Meid. schreef: Ik mis een beetje de dialectiek. In jouw ogen is het een stuk papier en inkt, voor velen anderen is het een heiligdom, evenals voor mij.
Voor de afgodendienaren zijn de afgoden heilig. Toch hoor ik uiterst zelden moslims die vinden dat de Koran moet worden verboden omdat 'afgoden' en hun 'dienaren' daarin beledigd worden. Christenen en joden, homoseksuelen, feministen en andere ongelovigen kunnen ook zo hun redenen hebben om zich beledigd te voelen, omdat datgene wat zij als heilig zien, door het slijk wordt gehaald in de Koran. Toch hoor ik van jou geen kritisch woord over de Koran.
Alhoewel ik niet naar de letter, maar in de geest ervan geloof.
Wat is dan de geest van die Koran? Moeten we daarvoor niet naar de stichter kijken? Wees eerlijk! Was Mohammed niet een tiran? Liet hij na de slag tegen de joodse stam Quraiza geen greppel graven, en 700 krijgsgevangenen onthoofden? Verhandelde hij hun vrouwen en kinderen niet als slaven? Liet hij na de verovering van Mekka niet de dichters doden die hem eerder hadden bespot? Zijn dat de daden van een verlicht mens, of van een barbaar?
De geschiedenis herhaalt zich wellicht, maar je gaat Voltaire en Paine toch niet vergelijken met Wilders?
Hemeltjelief, alstublieft niet! Ik had het in mijn vorige post reeds gezegd, dat ik Wilders geen vrijdenker vind, en noemde met opzet al Ayaan Hirsi Ali als voorbeeld hoe het wel moet. Ik heb zeer grote bedenkingen bij Wilders en zijn politieke partij, maar los daarvan zou het wel eens zo kunnen zijn dat ik het helemaal eens ben met de inhoud van de film (maar dat is afwachten).
Ik geloof niet dat er vrede komt met de wereld van de Islam als het westen telkens gaat toegeven aan bedreigingen, en eenzijdige censuur gaat toepassen. De inhoud van de Koran, en tevens islamitische evangelisatielectuur van bijvoorbeeld iemand als Harun Yahya kunnen even beledigend zijn voor ongelovigen, als andersom. Maar niemand (behalve Wilders dan) zal op het idee komen om de Koran te verbieden, waaraan ik toe wil voegen
dat ik dat zelf ook geen goed idee vind. De vrijheid van meningsuiting geldt voor iedereen, niet alleen voor de verkoper van de Koran, niet alleen voor linkse marxisten, niet alleen voor Ayaan Hirsi Ali,
maar óók voor Geert Wilders.
Paine was een briljant man die een golf van zelfbewustzijn en ratio teweegbracht, niet alleen het determine. Daarnaast is een man uit het midden anders dan een man van de kamp tegenover
Paine was geen man uit het midden. Hij stond vrijwel alleen tegenover een bijgelovige menigte. Zijn hele leven werd hij bedreigd, beschimpt en bespot, en toen hij naar Frankrijk ging, werd hij door Robespierre in het gevang gegooid (omdat hij tegen het executeren van de aristocratie was), en dat heeft hij ternauwernood overleefd.
Het is niet mijn bedoeling geweest om Wilders te vergelijken met iemand als Paine, maar heb deze voorbeelden slechts aangegeven om te zeggen dat satire, religiekritiek, ook als deze hard is, onontbeerlijk is om veranderingen te bewerkstelligen. De christen, de jood, de ongelovige, maar óók de moslim, zal er aan moeten wennen, of er komt oorlog.
Een vriendelijke groet.