Archeologie en de bijbel

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
antoon
Banned
Contacteer:

Re: Archeologie en de bijbel

Bericht door antoon »

"Frontlijnarcheologie." In Jeruzalem aan de voet van de Al Aqsa moskee, doet een private Israëlische stichting al tien jaar archeologisch werk. De Elad stichting wil de stad van David bloot leggen, de stad van de legendarische joodse koning. Een omstreden archeologisch project want de Palestijnen worden de buurt uit gedrumd en de sloten geld die er inkruipen komen van devote joden, meestal uit het buitenland.
http://www.tv.be/ketnetcanvas-hd/actua/terzake?

Gisteravond woensdag 19 augustus zapte ik naar terzake omdat daar nog aleens interessante onderwerpen aan bod komen, ik was een of 2 kwartier telaat daarom kon ik de draad niet meer oppakken, temeer daar de batterij van mijn gehoorapparaat leeg was, ik kan sommige tonen niet meer horen, ontging mij dus wat.
Heeft iemand het programma gezien en kan die er iets meer over vertellen, is er een manier om het programma nog eens te zien, enz.
In al deze gevallen waren over het algemeen Aart, Rereformed en ik het niet eens met jouw theorieën en je kijk op bepaalde zaken. Dat kun je uiteraard negeren, maar je moet niet gaan schrijven dat je hebt aangetoond dat deze theorieën geldig zijn. Ze geven alleen maar jouw kijk op bepaalde zaken weer.
Ik wil geen oude koeien uit de sloot halen en weer beginnen over eerder genoemde theorieën, maar ik wil wel in z'n algemeenheid zeggen dat er nogal wat op viel aan te merken.
Er viel wat op aan te merken, ingeval met salomo en Herodes, van Sanherib verschillen we van mening betreffende de reden terugtocht, maar de essentie van koningschappen, sterf datums en het jaartal op de juiste plaats brengen, van eerder gebrachte stellingen van mij, ja daarvan zie ik toch echt geen duidelijke tegenargumenten, die het overhoop halen, kan ook niet want dan zou je punten uit de geschiedschrijving negeren.

Ik vind het niet erg om er weer over te beginnen, het is boeiend en van het een leer je weer het ander, ik heb schema,s gemaakt oa. Van Joachim, en zijn 5 kinderen in gevangenschap geboren, wat onze Jg. interpretatie ondersteund. dat de balling schap in 607 voor GT begon, en 70 jaar duurde Joachim kon op zijn 22ste jaar geen 5 kinderen hebben ,althans wel zeer onwaarschijnlijk, volgens de conventionele uitleg moeten we dat dan aannemen , maar wel op zijn 32 ste. als je de bijbelse chronologie volgt, en niet de geschiedkundige uitleg.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Joachim kon op zijn 22ste jaar geen 5 kinderen hebben ,althans wel zeer onwaarschijnlijk,
Waarom? Mensen gingen toen eerder dood en kregen op jongere leeftijd kinderen en over het algemeen ook meer kinderen. Ook kan er sprake zijn van een tweeling of drieling of combinaties daarvan.

van Sanherib verschillen we van mening betreffende de reden terugtocht
Er is geen enkele logische verklaring te verzinnen die uitgaat van het bijbelse verhaal wat de terugtocht betreft. Het is te absurd voor woorden. Vergelijk het met de Eerste Golfoorlog; de Amerikanen stopten vlakbij Baghdad en trokken zich terug. Saddam claimde dat Allah aan zijn zijde stond en de vijand had verslagen. Was dat ook zo? Die situatie heeft heel veel raakvlakken met de situatie van Hizkia.
Er is geen enkel bewijs wat spreekt in jouw voordeel wat de terugtocht betreft en dat weet je donders goed.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

Antoon,

1) In die "bijbelse" tijden was het - zeker voor een man - perfect mogelijk om op 22 jaar vijf kinderen te hebben ! Ik zou méér zeggen : het was waarschijnlijk niet eens ongebruikelijk !

