Het kwaad: de val- evolutie- vrije wil.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Aton
Diehard

Re: Het kwaad: de val- evolutie- vrije wil.

Bericht door Aton »

LordDragon schreef:Wel Harry Potter doet het dan ook wel zeker even goed dan de bijbel. Waar in de bijbel staat er een studie van psychologische aandoeningen of lijden en hoe je dat kan behandelen?

MVG, LD.
Kijk eens onder trefwoord : Demonenuitdrijving . 8*)
Gralgrathor
Diehard

Bericht door Gralgrathor »

Willempie schreef:dat boek (dat overigens ouder is dan tweeduizend jaar)
Stukjes ervan, in ieder geval.
Willempie schreef:mij alles vertelt wat ik wil horen, en nog meer.
Gecorrigeerd.
If I want to manufacture biological weapons with my copy of iTunes, I will, fascists. Ditch this bullshit. -- Maddox
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Willempie schreef:
LordDragon schreef:willempie schreef :
En over die strijd binnen in ons, daarover gaat nu juist de Bijbel. Dat is het enige boek dat ons vertelt hoe dat werkt.
Er zijn zat psychologische boeken waaraan de bijbel niet kan tippen, met zijn 2000 jaar oude verhaaltjes, die massa's meer vertellen over onze "innerlijke strijd" dan die bijbel. Waarom promoot je een 2000 jaar oud boek?

MVG, LD.
Omdat dat boek (dat overigens ouder is dan tweeduizend jaar) mij alles vertelt wat ik wil weten, en nog meer.
Als men het in overdrachtelijke zin zou willen tot zich nemen is dat voor mijn gevoel zeker waar.
Maar alleen zó kan ik er wat mee, niets maar dan ook niets te letterlijk. Geeft niets: ieder op zijn/haar eigen wijze. Vrijheid blijheid. :wink:
¥¥ Van kwaad tot erger...
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Willempie schreef:
Henry II schreef:@Karssenberg,

Je blijft tevens volhouden dat jij spreekt namens 'gelovigen' terwijl je daarmee alleen de aanhangers van jouw eigen splinterproepering van het christendom bedoelt (126.949 leden als hoogtepunt 10 jaar geleden en nu jaarlijks teruglopend in aantal, naar ik hoor vooral richting evangelische kerken). Het is echt niet zo, dat als jij maar lang genoeg blijft roepen wat jouw godsgeloof is, dat dit dan gaat gelden voor alle gelovigen. In een andere topic kwam het boek van een gereformeerd dominee uit Nijkerk al aan bod. Zo maar een voorbeeld om aan te tonen dat je geen recht van spreken hebt namens 'gelovigen'. Netzomin als wij dat hebben voor ongelovigen. Er bestaat niet zoiets als een strijd tussen gelovigen en ongelovigen. Het gaat om de persoonlijke verantwoordeljkheid van ieder mens als individu. De enige strijd zou binnen de mens zelf moeten plaatsvinden.
De verschillen zijn in werkelijkheid niet zo groot. Dat bleek bijvoorbeeld in Dachau. Daar vielen de verschillen weg omdat ze eigenlijk maar trivialiteiten bleken te betreffen. Lees maar eens een boek van Floris Bakels. Die heeft God in de kampen ontmoet. Hij vertelt ook dat gelovigen uit alle verschillende kerkrichtingen in die kampen gewoon één waren. Dat het om de persoonlijke verantwoording gaat beaam ik graag en volledig. En over die strijd binnen in ons, daarover gaat nu juist de Bijbel. Dat is het enige boek dat ons vertelt hoe dat werkt.
Zo is er ook een boek over een Nederlandse Jood die in een kamp zat en uiteindelijk Jehova's Getuige werd. En nog vele Joden en Christenen die god duidelijk niet aanwezig zagen in de kampen en hun geloof vaarwel zeiden. En nu laat je terzijde het feit dat de meeste kampbewakers zelf ook gewoon christelijke gelovigen waren. Hoezo wegvallen van de verschillen tussen de verschillende groeperingen? De ene christen die de andere christen de gaskamer injaagt bedoel je. Dit alles zegt toch niets over de waarheid van het christelijk geloof, ofwel soms? En mijn stelling over de strijd binnen in de mens haal ik nu juist uit de Islam, waar dit de Jihad wordt genoemd. Jouw stelling dat de bijbel het enige boek is dat dit leert is dus volledig onjuist.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Willempie schreef:
LordDragon schreef:willempie schreef :
En over die strijd binnen in ons, daarover gaat nu juist de Bijbel. Dat is het enige boek dat ons vertelt hoe dat werkt.
Er zijn zat psychologische boeken waaraan de bijbel niet kan tippen, met zijn 2000 jaar oude verhaaltjes, die massa's meer vertellen over onze "innerlijke strijd" dan die bijbel. Waarom promoot je een 2000 jaar oud boek?

MVG, LD.
Omdat dat boek (dat overigens ouder is dan tweeduizend jaar) mij alles vertelt wat ik wil weten, en nog meer.
Er zijn na deze tijd ook nog boeken geschreven overigens...Of mooie docu's....Er komen alleen geen pratende slangen, engelen, duivels en geesten in voor...
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Plaats reactie