Zijn er ook mensen die je niet haat of heb je weleens een uurtje zonder haat? De rijken van de wereld, Hamas (en/of Palestijnen in zijn algemeenheid) en nu de Trump aanhangers.ChaimNimsky schreef: ↑08 apr 2024 00:45Een sprankje hoop. Goed.B.S. schreef: ↑07 apr 2024 22:42 Orbàn krijgt tegenwind in eigen land https://amp-theguardian-com.cdn.ampproj ... government
Ene Peter Magyar, voorheen lid van Orbàn"s partij, wil een andere wind door het land laten waaien. Orbàn zit ook met allerlei schandalen.
Dankzij Trump-fanaat en voorzitter van het Huis van afgevaardigden, die in z'n eentje een stemming over wapenleveranties aan Oekraïne tegenhoudt, kan Oekraïne Charkiev niet meer verdedigen tegen drones en luchtdoelraketten en het ziet er zeer somber uit voor de dappere Oekraïners. Ik haat Trump met heel m'n hart. Hoe goed zou het zijn geweeest als dat stuk vunzige misgeboorte nooit geboren was.
Rusland en Oekraïne
Moderator: Moderators
Re: Rusland en Oekraïne
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Ik lees dat Trump wordt gehaat, niet zijn aanhangers.Mullog schreef:"Zijn er ook mensen die je niet haat of heb je weleens een uurtje zonder haat? De rijken van de wereld, Hamas (en/of Palestijnen in zijn algemeenheid) en nu de Trump aanhangers."
Overigens vind ik de uitdrukking " Ik haat ... met heel m'n hart " best een bijzondere.
Haat komt niet uit het hart en brengt zelden iets goed. Trump haten, prima, maar het fenomeen begrijpen en ervan leren is beter.
Als Europa niet decennia lang had geleund op de VS, was de impact van Trump op Oekraine bijvoorbeeld beperkt gebleven.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
-
ChaimNimsky
- Superposter
Haat komt uit het verlies van liefde voor wat goed is. Die man maakt zoveel moois kapot. Niet opstandige haat, maar kille onverschilligheid leidt ons braaf over de rand van de afgrond.gerard_m schreef: ↑08 apr 2024 13:09 Overigens vind ik de uitdrukking " Ik haat ... met heel m'n hart " best een bijzondere.
Haat komt niet uit het hart en brengt zelden iets goed. Trump haten, prima, maar het fenomeen begrijpen en ervan leren is beter.
Als Europa niet decennia lang had geleund op de VS, was de impact van Trump op Oekraine bijvoorbeeld beperkt gebleven.
Zionist
-
ChaimNimsky
- Superposter
ik bedoel: Deze haat ontstaat uit het moedwillig vernietigen door Trump van wat geliefd en goed is. Gehoorzaamheid aan het ego van die man maakt dat Charkiev zich niet meer kan verdedigen, en drones en raketten die doelbewust op onschuldige burgers worden afgeschoten, hun doel nu bereiken. Haat doet niet onder voor liefde.ChaimNimsky schreef: ↑08 apr 2024 13:33Haat komt uit het verlies van liefde voor wat goed is. Die man maakt zoveel moois kapot. Niet opstandige haat, maar kille onverschilligheid leidt ons braaf over de rand van de afgrond.gerard_m schreef: ↑08 apr 2024 13:09 Overigens vind ik de uitdrukking " Ik haat ... met heel m'n hart " best een bijzondere.
Zionist
Liefde en haat
zijn als de twee kanten van dezelfde medaille: passie!
Passie is een sterke emotionele energie.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
Het is niet moedwillig vernietigen door Trump (alleen Rusland is hier aan het vernietigen) maar onverschilligheid.ChaimNimsky schreef: ↑08 apr 2024 14:40 ik bedoel: Deze haat ontstaat uit het moedwillig vernietigen door Trump van wat geliefd en goed is. Gehoorzaamheid aan het ego van die man maakt dat Charkiev zich niet meer kan verdedigen, en drones en raketten die doelbewust op onschuldige burgers worden afgeschoten, hun doel nu bereiken. Haat doet niet onder voor liefde.
Zijn verkiezingswinst gaat voor alles. Ik ben het met je eens dat de wereld beter af zou zijn zonder Trump, en niet alleen vanwege Oekraine.
