Vijf keer per dag, tóch?Oem-Imran schreef: ik houd er niet van om op het matje geroepen te worden.
Dat is voor mij één van de voornaamste redenen. Vijf keer op de knieën voor een god die niet bestaat lijkt me niet zo'n goed idee. Tamelijk nutteloos, óók als die god wel zou bestaan. Wat is dat toch voor een wezen dat zo graag grote menigten voor zich ter aarde laat werpen. De meest verwerpelijke mensen op aarde doen of deden het zelfde. Het is erg zielig - sneu voor die god - wellicht heeft hij een psychiater nodig.
Als ik naar boven kijk, naar het heelal, de melkweg, de sterren, planeten, en als ik denk aan al die miljarden sterrenstelsels die we niet kunnen zien en de uitgestrektheid van het universum probeer te bevatten, dan besef ik dat de traditionele godsdiensten niet meer van deze tijd zijn. Wie kan, als hij er goed over nadenkt, ook maar een moment geloven dat een eventuele scheppende kracht achter dit universum, zich ook maar een moment druk maakt om de aanbidding van die stumper van een homo sapiens? Er zullen duizend en één redenen zijn om geen moslim te willen worden, maar deze ene reden voldoet ruimschoots.