 4. Het fabeltje vertelt niet wanneer ze het loodje zouden hebben gelegd.
Maar natuurlijk zou dat kunnen. Alles kan. Maar het is opnieuw jouw fictie. Niet die van de fabelauteurs. Je kunt jouw fictie niet aan de auteurs opdringen omdat jouw Yeshua bar Jehosef nu eenmaal toevallig in een ossuarium gestopt is. Petitio principii.Aton schreef:Misschien heeft men dit wel opzettelijk verzwegen. Hoe anders kon men hem anders laten opstaan uit de dood. Zou dit niet kunnen ?JHN schreef: 5. Er is in het fabeltje geen sprake van een ossuarium, noch dat de intentie bestond de botten in een later stadium te verplaatsen naar een ossuarium.
Maar natuurlijk zou dat kunnen. Ik ben ook maar een mens hoor. Maar zelf zie ik dat niet. Dus als jij denkt dat dat zo is dan moet jij dat even laten zien zoals ik hierboven al meerdere keren heb laten zien dat jij dat in ieder geval wel doet.Aton schreef:Zou het kunnen dat nu net jij die fout maakt ?JHN schreef: Jij ziet de naam op het ossuarium als ‘bewijs’ dat hij zo heette. Zo werkt het natuurlijk niet. Dat is een duidelijke logische fout. Een petitio principii heet die. En je begaat die stelselmatig.
Nou nee, niet echt. Niet ik. Ik gun je alle rechten van harte. En natuurlijk hebben we allemaal recht op onze eigen meningen. Maar niemand heeft recht op zijn eigen feiten. Ook jij niet.Aton schreef: O kijk, nu ga je me mijn rechten dicteren ?
Maar natuurlijk heb ik weerlegd dat die basis die jij kennelijk meent te zien er zou zijn. Die creëer je immers zelf. Petitio pricipii, weet je wel. En je heft de tegenstrijdigheid niet op. Fabeltjes hebben geen historische basis toch? Of hebben we misschien een semantisch probleem? Maar dat interesseert me eigenlijk niet zo.Aton schreef:En ik probeer je nu net duidelijk te maken dat dit fabeltje geschreven is op een historisch figuur en verwanten. Die basis is er en tot nu toe heeft niemand dit kunnen weerleggen. Jij wel ?JHN schreef: Je creëert zo alleen maar je eigen fabeltje dat niets meer te maken lijkt te hebben met het oorspronkelijke fabeltje. En dus getuigt het voor mijn gevoel niet van rationaliteit om uit te spreken dat het fabeltje toch een historisch basis zou hebben. Daar zit een tegenstrijdigheid in voor mijn gevoel.
Argumenten? Ik probeer je aan de hand van een analogie te laten zien wat je nu eigenlijk aan het doen bent, kennelijk zonder dat je dat zelf in de gaten hebt.Aton schreef:Jouw argumenten worden er ook niet beter op, is het niet?JHN schreef: Ik zei al, wat je zegt is, ja, natuurlijk is meneer de Uil van de fabeltjeskrant een fabeltje. Want de echte meneer de Uil was heel anders. En dan wijs je naar het graf van Joop den Uyl. Tja, mij best hoor.
Dit lijkt mij een misverstand dat ik als typerend ervaar voor deze hele discussie.Aton schreef:Ik denk dat dit komt omdat je een totaal gebrek aan argumenten hebt.JHN schreef: De essentie is voor mij dat de christelijke evangelie-Jezus een fabeltje is, zoals jij het noemt. Voor de rest maakt het me eigenlijk niet veel uit wat anderen erbij willen halen om toch nog iets van een historische JC te redden. We kunnen het dan eens worden dat we het daarover niet eens zijn wat mij betreft.
Misschien Aton, is het pobleem ook wel een beetje dat je niet leest. Daardoor ontgaat je natuurlijk ook wat inhoudelijk de reactie is op jouw claims. Dit is wat ik zei:Aton schreef: En vergeet het citaat niet van Burton Mack niet. Je weet wel, waar hij zou beweerd hebben dat Yeshua nooit bestaan zou hebben.
