Ook weer helemaal mee eens. Beide kampen moeten ze water bij de wijn doen . Spritualisten moeten proberen om met bewijzen te komen (zal niet makkelijk gaan en in sommige gevallen onmogelijk) of in ieder geval met gegevens die ondersateund worden door een andere bron, en wetenschappers moeten zich de veronderstelling aanmeten om de spirituele man (in ieder geval in het begin) te accepteren dat hij de waarheid spreekt.Kitty schreef:
Hier heb je gelijk in, maar dan moet de ander daar wel voor open staan. En blijkt dat niet het geval dan gaat ook deze overweging niet op. Er zijn mensen die niet met beiden benen op de grond willen komen en zich voortdurend bezondigen aan eenrichtingsverkeer. Dan houdt het gewoon op. En is er geen discussie mogelijk. Want je zal toch op zijn minst zaken in overweging moeten willen nemen die een verklaring geven voor je ervaringen. Als je je hiervoor totaal afsluit ben je toch echt uitgepraat.
Als mensen van beide kampen vluchten in hun eigen dogma's zal dit nooit lukken. Maar als er werderzijds respect is voor elkaars geloof, mening en overtuiging en zienswijze, zou het een goede combinatie zijn om de waarheidvinding te bevorderen.
Ik zie dit gelukkig steeds meer gebeuren. Laats zag ik op discovery een reportage over wetenschappers die experimenteerde met telepathie, maar ze deden het niet via een blinde muur en de kruis, vierkant en golf kaartjes, maar door iemand videobeelden te laten zien en een ontvanger in een soort slaap te brengen en dan te laten vertellen wat hij zag. De resultaten waren veelbelovend.
Als er een dialoog blijft onstaan tussen onderzoekers en spirituele mensen, dan kan er mooi onderzoek gedaan worden waar we allemaal veel aan kunnen hebben.
Het risico is dan wel dat sommige goeroes onstkracht worden, maar ook dat harde natuurkundige wetten ook nog niet altijd opgaan. Maar dat ik volgens mij alleen maar goed.
Ik heb laatst een Ghosthunter gezien met een EVP en temperatuur meter, die geesten vaststelde. Ik had graag dat daar een leger wetenschappers bij waren, die met gecalibreerde machines de hele boel maten.
Dan pas had het echt waarde voor me.
Nu blijft het ergens hangen.