Wij weten wat leven is....

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

balkon
Banned

Re: Wij weten wat leven is....

Bericht door balkon »

Digit schreef:
balkon schreef: Er zijn in de geschiedenis wel vaker visies geweest die bij nader inzien bedenkelijk bleken te zijn toch? Het niets verkeerds kunnen ontdekken aan het aan gort hakken van een koe, is te wijten aan het ontbreken van moreel besef.
Het eerste is inderdaad juist, maar het omgekeerde ervan ook : alles is gerelateerd aan normen. Als wij geëvolueerd waren vanuit de beren (solitaire wezens) in plaats van uit apen (sociale wezens), dan zou ons moreel besef nu totaal anders zijn : we zouden minder "sociaal" zijn ! En vlees zou een groter deel van onze natuurlijke voeding uitmaken !
Het is maar net wat je ambiëert. Enne...stiekem toch moreel besef bij dieren dus?
Jij mag gerust van oordeel zijn dat het mij mangelt aan moreel besef. Ik ben van oordeel dat het jou mangelt aan beoordelingsvermogen, redelijk verstand en gevoel voor nuance. Daarmee zijn we ongeveer quitte en blijf ik rustig verder vlees eten. Je hebt nog altijd geen gram vlees of seconde slaap verschil gemaakt !
Ik heb natuurlijk niet de illusie ook maar iets aan je gedrag te kunnen veranderen. Wat dat betreft kan ik het zaakje prima beoordelen. De boze en emotionele reacties zijn voor mij bekende fenomenen en hetzelfde soort reacties krijg je te horen als je bij een boer gaat klagen over zijn castratiepraktijken :-)
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

balkon schreef:
Bibelebons schreef:
@rno schreef: Er is minstens 16.000 liter water nodig is voor een kilo rundvlees. Ik heb ook andere getallen gezien, meestal hoger, maar om een discussies over het aantal nullen te voorkomen, heb ik dit maar aangehouden.
We kunnen helaas niet zonder. Het lijkt mij mission impossible dat wij allemaal ophouden met vlees eten. Minderen zou nog wel gaan denk ik.
Dus toch een verslaving??? Het wordt door velen ontkend.
Ja, eten en drinken zijn verslavingen. Van de afkickverschijnselen kan je doodgaan. :lol:
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

balkon schreef:
Cluny schreef:Nee, als de plakjes ham op zijn ga ik niet in de regen naar de supermarkt. Dan pak ik de pot pindakaas.
Als het geen verslaving is, is het dus "ik vind het gewoon lekker".
Volkomen correct en helemaal juist!
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

balkon schreef:Digit/Cluny..

Snappen jullie onderstaande mop?
etc.
Jammer.
Iedereen moet aan de in Nederland wonende moslims denken met deze mop en niet aan non-veggies.
Dus geslaagd is je mop niet.
In meer dan 1 opzicht.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Ali schreef:
Joe Hn schreef:Bij mensen gaan veel zaken vaak het beste onbewust.
Gelouterd door herhaling, geworden tot automatische handelingen.

Ben je bewust van de letters die je schrijft?
Dat je knieen knikken tijdens het lopen?
Je toetsenbord als je typt?
Ja.
Nou, ik typ niet zo langzaam. Ik denk ben me meer bewust van woorden. Alleen als ik een tikfout maak, dan ben ik me er soms van bewust. Hetzij een fractie later, vaak als ik al een woord of wat verder ben. Dat wil zeggen dat ik niet zo bewust ben van de letters die ik tik. Jij wel? 1 vinger ... ?

Het bewegen van mijn knieen gaat voor mijn gevoel vanzelf. Moet jij bewust denken als je loopt "linkerknie buigen, rechterknie buigen, linkerknie buigen, rechterknie buigen" ... ? Ik hoop toch van niet. Alleen als je bewust een drempel ziet (knie iets meer buigen, iets meer bewust)

Als ik mijn toetsenbord gebruikt, vergeet ik binnen een mum van tijd dat mijn vingers een toetsenbord besturen. Ik kijk naar het scherm en het toetsenbord is als het ware een verlengstuk van mijn lichaam geworden. Net zoals ik meestal niet bewust ben van mijn pinken.

