Zijn atheisten dan niet op z'n minst existentiëel verbaasd ?
Moderator: Moderators
Het feit dat er zoiets als evolutie moet bestaan is net zo metafysisch dan te zeggen dat G-d zou moeten bestaan.
Ik denk dat het ene het andere helemaal niet hoeft uit te sluiten, integendeel zou ik haast zeggen, want de evolutie kan niet alleen bestaan, dan nog heb je er niet alles mee verklaard, er is meer veel meer onopgemerkt gebleven en hoeveel meer daar hebben we geen idee van behalve dan dat het zich aan ons openbaart via het onderzoek en de research die wij doen.
(God in) de natuur wil zijn geheimen met ons delen.
Het feit dat we steeds meer weten over de mechanismen in onze natuur, heeft mij alleen maar geloviger gemaakt, vanwege de eenvoud van ontwerp, of die nu door toeval en/of bestemming tot stand gekomen is , maakt niet uit, ik raak er alleen maar weer verbaasd over hoe dat toch zomaar kan gebeuren.
Dat Grote Gebeuren.
Ik denk dat het ene het andere helemaal niet hoeft uit te sluiten, integendeel zou ik haast zeggen, want de evolutie kan niet alleen bestaan, dan nog heb je er niet alles mee verklaard, er is meer veel meer onopgemerkt gebleven en hoeveel meer daar hebben we geen idee van behalve dan dat het zich aan ons openbaart via het onderzoek en de research die wij doen.
Het feit dat we steeds meer weten over de mechanismen in onze natuur, heeft mij alleen maar geloviger gemaakt, vanwege de eenvoud van ontwerp, of die nu door toeval en/of bestemming tot stand gekomen is , maakt niet uit, ik raak er alleen maar weer verbaasd over hoe dat toch zomaar kan gebeuren.
Dat Grote Gebeuren.
WSat betreft evolutie, daar zijnharde bewijzen voor. Botten, fossielen e.d. Waar is je bewijs voor god?jHenosch schreef:Het feit dat er zoiets als evolutie moet bestaan is net zo metafysisch dan te zeggen dat G-d zou moeten bestaan.
Dat Grote Gebeuren.
Wat de oren vertellen, zien de ogen.
Evolutieleer met metafysica vergelijken gelijk aan godsbestaan is een verkeerd gebruik van het begrip metafysica. Het laatste handeld namelijk over natuuroverstijgende zaken. Wat dat dan ook zou moeten zijn. Evolutie is juist onderdeel van de fysische realiteit.jHenosch schreef:Het feit dat er zoiets als evolutie moet bestaan is net zo metafysisch dan te zeggen dat G-d zou moeten bestaan.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Oke, de vraag zou dan ook moeten luiden:jHenosch schreef:Het feit dat er zoiets als evolutie moet bestaan is net zo metafysisch dan te zeggen dat G-d zou moeten bestaan.
Evolutieleer met metafysica vergelijken gelijk aan godsbestaan is een verkeerd gebruik van het begrip metafysica. Het laatste handeld namelijk over natuuroverstijgende zaken. Wat dat dan ook zou moeten zijn. Evolutie is juist onderdeel van de fysische realiteit.
waarom evolueert het leven zich überhaubt naar hogere intelligente soorten met zoveel varieteit ?
waarom evolueerde het bv niet naar de lelijkste en geweldadigste soorten met een minimum aan varieteit ?
Waarom koos de natuur niet de weg van de minste weerstand.
waarom zoveel moeite ??
antwoord maar zeker weten doe ik het uiteraard niet, geloven wel:
G-d heeft ons geschapen naar Zijn evenbeeld,
en daarom zijn wij even vrij als G-d.
De boom der kennis van goed en kwaad is niet voor niets in het centrum van het paradijs geplaatst, we hebben onze eigen verantwoordelijkheid gekregen.
De werkelijkheid is G-d's beeld (simulatie) en daarin laat Hij toeval (waaronder de vrije keus van de mens) een grote rol spelen.
Omdat het ''maar'' een simulatie is kan G-d later alles weer rechtzetten wat krom was gegroeid of voorkomen wat helemaal verkeerd zou gaan, maar ook heeft Hij als Super Kunstenaar, weer heel veel geleerd om voor goed te selecteren in een verdere simulatie.
Perfectie is een tastende, schade en schande onderneming, no other.
Tegelijkertijd is het een Glorieuze onderneming.
