Dus wanneer deze stumperGod weer eens een bui voelt opkomen gaat hij nukkig in zijn hoekje zitten kniezen om het te bedwingen! Ach, wat zielig. Maar toch goed van hem dat hij niet meer uit de bocht vliegt tegenwoordig. Hij heeft toch wat geleerd de afgelopen paarduizend jaar.Tamara schreef:
Wanneer God toornig is, oftewel boos, dan is dat niet meer dan een gemoedsrust. Wat doet Hij dan? Hij wendt Zijn aangezicht af....M.a.w.. God trekt zijn handen van je af.....
God trekt zijn handen van je af.....Wat is het gevolg? Verderf, ziekte, dood, plagen, enz...
Dat heb je heel onjuist begrepen, Tamara. Zoals je weet staat het verdwijnen van de religieuze macht over de mens gelijk aan de verlichting, dwz de mens gaat zelf wat doen om zijn bestaan te verbeteren. Ooit wel eens een penicillinekuur geslikt? Dan heb je je leven te danken aan menselijk vernuft, niet aan God, die je zonder die kuur mooi had laten creperen of overlijden, zoals je in Leviticus 13 en 14 kunt lezen.
Voorbeeld goddelijke behandeling van ziekten (NB de letterlijke woorden van wat voor God moet doorgaan; lees met plechtige stem):
1 Wie door huidvraat aangetast is moet zijn kleren scheuren, zijn haar los laten hangen, baard en snor bedekken en "Onrein! Onrein!" roepen. Zo iemand blijft onrein zolang de aandoening duurt. Als onreine moet hij apart wonen en buiten het kamp.
2
3 Indien hij van zijn huidvraat genezen is moet de priester voor de reiniging van de herstelde twee levende reine vogels halen, met wat cederhout, karmozijn en majoraan. De ene vogel laat hij slachten boven een met bronwater gevulde aarden schaal. De andere levende vogel moet hij net als het cederhout, het karmozijn en de majoraan, in het bloed van de boven het bronwater geslachte vogel dopen, en met dat bloed moet hij degene die na zijn huidvraat moet worden gereinigd zevenmaal besprenkelen. Daarna verklaart hij hem rein!
Ik heb tussen punt 1 en 3 een punt 2 neergezet, omdat er volgens mij hier iets gedaan zou moeten worden, maar helaas, daar kwam god nooit op.
Jij moet anders wel wat beter je bijbel gaan lezen, Tamara. Dat jouw God zelf verantwoordelijk is voor verderf, plagen , ziekten enz. zegt hijzelf notabene uitdrukkelijk in Leviticus 14: 34:Wees je er dus wel van bewust wie je de "schuld" geeft..God is goed, mensen..
"Wanneer jullie eenmaal in Kanaän zijn, het land dat ik jullie geven zal, en ik daar een huis door vraat laat aantasten, moeten jullie..." enz enz
Hier nog een mooie van jouw God:
"Wanneer een man en een vrouw gemeenschap hebben gehad en er bij de man een zaadlozing heeft plaatsgevonden, moeten ze beiden zich met water wassen en blijven ze tot de avond onrein.
Wijs de Israëlieten erop dat ze zich bewust moeten zijn van hun onreinheid, anders sterven ze wanneer ze in hun onreinheid mijn tabernakel verontreinigen."
Wie heeft het er nou over "de schuld geven". Ik geef jouw godje nergens de schuld van. Zo'n zielige stumper is niet toerekeningsvatbaar. Je mag hem ook best goed noemen natuurlijk, en vergeet niet hem af en toe over z'n bol te strijken, dan heeft hij misschien wat minder behoefte aan bloedoffers.