Waar heb ik beweerd dat Mack zou beweerd hebben dat “Yehoshua nooit bestaan zou hebben?”Er zijn wel theologen die zich bewust zijn van het feit dat we hier [d.i. het passieverhaal] met een mythe te maken hebben en daar geen geheim van maken. B.L. Mack bijvoorbeeld. Maar dat is dan ook wel een heel liberale. Maar veel aandacht krijgt dat verder nooit.
Met andere woorden, hij neemt een historische JC aan maar het interesseert hem verder niet omdat het geen belang heeft voor hem. Hij benadert het probleem (het ontstaan van het NT en het christendom dus) vanuit een sociologische invalshoek. En daar is niets mis mee. En zo identificeert hij een hele reeks premarkaanse groeperingen, verwikkeld in het proces van groeps- en mythevorming (twee dingen die hand in hand gaan), waarvan maar één met het etiket ‘christelijk’ (de christengemeente van Paulus) met ideeën over een (dus mythische!) stichter/leraar die Jezus genoemd werd. En allemaal met ideeën over die Jezus die stuk voor stuk incompatibel zijn. En bedenk ook dat er geen redenen zijn om te denken dat de groeperingen waarvan wij nog meer of minder vage sporen kunnen vinden in de overgeleverde literatuur, de enigen waren. Natuurlijk is het mogelijk noch zinvol om je het hoofd te gaan breken over een mogelijke historische Jezus. Waar zou je die willen zoeken? En met Doherty vraag ik me dan af of het feit dat zoveel verschillende groeperingen met zulke uiteenlopende ideeën over een JC, zo kort na zijn vermeende optreden, er niet op wijst dat er helemaal geen historische JC was. En aan jou Aton, vraag ik dan aan welke JC jij jouw Yehoshua dan zou willen vastknopen? Dat is het probleem dat jij, wellicht in je onwetendheid, zoals zovelen met jou, falen te onderkennen.Maar hoe zit het dan met de historische Jezus? Moet een boek over de oorsprong van het christendom en het Nieuwe Testament niet beginnen met een hoofdstuk over de historische Jezus? Het antwoord is nee. Het is noch mogelijk noch noodzakelijk erg veel te zeggen over de historische Jezus...........(p51).
Dank je, dat is gelukt. Je bent heel onderhoudend.Aton schreef: Nog een prettige avond John.
HenkM schreef: ...ik vind het daarom des te vreemder dat John eruit blijft putten voor informatie/argumentatie.
Daarom dus. Waar zou ik anders uit moeten putten dan? Ik sta open voor suggesties.JHN schreef: Maar hou vast wat de probleemstelling was. Die was, is het fabeltje waar?
Hij zegt hier enkel dat voor zijn boek een historische Jezus irrelevant is, en dat kan ik bijtreden, maar de malloot ontkent ook niet het bestaan van een historische figuur.JHN schreef:Waar heb ik beweerd dat Mack zou beweerd hebben dat “Yehoshua nooit bestaan zou hebben?”
Dit is wat hij feitelijk zegt in zijn boek, waarnaar jij verwijst:Met andere woorden, hij neemt een historische JC aan maar het interesseert hem verder niet omdat het geen belang heeft voor hem.Maar hoe zit het dan met de historische Jezus? Moet een boek over de oorsprong van het christendom en het Nieuwe Testament niet beginnen met een hoofdstuk over de historische Jezus? Het antwoord is nee. Het is noch mogelijk noch noodzakelijk erg veel te zeggen over de historische Jezus...........(p51).
Juist. En dit is nu net ook precies wat ik zeg, maar moet daarom niet noodzakelijk een figuur én een gebeurtenis ontkennen om het N.T. weg te zetten als verzinsel. En waarom ik hem een malloot noem is dat hij in zijn 331 blz. dik boek uit 1995, niet expliciet de bewering maakt dat die Jezus-figuur een totaal verzinsel is die nooit bestaan heeft. Uiteraard niet als een stichter van het christendom natuurlijk.Hij benadert het probleem (het ontstaan van het NT en het christendom dus) vanuit een sociologische invalshoek. En daar is niets mis mee. En zo identificeert hij een hele reeks premarkaanse groeperingen, verwikkeld in het proces van groeps- en mythevorming (twee dingen die hand in hand gaan), waarvan maar één met het etiket ‘christelijk’ (de christengemeente van Paulus) met ideeën over een (dus mythische!) stichter/leraar die Jezus genoemd werd. En allemaal met ideeën over die Jezus die stuk voor stuk incompatibel zijn.
