Atheïsten hebben geen idee waar gelovigen in geloven?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten
writer
Bevlogen

Re: Atheïsten hebben geen idee waar gelovigen in geloven?

Bericht door writer »

Peter van Velzen schreef:[. Het is de boosheid van een kinderachtige godheid, die wil voorkomen dat ze aan hem gelijk worden (dat staat er echt!) die hen scheidt van de boom des levens. (die hij hen nooit gewezen heeft)...
Wat is er eigenlijk verkeerd aan als een ondergeschikte net zoveel wil weten als zijn meerdere?
Ik lees in Genesis niet dat de slang Adam en Eva wilde overhalen tot een coupe zoals hij zelf al eens in de hemel geprobeerd had, dat zou ik ook niet gepikt hebben....
Is er bekend waar die mystieke wijsheid in Genesis vandaan komt, het bestaan van een boom "des kennis des goeds en des kwaads"?
NB: Doe wel en zie niet om.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

writer schreef:
Peter van Velzen schreef:[. Het is de boosheid van een kinderachtige godheid, die wil voorkomen dat ze aan hem gelijk worden (dat staat er echt!) die hen scheidt van de boom des levens. (die hij hen nooit gewezen heeft)...
Wat is er eigenlijk verkeerd aan als een ondergeschikte net zoveel wil weten als zijn meerdere?
Ik lees in Genesis niet dat de slang Adam en Eva wilde overhalen tot een coupe zoals hij zelf al eens in de hemel geprobeerd had, dat zou ik ook niet gepikt hebben....
Is er bekend waar die mystieke wijsheid in Genesis vandaan komt, het bestaan van een boom "des kennis des goeds en des kwaads"?
De bron van het eeuwige leven is al bekend uit het Gilgamesh-epos (2000 BCE) Gilgamesh ontdekt de plant op de bodem van de zee, maar ze wordt hem ontstolen door een slang, (vandaar de slang in genesis). Van de boom van Kennis van goed en kwaad is mij echter geen oudere versie bekend. Waarschijnlijk symboliseert het verhaal het verlies van de jeugdige onschuld. Maar men heeft er dan wel een (im)moreel religieus sausje overheen gespoten.
Ik wens u alle goeds
Jinny

Bericht door Jinny »

writer schreef: En als de rode tekst hierboven waar is dan klopt mijn visie over het soort gelovigen als Henk helemaal en vraag ik me af wie het meest eerlijk en open in het leven staat, de gelovige of de ongelovige.
Writer, je mag er van uit gaan dat ik dit soort zaken niet openbaar zet als ik er niet voor de volle honderd procent zeker van ben.
De bewijzen zijn hier ter plaatse.
Henk
Banned

Bericht door Henk »

Veel mensen hier verwijten mij, dat ik geen antwoord op vragen geef.
Ik denk, dat in veel gevallen geldt, dat ik wel antwoord geef, maar niet datgene wat jullie willen horen. Zulke situaties herinner ik mij, van de tijd toen onze kinderen nog klein waren en steeds maar weer waarom-vragen stelden.
Daarnaast roept één antwoord van mij soms weer meerdere, vaak cynische en sarcastische reacties op. Ik denk, dat het jullie vaak niet zozeer om een antwoord gaat, alswel om mij te kunnen pakken. En dan niet zozeer mij als persoon, maar als prototype van een gelovige. Wie de schoen past trekke hem aan. Lees zonodig nog eens rustig door, wat de laatste twee of drie etmalen in dit dit topic is geschreven.

De persoonlijke aanval, die vanmorgen om 06:16 uur op mij werd gericht doet de deur dicht. Het klimaat om nog goed met elkaar te praten wordt hierdoor verziekt.
Intussen heeft dit alles bitter weinig meer met de vraag van dit topic te maken.

Een ieder persoonlijk het allerbeste gewenst. Ik denk, dat jullie allemaal individueel heel aardige en mooie mensen zijn, maar als groep zijn jullie echt niet te genieten.
Ik ben dus helemaal klaar met dit topic. Praten jullie rustig nog een poosje door.
Laatst gewijzigd door Henk op 28 jan 2014 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Jinny

Bericht door Jinny »

Jij wou dus beweren dat dit niet een zieke sockpuppet van jou is?
De profielfoto waarmee je als Renske Berghkans tracht jonge mensen te lokken, of meelij te wekken?
Deze sockpuppet die je ook uit voorzorg hier op het forum had geregistreerd Henk?
Kom nu toch, wij zijn geen hyves.
Jij maakt hier geen kans.
Je reageert niet op de PB, dus je krijgt wat je is beloofd.
Je kan niet zeggen, 'Ich hab es nicht gewust'.
Je bent ziek in je hoofd Henk, heel ziek.
En waar jij je gaat vertonen gaan we dat melden.
1510019_1452840071602127_1686326175_n.jpg
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