Maar wat te denken van de huidige regering van de VS, die Oekraine oproept niet te veel olie installaties in Rusland aan te vallen, zodat de benzineprijzen niet te veel stijgen? Misschien omdat Biden de verkiezingen wil winnen, en de hoogte van de benzineprijs is nu eenmaal iets dat een hoop mensen zo ongeveer als wereldprobleem nummer 1 beschouwen. Hoezo onverschillig eigenbelang.
En al even onverschillig is bijv. China, dat uit eigenbelang Rusland lekker zijn gang laat gaan.
Een telefoontje vanuit Beijing dat het nu klaar moet zijn, zou echt enorm helpen. En dan is er nog de onverschilligheid van bijv. India, dat de olie uit Rusland koopt.
Dus ja, Trump is fout, maar hij bevindt zich in breed gezelschap.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Ik vind wel dat mensen een beetje naief denken over Nato en Oekraine en geld en dergelijke..
Het Westen kan geld geven aan Oekraine wat het wil, maar met geld versla je Rusland niet. Wel met wapens. En door onze "gebroken geweertjes"mentaliteit hebben we de wapenindustrie uit handen gegeven of gesloten. Die moeten weer open.
Laatst sprak een expert op dit gebied dat pas in 2030 de wapenindustrie in het Westen weer op een redelijk niveau is. En dat enkel als landen nu afspraken maken met elkaar om meer wapens te maken en de boel in eigen beheer te krijgen.
Laat daar nu net ook de wrevel liggen, want rechtse politieke partijen zien vaak het probleem niet en willen geen geld uitgeven aan een wapenwedloop met Rusland of China.. Daarom ben ik bang dat we het OF niet voor elkaar gaan krijgen OF veel te laat.
Oekraine is er in elk geval niet meer bij gebaat want in 2030 hebben zij de oorlog met Rusland al verloren. Dan kan Putin de wapens die we nu wel gegeven hebben aan Oekraine gebruiken om ons aan te vallen..
Dus in 2030 vrees ik dat we allemaal Russisch moeten gaan spreken.
Misschien dat we ons al moeten voorbereiden op een neefje van "project Gladio"?
https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Gladio
Het Westen kan geld geven aan Oekraine wat het wil, maar met geld versla je Rusland niet. Wel met wapens. En door onze "gebroken geweertjes"mentaliteit hebben we de wapenindustrie uit handen gegeven of gesloten. Die moeten weer open.
Laatst sprak een expert op dit gebied dat pas in 2030 de wapenindustrie in het Westen weer op een redelijk niveau is. En dat enkel als landen nu afspraken maken met elkaar om meer wapens te maken en de boel in eigen beheer te krijgen.
Laat daar nu net ook de wrevel liggen, want rechtse politieke partijen zien vaak het probleem niet en willen geen geld uitgeven aan een wapenwedloop met Rusland of China.. Daarom ben ik bang dat we het OF niet voor elkaar gaan krijgen OF veel te laat.
Oekraine is er in elk geval niet meer bij gebaat want in 2030 hebben zij de oorlog met Rusland al verloren. Dan kan Putin de wapens die we nu wel gegeven hebben aan Oekraine gebruiken om ons aan te vallen..
Nou, het is voor mij klaar en duidelijk dat zoals het nu gaat met die GOP (Trump's partij), dat dat richting putje is.Berjan schreef: ↑08 apr 2024 18:56 Ik vind wel dat mensen een beetje naief denken over Nato en Oekraine en geld en dergelijke..
En dat geldt niet alleen wat mij betreft voor deze hobby van Putin. Denk eens aan een stervende planeet... Geloven die
Trumpianen niets van. Enz..
Op deze manier heeft Ukraine of beter het Westen dus de oorlog echt al verloren. Dan hoef je niet op 2030 te wachten.
Misschien komt daar nog verandering in. Wapentuig zat binnen de Navo hoor..Maar... de Rus heeft wel veel bommen...
Hoe dan ook (weer net als met Israël en Gaza:) dit deel van de Amerikanen en die partij worden van harte bedankt.
Amerikanen zijn niet sterk bv. in geopolitiek.. Het wordt altijd rotzooi. Al tientallen jaren zo overigens naar mijn idee.
En onbetrouwbaar zijn ze ook geworden.
Ik vrees dat Europa het voor een groot deel zelf zal moeten doen.