2) Je moet in de bijbelse chronologie een duidelijk onderscheid maken tussen de periode vóór Hizkia en die erna. De verhalen die gedateerd zijn vanaf Hizkia hebben inderdaad een redelijk betrouwbare chronologie, want vanaf Hizkia (715 - ) tot en met Josia ( - 609) was er (een mate van) continuïteit in de regering van Juda. En vermits de schriftelijke teksten in hun huidige vorm dateren van Josia kunnen die op correcte bronnen zijn gestoeld voor wat betreft die periode. Dat ze daarnaast inhoudelijk totaal onbetrouwbaar zijn komt door het feit dat ze moesten passen in de doelstellingen van Josia, en dat was dus een veroveringsoorlog !

De teksten vóór Hizkia zijn in het beste geval gebaseerd op mondelinge overlevering (en aangepast) en in het slechtste geval gewoon verzonnen, opnieuw in functie van de door Josia geplande veroveringen !

Enige correctheid in de datering die kan worden aangetoond aan de hand van verhalen post 715 heeft dus geen enkele waarde m. b. t. de verhalen pré 715, gewoon omdat ze dienaangaande niet relevant is !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

antoon schreef:
"Frontlijnarcheologie." In Jeruzalem aan de voet van de Al Aqsa moskee, doet een private Israëlische stichting al tien jaar archeologisch werk. De Elad stichting wil de stad van David bloot leggen, de stad van de legendarische joodse koning. Een omstreden archeologisch project want de Palestijnen worden de buurt uit gedrumd en de sloten geld die er inkruipen komen van devote joden, meestal uit het buitenland.
http://www.tv.be/ketnetcanvas-hd/actua/terzake?

Gisteravond woensdag 19 augustus zapte ik naar terzake omdat daar nog aleens interessante onderwerpen aan bod komen, ik was een of 2 kwartier telaat daarom kon ik de draad niet meer oppakken, temeer daar de batterij van mijn gehoorapparaat leeg was, ik kan sommige tonen niet meer horen, ontging mij dus wat.
Heeft iemand het programma gezien en kan die er iets meer over vertellen, is er een manier om het programma nog eens te zien, enz.

.
Die is er wel denk ik, via de toets 'HERBEKIJK'.
http://terzake.canvas.be/uitzending/ter ... cheologie/
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Bedankt Fishhook, ik zal zeker kijken.
egbert
Geregelde verschijning

Bericht door egbert »

antoon schreef:
Geef me één goede reden om een ander land te noemen terwijl we in Egypte (eigen land) zouden moeten zoeken.
Sorry een verspreking ik wilde opperen dat dat het bezoek aan Salomo kon zijn , en het bewustte land een naams verbastering kon zijn voor iets in Israel.
Frappant blijf ik het vinden dat Flavius een Egptische heerseres noemde, dat het de koningin van het zuiden was volgens de bijbel (Egypte is ten zuiden van Israel) dat zij dus met goederen wegging en met goederen terugkeerde, echter ik heb verder te weinig info om er op in te gaan voorlopig tenminste.
Antoon,

Inmiddels zijn alle oude boeken van het WTG van vóór +/- 1950 online downloadbaar.
(Te beginnen bij de 'three worlds')
http://www.watchtowerwiki.org/index.php ... =Downloads

Al bij een snel onderzoek zal blijken dat de koningen van het noorden en zuiden en de uitleg van Daniël bij elke gedrukte uitgave in boekvorm van het WTG anders is.

Om te beginnen de wankele basis van 1914
http://home.tiscali.nl/~t661020/607vGT.htm

Een recensie over het meest recente 'Daniël-boekje'
http://home.tiscali.nl/~t661020/daniel/daniel.htm (ik heb nog geen weerlinging door JG gezien!)

Wat de oude lektuur werkelijk over 1914 zei
http://www.freedom4all.net/1914_wat_zeg ... ctuur.aspx

Dus, Antoon, hoe graag je ook 'de waarheid' denkt te vertegenwoordigen, als je deze lektuur leest, blijkt er heel weinig nog hetzelfde te zijn zoals het nu is bij het WTG. En verexcuseer dat niet met 'voortschrijdend licht' want, waarheid is waarheid (stroom is stroom, dus groene stroom is ook onzin:) )
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Hallo Digit, Egbert, Lanier
ik heb het druk, in de loop van de week kom ik met antwoorden
Antoon
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Antoon schreef
Hallo Digit, Egbert, Lanier
Antoon
Maar ik bedoelde
Hallo Digit, Egbert, Lanier Collegavanerik en Lord dragon
Want ieder heeft wat te zeggen gehad
Antoon