Peter van Velzen schreef: De bron van het eeuwige leven is al bekend uit het Gilgamesh-epos (2000 BCE) Gilgamesh ontdekt de plant op de bodem van de zee, maar ze wordt hem ontstolen door een slang, (vandaar de slang in genesis). Van de boom van Kennis van goed en kwaad is mij echter geen oudere versie bekend. Waarschijnlijk symboliseert het verhaal het verlies van de jeugdige onschuld. Maar men heeft er dan wel een (im)moreel religieus sausje overheen gespoten.
Het Genesis epos is duidelijk een compilatie uit verschillende bronnen, overgenomen door de Judeeërs tijdens hun ballingschap in Mesopotamië.
http://www.ancienttexts.org/library/mes ... enuma.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu stellen de gelovigen zich tegenwoordig een tuin voor met twee verboden bomen, maar zo zag men dit 2000 v.C. niet. Dit waren net zomin bomen als een stamboom. Bij een stamboom heeft men ook verschillende takken en ' vruchten '. Bij de boom van Kennis ( en wetenschap ) had men ook takken ( richtingen ) en vruchten ( resultaten ). Wel naïef van gelovigen dit letterlijk te nemen. Zelfde zien we in het zondvloedverhaal wat ook een erfenis is uit een vorige beschaving :
http://www.theguardian.com/culture/2014 ... ish-museum" onclick="window.open(this.href);return false;
Geloof is zéér nadelig voor het gezichtsvermogen.
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Henk schreef: ............Zulke situaties herinner ik mij, van de tijd toen onze kinderen nog klein waren en steeds maar weer waarom-vragen stelden................
Lees zonodig nog eens rustig door, wat de laatste twee of drie etmalen in dit dit topic is geschreven.'.....
Een ieder persoonlijk het allerbeste gewenst.................
Praten jullie rustig nog een poosje door..............
Dat is precies wat ik over Henk bedoelde, in plaats dat hij zichzelf en zijn geloof verdedigt komt hij als een alwetende kerkvader vanuit de hoogte met adviezen voor ons.
Ik heb het helemaal gehad met dit soort christenen.
Laatst gewijzigd door writer op 28 jan 2014 09:59, 3 keer totaal gewijzigd.
NB: Doe wel en zie niet om.
Jinny

Bericht door Jinny »

Ik ook, hij heeft de kans gehad, ondanks dat hij bijna alle forumregels met voeten trad.
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

Henk schreef:Veel mensen hier verwijten mij, dat ik geen antwoord op vragen geef.
Ik denk, dat in veel gevallen geldt, dat ik wel antwoord geef, maar niet datgene wat jullie willen horen. Zulke situaties herinner ik mij, van de tijd toen onze kinderen nog klein waren en steeds maar weer waarom-vragen stelden.
Tja, die kon je wel van alles wijs maken, maar hier lukt je dit niet zo goed.
Daarnaast roept één antwoord van mij soms weer meerdere, vaak cynische en sarcastische reacties op. Ik denk, dat het jullie vaak niet zozeer om een antwoord gaat, alswel om mij te kunnen pakken.
Dit ' pakken ' gebeurd wel na jouw preek hoor, en niet ervoor.
Ook weer geen antwoord op mijn post die duidelijk aantoont dat jij zelfs uw eigen sprookjes niet kent.
Intussen heeft dit alles bitter weinig meer met de vraag van dit topic te maken.
Net wel, maar antwoorden die alle poten vanonder jouw stoel onderuit halen.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

dikkemick schreef:Toch wordt me steeds meer duidelijk waar de angst van Henk uit bestaat. De angst om de vraag niet naar eer en geweten te beantwoorden.

http://www.youtube.com/watch?v=5QSIu6t0_14" onclick="window.open(this.href);return false;

Waarom het christelijk geloof uitermate immoreel is. 12 Minuutjes les.
Psychologie van de koude (nu letterlijk) grond.

Het is de angst voor de hel die hier spreekt. Iemand met zo'n profiel heeft geen eer, neem ik aan.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

collegavanerik schreef:Helaas voor jou Henk, volgens de evolutietheorie waren de eerste mensen geen paar maar een subpopulatie van primaten die geïsoleerd werd van de rest. Je weet toch wel dat als een populatie te klein is, deze niet levensvatbaar is (Korhoenders in Salland)?

Bekijk de lacus meeuw eens. nr 1 en 7 zijn twee verschillende soorten voor elkaar:
Afbeelding
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ringsoort" onclick="window.open(this.href);return false;
Je had ook de Iguanas op de Galapagos eilanden kunnen noemen. Je weet wel: de oorsprong van de evolutie theorie. Die alleen nog maar theorie heet omdat de toekomst van species niet te voorspellen is. Random mutaties, en zo.
Die Iguana is nu uitgestorven- volgens Dawkins. Dat was 1 soort. Nu zijn het er drie.
(Conolophus pallidus/subcristatus/marthae). Gewoon omdat de (levens) omstandigheden op de verschillende eilanden zeer sterk verschillen.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Henk schreef: Misschien wel hetzelfde antwoord als wat jij zou geven als ik je vroeg wat je zou doen, als Richard Dawkins jou verzoekt om elke dag een gelovige om zeep te helpen. Ik wil je antwoord niet weten.
Een misvatting onder vele gelovigen, die maar niet kunnen vatten wat Vrijdenken inhoudt.

Wij hebben geen heiligen. Geen autoriteit wiens (nooit wier) woord wet of waarheid is.
Jinny

Bericht door Jinny »

Ieder half uur bezoek je het forum weer Henk, heet je soms ook Heintje Davids?
Laatst bezocht:
28 jan 2014 10:05
28 jan 2014 10:33
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Jin schreef:Ieder half uur bezoek je het forum weer Henk, heet je soms ook Heintje Davids?
Laatst bezocht:
28 jan 2014 10:05
28 jan 2014 10:33
Masochist, wellicht?
Gesloten