-
appelfflap
- Banned
1 evolutie is doelloos maar "hoogst?"ontwikkelde creaturen sterven doorgaans het snelste uitjHenosch schreef:
1 waarom evolueert het leven zich überhaubt naar hogere intelligente soorten met zoveel varieteit ?
2 waarom evolueerde het bv niet naar de lelijkste en geweldadigste soorten met een minimum aan varieteit ?
3 G-d heeft ons geschapen naar Zijn evenbeeld,
en daarom zijn wij even vrij als G-d.
...
4 Perfectie is een tastende, schade en schande onderneming, no other.
2 natuur kent geen smaak en doelloos zolang het voldoet aan een x aantal wetten.
3 wij zijn evenbeeld van god. is god nu man/vrouw of hermafrodiet en waarom ben ik maar 1 vd drie? heb ik dan nu hetzelfde verstand als god en ben ik dan even slim als hem?
4 perfectie is een subjectief gegeven en dus een illusie
-
tsjok45
Ik heb ook altijd gedacht dat er in het televisie-toestel kleine mannetjes zitten die van zichzelf denken dat ze echt zijn ....De werkelijkheid is G-d's beeld (simulatie)

en dit zijn de nieuwe "eeuwige " vragen waarschijnlijk ?
Zit god zich te amuseren met een soort geperfectioneerde computerspelletjes =Zijn we de goddelijke SIMS ?
Wanneer gaan jjullie iets aan jullie verslavingen doen ? :P
Wij zouden inderdaad wel eens Goddelijk SIMs kunnen zijn !tsjok45 schreef:Ik heb ook altijd gedacht dat er in het televisie-toestel kleine mannetjes zitten die van zichzelf denken dat ze echt zijn ....De werkelijkheid is G-d's beeld (simulatie)![]()
en dit zijn de nieuwe "eeuwige " vragen waarschijnlijk ?![]()
Zit god zich te amuseren met een soort geperfectioneerde computerspelletjes =Zijn we de goddelijke SIMS ?
Wanneer gaan jjullie iets aan jullie verslavingen doen ? :P
Als je in de natuur kijkt zie je alleen maar schoonheid, met een incidentele kortstondige lelijkheid van de dood en het vergaan, maar de natuur is in zijn schoonheid door ons mensjes niet te verbeteren, en daarom doen we zo goed als alles na.
Spinoza had wat dat aangaat een mooi Godsbeeld !
- chromis
- IT Tech. & Moderator
Ja, wat een "alleen maar" schoonheid,
Hoe de bidsprinkhaan zijn vroutje opvreet ter wille van het nageslacht,
En hoe leeuwen hun prooi opentrekken ter wille van de overleving,
Hoe sommige parasieten het brein van hun gastheer overnemen (bv. bij insecten) om zo hun zin te krijgen,
Hoe een riviermonding verandert in een waar karkassenkerkhof van vissen die na hun eierafzetting sterven omdat dit nu eenmaal evolutionair zo is, hoe wonderlijk.
Prachtig hoe het oog van een slak kan veranderen in een pulserend iets waar vroeg of laat een of ander gedrocht uit zal breken,
Edit: ohnee, dat pulserend iets is bedoeld om vogels te lokken zodat het gedrocht via de vogel verder kan leven volgens mij.
Dat de geschiedenis van deze aarde al vaker een massa uitsterving heeft meegemaakt moeten we ook niet vergeten, en dat is vooral heel liefdevol. De hele diversiteit van leven is dankzij het vele uitsterven, de vele doden, van ontzettend veel soorten.
De incidentele kortstondige lelijkheid van de dood? Hoe naief kan je zijn. De natuur heeft zeker zijn mooie kanten maar niet alleen mooie kanten. De natuur is ook ontzettend wreed.
Ga maar naar een prachtig tropisch oerwoud zonder inentingen, en hopelijk ben je niet allergisch voor insectenbeten...
Tja, wat 'lelijkheid' betreft... of ze bijten weet ik niet, maar ik vind nou eenmaal libellelarven in mijn vijvertje niet echt fris uitzien. Ik heb liever niet dat ze op mijn arm kruipen eigenlijk.. laat staan die stekende rugzwemmers.