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
Met veel reacties hier ga je ook geen oorlogen winnen.
Berjan, over twee weken verslag doen hier van de eerste basiscursus Russisch...https://www.loecsen.com/nl/cursussen-russisch
Berjan, over twee weken verslag doen hier van de eerste basiscursus Russisch...https://www.loecsen.com/nl/cursussen-russisch
Ik heb het een poosje gestudeerd om bv. de uitzendingen van Radio Moskou op de Korte Golf te kunnen verstaan.B.S. schreef: ↑08 apr 2024 21:29 Met veel reacties hier ga je ook geen oorlogen winnen.
Moeilijk met die naamvallen. En het schrift.
Jammer allemaal. Vind ik. Maar 'jammer', dat is zooo vaak op aarde...
Defensieanalyst Christ Klep wil optimisme uitstralen met een stuk waaruit dat maar spaarzaam blijkt https://www.wyniasweek.nl/christ-klep-e ... -oekraine/
De Russische capaciteit wordt alweer monsterachterig omhooggepraat, doet denken aan de Koude Oorlog tot de USSR vrij snel ineenzakte.
Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor heden of toekomst, maar loopt men wellicht weer in de zelfde valkuil?
De Russische capaciteit wordt alweer monsterachterig omhooggepraat, doet denken aan de Koude Oorlog tot de USSR vrij snel ineenzakte.
Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor heden of toekomst, maar loopt men wellicht weer in de zelfde valkuil?
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Ik deel het optimisme van Klep.
@Berjan
Met geld sturen kan men wel degelijk Rusland verslaan, want Oekraïne kan zelf een hoop oorlogsmateriaal produceren. Ben je ervan op de hoogte dat Oekraïne zelf dit jaar 1-2 miljoen drones produceert? De laatste aanval was op een olieraffinaderij die op wel 1300 km vanaf Oekraïne gelegen is! Die grenzen worden bijna wekelijks verlegd. Ik geef de Oekraïeners goede kans de Russische olie-industrie plat te bombarderen (op dit moment is al 15% uitgeschakeld). Daarna is het afgelopen met Rusland.
Voorts, uitgaande van het onwaarschijnlijke scenario dat Rusland na enkele jaren toch wint in Oekraïne, heeft het Russische militaire apparaat geen kracht dat een confrontatie met NAVO aan kan. Het Russische leger kan enkel onbegrensd ongeschoolde mannen oproepen, die men vervolgens niet kan voorzien van behoorlijk oorlogsmateriaal.
Aangenomen dat die zich zou richten op de Baltische staten is de kans op slagen 0,0 sinds de toetreding van Finland en Zweden tot de NAVO. De vier noordelijke NAVO-landen hebben al besloten om gezamenlijk op te treden, en beschikken oa. over een formidabele en verenigde luchtmachtcapaciteit van 250 fighter jets.
Finland heeft na het instorten van de Sowjet-Unie nooit meegedaan aan inkrimpen van het leger en het defensiebudget. Het kan in principe 870.000 reservisten oproepen. Polen is op dit moment al bezig zich razendsnel en op ongekende schaal te bewapenen. Zweden zal volgen.
Rusland heeft geen enkele kans om in 2030 als overwinnaar uit de bus te komen. Het land verslaat zichzelf. Tegen die tijd kun je wel een stroom arme Russen naar het westen verwachten. Die allemaal bereid zijn de pizza die je bestelde op de fiets bij je thuis te bezorgen. Oefenen op Спасибо is genoeg.
@Gerard R
Waarom vrees je dat Europa het zelf moet doen? Dat is juist een positieve ontwikkeling.
Het wegvallen van de VS bespoedigt de herbewapening van de Europese landen en het kunnen zorgen voor eigen verdediging. Het geeft Europa ook vrij spel om zelf te bepalen hoe de Oekraïense oorlog verloopt. Oekraïne heeft nu al een half jaar lang laten zien dat het ook zonder hulp van de VS stand kan houden. Met het wegvallen van Amerikaanse hulp valt ook alle autoriteit die de VS heeft geheel weg. Voor Oekraïne en Europa maakt het niet meer uit wat een Biden of een Trump van mening is.
