Kan de mensheid zonder religie?

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

fbs33
Bevlogen

Re: Kan de mensheid zonder religie?

Bericht door fbs33 »

Demiurg schreef:Er zijn hier verschillende personen die beweren dat de mens een soort areligieus stadium gehad heeft.
Ik vraag me alleen hardop af waar en wanneer dat geweest is en nu ligt de bewijslast ineens bij mij?
Jij beroept je op bronnen die of geschreven zijn, of artefacten waar inlevingsvermogen en logische vermoedens verwijzen naar de e.o.a. vorm van aanbidding van 'iets' dat wel goddelijk moet zijn!

En dan praat je over bronnen die resp. zo'n 5 en 30 duizend jaar geleden bestonden.
Het werkelijke begin v.d. mens (als bewust wezen!) ligt veel verder in het verleden dan die bovengenoemde bronnen.
'Het' riep vragen op die niet te beantwoorden waren en leidde ná een tijdje tot aannamen dat er 'iets' moest zijn, als lijm tussen vraag en antwoord.

Toén konden bliksem (en andere verschrikkingen) gelijmd worden aan goden en godinnen die met offers en rituelen te bewegen zouden zijn tot het treffen van vijanden en ander gespuis (behalve henzelf! haha)

'Offers en rituelen' als (tevens) sociale uitingen van een bepaalde groep! (met elitairisme ervan als resultaat)
Een resultaat dat via dalen en hoogten evolueerde tot de huidige religies (religismen, haha)

Hoe lang dat a-religieuze 'tijdje' geduurd heeft is onbekend, maar dat het er geweest moet zijn, staat al inlevend en logisch indenkend voor mij wel vast!

Deze 'aanname' wordt U aangeboden door fbs33 ter falsificatie! :D
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Fishhook schreef:Zijn gelovigen, of in ieder geval een deel daarvan, niet ook egoist omdat alles wat zij doen op deze aarde gericht is op het verkrijgen van een plek (voor hen persoonlijk) in de hemel?
Zou een hoop van de goede werken nog gedaan worden als er geen beloning in het leven na de dood tegenover zou staan?
Die vraag is m.i. duidelijk gericht aan de gelovige dommeriken, want de gelovige slimmeriken reserveren alvast (ter gewenning aan die hemelse plaats!) een goede luxueuze plek voor hun aardse bestaan! :D

E.e.a. manifesteert zich in de linker en rechter vleugel v.h. CDA, haha.
Leegte
Forum fan

Bericht door Leegte »

fbs33 schreef:
Demiurg schreef:Er zijn hier verschillende personen die beweren dat de mens een soort areligieus stadium gehad heeft.
Ik vraag me alleen hardop af waar en wanneer dat geweest is en nu ligt de bewijslast ineens bij mij?
Jij beroept je op bronnen die of geschreven zijn, of artefacten waar inlevingsvermogen en logische vermoedens verwijzen naar de e.o.a. vorm van aanbidding van 'iets' dat wel goddelijk moet zijn!

En dan praat je over bronnen die resp. zo'n 5 en 30 duizend jaar geleden bestonden.
Het werkelijke begin v.d. mens (als bewust wezen!) ligt veel verder in het verleden dan die bovengenoemde bronnen.
'Het' riep vragen op die niet te beantwoorden waren en leidde ná een tijdje tot aannamen dat er 'iets' moest zijn, als lijm tussen vraag en antwoord.
Wat mij betreft staat de bewering van Demiurg nog als een paal boven water. Jij poogt dat te ondergraven doordat het 'goddelijke' lang niet altijd heeft bestaan. Maar dat staat niet gelijk aan het religieuze.

Ik en Demiurg hebben al gerefereerd aan de oudste archeologische of schriftelijke bronnen met reeds geavanceerde religieuze uitingen in Chinese en Indiase religies. Waarom elementen in dat soort religies niet een gevolg zijn van geestelijke evolutie in de gehele geschiedenis van de mensheid, maar slechts een van een paar tienduizend jaar, is mij niet duidelijk en je hebt daarvoor nog geen overtuigende argumentatie geleverd.

Je spreekt over een aanbidding van 'iets'. Erg vaag, want dat 'iets' hoeft niet per se goddelijk te zijn (al helemaal niet in de vroegste orakelbotten in de religie van de Chinese Shang-dynastie), maar misschien een onderdeel van het ecosysteem, of een vooroudersgeest. En niet al die vormen zijn even modern!
fbs33 schreef: Toén konden bliksem (en andere verschrikkingen) gelijmd worden aan goden en godinnen die met offers en rituelen te bewegen zouden zijn tot het treffen van vijanden en ander gespuis (behalve henzelf! haha)

'Offers en rituelen' als (tevens) sociale uitingen van een bepaalde groep! (met elitairisme ervan als resultaat)
Een resultaat dat via dalen en hoogten evolueerde tot de huidige religies (religismen, haha)
Donderslagen gelinkt aan goden, en offers en rituelen zijn welliswaar primitief, maar ik zie niet in waarom zulke religieuze uitingen poef, uit het niets zouden kunnen ontstaan vanuit een a-religieus stadium. Omdat naarmate je teruggaat in de geschiedenis, de mensheid waarschijnlijk steeds minder afweet van de natuur om haar heen. Wat een continue voedingsbodem veronderstelt voor (voorlopers van) bijvoorbeeld animisme en sjamanisme, die juist kleiner wordt (we weten steeds meer) naarmate we dichter bij het nu komen.
fbs33 schreef: Hoe lang dat a-religieuze 'tijdje' geduurd heeft is onbekend, maar dat het er geweest moet zijn, staat al inlevend en logisch indenkend voor mij wel vast!

Deze 'aanname' wordt U aangeboden door fbs33 ter falsificatie! :D
Nogmaals, ik zie niet in waarom een aanvankelijk meest primitieve vorm van mens/homo sapiens geen religieuze uitingen of overtuigingen kende. Bedank daarbij dat de definitie van religie ook zo breed uitgerekt kan worden als je wilt. Of wil je het liever hebben over godsdienst?

Mvg Maurice
Master Eastwall aked Zhuangzi:

"What we call the Tao-where does it exist?"
"There is no place it does not exist", Zhuangzi replied. "Why don't you wander with me," he asked companionably, "to the Palace of Nothing-At-All"?
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

In de oude grot tekeningen worden meest alleen dieren figuren gevonden, niets wijst op religieuze tekeningen.
Aannemen dat die mensen (30.000 en meer jaar geleden) een soort van religie hadden is op niets gebaseerd. [-X

Misschien wel, misschien niet.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Leegte schreef:Jij poogt dat te ondergraven doordat het 'goddelijke' lang niet altijd heeft bestaan. Maar dat staat niet gelijk aan het religieuze.
Kun je mij een duidelijk synoniem voor zowel het woord 'goddelijk' alsook 'Het religieuze' geven om wat zekerder te kunnen zijn over het/de zelfde begrip(pen) te praten?
Ik en Demiurg hebben al gerefereerd aan de oudste archeologische of schriftelijke bronnen met reeds geavanceerde religieuze uitingen in Chinese en Indiase religies. Waarom elementen in dat soort religies niet een gevolg zijn van geestelijke evolutie in de gehele geschiedenis van de mensheid, maar slechts een van een paar tienduizend jaar, is mij niet duidelijk en je hebt daarvoor nog geen overtuigende argumentatie geleverd.
(Terzijde: 'Demiurg en ik' zou iets netter zijn geweest te schrijven, maar soit!)

Jij schrijft, "Waarom elementen in dat soort religies niet een gevolg zijn van geestelijke evolutie in de gehele geschiedenis van de mensheid, maar slechts een van een paar tienduizend jaar, is mij niet duidelijk en je hebt daarvoor nog geen overtuigende argumentatie geleverd".
Antwoord:
Hoe lang de apensoort die wij zijn erover heeft gedaan om het punt te bereiken waar wij ons begonnen af te vragen, "Waarom"? verliest zich in de wazige verte van (vermoedelijk) millioenen jaren.
Grot-tekeningen en andere artefacten verwijzen wél naar 'bewustzijn' en misschien zelfs wel naar de e.o.a. vorm van religie, maar samen met 'Fishhook' ben ik van mening dat daarover geen zekerheid is te verkrijgen. (het verwijst m.i. naar een groepsvorm met toegewezen taken waar de kunstenaar/tekenaar kon eten zónder te jagen etc. hetgeen indiceert dat het belang dat eraan gehecht werd, naar godsdienst kan verwijzen.)
Veel latere schriftelijke bronnen verwijzen (uiteraard) zonder twijfel naar godsdienst!

Wat voor mij veel doorslaggevender is, is het feit dat er aan het begin van die millioenen jaren beslaande weg die 'apensoort' zónder (voldoende!) bewustzijn aan die weg begon (en dus zónder goden oid!dat méér bewustzijn nodig heeft om te kunnen existeren op dát moment

De bewustzijnsmarkerende (bovengenoemde) "Waarom-vraag" leidde gedeeltelijk naar oplossingen, maar de antwoorden op vele andere vragen bleven in duisternis gehuld (en dát terwijl de antwoorden hoogst belangrijk werden geacht om het bestaan zekerder te stellen door een abstract antwoord te verkiezen boven 'géén antwoord'!
Het abstracte antwoord opende de weg naar beheersing (en kon mogelijk ten gunste afgedwongen worden in uitruil (betaling!) tegen 'goed' gedrag. (offers/rituelen)

Het zgn. 'goede' gedrag betreft ten alle tijden het gedrag v.h. individu t.o.v. de groep individuen dat een bijdrage moet leveren aan de groep, waarna het weer af kan stralen op het welzijn v.h. individu in die groep!

Goden evolueerden van goden waaraan geofferd werd (ter bezwering v.h. onbegrepene) naar 'goden' die [/b]aanwezige!ethiek[/b] bestendigden, en er tevens gezag aan verleenden middels mensen die bij de gratie van die goden konden regeren. (van de labiliteit die de verschillende (zonder goden regerende) hoofdmannen naar via vaste (door priesters bewaakte) regels en hoofdmannen/koningen etc. om die regels te handhaven!
Donderslagen gelinkt aan goden, en offers en rituelen zijn welliswaar primitief, maar ik zie niet in waarom zulke religieuze uitingen poef, uit het niets zouden kunnen ontstaan vanuit een a-religieus stadium. Omdat naarmate je teruggaat in de geschiedenis, de mensheid waarschijnlijk steeds minder afweet van de natuur om haar heen. Wat een continue voedingsbodem veronderstelt voor (voorlopers van) bijvoorbeeld animisme en sjamanisme, die juist kleiner wordt (we weten steeds meer) naarmate we dichter bij het nu komen.
Niks "Poef", maar een individueel ideetje, aangevuld door fantasietjes van andere individuen in de loop van eeuwen/millennia!(dat 'verschijnsel' doet zich heden ten dage nog steeds voor in het steeds mooier worden van geponeerde verhaaltjes en de verbeteringen daarin, haha)
De rest v.h. verhaal onderschrijf ik, en is heden ten dagen waar te nemen door het steeds verder terugdringen van goden op dát terrein naarmate het menselijk 'weten' toeneemt.(de vlucht van de immanente god naar het metafysische vlak)

Inlevingsvermogen dus!
Ik ben al zover dat ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid beweer, "God bestaat niet"!
(ook de metafysische heb ik de nek omgedraaid door mij te laten invallen, "De eeuwigheid heeft geen Schepper nodig"! :D
Job
Banned

Bericht door Job »

Fishhook schreef:In de oude grot tekeningen worden meest alleen dieren figuren gevonden, niets wijst op religieuze tekeningen.
Aannemen dat die mensen (30.000 en meer jaar geleden) een soort van religie hadden is op niets gebaseerd. [-X

Misschien wel, misschien niet.
Zeker wel. Deze grottekeningen waren religieuze uitingen. Daar zijn de meeste deskundigen het wel overeens.

Job
"De geest is niet in het ik maar tussen ik en jij"
(Martin Buber)
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Religie heeft er nogal een handje van om dingen te claimen, die eigenlijk helemaal niet religieus zijn. Medeleven, zelfopoffering, extase, muziek, kunst ... en ja waarom ook niet grottekeningen.

Wat zijn de grenzen van religie?
Hoe strikt is de definitie?

Ter illustratie een stukje wiki ;
Definities van religie

Het begrip religie is moeilijk, zo niet onmogelijk te definiëren. Vele tientallen definities zijn geopperd, maar geen enkele definitie wordt universeel geaccepteerd. Iedereen heeft echter een idee van wat met religie bedoeld wordt. Wanneer men willekeurige mensen vraagt om een definitie van religie te geven dan krijgt men bijvoorbeeld de volgende antwoorden:

* Het geloven in een god
* Naar de kerk gaan en bidden
* Een manier om met de onzekerheid van het bestaan om te gaan
* Het geloof in geestelijke wezens (Tylor)
* Priesters, bijbels, kerken etcetera
* Goed zijn voor anderen
* Een manier van leven
* Opium van het volk (Karl Marx)
* Een illusie (Sigmund Freud)
* Het is iets zoals christendom, islam enzovoorts
* Het is de diepste behoefte van de mens...

In de theologie, sociologie, filosofie en psychologie zijn vele definities bedacht. Deze definities en beschrijvingen kunnen worden onderverdeeld in verschillende groepen.
Wat heb ik nodig?
Een manier om met de onzekerheid van het bestaan om te gaan
Goed zijn voor anderen
Een manier van leven
Een illusie (Sigmund Freud)
Het is de diepste behoefte van de mens...

Wat is voor mij overbodig?
Het geloven in een god
Naar de kerk gaan en bidden
Het geloof in geestelijke wezens (Tylor)
Priesters, bijbels, kerken etcetera
Opium van het volk (Karl Marx)
Iets als het christendom, islam, enz
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Demiurg, Leegte (anderen), kent u de evolutietheorie en haar implicaties wel (na anderhalve eeuw)?

Is een baviaan gelovig?
Is een baviaan bijgelovig?
Een duif wordt (irrationeel is het woord) (bij)gelovig wanneer hij geen patroon kan ontwaren (Skinner).

Er is geen noemenswaardig verschil tussen geloof/bijgeloof en religie/godsdienst,
anders dan een cultureel uitvloeien van het één in het 'absolute' ander.
Het uitsmeren van een vlek maakt het laken er niet witter op.

Dat geldt voor duiven en bavianen en voor mensen (duiven vertellen geen sprookjes).
De vraag of het besmettelijk is, is dan weer een gevalletje dat zich leent voor meer objectief
(en dus wetenschappelijk) onderzoek, waarvan de irrationelen onder ons wel weer op hun achterste
(doch dierlijke, merk ik op) benen zullen gaan staan (memetica, Siger).

Verkleinwoordjes ter verbleekte herinnering aan dat 'grootse angst inboezemende onbekende',
(ondanks stellige inperking zulks onzinnigs door de wetenschap), dat door ons bedacht bleek te zijn
(na enig nadenken over voornoemde wetenschap en vooral ook pure logica), zoals daar zijn:

Religiositeit (braak), of:
Spiritualiteit (braak),
stemmen mij hoopvol.

Iets voor papagaaiduikers, dat soort nuances, iets voor gelovige dieren.
Bijgelovige mensen, die liever hun eigen tong in een knoop draaien dan hun eigen feitelijk evolutionaire zelf onder ogen te durven komen.

P.S. Voor de duidelijkheid:
Ik ben zeker, met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, van het niet bestaan van:
god, allah, blabla, de ziel, chi, karma, chackra, biostabiel, hel, nirvana en de eeuwige jachtvelden.
En breek me de bek niet open over ene vermeende obscure mentalist die Jezus zou hebben geheten.
Laatst gewijzigd door Fjedka op 27 jun 2010 07:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Job
Banned

Bericht door Job »

Joe Hn schreef:Religie heeft er nogal een handje van om dingen te claimen, die eigenlijk helemaal niet religieus zijn. Medeleven, zelfopoffering, extase, muziek, kunst ... en ja waarom ook niet grottekeningen.

Wat zijn de grenzen van religie?
Hoe strikt is de definitie?
Ja hoor, verder kijken dan wikipedia zit er niet in ??

Ik denk dat religie niet voorvloeide uit de menselijke cultuur, maar andersom.
Dat oorspronkelijk alle cultuur voortgekomen is uit religie.
Dus zonder religie geen cultuur.

Job
(Martin Buber)
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Ik denk dat religie niet voorvloeide uit de menselijke cultuur, maar andersom.
Waarom denk je dat, Job?
Gelovig (en dan dus ook maar een 'mening')?
Je hebt geen feiten te melden, zoals ook in voorafgaand bericht van jou.
Waren die er wel, had je niet nagelaten ze te vermelden ware je intelligent (en daar ga ik vooralsnog vanuit).

Evolutie, Job? Ga je dat ontkennen?
Ja hoor, met alle gemak, zegt de gelovige.
Maar de praatjes worden nooit waargemaakt, Job.

P.S. Heb je mijn voorlaatste bericht überhaupt gelezen? Met onverblinde ogen gaat het beter.
Laatst gewijzigd door Fjedka op 27 jun 2010 08:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Job
Banned

Bericht door Job »

Fjedka schreef:Waarom denk je dat, Job?
Gelovig (en dan dus ook maar een 'mening')?
Je hebt geen feiten te melden,
Jij ook niet.
Speculeren over de oorsprong van religie en over wat er eerst was; religie of cultuur, blijft speculeren.
De evolutietheorie er met de haren overal bij slepen verandert daar weinig aan.
Zoiets als wat jij schreef:
quote schreef:"Religiositeit (braak), of:
Spiritualiteit (braak),
stemmen mij hoopvol.

Iets voor papagaaiduikers, dat soort nuances, iets voor gelovige dieren.
Bijgelovige mensen, die liever hun eigen tong in een knoop draaien dan hun eigen feitelijk evolutionaire zelf onder ogen te durven komen.
....lijkt meer op kinderlijk, inhoudsloos gebrabbel. Nietszeggend. Sorry Fjedka, ik kan er niets anders van bakken.

Het is algemeen bekend en verondersteld dat de eerste culturele verrichtingen van de eerste mensen al religieus waren.De oudste verrichtingen zijn de begrafenisrituelen. Die zijn zelfs bekend bij de Neanderthaler. Dat de grottekeningen van dieren een religieuze betekenis zouden hebben (welke betekenis zouden ze anders moeten hebben ??) wordt door de meeste antropologen en archeologen e.a. algemeen geaccepteerd. Dit is zeer aannemelijk omdat dieren in talloze latere ontwikkelde religies overal ter wereld, staan voor diverse goden. Denk maar aan Egypte bijv.
Jij denkt toch niet werkelijk dat de Cro-magnon-mens op een gegeven moment dacht van; "zo laat ik eens een leuke grottekening maken voor mijn vrouw of verwanten of voor het nageslacht."
Waarom maakte hij het dan zichzelf niet gemakkelijk?? Waarom koos hij dan voor een diep-donkere grot waar het vochtig en onaangenaam was ??
In Pech-Merle (Dordogne), waar ik zelf ben geweest, zijn paarden getekend met afdrukken van handen erom heen. Denk jij echt voor de sier ??

Job
Laatst gewijzigd door Job op 27 jun 2010 08:34, 3 keer totaal gewijzigd.
(Martin Buber)
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Joe Hn schreef:Religie heeft er nogal een handje van om dingen te claimen, die eigenlijk helemaal niet religieus zijn. Medeleven, zelfopoffering, extase, muziek, kunst ... en ja waarom ook niet grottekeningen.

Ter illustratie ;
*knip* *plak*
Job schreef:Ik denk dat religie niet voorvloeide uit de menselijke cultuur, maar andersom.
:lol:
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Het is algemeen bekend en verondersteld dat de eerste culturele verrichtingen van de eerste mensen al religieus waren.
Sorry, Job, maar zo'n losse flodder kan ik niet serieus nemen. Wanneer ongeveer zou dat zijn?

Waar beweer ik overigens dat die grottekeningen niet eventueel van 'religieuze' 'origine' zouden kunnen zijn? De aarde is niet in tienduizend jaar 'geschapen'.
Durf voor de verandering eens iets verder terug te kijken, raad ik je aan
(tot plusminus viereneenhalf miljard jaar geleden).
Ooit gehoord van de Skinnerbox-experimenten met duiven waar ik op doel?

P.S. Heb je een andere definitie van religie, Job? Een religie zonder mensen?
Leg uit! Ik hang aan je lippen. (Nee hoor, ik neem je niet echt serieus.
Daar heb je ondertussen wel aanleiding toe gegeven).

P.P.S. Zie je het verschil tussen een skepticus en iemand zoals jij?
Iemand die zonder opgaaf van redenen debiteert het beter te weten,
kan iemands aangedragen onderbouwde feiten afdoen zonder (betere) reden.
Op dit forum echter (ook) valt zo iemand genadeloos door de mand.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Speculeren over de oorsprong van religie en over wat er eerst was; religie of cultuur, blijft speculeren.
Er werd een tijdstip 4,5 miljard jaar terug in het verleden genoemd, toen de aarde als een kluit hete materie zijn rondjes om de zon draaide.
Te heet voor iedere vorm van leven, laat staan een religieus leven of cultuur (of het zou de cultuur van bv. elektronen moeten zijn geweest die als vorm van die cultuur, keurig hun rondjes om de kern v.h. atoom [waartoe zij behoorden] draaiden) als een soort rituele handeling? :D
Of anders (dichter bij ons in de tijd) die eerste levende cel die handelde (hij bewoog misschien of deed iets anders? maar handelde in ieder geval!
Is de vraag, "Was er sprake van individuele religieuze rituelen van die cel(len)"?
Handelingen bedrijven=cultuur! (er zitten richtlijnen achter handelingen die het verschil maken tussen leven of niet-leven die je goddelijk zou kunnen noemen maar ook eeuwige en bepalende natuurwetten kunt noemen.

Dan- - -om het nog wat ingewikkelder te maken!- - -Bundelingen van cellen in één lichaam- - -met verschillende taken (als culturele uitingen binnen dat ene lichaam als interne symbiose! :) ) Dat geldt voor iedere 'bundeling'! (van muis tot olifant, of van een eikenboom tot mens)

Er zijn inderdaad regels en wetten die de 'bundeling' laat leven! (je kunt ze zelfs dienen door bv. voldoende te bewegen en/of te rusten etc. etc. en natuurlijk van evenwichtige voeding voorzien om die bundeling zo lang en zo goed mogelijk in het leven te houden.
Dat roept de vraag op, "Is je lichaam die 'god' die jij aanbidt volgens de regels die het lichaam stelt?" (aan Job c.s.)

Zó- -al wandelende door de evolutie (zoals ik hem zie!haha) komen we op het voorlopige eindpunt- - -'de groep/meute/kudde/maatschappij (de flora verder buiten beschouwing gelaten) als bundeling der bundelingen der cellen (die een bundeling van atomen zijn als bundeling van luonen-protonen-neutronen etc.)

De (mensen)-maatschappij waar individuele bundelingen dus (hierboven beschreven)'regels' kennen die tot (langer/gezonder)bestaan leiden, maar door schaarste aan bv. 'evenwichtige voeding' (of de kennis wat evenwichtige voeding is!) tot verdringing van elkaar leidt.
Niet meer dat gelazer van alfa-mannetjes (want daar vallen slachtoffers bij die de groep verzwakken (en daarmee de positie van die ene individuele bundeling óók verzwakken!)
Niet meer het recht v.d. sterkste, maar een beknotting die tot gelijkheid der individuele bundelingen moet leiden!(als een fase in regel-vinding en regelgeving
Met (opnieuw) regels en wetten, maar nú tot heil v.d. groep!
Met vallen en opstaan kregen die regels en wetten hun beslag in de duizenden jaren van ervaren van de resultaten- - -het bijsturen, en wéér ervaren. (een proces dat nog steeds aan de gang is!)

Daarmee is/wordt een cultuur geboren vóór dat ontdekt werd dat het handhaven ervan een gezag benodigde dat de sterfelijkheid van 'handhavers' oversteeg, maar óók een bestendigheid van regels en wetten door de diversiteit van inzichten (van handhavers),ongeschonden heen kon leiden!

Het is (voor mij) volkomen boven iedere twijfel verheven, dat je éérst iets moet hebben (een cultuur dus)om je pas daarna zorgen te maken over het behoud ervan!

Als nadenkend mens tijdens die 'zorgen', kwam de abstractie 'god' bovendrijven als uiterst geschikt fenomeen om van een à-religieuze cultuur een cultuur te maken die zijn afronding en bestendiging kreeg d.m.v. de bedachte abstractie die men tegenwoordig 'god' noemt.

Beschouwelijk en concluderend:
Religie bestendigt (als kwaliteit), maar sluit daarmee progressie/evolutie af (hetgeen m.i. misdadig genoemd mag worden! )

De mensheid zou dus beter af zijn zonder religie in zijn huidige vorm!
Maar welk gezag is overtuigend genoeg om de flexibiliteit toe te laten die nodig is voor de progressie v.d. mens zónder aan gezag in te boeten?
Job
Banned

Bericht door Job »

fbs33 schreef:
Er werd een tijdstip 4,5 miljard jaar terug in het verleden genoemd, toen de aarde als een kluit hete materie zijn rondjes om de zon draaide.
Te heet voor iedere vorm van leven, laat staan een religieus leven of cultuur (of het zou de cultuur van bv. elektronen moeten zijn geweest die als vorm van die cultuur, keurig hun rondjes om de kern v.h. atoom [waartoe zij behoorden] draaiden) als een soort rituele handeling? :D
Of anders (dichter bij ons in de tijd) die eerste levende cel die handelde (hij bewoog misschien of deed iets anders? maar handelde in ieder geval!
Is de vraag, "Was er sprake van individuele religieuze rituelen van die cel(len)"?
Handelingen bedrijven=cultuur! (er zitten richtlijnen achter handelingen die het verschil maken tussen leven of niet-leven die je goddelijk zou kunnen noemen maar ook eeuwige en bepalende natuurwetten kunt noemen.

Dan- - -om het nog wat ingewikkelder te maken!- - -Bundelingen van cellen in één lichaam- - -met verschillende taken (als culturele uitingen binnen dat ene lichaam als interne symbiose! :) ) Dat geldt voor iedere 'bundeling'! (van muis tot olifant, of van een eikenboom tot mens)

Bla.bla..enz.enz....

...............Beschouwelijk en concluderend:
Religie bestendigt (als kwaliteit), maar sluit daarmee progressie/evolutie af (hetgeen m.i. misdadig genoemd mag worden! )

De mensheid zou dus beter af zijn zonder religie in zijn huidige vorm!
Maar welk gezag is overtuigend genoeg om de flexibiliteit toe te laten die nodig is voor de progressie v.d. mens zónder aan gezag in te boeten?
Beste fbs33 (33...is dit jou leeftijd ?),

Ik heb veel onzin gelezen (ook hier op dit forum en daarbuiten) , maar dit is écht wartaal.
Ik kan er geen brood van bakken.
Vooral het laatste:
quote schreef:Religie bestendigt (als kwaliteit), maar sluit daarmee progressie/evolutie af (hetgeen m.i. misdadig genoemd mag worden! )
Job
(Martin Buber)
Plaats reactie