lightbulb schreef:BR schreef:..."er zijn overal kabouters, bewijs maar eens dat het niet zo is" zijn van een heel andere orde, immers het ligt in de frase "bewijs maar eens dat het niet zo is"...
Ik bedoel dit niet zo strak. Dit principe geld ook voor de mensen die kabouters zien. Zij zullen hun ervaring ook moeten toetsen aan andere mensen. Als niemand kabouters kan zien, dan moeten zij dit dan bijstellen zullen zij iets aan hun waarneming moeten doen.
Waar ik dus duidelijk op doelde is dat de uitspraak "er zijn overal kabouters,
bewijs maar eens dat ze er niet zijn impliceert dat de uitspraak niet verifieerbaar of falsificeerbaar is. En daarom is er geen discussie over het werkelijk bestaan van die kabouters mogelijk meer omdat de deur tot verdere argumentatie gesloten wordt. Men zou verder kunnen praten wat voor een persoonlijke waarde deze aanname heeft voor iemand.
Heelaas is het vaak gebruikelijk geworden voor degene die dergelijke postulaten hier dumpt andere mensen te gaan beledigen door kleinerend te doen. Zo ook het geval DD waar jij je zo druk om maakte.
De aanname "de brug staat daar en daar" is gedaan uit ervaring, maar belangrijker verifieerbaar en falsificeerbaar
lightbulb schreef:Ik weet niet zeker of ik het voorbeeld begrijp, maar ik ga er vanuit dat mensen wel de uitspaken (Jood=slecht) van anderen toetsen aan hun beelden en ervaringen met Joden. Iemand die zomaar acteert op 'andere memingen' is niet echt stabiel. Bij Jodenhaat kan ik me overtuigen hoe sommige Joden zijn in de omgang en vriensdchappen sluiten. Zo bouw ik een beter beeld op.
Ja maar hier postuleerde ik een voorbeeld die aangenomen is zonder enig grond op daadwerkelijke ervaring en meestal op basis add populum.
Hiermee wil ik dus bevestigen hoe gevaarlijk aannames zijn zonder deze op grond van ervaring te doen, of te onderzoeken of er enige waarheidcriteria voor deze aanname zijn. Generalisatie, discriminatie heeft dikwijls hetzelfde karakter als de "kabouter" aanname, alleen met een veel duistere uitwerking.v Gelukkig,zoals je aangeeft, is het wel falsificeerbaar.
Hoewel ik de term "vrijdenker" een holle frase vind zou ik zeggen dat enig rationeel denken een mens kan bevrijden (en anderen) van generalisaties.
lightbulb schreef:Dit is heel wat anders dan Godservaringen door LSD (ik laat de kabouters even rusten).Dit kan ik op geen enkele manier verifieren. Dus kan ik het niet bevestigen of ontkrachtten.
Te meer het zichzelf ontkrachtigt, want als je iets dergelijks niet kan bevestigen ofontkrachtigen dan ben je het met me eens dat er vele vele vele andere verklaringen te geven zouden zijn, is er iets dan bevestigd, en zo nee, wat valt er te ontkrachtigen.
lightbulb schreef:Het probleem is wat is realiteit. Dit is iets waar we nu concensus over bereiken, (a lie we alle agee upon) en over misschien 50 jaar achterhaald.
Misschien? Natuurlijk is over vijftig jaar de realiteit verandert, daarom heet het ook toekomst.
lightbulb schreef:Als iemand in het Newton tijdperk claimde dat sommige deeltjes zomaar verdwijnen viel dit niet onder de noemer realiteit, zelfs door de grootste geleerde, maar toch is het waar.
ALS? M'n beste ik ben overtuigd atheïst maar ALS ze over 50 jaar onomstotelijk het bestaan van JWH aantonen zal ik mij direct bekeren.
Maar je kan nog steeds niet iets claimen, vervolgens zeggen dat het niet te verklaren is en dan je discussiepartner ad honimen aanvallen omdat deze andere ideeën heeft?
Met andere woorden je kan een these poneren (stellen dat hij niet te verklaren is), dan lijkt mij de enige positie de verwerpingen serieus te nemen omdat deze ook verklaringen kunnen aanrijken. Maar je kan nooit iemand keer op keer beschuldigen van een "betonnen plaat" voor de kop zoals DD doet wanneer zijn "niet te bewijzen visie" kritiek krijgt, toch?
lightbulb schreef:Mijn vraag is wat stellen we over 50 jaar. Misschien weten we dan meer en chatten we iedere dag met onze overleden opa. De huidige realiteit is niet de ultime realiteit.
Nogmaals je spreekt over huidige, en toekomstige realiteit, toekomst is een aspect van de huidige realiteit, net als het verleden. Het verleden kan men op terugkijken en/of vergeten, naar de toekomst kan men alleen maar gissen.Tevens wil ik de objectie plaatsen over het gebruik van de gradatie "ultieme realiteit", realiteit is realiteit.