Egbert schreef
Dus, Antoon, hoe graag je ook 'de waarheid' denkt te vertegenwoordigen, als je deze lektuur leest, blijkt er heel weinig nog hetzelfde te zijn zoals het nu is bij het WTG. En verexcuseer dat niet met 'voortschrijdend licht' want, waarheid is waarheid (stroom is stroom, dus groene stroom is ook onzin:) )
Elders schreef Antoon
antoon schreef:
Bij ons is 1513 voor GT het jaar van de uittocht, we komen aan dit jaar door terug te extrapoleren vanaf 539 voor GT. Dat jaar viel Cyres in oktober Babylon binnen, daarover bestaat geen twijfel in de wereldlijke geschiedenis.
Als we extrapoleren vanaf 539, dan komen we eerst de 2 jaar tegen alvorens het uitvaardigen van een decreet van vrijlating voor de overwonnen volkeren, wordt 537. Daarna dus de ballingschap 70 jaar = 537+70= 607.
Egbert schreef
Die 'extrapolatie' heeft enkele grote problemen.

Toen Daniël in 2:1 schreef:
In het tweede jaar van zijn regering kreeg Nebukadnessar een droom die hem zo verontrustte dat hij de slaap niet meer kon vatten.

Nebukadnezar's 2e jaar is volgens het WTG dus in 623 vGT. Iedereen begrijpt dat het WTG hier goochelt en de boel besodemietert.
Het WTG maakt hier echter van: "Het tweede jaar van Nebukadnezar als wereldheerser."
Dat is de bijbel veranderen, er is namelijk nergens een precedent, dat koningsjaren werden geteld vanaf een veldslag ipv het troonbestijgingsjaar.

Daarnaast is het woordje "70 jarige ballingschap" misleidend.
Jeremia 25:11,12
"De natiën zullen Babylon zeventig jaar moeten dienen." Het ging dus NIET alleen om Israël.
De geschiedenis leert dat bij de slag van Karkemis (officieel 606/605 vGT), Egypte en alle verwanten werden verslagen.
Babylon viel in 537 vGT dus daar hebben we onze 'ongeveer' zeventig jaar.

Daniel 9:3 heeft het niet over 70 jaar van ballingschap maar zeventig jaar van verwoestingen. Dat klopt! Babylon heeft Jeruzalem namelijk wel 3 keer aangevallen.

Daarnaast, beste Antoon, is het probleem van 70 jaar ballingschap bevolkingstechnisch -onmogelijk-

Ezra 3:12 meldt dat de ouden die het vroegere tempelhuis hadden gezien, harder weenden dan het gejuich van het teruggekeerde jonge volk.

Hoe wil je dat klaarspelen? Mensen van 80+ die met zovelen zo hard huilen? 80+ers kunnen zo'n minder dan 10% v.d. bevolking uitmaken. Nog een probleem. 80 plussers die de reis terug maakten van Babylon naar Jeruzalem???

Flavius Josephus brengt de oplossing. De ballingschap heeft volgens hem namelijk 50 jaar geduurd.
Ineens valt alles op zijn pootjes MET de geschiedenis. Dus, antoon, hoef je de geschiedenis niet te vervalsen.
Er waren 70 jaren van verwoestingen, daarbinnen viel de 50 jaar ballingschap. En Zacharia 7:1-5 dateert de (laatste) verwoesting van Jeruzalem op 537/538 omdat het vierde jaar van Darius wordt genoemd.egbert
Regular

Je haalt Flavius Josephus aan, blijkbaar vergeet je, of weet je het niet dat Flavius letterlijk 70 jaar noemt dat Jeruzalem in ballingschap was, en meermalen spreekt hij daarover.

