pastor schreef: Deze God openbaart zich in drie vormen. Al in Genesis. Daar is de schepper aan het woord. De Geest zweeft over de wateren en het WOORD is als we Johannes 1 lezen Jezus.
Toch allemaal erg vaag Pastor.
Als je de teksten van Jezus leest, dan lees je zowel dat Hij zich met de Vader vergelijkt: wie mij heeft gezien, heeft de Vader gezien. Maar ook over de Heilige Geest: de Geest die van mij/de Vader uitgaat.
Versus
(Mattheus 27:46)
En omtrent de negende ure riep Jezus met een grote stem zeggende: ELI, ELI, LAMA SABACHTHANI! dat is: Mijn God! Mijn God! Waarom hebt Gij Mij verlaten!
Spreekt Jezus hier tegen zichzelf? Hoe kan iemand zichzelf verlaten?
(Johannes 14:2
Gij hebt gehoord, dat Ik tot u gezegd heb: Ik ga heen, en kom weder tot u. Indien gij Mij liefhadt, zo zoudt gij u verblijden, omdat Ik gezegd heb: Ik ga heen tot den Vader; want Mijn Vader is meerder dan Ik.
Is Jezus meerder dan zichzelf? Hoe kan iemand meerder dan zichzelf zijn? Kan dat? Nee toch? Dus.....
(1 Petrus 3:22)
Jezus Christus; Welke is aan de rechter hand Gods, opgevaren ten hemel, de engelen, en machten, en krachten Hem onderdanig gemaakt zijnde.
Heeft God een rechter hand? En zit Jezus aan zijn eigen rechterhand? Hoe kan dat? Dat kan toch niet? Toch?
(Lukas 2:52)
En Jezus nam toe in wijsheid, en in grootte, en in genade bij God en de mensen. Huh? Hoe kan dat? Nam Jezus toe in genade bij zichzelf? Hoe kan iemand in genade toenemen bij zichzelf. Lijkt me erg moeilijk,, toch?????
En andersom gezien. Kan God nog toenemen in wijsheid? Als God alwetend is, dan kan dat toch niet? Alleen mensen als jij en ik kunnen toch toenemen in wijsheid? Toch???
(Marcus 12:29)
En Jezus antwoordde hem: Het eerste van al de geboden is: Hoor, Israel! de Heere, onze God, is een enig Heere.
Enig, dat = 1, niet 3. Toch?
Marcus 13 : 32 Maar van dien dag en die ure weet niemand, zelfs de Engelen in den hemel niet, ook de Zoon niet, maar
alleen de Vader.
Drie-eenheid
Als Jezus wordt gedoopt in de Jordaan, dan spreek de Vader "dit is mijn geliefde zoon", Jezus komt uit het water en op Hem daalt de Heilige Geest neer in de gedaante van een duif. Een prachtig voorbeel van de Drie gestalten van God op een moment.
Hoeveel vaders zullen dat gezegd hebben: 'Dit is mijn geliefde zoon'. Ik heb ook wel iets in die trant gezegd over mijn zoon, maar dat betekent niet dat ik en mijn zoon dezelfde persoon zijn.
Hoe heet dat gebed trouwens ook al weer. Was het niet het 'Onze Vader' Als we God aanroepen als
'Onze' Vader, dan volgt daar automatisch uit dat wij allemaal Gods zonen en dochters zijn (even hypothetiserend, want ik geloof dat natuurlijk niet.)
Wanneer de farizeeen Jezus willen stenigen omdat hij zichzelf tot God maakt haalt Jezus Psalm 82 aan, en zegt; 'Gij zijt Goden' (Johannes 10)
Psalm 82 vers 6 Ik heb wel gezegd: Gij zijt goden, allen zonen des Allerhoogsten;'
Even later zegt Jezus wel: '
maar indien ik ze doe en gij mij niet gelooft, gelooft dan de werken; opdat gij moogt inzien en erkennen dat de Vader in mij is en ik in den Vader ben. Maar ook hier wordt niet echt gezegd dat Jezus en de Vader dezelfde persoon zijn. Pantheïsten kunnen hier iets mee, maar men kan hier ook in zien dat God in Jezus is als een geest die bezit neemt van een mens (de geest zit in de mens en de mens zit in de geest).
In de het Thomas Evangelie (Nag Hammadi geschriften) zegt Jezus: '
Ik ben het licht dat over het Al schijnt.
Ik ben het Al.
Uit mij kwam het Al voort,
en naar mij strekte het Al zich uit.
Klief een stuk hout en daar ben ik,
til een steen op en daar zul je mij vinden.'Maar als je verder leest zie je dat Jezus zegt:
'Wie uit mijn mond drinkt
zal worden als ik
en ik als hij;'
Een duidelijk esoterische/pantheïstische visie.
Voor de rest blijft het een mysterie en niet te vatten met ons verstand.
Sorry, maar voor mij blijft dit een dooddoener. Net als; 'Gods wegen zijn ondoorgrondelijk'. Waarom is het zo moeilijk om gewoon toe te geven dat de drie-eenheid nergens duidelijk wordt genoemd.
Hopelijk is het zo iets duidelijker geworden.

Nee.
Vriendelijke groet....