Ik denk dat ik compleet gestoord zou worden, als ik van dat soort dingen bewust was.
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

balkon schreef:
Digit schreef:
balkon schreef: Er zijn in de geschiedenis wel vaker visies geweest die bij nader inzien bedenkelijk bleken te zijn toch? Het niets verkeerds kunnen ontdekken aan het aan gort hakken van een koe, is te wijten aan het ontbreken van moreel besef.
Het eerste is inderdaad juist, maar het omgekeerde ervan ook : alles is gerelateerd aan normen. Als wij geëvolueerd waren vanuit de beren (solitaire wezens) in plaats van uit apen (sociale wezens), dan zou ons moreel besef nu totaal anders zijn : we zouden minder "sociaal" zijn ! En vlees zou een groter deel van onze natuurlijke voeding uitmaken !
Het is maar net wat je ambiëert. Enne...stiekem toch moreel besef bij dieren dus?
Jij mag gerust van oordeel zijn dat het mij mangelt aan moreel besef. Ik ben van oordeel dat het jou mangelt aan beoordelingsvermogen, redelijk verstand en gevoel voor nuance. Daarmee zijn we ongeveer quitte en blijf ik rustig verder vlees eten. Je hebt nog altijd geen gram vlees of seconde slaap verschil gemaakt !
Ik heb natuurlijk niet de illusie ook maar iets aan je gedrag te kunnen veranderen. Wat dat betreft kan ik het zaakje prima beoordelen. De boze en emotionele reacties zijn voor mij bekende fenomenen en hetzelfde soort reacties krijg je te horen als je bij een boer gaat klagen over zijn castratiepraktijken :-)
1) Niet stiekem ! En als je mijn posts gelezen had (én begrepen én onthouden), dan zou je dat weten. Wij zijn dieren. En wij zijn uit andere dieren geëvolueerd, geleidelijk aan, net zoals ons "moreel besef". Het zou dus te gek zijn om de grens mens/dier precies op het "moreel besef" te leggen. Daarnaast is de wetenschappelijke consensus dat ons "moreel besef" via "sociaal gedrag" is geëvolueerd uit ons vermogen tot empathie. Zeg maar spiegelneuronen. Ook bij dieren zijn spiegelneuronen, empathie en sociaal gedrag vastgesteld. Je kan dus de mogelijkheid van een basisvorm van moreel besef bij dieren niet á priori ontkennen ! Dat geldt natuurlijk vooral voor de "hogere" diersoorten. Ik ga ervan uit dat mij hollandse nieuwe en mijn côte-à-l'os daar minder last van hebben ! Vandaar dat ik geen pongidae eet, maar wél rund en maatjes ! Maar dat had ik al gezegd !

2) De overgrote meerderheid van de bevolking schijnt mijn zienswijze te delen. De reactie van die boer kan ik begrijpen. Waarschijnlijk dat een redelijke aanpak méér succes zou boeken, maar dit forum bewijst dat we die van de activisten niet moeten verwachten. Iemand met maatschappelijk aanvaarde ideeën verwijten dat hij onvoldoende "moreel besef" heeft, is niet de manier om een debat te doen slagen. Het is wél de manier om als een stel ergelijke lastposten naar huis gestuurd te worden. Van waaruit jullie dan gal kunnen spuien via fora !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

balkon schreef: Ik heb natuurlijk niet de illusie ook maar iets aan je gedrag te kunnen veranderen. Wat dat betreft kan ik het zaakje prima beoordelen. De boze en emotionele reacties zijn voor mij bekende fenomenen en hetzelfde soort reacties krijg je te horen als je bij een boer gaat klagen over zijn castratiepraktijken :-)
De boze en emotionele reacties zijn voor jouw rekening.
Je gaat jezelf toch geen rare dingen wijsmaken.
De boodschapper (dat ben jij) irriteert, niet je boodschap.
Overigens voel ik me zelf niet aangesproken, ik eet nog met even veel smaak als voor jouw komst hier en de nachtrust is ook nog hetzelfde.
Tenslotte wens ik je veel succes bij de boer. Hou je ons op de hoogte van je acties?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
balkon
Banned