Boek x Hoofstuk 9 kijk dat eens na , ik zal je op gang helpen een beetje aan het eind van het hoodstuk
Vooraleerst lijkt het mij het beste om onze intepretatie te verduidelijken

Afbeelding
539 voor GT. staat vast
2 jaar later 537 geeft Cyres toestemming om Babylon te verlaten dus 537 voor GT (volg het schema)
daarvoor staat 390 jaar van koningen te beginnen met Rehabeam en te besluiten met Zedekia, dat brengt ons op 997 voor GT, trek daar 36 jaar vanaf en we komen op het begin van de tempelbouw (Salomo regeerde 40 jaar, en in het vierde jaar werd de tempelbouw gestart) maakt dus 36 jaar en we zijn inmiddels bij het jaar 1033 voor GT, we lezen in de schrift dat de bouw 480 jaar na de uittocht aanving, dus hoe je ook rekent, 1513 voor GT. is het jaar van de uittocht.......

iedere bijbel gelovige is het met ons eens.. behalve dan de duur van de ballingschap, dat is gewoon het knelpunt waardoor je verschillende uitleggingen krijgt, maar zoals gezegt Flavius spreekt ook duidelijk over 70 jaar.

Daniel 9:3 heeft het niet over 70 jaar van ballingschap maar zeventig jaar van verwoestingen. Dat klopt! Babylon heeft Jeruzalem namelijk wel 3 keer aangevallen.
Dat klopt 3 aanvallen maar pas na de derde, werd de bevolking in ballingschap gebracht Jeruzalem en de tempel totaal vernietigd, het land was verlaten dan pas kan je taalkundig zeggen dat de woesternij begon. Toen Daniel Jeremia citeerde sprak hij ook zonder omhaal over 70 jaar.

Profetische Periodes
en de link die je aanhaalde, ik weet dat de getallen niet helemaal correct zijn, het kan ook zijn dat men even had moeten wachten met dit gedeelte, maar niet te vergeten die mensen (WTG) onderzoeken tenminste, het kan heel goed zijn dat er dingen zijn die we nu niet goed weten , maar daar later meer begrip van krijgen .

"De natiën zullen Babylon zeventig jaar moeten dienen." Het ging dus NIET alleen om Israël.
Zeker weten ook Egypte had ermee te maken, geen 70 jaar maar 40 jaar zoals in de bijbel staat, het is kenmerkend dat ook Flavius over een belegering van Egypte schrijft.

Daarnaast, beste Antoon, is het probleem van 70 jaar ballingschap bevolkingstechnisch -onmogelijk-

Ezra 3:12 meldt dat de ouden die het vroegere tempelhuis hadden gezien, harder weenden dan het gejuich van het teruggekeerde jonge volk.

Hoe wil je dat klaarspelen? Mensen van 80+ die met zovelen zo hard huilen? 80+ers kunnen zo'n minder dan 10% v.d. bevolking uitmaken. Nog een probleem. 80 plussers die de reis terug maakten van Babylon naar Jeruzalem???

Een klein deel van de ballingen was op leeftijd, inderdaad dat moeten wij hieruit opmaken, maar jij hebt blijkbaar bijbelkennis dan moet je ook het spirituele mee laten wegen.
in het bijbelboek Jesaja beloofd Jehovah om een hoofdweg aan te leggen en paden plat te maken, niet letterlijk, maar God beloofd dat hij zal helpen.

Er waren 70 jaren van verwoestingen, daarbinnen viel de 50 jaar ballingschap. En Zacharia 7:1-5 dateert de (laatste) verwoesting van Jeruzalem op 537/538 omdat het vierde jaar van Darius wordt genoemd.egbert
Begrijp even goed er wordt niets gedateert in de bijbel, aan leeftijden, regeringsduren, profetien enz. kunnen we we extrapoleren, en dat gaat dus goed, dat de geschiedenis 10 tot 20 jaar verschillend is heeft veel oorzaken, een daarvan is een onjuiste Egptische chronologie, waar veel dingen in het oosten aan gerelateerd zijn, net als een domino effect stapelt zich fout op fout op.
JG houden zich onverbiddelijk aan de bijbelse extraplotie
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