@Berjan
Met geld sturen kan men wel degelijk Rusland verslaan, want Oekraïne kan zelf een hoop oorlogsmateriaal produceren. Ben je ervan op de hoogte dat Oekraïne zelf dit jaar 1-2 miljoen drones produceert? De laatste aanval was op een olieraffinaderij die op wel 1300 km vanaf Oekraïne gelegen is! Die grenzen worden bijna wekelijks verlegd. Ik geef de Oekraïeners goede kans de Russische olie-industrie plat te bombarderen (op dit moment is al 15% uitgeschakeld). Daarna is het afgelopen met Rusland.
Voorts, uitgaande van het onwaarschijnlijke scenario dat Rusland na enkele jaren toch wint in Oekraïne, heeft het Russische militaire apparaat geen kracht dat een confrontatie met NAVO aan kan. Het Russische leger kan enkel onbegrensd ongeschoolde mannen oproepen, die men vervolgens niet kan voorzien van behoorlijk oorlogsmateriaal.
Aangenomen dat die zich zou richten op de Baltische staten is de kans op slagen 0,0 sinds de toetreding van Finland en Zweden tot de NAVO. De vier noordelijke NAVO-landen hebben al besloten om gezamenlijk op te treden, en beschikken oa. over een formidabele en verenigde luchtmachtcapaciteit van 250 fighter jets.
Finland heeft na het instorten van de Sowjet-Unie nooit meegedaan aan inkrimpen van het leger en het defensiebudget. Het kan in principe 870.000 reservisten oproepen. Polen is op dit moment al bezig zich razendsnel en op ongekende schaal te bewapenen. Zweden zal volgen.
Rusland heeft geen enkele kans om in 2030 als overwinnaar uit de bus te komen. Het land verslaat zichzelf. Tegen die tijd kun je wel een stroom arme Russen naar het westen verwachten. Die allemaal bereid zijn de pizza die je bestelde op de fiets bij je thuis te bezorgen. Oefenen op Спасибо is genoeg.
@Gerard R
Waarom vrees je dat Europa het zelf moet doen? Dat is juist een positieve ontwikkeling.
Het wegvallen van de VS bespoedigt de herbewapening van de Europese landen en het kunnen zorgen voor eigen verdediging. Het geeft Europa ook vrij spel om zelf te bepalen hoe de Oekraïense oorlog verloopt. Oekraïne heeft nu al een half jaar lang laten zien dat het ook zonder hulp van de VS stand kan houden. Met het wegvallen van Amerikaanse hulp valt ook alle autoriteit die de VS heeft geheel weg. Voor Oekraïne en Europa maakt het niet meer uit wat een Biden of een Trump van mening is.
Born OK the first time
Gezien de besluitvorming en de minder of meer samenhang binnen de EU houd ik mijn hart vast zoals dat heet.Rereformed schreef: ↑09 apr 2024 12:43 Ik deel het optimisme van Klep.
(..)
@Gerard R
Dan Oekraine, dat houdt net stand, niet meer dan dat en bv. de tweede stad Charkiv wordt reeds fors aangepakt door
de Russen, die blijkbaar geen last hebben van explosieventekorten zoals Europa en andere problemen zoals de VS.
Dan de Navo: als de VS onder Trump afhaakt, dan is dat niet niks. ik ga daar niet positief over doen.
Je doet een prettige poging mij en anderen gerust te stellen, maar net als met ´het verdwijnen van de chaoot/leugenaar/
en-meer Trump de vorige keer' waar jij zo van overtuigd was, dingen lijken soms positiever dan ik durf te hopen.
En met Ukraine en Europa: dan hebben we het over stapels lijken. Vrij akelig hoor.
Dus ik laat het woordje 'vrees' even staan.
Minder olie in het kannetje van de Russen is prima uiteraard. Slava Ukraini
Oekraine heeft het geen 6 maanden zonder hulp van de VS gered.Rereformed schreef:Het wegvallen van de VS bespoedigt de herbewapening van de Europese landen en het kunnen zorgen voor eigen verdediging. Het geeft Europa ook vrij spel om zelf te bepalen hoe de Oekraïense oorlog verloopt. Oekraïne heeft nu al een half jaar lang laten zien dat het ook zonder hulp van de VS stand kan houden. Met het wegvallen van Amerikaanse hulp valt ook alle autoriteit die de VS heeft geheel weg. Voor Oekraïne en Europa maakt het niet meer uit wat een Biden of een Trump van mening is.
