Rereformed schreef:Jrkamsterdam schreef:Rereformed schreef:Een hele langdradige uitleg, die eenvoudig negeert dat Jezus een opmerking maakte dat sommigen onder de toehoorders niet zouden sterven voordat het zou gebeuren.... dit is nog altijd een doorslaggevend argument dat hij echt niet een gebeurtenis in het hoofd kon hebben die zes dagen later plaatsvond.
Ik weet dat het voor een christen bijkans onmogelijk is om ooit eerlijk te worden, want dan zou u uw geloof moeten opgeven. Christen zijn is dan ook identiek aan met een slecht geweten rondlopen.
haha, ik geloof niet dat ik met een slecht geweten rondloop.
Nogmaals; het gaat hier om een voorvervulling, dat blijkt duidelijk uit 2 Petrus 1. Dát hebben 'sommigen' van hen meegemaakt voor hun sterven. Dat de omschrijving van vers 27 gedeeltelijk vervuld wordt (namelijk, de Heer Jezus in Zijn koninklijke macht en verschijning) en de gehele vervulling later komt is gebruikelijk.
"Wanneer de Mensenzoon komt, in gezelschap van zijn engelen en bekleed met de stralende luister van zijn Vader, dan zal hij iedereen naar zijn daden belonen. Ik verzeker jullie: sommige van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt."
En, hoe gaat het inmiddels met uw geweten? Nog steeds geen slecht geweten bij het overdenken van dit vers? Er staat nog steeds dat
sommigen niet zullen sterven voordat... hetgeen nog steeds een idiote uitspraak is als Jezus zou duiden op iets wat zes dagen later plaatsvond. Er staat ook nog steeds dat
sommige van deze personen
zijn koninklijke heerschappij zullen meemaken. Daartoe moet toch echt behoren wat Jezus in de vorige zin al uitspreekt: "dan zal hij iedereen naar zijn daden belonen", en kan dus niet slaan op wat er 6 dagen later gebeurde. Er staat ook heel duidelijk dat Jezus spreekt over een komst
in gezelschap van zijn engelen waar ze getuigen van zullen zijn, en dit is ook al niet het geval in uw vervulling ervan. Dat het zou gaan om een klein
voorproefje van de vervulling van de dingen waarover hij sprak is wel het toppunt van eigenhandig de schrift verdraaien om het maar te laten kloppen met uw eigen paradepaardjes, want het gaat volkomen in tegen datgene wat gezegd wordt. Deze uitspraak refereert overduidelijk aan wat de christenen de wederkomst van Christus noemen en de oprichting van het messiasrijk waar men naar uitkeek.
U verraadt uw slechte geweten door de uitleg ditmaal weer eens een nieuwe vervulling te geven. Opeens wordt de vervulling in 2 Petrus 1 gegeven. Er wordt daar gesproken over de goddelijke macht van Christus die de gelovigen alles geschonken heeft wat ze nodig hebben. Déze uitleg negeert de overduidelijke eschatologische betekenis van dit vers in Matteüs volkomen. Zij negeert bovendien dat
goddelijke macht niet hetzelfde is als de
koninklijke heerschappij waar Jezus over spreekt in dit vers. Bovendien maakt het de uitspraak dat
sommigen van de toehoorders (zijn leerlingen) het zouden meemaken alweer bizar, want
sommigen betekent het omgekeerde van
de meesten, en eenieder weet dat alle leerlingen behalve één wat gezegd wordt in 2 Petrus 1 meemaakten.
Kortom, uw 'haha' is uit in verlegenheid gebracht worden geboren. Bent u echt van plan uw hele leven zo intellectueel oneerlijk te blijven?