antoon schreef:Begrijp even goed er wordt niets gedateert in de bijbel, aan leeftijden, regeringsduren, profetien enz. kunnen we we extrapoleren, en dat gaat dus goed, dat de geschiedenis 10 tot 20 jaar verschillend is ….
Vanaf Hizkia klopt dat ongeveer : http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 13#p180613
Daarvóór zit hij er snel eeuwen naast (voor zover het min of meer historische gebeurtenissen betreft !), tot ettelijke miljarden jaren als het over het ontstaan van het heelal gaat. Dat enkele zaken kunnen uitgelegd worden zodat bijbel en geschiedenis daarover niet tegenstrijdig schijnen is géén criterium. Als je maar genoeg gokt moeten er statistisch wel iets van uitkomen !
antoon schreef:….. heeft veel oorzaken, een daarvan is een onjuiste Egptische chronologie, waar veel dingen in het oosten aan gerelateerd zijn, net als een domino effect stapelt zich fout op fout op.
Graag voorbeelden mét onderbouwing (los van de bijbel !) van fouten in de Egyptische chronologie !
antoon schreef:JG houden zich onverbiddelijk aan de bijbelse extraplotie
Dat weten we, tot in het absurde toe ! If the facts don't confirm the bible, the facts must be disposed of ! Wat je met deze opmerking trouwens impliciet toegeeft !

Sterk dogmatisme tegen de feiten in is trouwens één van de primaire sektekenmerken !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Dit past mooi bij deze draad:
Achter deze scène is het landschap van Poent te zien. De hutten van de bewoners van Poent staan op palen. Bij de hutten staan ebbenhouten bomen waarvan de takken, in grote hoeveelheden, worden afgehakt en waaronder het vee in de schaduw ligt te rusten. De fauna is duidelijk Afrikaans met vee met lange en korte gedraaide horens, giraffen, witte honden met lange hangende oren, bavianen en neushoorns.
http://www.kennislink.nl/publicaties/ex ... land-poent
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Vanaf Hizkia klopt dat ongeveer
Daarvóór zit hij er snel eeuwen naast (voor zover het min of meer historische gebeurtenissen betreft !), tot ettelijke miljarden jaren als het over het ontstaan van het heelal gaat. Dat enkele zaken kunnen uitgelegd worden zodat bijbel en geschiedenis daarover niet tegenstrijdig schijnen is géén criterium. Als je maar genoeg gokt moeten er statistisch wel iets van uitkomen !
Schreef Digit

Zelfs ongeveer 1000 jaar verschil als we uitgaan van de vloed tot het moment dat er redelijkerwijs mensen in Egypte konden zijn. Fouten in de Egyptische chronologie zijn een klein beetje moeilijk te geven omdat er geen getuigen meer leven en bijna iedereen krampachtig vasthoud aan de astronomische chronologie.
Toch Als je de boeken van critici leest kom je heel wat verschillende leegtes en onvolkomenheden tegen, zoals de koolstof datering van Djoser die een datum geeft die eeuwen verschilt met de geschiedenis ook binnen de Sothis aanhang gaat men zo en zoal voobij aan een kleine 200 jaar verschil tussen de varianten, en nog veel en veel meer, als dan ook gezegd wordt dat de orthodoxe chronologie een stapeltje vodden is, moet dat meer dan genoeg zeggen, zelf ben ik bezig om de boeken van de critici te herschrijven in meer omgangstaal en meer to the Point, helaas willen de heren critici soms ook teveel en behandelen ze tegelijk teveel onderwerpen, ik herschrijf en hou mij aan kernpunten, als ik een goed in het oog springende vind, vermeld ik dat hier, maar even terug….
Als we de Sothis variant van de orthodoxe Egyptologen nu eens links laten liggen, en gaan rekenen met de regeringduur van farao Menes tot en met farao Djoser, dan kunnen we het verschil op een elegante en verantwoordelijke manier oplossen.

Totale periode van de eerste dynastie is 263 jaar
De tweede dynastie varieert ongeveer 20 jaar, maar ik ga dan uit van de maximale regeringsduur 302 jaar
Dat maakt dus 565 jaar samen, dan hebben we natuurlijk nog te maken met de eerste farao van de derde Dynastie, Nekherofes (17 jaar) dan komen we bij Djoser die 20 jaar regeerde, waarschijnlijk is iedereen bekend met de steen van de honger die matches geeft naar de hongersnood van 7 jaar, laten we dat nu eens dateren in het 18de jaar van Djosers regering als eerste jaar van de honger, dat wordt dan een vervolg van de reken som..............

Eerste en tweede dynastie plus farao Nekherofes (17 jaar) en 18 jaar van Djoser maakt totaal 592 jaar
Door de verankering van Djozer’s 18e jaar met het begin van de hongersnood bekomen we de volgende jaartallen binnen een Bijbels kader: waarbij wij dus als gezegt uitgaan van 1513 voor GT. als het jaar van de uittocht,en als we dan de bijbelse chronologie letterlijk nemen kunnen we zo goed als bijna alles een datum geven, en ongeacht wie er rekent, je komt allemaal op precies dezelfde data....