Natuurlijk zijn dit allemaal hoaxen die de wereld ingeschopt zijn door door een stel malloten. Al die archeologen en godsdienstwetenschappers zijn trouwens allemaal malloten, behalve deze die bij hoog en bij laag beweren dat er nooit een Yeshua bestaan heeft waar men een verhaal heeft rond verzonnen.Maar bij het doorbladeren van dat boek Aton, liep ik ook nog tegen een naam aan die ik allang was vergeten, maar waar we misschien toch nog wat van kunnen leren. Dat was de naam van Carsten Thiede. Ooit van gehoord? Dat was die malloot die afkwam met de claim dat een paar papyrusfragmenten van het Mattheüsevangelie uit de eerste eeuw zouden stammen. Een hoax natuurlijk. Maar dat is niet de enige hoax. Er zou een fragment van Markus gevonden zijn bij de Dode-zeerollen. Een hoax uiteraard. We hebben een papyrusfragment van Johannes dat bekend staat als P52 en dat uit 125 zou stammen. Dat is volgens mij ook een hoax, al wordt dat niet algemeen onderkend. Een paar jaar terug werd er een fragment gepubliceerd van een tot dusver onbekend evangelie dat gemakshalve maar het Evanglie van de vrouw van Jezus werd gedoopt, of zoiets. Een hoax natuurlijk. Bij de publicatie werd al meteen nadrukkelijk gesteld dat de tekst ervan absoluut niet bewijst dat Jezus ooit getrouwd zou zijn geweest.
Is dat zo ?Degene die dat claimde was naar mijn beste weten ene Jacob Slavenburg. Die ken ik wel en ik heb diepe bewondering en respect, zowel voor de persoon als voor zijn werk.
Hebr 6: Naar mijn smaak is het gebruik van het woord 'malloot' wat te overvloedig. Deze vulgaire manier van schrijven stimuleert een discussie niet.Aton schreef:maar de malloot ontkent ook niet het bestaan van een historische figuur... En waarom ik hem een malloot noem is dat hij in zijn 331 blz. dik boek uit 1995, niet expliciet de bewering maakt dat die Jezus-figuur een totaal verzinsel is die nooit bestaan heeft.
...Natuurlijk zijn dit allemaal hoaxen die de wereld ingeschopt zijn door door een stel malloten. Al die archeologen en godsdienstwetenschappers zijn trouwens allemaal malloten, behalve deze die bij hoog en bij laag beweren dat er nooit een Yeshua bestaan heeft waar men een verhaal heeft rond verzonnen.
Dit is me nu zeer duidelijk.
Hiermee kunnen we deze topic gerust afsluiten.
Men kan het ook zien aan de talloze keren waarop Lucas en Matteus eigenhandig de woorden en gang van zaken van Marcus (die ze voor het merendeel kopiëren) veranderen en corrigeren. En het komt sterk tot uiting in geboorteverhalen en de verhalen over de verschijningen van de opgestane Jezus. Op die punten konden Matteus en Lucas hun bron Marcus niet kopiëren, en dus schreven ze zaken die op allerlei manieren elkaar tegenspreken en dus onmogelijk allemaal waar kunnen zijn.collegavanerik schreef:Johan,
Lucas claimt in zijn eigen inleiding een historisch betrouwbaar evangelie te schrijven. Hij is dus geen romanschrijver maar een geschiedvervalser.
Kan het niet allebei? De Jezusmythe is de Christus van Paulus, dus het raamwerk van een goddelijk wezen dat zich verlaagt tot het menszijn, ter vergeving van onze zonden lijdt en gedood wordt en door God opgewekt wordt en verheven wordt; en de Jezuslegende, alles wat evangelieschrijvers hebben bedacht aangaande een historische Jezus, dus om een mythe aan te kleden.Ik neig meer naar een jezuslegende dan een jezusmythe.