Hoe de bidsprinkhaan zijn vroutje opvreet ter wille van het nageslacht,
En hoe leeuwen hun prooi opentrekken ter wille van de overleving,
Hoe sommige parasieten het brein van hun gastheer overnemen (bv. bij insecten) om zo hun zin te krijgen,
Hoe een riviermonding verandert in een waar karkassenkerkhof van vissen die na hun eierafzetting sterven omdat dit nu eenmaal evolutionair zo is, hoe wonderlijk.
Prachtig hoe het oog van een slak kan veranderen in een pulserend iets waar vroeg of laat een of ander gedrocht uit zal breken,
Edit: ohnee, dat pulserend iets is bedoeld om vogels te lokken zodat het gedrocht via de vogel verder kan leven volgens mij.
Dat de geschiedenis van deze aarde al vaker een massa uitsterving heeft meegemaakt moeten we ook niet vergeten, en dat is vooral heel liefdevol. De hele diversiteit van leven is dankzij het vele uitsterven, de vele doden, van ontzettend veel soorten.
De incidentele kortstondige lelijkheid van de dood? Hoe naief kan je zijn. De natuur heeft zeker zijn mooie kanten maar niet alleen mooie kanten. De natuur is ook ontzettend wreed.
Ga maar naar een prachtig tropisch oerwoud zonder inentingen, en hopelijk ben je niet allergisch voor insectenbeten...
Tja, wat 'lelijkheid' betreft... of ze bijten weet ik niet, maar ik vind nou eenmaal libellelarven in mijn vijvertje niet echt fris uitzien. Ik heb liever niet dat ze op mijn arm kruipen eigenlijk.. laat staan die stekende rugzwemmers.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
-
tsjok45
Of misschien is,god wel een door de mensen gemaakte "virtuele" opper-sims ?Wij zouden inderdaad wel eens Goddelijk SIMs kunnen zijn !
kijk , misschien rennen er ook wel k in de telefoonlijn en de kabel een heleboel " geesten "rond ....
en
waarom zouden atomen geen "zelfbewustzijn "kunnen hebben ?
en
Wat gebeurt er met de SIMS JHernosh als de power-knop op "off " staat ? (en met jezus ook trouwens )
of
misschien kan je de oorlog in Irak stoppen door een gedachte-experiment of een virtuele simulatie van de " vrede "in die regio ?
je kan natuurlijk ook een oud heilig boek lezen en daar allerlei troep uit puren of ....
gewoon verder duimzuigen
lees eens gratis ;
----> INTELLECTUEEL BEDROG
ALAN SOKAL EN JEAN BRICMONT
HOOFDSTUK 4:
HET COGNITIEF RELATIVISME IN DE WETENSCHAPSFILOSOFIE
Het gehele boek van Sokal/ Bricmont ondergraaft het belachelijkste postmodernisme
(en de " ideeen van Baudrillard " die het verschil tussen virtuele en echte werkelijkheid
tracht op te heffen .... ) waarover ook in Belgie en Nederland , prominent ___ in bepaalde kringen ___ wordt ge- ouweneelt ....
http://www.endoxa.org/overig/Intellectu ... 151831.pdf
___het zal je als wiskundige wel weten te boeien , denk ik ____
waaruit deze teaser ;
( in het rood : mijn eigen toevoeging )Als mijn brein in mijn zie( = mijn bewustzijn ) de indruk van een boom of van
een huis opwekt, dan geef ik ronduit te kennen dat er
buiten mij waarachtig een boom of een huis bestaat, waarvan
ik zelfs de plaats, de omvang en andere eigenschappen ken.
Geen mens of dier zal deze werkelijkheid betwijfelen. Als
een boer dit in twijfel zou willen trekken, als hij
bijvoorbeeld zou zeggen dat hij niet gelooft dat zijn
baljuw bestaat, terwijl die voor hem staat, dan zou men hem
terecht voor gek verklaren; maar zodra een filosoof
dergelijke indrukken weergeeft, staat hij er op dat men hem
bewondert om zijn verlichte geest, eindeloos superieur ten
opzichte van de geest van het volk.
( Leonhard Euler, 1911 [1761],p.428-429); ook een groot wiskundige...toch ?
Veel leesplezier
ik zal ondertussen maar eens zappen ... knopje uit , en weg ben je ....
vriendelijke groeten
P.S. en lees gelijk maar eens iets over het solipsisme
----> je kan bijvoorbeeld hier starten
http://groups.msn.com/anti-creato/truke ... 5964415801
Misschien is er rationeel niet te besluiten of een goede God wel of niet bestaat,
voor iemands moreel kan het wel belangrijk zijn om in een goede God te geloven,
beter dan om in een onverschillige natuur of in een slechte god/satan te geloven.
