Lijkt me een interessant boek, er zal altijd wel iets niet in staan.... Alleen vind ik het probleem met die Blackwell anthologies (misschien wel met alle anthologies?) dat ik soms te weinig weet over de auteurs die je leest. Vooral omdat ze (van Tylor tot Geerts) zo'n anderhalve eeuw of de volledige geschiedenis van de antropologie beslaan. Een inleidende kolom per auteur zou er wel bij mogen, maar dat is natuurlijk vooral een probleem bij zelfstudie. Gelukkig is er nog het internet.Rereformed schreef:Ik ben meteen op Amazon op zoek gegaan naar wat me het meest interesseert: Anthropology of Religion, zo'n handboek dat een goed beeld geeft van alle mogelijke religieuze voorstellingen die de mensheid zich heeft gemaakt... Ik vond dit boek en heb het meteen besteld...Lekker voer voor m'n komende zomervakantie. Met het oog op dit topic krijg ik van een reviewer jammergenoeg dit te horen: The book is not perfect... It does ... nothing at all with altered states of consciousness/hallucinogens.
Als je met een Anthropology of Religion een overzicht van de religies bedoelt, is de Dictionnaire des religions van Mircea Eliade dé klassieker, eindeloos vertaald en geillustreerd in alle toonaarden, maar ik zou eerder kiezen voor The Golden Bough van James Frazer, verguisd door gelovigen maar veel actueler dan algemeen beweerd wordt. Frazer is ook het beste bod voor een algemene theorie van religies, want sinds zijn tijd heeft niemand zich daar nog aan ernstig aan gewaagd, en het wordt nu zelfs beweerd dat zo'n theorie onmogelijk is.Rereformed schreef:Er is overigens verbazingwekkend weinig te krijgen op dit gebied. En wat er te lezen is is bijna allemaal 'an introduction'.
Als je religie wil benaderen vanuit de algemene antropologie dan raad ik je Marvin Harris aan, de (inmiddels overleden) horzel van (neo-)conservatief en godvruchtig Amerika:
"Cows, Pigs, Wars, and Witches: The Riddles of Culture"
"The Rise of Anthropological Theory: A History of Theories of Culture"
"Cultural Materialism: The Struggle for a Science of Culture"
etc....
Hier vind je een sappig stukje anthropologenstrijd en dit is daar een interessante aanvulling bij.
Ik ben een volslagen autodidact, met alle voor- en nadelen vandien.Rereformed schreef:By the way, Siger, heb jij iets met culturele antropologie? Zelfs gestudeerd? Kun je er iets meer over vertellen?