axxyanus schreef:Dus als je het graag wetenschappelijk wil aanpakken, geef dan eens aan hoe je door een experiment iemand met een onvrije wil zou kunnen onderscheiden van iemand met een vrije wil?
Helaas, omdat het woord "illusie" in de TT staat kan elk experiment naar believen uitgelegd worden.
Ik doe dit experiment bijvoorbeeld elke dag na mijn ochtendkoffie. Ik denk dan "wat zal ik vandaag eens doen?" Ik kies er wat uit, en doe dat. Ik noem dat mijn vrije wil. Als nu iemand me komt vertellen: nee, dat was de wil van god, dat was de rekenkundige noodzaak van het heelal, dat was genetisch bepaald, dat was bepaald door je instinkten, door psychische noodzaak, door de weersomstanigheden....wel, misschien kan ik nu gekke dingen gaan doen zoals ongenetisch op één been lopen, eens goed vloeken of in de regen gaan tuinieren, maar what the heck, wie wil zal toch blijven beweren dat het een illusie is...dus doe ik wat ik het beste acht, en voel me volledig aansprakelijk voor eventuele gevolgen.
Het gekke is wel dat wie beweert dat de vrije wil een illusie is toch gewoon verderleeft alsof het niet zo is. Kan anders niet. Dus, waar hebben we het over?