Bericht door balkon »

Digit schreef: Iemand met maatschappelijk aanvaarde ideeën verwijten dat hij onvoldoende "moreel besef" heeft, is niet de manier om een debat te doen slagen. Het is wél de manier om als een stel ergelijke lastposten naar huis gestuurd te worden. Van waaruit jullie dan gal kunnen spuien via fora !
Jeuken je handen niet om mij en al die andere vervelende, extremistische dierenactivisten op eigenhandige wijze de nek om te draaien?
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Toch een beetje zelfkennis. Vervelende extremist! :D

Maar ik denk niet dat we daardoor direct moordneigingen hebben,
zoals jullie wellicht van ons denken. Zoals vaker; je overdrijft.
Niet zo'n beetje ook. Geen gevoel meer voor normale verhoudingen?
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Joe Hn schreef:
Ali schreef:
Joe Hn schreef:Bij mensen gaan veel zaken vaak het beste onbewust.
Gelouterd door herhaling, geworden tot automatische handelingen.

Ben je bewust van de letters die je schrijft?
Dat je knieen knikken tijdens het lopen?
Je toetsenbord als je typt?
Ja.
Ik denk dat ik compleet gestoord zou worden, als ik van dat soort dingen bewust was.
Ze zijn niet in focus. Dat is éen. Belangrijk: Is er subtiel verschil met je bewustzijn als je :

Geen letters zou schrijven?
Niet zou lopen?
Niet zou typen?
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

balkon schreef:
Digit schreef: Iemand met maatschappelijk aanvaarde ideeën verwijten dat hij onvoldoende "moreel besef" heeft, is niet de manier om een debat te doen slagen. Het is wél de manier om als een stel ergelijke lastposten naar huis gestuurd te worden. Van waaruit jullie dan gal kunnen spuien via fora !
Jeuken je handen niet om mij en al die andere vervelende, extremistische dierenactivisten op eigenhandige wijze de nek om te draaien?
Opnieuw een reactie van het soort dat er voor zorgt dat ik je onmogelijk ernstig kan nemen als debatpartner !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Ik heb het niet zo op het (losse) woord "bewustzijn"
Mij te vaag, zonder context.

Het is altijd; iemand of iets, dat zich bewust is van iemand of iets. En ik ben mij van een hoop dingen niet bewust, zelfs als ik ze doe. Sterker nog; ik kan me bewust zijn van bewegingen, zonder dat ik ze uitvoer (gitaar-/pianospelen in mijn hoofd; de motorische gebieden in mijn brein gaan daadwerkelijk aan het werk). Al ben ik mij er dan meestal van bewust dat ik niet echt beweeg. Nou ja, wellicht wat kleine trekjes ... dat weet ik niet.

Mensen lezen/schrijven geen letters, maar woorden of zelfs zinsdelen.
Lopen gaat automatisch; je bent niet bewust van het lopen zelf, maar eerder de omgeving die lijkt te beweging (of jij beweegt in de omgeving... maar waar let je meer op? Denk aan mijn drempelvoorbeeld).

Even terugbuigen naar on-topic; wij weten niet wat leven precies is. We weten niet wat bewustzijn is en we zijn ons nog niet half bewust wat we zelf allemaal doen en meemaken. Echt waar? JA! :angel12:

Balkon is zich bijvoorbeeld anders bewust van zijn eigen gedrag, dan anderen dat zijn.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Joe Hn schreef: Even terugbuigen naar on-topic; wij weten niet wat leven precies is. We weten niet wat bewustzijn is en we zijn ons nog niet half bewust wat we zelf allemaal doen en meemaken.
Stem ik mee in.
@rno
Geregelde verschijning

Bericht door @rno »

Dit "denkt" een robot: linkerknie buigen, rechterknie buigen, linkerknie buigen, rechterknie buigen.

Dit "denkt" een vlieg: "brom, brom, br".......... ("oeps, die klap zag ik niet aankomen").

Dit denkt de mens: "Nu moet ik dat bloed nog wegvegen".
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Een illustratie van verschillende levens van robot, vlieg en mens ... ?

Wat is je punt?
Gesloten