Vanaf de Exodus 1513 voor GT tot de belofte aan Abraham ligt er 430 jaar..Dit brengt ons in het jaar 1943 voor GT. Flavius Josephus schrijft dat deze periode in twee schijven van 215 jaar te verdelen is, het tweede gedeelte speelt zich in Egypte af. In 1728 voor GT. kwam Jakob met zijn zonen en familie in Egypte aan. Zij waren uitgenodigd door Jozef, die op dat moment onderkoning van Egypte was, Jakob was op dat moment 130 jaar oud en de hongersnood was al twee jaar aan de gang.

Genesis 41
Vervolgens zei hij: „Ik ben Jozef, UW broer, die GIJ naar Egypte hebt verkocht. 5 Maar voelt U nu niet diepbedroefd en weest niet toornig op UZELF dat GIJ mij hierheen hebt verkocht; want tot levensbehoud heeft God mij voor U uit gezonden. 6 Want het is nu het tweede jaar van de hongersnood op aarde, en er komen nog vijf jaren waarin er geen ploegtijd of oogst zal zijn.

De bijbelse hongersnood van zeven jaar kunnen we nagelen aan de jaren 1730 tot 1725 voor GT. De zeven jaar van overvloed gaan van 1737, het jaar dat de 30 jaar oude Josef voor farao stond -

Genesis 42
44 Voorts zei Farao tot Jozef: „Ik ben Farao, maar zonder uw machtiging mag niemand zijn hand of zijn voet opheffen in het gehele land Egypte.” 45 Daarna gaf Farao Jozef de naam Zafnath Paäneach en gaf hem Asnath, de dochter van Potifera, de priester van On, tot vrouw. Toen trok Jozef uit over het land Egypte. 46 En Jozef was dertig jaar oud

-tot 1730 voor GT. wanneer de hongersnood aanvangt. Het was in zijn 18de jaar dat farao Djozer vermeldt dat deze hongersnood voorbij was. Het 18de jaar van Djozer is dus 1725 voor GT. en dit jaar wordt dus mijn ankerpunt voor de hele Egyptische chronologie. waarbij ik de bijbelse en Egyptische chronologie laat samen vloeien.

1858 voor GT. Jakob en Esau geboren
1767 voor GT. Geboorte van Jozef
1750 voor GT. Jozef door zijn broers verkocht
1737 voor GT. Jozef staat voor Farao (30 jarige)
1728 voor GT. Jakob en zijn familie komen in Egypte
1711 voor GT. Dood van Jakob
1657 voor GT. Dood van Jozef (110 jaar geworden)

IK kijk de posting nog na en zeker de jaartallen. dus hang mij niet op op een foutje, zondag avond moet het geklaard zijn. ook moet men niet op een dwaalspoor komen in verband met de 12de dynastie, er zijn redenen bij de critici om te geloven dat de derde en twaalfde tegelijk regeerden, verder opgemerkt dat ik met de lengte van de dynastie uitga van Robert de telder,
http://www.unibook.com/unibook/site/boo ... ookid=3682
die ook weer lijsten en referenties aanhaalt, ik kan natuurlijk ook van een andere variant uitgaan bv. Wikipedia die andere lengtes aangeeft of nog van iamand anders, maar de formule blijft in de grond hetzelfde, het kan wel een variatie van het begin van Menes van 10 tot 200 jaar geven, maar nog steeds redelijk binnen het bestek van de vloed, en daarna bevolking, of beter gezegt met de laatste extrapolaties zou de bijbel nog beter uit de verf komen wat betreft de bevolking.
Laatst gewijzigd door antoon op 30 aug 2009 07:43, 1 keer totaal gewijzigd.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Toch Als je de boeken van critici leest kom je heel wat verschillende leegtes en onvolkomenheden tegen, zoals de koolstof datering van Djoser die een datum geeft die eeuwen verschilt met de geschiedenis ook binnen de Sothis aanhang gaat men zo en zoal voobij aan een kleine 200 jaar verschil tussen de varianten, en nog veel en veel meer, als dan ook gezegd wordt dat de orthodoxe chronologie een stapeltje vodden
Leuk dat je met een hele bereking komt, maar ik zou van bovenstaande toch een aantal betrouwbare bronnen vermeld zien. Dus graag een bron over de C14-datering van Djoser en graag zou ik willen zien wat er nog meer gezegd is voordat een chronologie wordt afgeschilderd als een 'stapeltje vodden'.
Een berekening kunnen we allemaal wel maken Antoon, maar het gaat weer eens wederom of de basis wel klopt.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Diezelfde C-14 datering heb je overigens wel eens betiteld als onnauwkeurig; wat is het nu, wel of niet nauwkeurig. Zo ja, tot hoever terug in de tijd?
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

