axxyanus schreef:
Wat bedoel je met niet voor alle gevallen?
heel veel categorieën van psyshcich zieken en mensen die niet verder willen vallen ook in België uit de boot.
Jij weet dat toch?
Een jongvolwassene die net de bons gekregen heeft van zijn partner daarvan kan je ook beweren dat ze psychisch lijden,
tuurlijk lijdt die
maar tussen dit lijden en de stap naar de vraag om te sterven liggen nog een paar bruggen.
jij gebruikt psychisch lijden bijna tautologisch voor iedereen die een einde aan zijn leven wil maken.
de default voor mij is dat je het recht hebt om te leven, niet de plicht.
maar ik ga er niet vanuit dat iemand met een doodswens dat zomaar om te lachen zegt of omdat z'n lief hem bedriegt.
voor mij zijn dat mensen met een enorme lijdensweg en die hebben over die vraag nagedacht en zijn daar al langer mee bezig.
Niet zoals jij dat lijkt te willen doen. Ik heb er geen probleem mee om een aanpassing of uitbreiding te bespreken
waarom blok je dan altijd af bij de puber met z'n liefdesverdriet of dat je zelf maar je leven moet beëindigen?
dat is toch ook niet serieus? Jij weet toch ook dat het gros vd zelfmoordpogingen mislukt
Misschien dat ik daar te pessimistisch in ben maar ik ben daarin niet alleen. Ook heel wat voorstanders voor een wettelijke euthanasie staan huiverig voor het invoeren van dergelijke wetgeving in maatschappijen waar de medische faciliteiten erg gebrekkig zijn. De vrees is dat euthanasie dan een gemakkelijkheidsoplossing wordt voor al die patiënten die lijden wegens een gebrekkige medische omkadering.
misbruiken, uitwassen, excessen,... kun je wettelijk invullen/kaderen en dat is strikt genomen al geen euthanasie meer.
iemand tegen z'n wil, met druk, dwang,... om het leven brengen omdat het gemakkelijk is noemen we moord/doodslag/... en geen euthanasie.
zelf kiezen om je eigen leven te beëindigen, om welke reden ook, is nooit een gemakkelijkheidsoplossing. Niet voor mij moest ik ooit pijnpatent worden, niet voor depressieveling die al decennia zonder succes in behandeling is of de 90jarige opa aan het einde van zijn leven.
dat gaat altijd om mensen die al een hele lijdensweg, op allerlei vlakken, achter de rug hebben.
ook al gaat het niet om mij, dit soort wetgeving gaat over mensen dus is het interessant om na te denken vanaf wanneer ik volgens jou euthanasie mag aanvragen, er is voor mij maar 1 weg en die ziet er geweldig slecht uit.
we beperken het tot het psychische niveau of wil je euthanasie echt pas vanaf, voor buitenstaanders, zichtbare fysieke pijn toelaten?
ik heb herhaaldelijk gezegd dat het geen carte blanche is
een 5j die dood wil omdat een vriendinnetje haar pest, dan zeggen we natuurlijk neen. Net als bij abortus moet er uiteraard een bedenkperiode zijn, ...