“Agnosticisme” is betekenisloos zonder een goede definitie van datgene waarover men zich onwetend verklaart ! Zo ben ik sterk atheïst tegenover de god van Abraham (zie Etienne Vermeersch), maar eerder agnost tegenover “het causaal principe” van de big bang !sarnian schreef:Allereerst welkom. Een goed en duidelijk standpunt.GodNiet schreef:Ik ben vrij nieuw op dit forum maar een eerste impuls zegt me dat agnostisicisme idd wel goed in mijn richting komt. Ik acht het zéér onwaarschijnlijk dat er een god bestaat maar absolute zekerheid heb ik niet!
Er zijn twee vormen van Atheïsme : het strenge "er is geen god" , en het lichtere "zonder god". Ik prefereer de laatste versie. Het verschil tussen Agnosticisme en het lichtere "zonder god" Atheïsme is klein. In beide gevallen is het onwaarschijnlijke bestaan van god of goden niet verder belangrijk.
De Agnostische visie laat de deur op een kier, en in de lichtere Atheïstische denkwijze wordt het bestaan van god/goden zo onwaarschijnlijk geacht, dat die mogelijkheid verder wordt genegeerd.
Dan is het bijzonder merkwaardig dat zijn “afgevaardigden” op aarde zo’n bekeringsdrang aan de dag leggen. Klaarblijkelijk “weten” zij door openbaring dat “hun” god verwacht dat de hele wereldbevolking zich tot “hem” zou bekeren. Waarom hij hun dan vanuit zijn almacht daartoe niet de vereiste argumenten bezorgt is op zijn minst merkwaardig !sarnian schreef:Met zulke "eisen" voor geloofwaardigheid van iets is het verder geen zaak van geloof meer, maar meer een soort wetenschap. Geloof is gebaseerd op een aanname zonder enige vorm van bewijs.GodNiet schreef:Als god (nog steeds uitgaande van de mogelijk dat hij bestaat) wil dat iedereen in hem gelooft dan zal hij zich op zo'n manier moeten presenteren dat niemand meer aan zijn bestaan twijfelt, zijn bestaan moet even "geloof-waardig" c.q. bewijsbaar zijn als het bestaan van de Mont Blanc, de Eifeltoren of van Katja Schuurman.
Op basis van wat? Als er een god bestond, waarom zou die dan ook maar iets moeten uitleggen aan zijn volgelingen? Zij geloven toch dat hij hun god met alle bijbehorende privileges en capaciteiten is?GodNiet schreef:Hij zou er goed aan doen te verklaren waarom hij het nodig vindt .....
Doet niet ter zake !sarnian schreef:Als je wilt weten wat het is om god te zijn : bekijk het vanuit het standpunt van je hond, marmot, goudvissen, etc. Ik heb een kippenren in mijn achtertuin. Voor die beesten ben ik god. Ik vraag niets van ze (anders dan dat ze hun best doen voor het dagelijks offer van een ei). Daarvoor in ruil geef ik ze hun Walhalla : een ruim nachthok om in te slapen, een ruime ren waar ze kunnen eten en drinken, en grote tuin waar zij naar steentjes en zaden kunnen zoeken. Hemel op aarde dus !
Groetjes,
Digit