antoon schreef:
Vanaf Hizkia klopt dat ongeveer
Schreef Digit

Zelfs ongeveer 1000 jaar verschil als we uitgaan van de vloed tot het moment dat er redelijkerwijs mensen in Egypte konden zijn.
En wanneer vielen die twee periodes/momenten volgens jou ?

En welke argumenten heb je om dat te onderbouwen ?

Digit
Wat is, IS !
egbert
Geregelde verschijning

Bericht door egbert »

antoon schreef: iedere bijbel gelovige is het met ons eens.. behalve dan de duur van de ballingschap, dat is gewoon het knelpunt waardoor je verschillende uitleggingen krijgt, maar zoals gezegt Flavius spreekt ook duidelijk over 70 jaar.
Dit is een argumentum ad populus. "Iedereen is het met ons eens."
Helaas klopt dat niet. ALleen de adventistische/cheleastische hoek is het met je eens. Dat zijn de feiten.
Rutherford en tijdgenoten, waren allemaal uit hetzelfde nest gebroeid.
Dat betekent dus, Antoon, dat Katholieken en Protestanten het niet met jouw 'bijbelfeiten' eens zijn.
antoon schreef:Antoon schreef

Je haalt Flavius Josephus aan, blijkbaar vergeet je, of weet je het niet dat Flavius letterlijk 70 jaar noemt dat Jeruzalem in ballingschap was, en meermalen spreekt hij daarover.
Zeker niet.

Antoon, kwestie van het juiste citaat kiezen, nietwaar? Dat is ook precies wat het WTG steeds doet.
Citaten kiezen die hun beweringen ondersteunen.

Er was, ook volgens de bijbel, sprake van twee zaken. De 70 jarige periode van verwoestingen EN de ballingschap. Ik ga je die bijbelteksten niet weer citeren en van ballingschap.
De ballingschap ging niet meteen in.

Book X, hfstk 9
21. These accounts agree with the true histories in our books; for in them it is written that Nebuchadnezzar, in the eighteenth year of his reign, laid our temple desolate, and so it lay in that state of obscurity for fifty years; but that in the second year of the reign of Cyrus its foundations were laid,

De verwoesting van de tempel was vijftig jaar, de verwoestingen van Jerzuzalem waren inderdaad 70 jaar.
De hele heisa begon bij de slag bij Haran toen Egypte de hegemonie over syrië en Israël verloor.

Je tijdslijnen, zien er indrukwekkend uit, (iets met bomen/bos) maar je maakt steeds dezelfde denkfout.
De VERWERPT de historische geschiedenis van Egypte en Babylon. (Er mist 20 jaar). JG citeren graag Homerus die iets over Babylon zei en dan: "Homerus had het fout, dus klopt de 'wereldse geschiedenis niet'"

Alle geschiedenis, is _precies_ twintig jaar opgeschoven, dus, bijvoorbeeld: De slag bij karkemis? Dat was in 625 terwijl ALLE andere bronnen op 605 (of 607) duiden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Karkemis

Terwijl het zo simpel is Antoon, De bijbel (Zacharia 7:1-5) doet je berekenen dat Jerzualem in 587 vGT viel. JOsephus legt uit dat het vijftig jaar duurde. Ezra legt uit dat de mensen die de tempel terugzagen, degenen die blij waren overstemden. (Kan dat met 80+ leeftijd in de zware minderheid? Nee, maar wel als het 50 jaar heeft geduurd)

Dan ineens klopt alles.

OH NEE! Toch niet? Ineens klopt 1914 niet meer!!! Maar wie zitten daarmee behalve JG?
Plaats reactie