Zodra nieuwe steun uit de VS stopte, waren niet ineens alle eerdere geleverde spullen verdwenen. Het duurt even voordat munitietekorten nijpend worden.
De laatste maanden verliest Oekraine bovendien langzaam terrein. Het wegvallen van de VS, zal trouwens ook iets met het moraal doen in zowel Oekraine als in Rusland.
Dan Europa.
Het opbouwen van een krijgsmacht die decennia lang is afgebouwd, duurt vele jaren. T.o.v. Rusland stelt de productie van bijv. munitie in Europa helemaal niets voor. Ook Oekraine kan dat onmogelijk bijbenen. Wat nu nog aan Oekraine wordt geleverd, zijn voorraden die bij elkaar geschraapt worden of partijen die nog te koop zijn. Op lange termijn redt Europa het wel als ze eensgezind de goede keuzes maken - niet bepaald vanzelfsprekend in Europa - maar de komende jaren hebben we zonder de VS echt een probleem.
Ik vind je verhaal dus wel erg optimistisch.
Misschien lukt het zonder de VS met veel pijn en moeite om een totale nederlaag voor Oekraine te voorkomen en deze oorlog nog jaren voort te zetten.
Gerard R. schreef: ↑08 apr 2024 20:40 Nou, het is voor mij klaar en duidelijk dat zoals het nu gaat met die GOP (Trump's partij), dat dat richting putje is.
En dat geldt niet alleen wat mij betreft voor deze hobby van Putin. Denk eens aan een stervende planeet... Geloven die
Trumpianen niets van. Enz..
Op deze manier heeft Ukraine of beter het Westen dus de oorlog echt al verloren. Dan hoef je niet op 2030 te wachten.
Misschien komt daar nog verandering in. Wapentuig zat binnen de Navo hoor..Maar... de Rus heeft wel veel bommen...
Hoe dan ook (weer net als met Israël en Gaza:) dit deel van de Amerikanen en die partij worden van harte bedankt.
Amerikanen zijn niet sterk bv. in geopolitiek.. Het wordt altijd rotzooi. Al tientallen jaren zo overigens naar mijn idee.
En onbetrouwbaar zijn ze ook geworden.
Ik vrees dat Europa het voor een groot deel zelf zal moeten doen.
2030 was inderdaad fingerspitzengefuhl... Kan ook zomaar sneller zijn inderdaad.
En dan word de Navo aangevallen met de eigen wapens.
Drones winnen geen oorlogen. Wel vliegtuigen, artillerie, tanks etc..Rereformed schreef: ↑09 apr 2024 12:43
@Berjan
En manschappen uiteraard, waar Rusland er tig meer van heeft dan Oekraine.
Je vergeet dat ALS Rusland wint van Oekraine dat men dan de eigen wapens van de NATO kan gebruiken tegen ons.Voorts, uitgaande van het onwaarschijnlijke scenario dat Rusland na enkele jaren toch wint in Oekraïne, heeft het Russische militaire apparaat geen kracht dat een confrontatie met NAVO aan kan. Het Russische leger kan enkel onbegrensd ongeschoolde mannen oproepen, die men vervolgens niet kan voorzien van behoorlijk oorlogsmateriaal.
Rusland heeft geen enkele kans om in 2030 als overwinnaar uit de bus te komen. Het land verslaat zichzelf. Tegen die tijd kun je wel een stroom arme Russen naar het westen verwachten. Die allemaal bereid zijn de pizza die je bestelde op de fiets bij je thuis te bezorgen. Oefenen op Спасибо is genoeg.![]()
Maar inderdaad, de vier landen rondom Rusland zijn een enorme steun voor de NAVO, Zweden kan ook enorm veel mensen oproepen en daar hebben ze zelfs de eigen burgers met wapens. En training etc..
Dat is het enige goede op dit moment. Voor de rest geven wij als de rest van de Europese NAVO al onze wapens aan Oekraine, en we kopen elders wapens die we ook meteen aan Oekraine geven. Dus mocht Oekraine verliezen dan gaven we die wapens indirect aan Rusland..
Dus is het te hopen dat Oekraine alle kogels en raketten opgebruikt heeft voordat ze zich overgeven.
Maar ik heb ooit gehoord van een vreemdelingenlegioen deelnemer dat Oekrainse leidinggevenden wapens voor zichzelf namen en de "boots on the ground" met oude wapens opzadelde.