Dat een Oekraïense straaljager een commercieel vliegtuig uit de lucht zou schieten is te zot voor woorden; waarom? Ten eerste zou de piloot moeten hebben gezien dat het zou gaan om een commercieel toestel en ten tweede wat zou je ermee bereiken?
Inmiddels is bekend dat vliegen boven Oekraïne al een tijdje niet veilig was:
http://www.nu.nl/vliegramp-oekraine/383 ... deeld.html" onclick="window.open(this.href);return false;
De grootste blunder in de militaire geschiedenis van Rusland is de oorlog in Afghanistan waarvan men dacht deze op de grond met tanks te kunnen winnen. Na de Golf Oorlogen weten we dat prioriteit nummer 1 een overwicht in de lucht is. Rusland heeft het materieel (BUK) om daar vanaf de grond in te kunnen voorzien. Wanneer een grootmacht betrokken is bij een conflict, dan kun je nagaan dat dergelijk materieel zal worden ingezet. Rusland levert de wapens en de seperatisten maken er gebruik van. Daar kun je Rusland niet op afrekenen, dan zou je elke moord een wapenfabrikant moeten kunnen aanrekenen. Het gaat er in eerste instantie om wie het gebruikt en met welk doel.
Ik was niet verbaasd dat dit gebeurde, ik was eerder verbaasd waarom men nog over oorlogsgebied vloog. Vaak weet je de route niet, maar ik zou zelf niet met een maatschappij vliegen die over Syrië, Oekraïne, Afghanistan of Irak vliegt. De beslissing om dat wel te doen kan zijn dat men naïef is, of dat men brandstof wil besparen omdat men anders om moet vliegen. Het gebeurt uiteraard zelden dat een commercieel toestel uit de lucht wordt geschoten, dus de kans is klein, maar wel aanwezig.
De persoon die dit gedaan heeft, of die het commando voerde, ligt denk ik niet wakker van het feit wat er is gebeurd. In ons veilige landje wel en zijn we verbaasd dat dit kon gebeuren, een beetje naïef is dat wel. Die persoon zal er eerder wakker van liggen dat er een fout is gemaakt en dat het vanaf nu moeilijk zal zijn om dergelijke apparatuur nogmaals te gebruiken. Onder invloed van drank, drugs, oorlogstress is een fout snel gemaakt. Men leeft daar in oorlogsgebied en verliest zelf familieleden en kameraden.
Sancties tegen Rusland zullen er niet volgen, tenzij bewezen kan worden dat Rusland een rol heeft gespeeld en die kans acht ik niet aanwezig. Daarnaast is het geen aanslag geweest op Nederlandse bodem. Het is een ramp in oorlogsgebied met bijzonder noodlottige gevolgen waarbij we zeker stil moeten staan.