Peter van Velzen schreef: ↑20 sep 2023 04:28
axxyanus schreef: ↑19 sep 2023 08:44
Peter van Velzen schreef: ↑19 sep 2023 02:48
Als mensen die de mensenrechten (willen) schenden gebruik willen maken van mijn faciliteiten,
om zulks te doen, dan heb ik het recht om daar niet aan mee te werken.
Enkel als particulier. Iemand die zalen verhuurd kan dat niet weigeren omdat orthodoxe moslims daar een symposium willen houden over hoe ze vrouwen kunnen motiveren zich als vrome moslime te gedragen.
Inderdaad, mensen motiveren schendt immers geen mensenrechten. laat staan bedenken hoe je dat zou kunnen doen.
Ach kom nu Peter, ben je al vergeten wat orthodoxe moslims verstaan onder een vrome moslima? Heb je niet door dat "motiveren" een code woord voor onder druk zetten kan zijn.
En als orthodoxe moslims blijkbaar niet op deze manier gediscrimineerd mogen worden, waarom zouden ze dan hun waarden niet in een voorleesuurtje mogen gieten? Waarom zouden haatgroepen dan ook geen inspirerend verhaal mogen brengen?
axxyanus schreef: ↑19 sep 2023 08:44Peter van Velzen schreef: ↑19 sep 2023 02:48
Het is niet zo dat orthodoxe (wat je daar ook onder verstaat) moslims naar een winkel gaan om daar de mensenrechten te schenden. Als ze echter naar de Bieb komen om daar een tekst voor te lezen die zegt dat je homo's met hun hoofd naar beneden van een hoog gebouw af moet gooien, dan is dat geen onschuldig "winkelen", en dient de Bieb haar medewerking te weigeren.
Neen, dat moet de Bieb niet. Die moslims schenden daarmee geen mensenrechten. Ze maken gewoon gebruik van hun mensenrechten. Die moslims hebben als burgers de zelfde rechten als andere burgers. Als de bieb als openbare instelling groepen de gelegenheid geeft om lezers te leveren in een voorleesuurtje, dan hebben de (orthodoxe) moslims daar ook recht op.
Wel misschien verander je van gedachten als een bieb een voorleesuurtje organiseert over de manier waarop JIJZELF ter dood moet worden gebracht. Of zou je dan nog altijd beweren dat de bieb daartoe verplicht is als een groep mensen jou dood wil hebben?
Jij bent nu tegen je eigen fantasie aan het argumenteren. Jij vind dat orthodoxe moslims geweigerd mogen worden op basis van jouw vrees waar ze dat voorleesuurtje voor zouden kunnen gebruiken.
Er is een verschil tussen het weigeren van een specifiek event omdat het kan begrepen worden als een vorm van opruien en een groep op voorhand weigeren omdat je vreest dat ze een dergelijk event zouden kunnen organiseren. Jij bent nu voor dat laatste aan het argumenteren. Een argument dat je afwijst als mensen hun vrees gebruiken om geen Drag Queens te laten voorlezen.
Ik gebruik niets om mensen mee te discrimineren. Net zo min als het rechtboek van strafrecht gebruikt wordt om boeven te discrimineren. Ben je soms van mening dat een homo-huwelijk de mensenrechten schendt?
Je moet niet zo snel zijn om het rechtboek van strafrecht vrij van discriminatie te pleiten. Je kan je soms met recht en rede afvragen waarom het ene crimineel is en het andere dat weinig verschilt toegelaten. Zoals waarom zijn de drugs tabak en alcohol toegelaten en andere drugs niet. Waarom is [in België] hennep kweken crimineel en zelf bier of wijn brouwen niet?
Ik denk dat het rechtboek van strafrecht in bepaalde gevallen wel degelijk gebruikt wordt om te discrimineren. Natuurlijk als je dat rechtboek gaat behandelen als een soort van absolute maatstaf, zie je dat niet.
Net zoals wannneer men met de rechten van de mens omgaat alsof het door God doorgeven rechten zijn, je niet ziet hoe je ze kan inzetten om mensen te discrimineren.
"Ja en?" Blijkbaar zijn mensenrechten in jouw ogen niet meer waard, dan de vrijheid om anderen kwaad te doen.
Dit gaat niet om wat in mijn ogen meer waard is. Dit gaat om welke basis we kunnen gebruiken om anderen anders te behandelen. In mijn ogen is een welvaartstaat meer waard dan een pure kapitalistische staat. Dat wil nog niet zeggen dat ik hoe mensen daar anders over kunnen denken als een legitiem onderscheid zie om mensen anders te behandelen.
Omdat je blijkbaar iets hebt tegen mannen die zich als vrouwen kleden en zich zwaar opmaken en daar geen goed argument voor hebt.
Je maakt er een mengelmoes van. Ik heb geen enkel probleem met mannen die zich als vrouw kleden en zwaar opmaken. Er is een verschil tussen geen probleem hebben met dergelijke mensen en van oordeel zijn dat ze geschikt zijn om voor te lezen voor kleuters. Er is een verschil tussen van oordeel zijn dat deze mensen geschikt zijn om voor te lezen en van oordeel zijn dat het geen probleem is als er voor deze mensen een exclusief voorleesuurtje wordt georganiseerd, omdat dat laatste van het voorleesuurtje een politieke actie maakt.
Wil je ze over één kam scheren met racisten. Omdat racisme altijd mensenrechten schendt en een Drag-Queen niet, wil je van het (oproepen tot) schenden van mensenrechten een mensenrecht maken.
Je maakt er een karikatuur van. Het is niet omdat racisme altijd mensenrechten schend, dat een voorleesuurtje door een racist, mensenrechten schend.
Ik kwam enkel met de suggestie dat racisten en haatgroepen hun voorleesuutje zouden krijgen waarin dan mogelijk hun waarden in het verhaal zouden doorschemeren. Jij reageert daarop alsof dat voorleesuurtje een soort politiek manifest zal zijn.
Omdat je geen redelijk bezwaar kunt verzinnen tegen mijn onderscheid tussen hen die het schenden van mensenrechten bepleiten en hen die dat niet doen,
Jouw onderscheid is voornamelijk gebaseerd op je fantasie die een voorleesuurtje door racisten opblaast tot een oproep tot het afschaffen van mensenrechten.
Een verhaaltje voorlezen waarin bepaalde waarden worden gesuggereerd is geen schending van de mensenrechten. Je kan dus racisten van iets dergelijks niet uitsluiten omdat ze dan de mensenrechten zouden schenden.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman