Dit slechts ter informatie van de lezer, zodat een keuze gemaakt kan worden uit gepolariseerde standpunten.
De keuze's zijn:
1) Maverick, Ali en de intelectuele elite op deze wereld hebben gelijk
2) Heeck en Siger hebben gelijk
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wetenschapsfilosofie
Ik zou zeggen dat ontkenning van vrije wil past bij naief empirisme en dat aannemen van de vrije wil past bij instrumentalisme.Wetenschappelijke realisme en instrumentalisme
Wetenschappelijk realisme, of naïef empirisme, is de opvatting dat het universum werkelijk, een op een, overeenkomt met datgene wat in wetenschappelijke uitspraken wordt gezegd. Realisten vatten elektronen, magnetische velden en dergelijke op als dingen die werkelijk bestaan. Het is naïef dan wel realistisch in die zin dat wetenschappelijke modellen als de werkelijkheid worden aanvaard, in plaats van als bruikbare beschrijvingen van de werkelijkheid.
Tegenover het realisme staat het instrumentalisme, waarin onze percepties, wetenschappelijke ideeën en theorieën niet als een vaststaand en getrouw beeld van de werkelijkheid worden opgevat, maar als bruikbare instrumenten waarmee waargenomen verschijnselen verklaard, voorspeld en gestuurd kunnen worden. Voor een instrumentalist zijn elektronen en magnetische velden niets meer en niets minder dan handige ideeën, die al of niet werkelijk kunnen bestaan. Een instrumentalist gebruikt empirische methoden slechts om aan te tonen dat theorieën consistent zijn met de waarnemingen. Het instrumentalisme is mede ontwikkeld uit John Dewey's pragmatisme.
Wat niet te analyseren is ( dus bijvoorbeeld de vrije wil ) is dus irrationeel en staat buiten wetenschap die de laat ik het even noemen de levenloze natuur bestudeerd.Analyse is het uiteenrafelen van een waarneming of theorie in eenvoudiger concepten om het te kunnen begrijpen. Analyse is een onmisbaar middel in de wetenschap; het is in feite zelfs onmisbaar voor elke rationele onderneming.
Zie Heidegger?Daniel Dennett bedacht de term hebberig reductionisme (greedy reductionism) voor de veronderstelling dat alle verschijnselen op die wijze gereduceerd kunnen worden. Hij stelt dat het gewoon 'slechte wetenschap' is verklaringen te zoeken die interessant en aantrekkelijk overkomen, in plaats van verklaringen die in staat zijn natuurlijke verschijnselen te voorspellen
Ik zou zelf niet zomaar zeggen dat het hebberig reductionisme niet waar kan zijn, maar het lijkt me wel uiterst onwaarschijnlijk. Zelfbewustzijn is wat mij betreft een voorbeeld van iets wat niet te reduceren is.Argumenten tegen het hebberig reductionisme worden gevonden in het feit dat van een complex systeem gezegd kan worden dat het meer informatie bevat dan beschreven kan worden door de analyse van zijn bestanddelen. Voorbeelden zijn systemen met strange loops, een fractaal organisatie of strange attractors in de faseruimte. Bij analyse van dergelijke systemen gaat er noodzakelijkerwijs informatie verloren, omdat de waarnemer een selectie moet maken die slechts tot op zekere hoogte representatief is. Met behulp van de informatietheorie kan berekend worden hoeveel informatie verloren gaat; dit wordt bij de chaostheorie toegepast.
Of mijn koppeling tussen vrije wil en het niet bestaan van een mathematisch universum terecht is zou ik ook weer niet willen zeggen, maar ik durf wel te stellen dat als we de opvattingen in de top van de wetenschappelijke wereld even als maatstaf nemen ( mensen die goed thuis zijn in wetenschapsfilosofie dus ) er dan weinig reden overblijft om aan te nemen dat de wil niet in ieder geval voor een deel vrij is.
Groot probleem van bijvoorbeeld hebberig reductionisme ontkennen lijkt mij wel dat de pijnlijke vraag is: als het universum ( of wij ) niet de reduceren zijn tot elementen HOE ZIT HET DAN WEL???
Dat lijkt mij de reden dat mensen nogal eens vluchten in alles in sommetjes proberen te vangen. Hoe duidelijk het ook is dat de waarheid niet kenbaar is, toch blijft men het maar proberen.
Als ik ergens de bocht uit gevolgen ben hoor ik dat wel