ad 0)Gerard_m schreef:Ik bedoel dat laatste.
1)
Maar het resultaat van onderzoek hangt per definitie sterk af van wat we precies willen meten en hoe we dit doen.
In het algemeen is iets aantonen makkelijker dan iets ontkrachten. Je kunt stellen dat effect van Reiki met de gekozen metingen niet zijn aangetoond. Wat is gemeten, hangt af van de hypothese. Hebben we nu alles onderzocht?
2)
Als er overtuigend bewijs is waaruit blijkt dat je álle potentiele effecten kunt uitsluiten, dan ga ik mee in je redenering.
3)
Diverse fenomen, bijvoorbeeld uit de kwantumfysica, klinken redelijk absurd en kunnen we pas sinds zeer recent meten. Maar daarvoor bestonden ze ook al.
4)
Een verstokte gelovige zal niet open staat voor de optie dat zijn religieuze wereldbeeld wellicht moet worden bijgesteld, ook al kom je met feiten.
5)
Maar ook bij echte materialisten mis ik de natuurlijke nieuwsgierigheid van de wetenschapper. Ook dit is slechts een wereldbeeld, en geen Absolute Waarheid.
Gelukkig.
ad 1)
Het ligt dan voor de hand de onderzoeksvraag zo te formuleren dat er met de minste moeite zoveel mogelijk onderscheid kan worden gemaakt.
Als de hypothese goed is opgesteld (dus juist niet "in het algemeen") dan kan het onderzoek zowel aantonen alswel ontkrachten.
Die Reiki-onderzoeken heb ik in dit topic aangehaald. Zoek maar op.
ad 2)
Niet zinvol. Hooguit effecten die worden geclaimd en geen vooronderstellingen van spirituele/esoterische aard.
Effecten die niet uitstijgen boven die welke met andere technieken/middelen kunnen worden bereikt zijn ook niet belangrijk genoeg om er teveel onderzoeksmoeite/geld aan te besteden.
Onderzoek naar tinnitus of verhelpen van ingegroeide nagels of eczeem krijgt van mij voorrang.
Maar anderen vinden onderzoek naar gebedsgenezing de moeite waard. Bijv.:
ad 3)Peter Jan Margry zal namens het Meertens Instituut en de UvA bijdragen aan het programma met de lezing: "Religieuze geneeskunde vanuit etnologisch perspectief: van bedevaart tot chakra".
Goed voorbeeld van waar we het over eens zijn.
Maar teken wel aan dat er grote redenen waren om voor overduidelijke problemen een oplossing te zoeken.
Als zelfs een probleem niet wordt vermoed dan zal je het moeten doen met minder goed passend gedrag.
ad 4)
Ingi is een mooi voorbeeld
ad 5)
De hang naar magie is inderdaad zo groot dat Nederland wel eens kwakzalversparadijs wordt genoemd.
Roeland