Stel dat God niet bestaat, en ik heb er wel mijn hele leven in geloofd, dan toch denk ik dat het mij heeft geholpen om mij niet alleen maar egoistisch en onverschillig te gedragen.
voor iemands moreel kan het wel belangrijk zijn om in een goede God te geloven,
beter dan om in een onverschillige natuur of in een slechte god/satan te geloven.
Stel dat God niet bestaat, en ik heb er wel mijn hele leven in geloofd, dan toch denk ik dat het mij heeft geholpen om mij niet alleen maar egoistisch en onverschillig te gedragen.
jHenosch, zou je een goddelijke SIM willen zijn, slechts een simulatie?
En in een onverschillige natuur geloof je niet, die natuur is gewoon onverschillig, of je het nu geloofd of niet!
Ja hoor daar is tie weer, de rechtschapen gelovige, moment hoor ik pak er even een teiltje bij!jHenosch schreef:voor iemands moreel kan het wel belangrijk zijn om in een goede God te geloven
Beter?? Je vind het toch niet erg als ik deze visie niet deel?jHenosch schreef:beter dan om in een onverschillige natuur of in een slechte god/satan te geloven
En in een onverschillige natuur geloof je niet, die natuur is gewoon onverschillig, of je het nu geloofd of niet!
Dat stel ik heel lang!jHenosch schreef:Stel dat God niet bestaat
Dan vraag ik je bij deze om AUB sterk te blijven geloven, want zonder ben je kennelijk niet in staat om je als normaal mens te gedragen en je binnen je leefgroep van de dieren om je heen van positieve evolutieve invloed te zijn, en de kans is dan groot dat je door natuurlijke selectie verdwijnt.jHenosch schreef:en ik heb er wel mijn hele leven in geloofd, dan toch denk ik dat het mij heeft geholpen om mij niet alleen maar egoistisch en onverschillig te gedragen.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Erik schreef :
Dan vraag ik je bij deze om AUB sterk te blijven geloven, want zonder ben je kennelijk niet in staat om je als normaal mens te gedragen en je binnen je leefgroep van de dieren om je heen van positieve evolutieve invloed te zijn, en de kans is dan groot dat je door natuurlijke selectie verdwijnt.
Pieps
Dan vraag ik je bij deze om AUB sterk te blijven geloven, want zonder ben je kennelijk niet in staat om je als normaal mens te gedragen en je binnen je leefgroep van de dieren om je heen van positieve evolutieve invloed te zijn, en de kans is dan groot dat je door natuurlijke selectie verdwijnt.
Politics is the entertainment branch of industry.
Frank Zappa
Frank Zappa
Zo zie je maar weer dat Spinoza's idee van de God in de natuur, waarin ikzelf ook sterk geloof, ons weer eens voor was.pieps schreef:Erik schreef :
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Pieps
Want steeds weer wordt duidelijk dat liefde en samenwerking ons veel verder kan brengen, en waarschijnlijk de enige manier is om ons uit deze manmade disaster te brengen, zoals in de bijbel al is voorzegd.
Alleen door Liefde zullen we overleven.
en dan bedoel ik hier niet alleen sex, mochten de heren het weer eens platvloers en cynisch willen opvatten, hoewel de gedachte bij mij toch wel een lichte glimlach moeilijk laat onderdrukken.
Ook sex is een geniale simulatiegedachte geweest van G-d's evolutie, dat onmiskenbaar duidt op humor en smaak.
Als een goede god bestond, zou er dan evenveel ellende in de wereld zijn, als nu het geval is?jHenosch schreef:Misschien is er rationeel niet te besluiten of een goede God wel of niet bestaat,
Voor de moraal van iemand maakt het niets uit of hij/zij in wat voor een god dan ook gelooft!jHenosch schreef:voor iemands moreel kan het wel belangrijk zijn om in een goede God te geloven,
Wie zegt dat Satan slecht is? http://www.freethinker.nl/rehabilitatie_van_lucifer.htm
Kun je uitleggen, waarom het enig verschil uit zou maken, of je wel of niet je hele leven in god had geloofd??jHenosch schreef:Stel dat God niet bestaat, en ik heb er wel mijn hele leven in geloofd, dan toch denk ik dat het mij heeft geholpen om mij niet alleen maar egoistisch en onverschillig te gedragen.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)