dikkemick schreef: ↑21 sep 2021 10:59
Axxyanus, misschien moeten we ons eens gaan toeleggen op t verschil tussen theïsme en atheïsme. Dus het verschil tussen een positief en een negatief! Of je vanuit een ontkenning (van het bestaan van een god) iets kunt beweren/starten. En dan uiteraard in de vorm van een politieke ideologie.
Ben je met me eens dat je met theïsme meer kanten op kunt (ALLE stromingen en interpretaties die er zijn) dan met die ene vorm van ongeloof?
Nee, dat ben ik niet met je eens omdat het in sommige specifieke situaties, hieronder toegelicht, niet als argument wordt aanvaard..
Namelijk als religieus geloven wordt gezien als een onverslaanbare tegenstander die het moreel altijd beter weet dan de (communistische) staat, dan krijg je vanuit die staat een vorm van actief rabiaat atheisme dat in al zijn uitingsvormen moet passen op de uit te roeien uitingen van geloof.
Dat is wat anders dan de door jou naar voren gebrachte "ene vorm van ongeloof", of het ook gehanteerde niet verzamelen van postzegels.
bron:
https://www.degruyter.com/document/doi/ ... 57375/html
Lenin's atheism was anti-theism and anti-religion being part of a political ideology.
The power-politics motivation is the first characteristic of ideological atheism.
However, the rejection of religion on grounds of political conviction does not mean that the church's visible power structure and role in society are the only objects of criticism.
Ideology battles against religion as such because religion creates its own set of values and norms
which in turn threaten ideology's ethical monopoly.
Consciences formed by religion allow believers to be critical of ideology.
Zie ook van Van den Bercken:
https://www.rd.nl/artikel/588093-kiezen-tegen-atheisme
om te zien dat het niet alleen om woorddefinities gaat.
Van den Bercken was jarenlang docent Russische geschiedenis in Utrecht en bijzonder hoogleraar Russisch christendom in Nijmegen. Nu hij met emeritaat is, is er tijd om te schrijven over onderwerpen die niet direct op zijn vakgebied liggen. Hoewel, met het atheïsme kwam prof. Van den Bercken al in aanraking toen hij begin jaren zeventig Slavische talen en literatuur in Leningrad studeerde.
In 1988 verscheen zijn boek ”Ideology and atheism in the Soviet Union”.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.