TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑23 jul 2024 13:46
heeck schreef: ↑23 jul 2024 13:06
“Tiberius” schreef: Het brein wekt de illusie dat we een bewustzijn/ziel hebben.
Hoe het brein dat doet is een ander verhaal.
Laat jouw obsessie met een ziel er buiten, want bewustzijn en ziel hebben onvoldoende overlap door associaties met zieleknijper, zieligheid, de geest geven, immaterieel geestesleven, etcetera.
Zie Pennarzt voor een keurig uit elkaar houden dat ik precies om die reden aanreikte.
Roeland
Het is niet mijn obsessie maar die van anderen die zo graag een substituut willen voor het begrip ziel.
Dan hebben we een verschillende taktiek gekozen om daar lucht aan te geven en raakten we met dezelfde zorgdrift toch in elkanders vaarwater.
Ik probeer telkens de verschillende domeinen zo goed mogelijk gescheiden te houden en zou dus het woord ziel heel duidelijk apart hebben gehouden bij de woorden die daar familie van zijn.
Zoals het lijfloos reizen dat door MaartenV wordt gepropageerd. Ook begrippen als "gene zijde", "elkaar terugzien", etc..
Daar heb ik twee redenen voor en de eerste is dat MaartenV c.s. voortdurend in de weer zijn om de grenzen te vervagen door in te spelen op bijvoorbeeld het niet meetbaar zijn van gedachten, terwijl die daarmee niet buiten het wetenschappelijk bestudeerbaar domein vallen.
De tweede is mijn duidelijke nijd richting kwakzalverij(-apparatuur) waarbij van soortygelijke marketingtechnieken gebruik wordt gemaakt.
Zodra gene zijde aantoonbaar is gebleken, pas dan zullen legers onderzoekers de grens oversteken om opnieuw kaf van koren te scheiden. Niet eerder.
Roeland
PS
Die lezing van Pennartz blijf ik aanbevelen omdat die de domeinen voorbeeldig keurig gescheiden houdt.
Zie of deze link naar Skeptic werkt waar gene zijde weeer in het zoeklicht staat:
https://mailchi.mp/skeptic/death?e=a411fb6d68
1. Death and the Search for Meaning in the Afterlife.
==
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.