Jagang schreef:
Jawel, want ik ben niet noodzakelijkerwijs verplicht om me te houden aan iets dat bedacht is.
jouw ethiek is toch ook bedacht? Maar het gebruik van het woord verplicht is weerom dubbelzinnig. Er uis een verschil tussen morele verplichting en wat natuurwetten je verplichten.
Toch niet helemaal.
Merk op het verschil in reactie, wanneer je beiden aan dezelfde routine zou onderwerpen.
tja, dat is volgens jou gewoon een foutje van het empathieprogramma hé.
Je kan wel in je eentje rechten toekennen, maar je kan ze niet in je eentje werkelijkheid laten worden.
Ik kan bomen ook het recht op een arbeidsongeschiktheidsverzekering toekennen, maar dat betekent nog niet dat dat recht daarmee is geïmplementeerd.
ik kan in mijn eentje die boom wel een recht op leven geven en die boom niet doden en daardoor het recht van die boom respecteren.
Het raamwerk van rechten ziet er echter uit zoals we willen dat het er uitziet.
en is dat nu een relevant verschil?
Ja, nogal wiedes.
ik zie de relevatie niet. Het maakt mij niet uit of er nu wel of niet een god bestond die wou dat ons universum eruit ziet zoals het eruit ziet. Zelfs als er zo'n god bestaat, dan kan de fysicus nog steeds volgens dezelfde methode zoeken naar universele natuurwetten en coherente fysische theorieen.
Ah ja.. En als de olifant komt dineren op mijn akker, wiens recht weegt dan het zwaarst?
hangt ervan af hoeveel van je akker wordt vernietigd, hoe groot je leed is, wat je handelingsopties zijn...
Zelfs als je voor de minste schade al meteen die olifant zou doodschieten, moet je nog kunnen beargumenteren waarom je dan een andere, onschuldige olifant mag opsluiten, slachten en opeten louter voor de smaak.
Wat is zelfverdediging hier, en waar mag ik me op dat vlak mee bedienen?
de wet zegt wel vat voor wettelijke zelfverdediging zoal kan, welke regels belangrijk zijn. Proportionaliteit enzo...
ik mag wel opleggen dat men een coherent ethisch systeem moet naleven. Dat opleggen is niet inconsistent met mijn antiwillekeurprincipe.
Newsflash: Je kan het niet eens opleggen, al zou je het willen.
ik kan het wel opleggen, in de zin dat als jij het niet gehoorzaamt, ik het ook niet hoef te gehoorzamen (want volgens het antiwillekeurprincipe ben jij niet zo buitengewoon bijzonder dat jij wel en ik niet inconsistent mag doen). En dan mag ik vanalles doen.
er zijn wel sociaal-psychologische aanwijzingen dat het bestrijden van speciesisme helpt in het bestrijden van racisme.
Ik betwijfel of er voldoende "antispeciesisten" zijn om met een valide onderzoek op de proppen te komen.
het antispeciesime kon bij proefpersonen aangewakkerd worden door ze teksten te laten lezen over de overeenkomsten die dieren met mensen vertonen. De proefpersonen die dergelijke teksten hadden gelezen, werden ook minder racistsich in oordelen tegenover immigranten. Omgekeerd: de mensen die teksten lazen over dat mensen meer zijn dan dieren, behielden sterker hun racistische oordelen.
Het ondersched maken op basis van soort, is de menselijke default position.
dat is niet waar; het is cultureel ingeprent. In vroegere tijden en andere culturen is het ras de aangeleerde "default" position van de ingroep.
Maar zelfs al zou dat waar zijn, en zou er een correlatie bestaan, dan maakt dat van vleeseters nog geen racisten en homohaters.
dat zeg ik ook niet, en het onderzoek ook niet. Het onderzoek zegt dat speciesisme bestrijden helpt in de bestrijding van racisme.
En ik blijf je houding tegenover mentaal gehandicapten onverantwoord vinden. Hoewel het inderdaad niet inconsistent is in je coherente sociaal contract ethiek. Dus ik zal je minachting van mentaal gehandicapten tolereren in onze democratische besluitvorming. Maar ik zal wel blijven proberen je te laten inzien dat ik het weinig respectvol vind om die gehandicapten enkel extrinsieke rechten toe te kennen. En ik heb sterke aanwijzingen dat de heel veel andere personen in onze cultuur wel intrinsieke rechten willen toekennen aan mentaal gehandicapten.
Dat denken ze tenminste.
Maar het kunnen geen intrinsieke rechten zijn, omdat ze slechts van buitenaf worden toegekend.
je gaat toch niet zeggen dat je het verschil tussen intrinsieke en extrinsieke rechten nog niet doorhebt? Heb je mijn uitleg niet gelezen? Ik en mijn zus kennen wel intrinsieke rechten toe aan gehandicapten, in de zin dat die rechten niet afhangen van contingente externe factoren zoals wat jij of anderen vinden, maar dat die rechten wel afhangen van intrinsieke eigenschappen (bv welzijn, belangen,...) dat die gehandicapte heeft. Jij kent gehandicapten extrinsieke rechten toe omdat volgens jou de rechten van gehandicapten afhangen van wat
anderen (derden) vinden. Bij mij hebben mentaal gehandicapten nog rechten, zelfs al vond iedereen (behalve ik) dat men ze mocht opeten. Dus ik ken gehandicapten intrinsieke rechten toe.
Maar het zal ongetwijfeld heel "intrinsiek" aanvoelen.
Zo voel ik het zelf eigenlijk ook wel.
we kunnen het eens testen: geef jij basisrechten aan mentaal gehandicapten, zelfs al
-waren ze al hun hele leven verstandelijk gehandicapt,
-hadden ze niet de potentie om verstandelijk bekwaam te worden in de toekomst ,
-waren ze gehandicapt door een genetische afwijking waardoor ze niet de genen hadden die noodzakelijk zijn om bv. moreel te kunnen handelen,
-waren ze voor hun welzijn even sterk afhankelijk van mensen als dat andere dieren voor hun welzijn van mensen afhankelijk zijn,
-waren ze verwaarloosde of verstoten weeskinderen die geen nauwe familieleden hadden die om hen gaven,
-hadden ze een uiterlijk dat sterk verschilt van het uiterlijk van andere, mentaal bekwame mensen,
-hadden enkel zij een duidelijk herkenbare speciale eigenschap die geen andere mens bezat,
-waren ze door anderen bewust gekweekt om als louter middel gebruikt te worden waardoor ze hun leven te danken hebben aan die praktijk,
-moesten ze vlees eten om te overleven of waren ze noodzakelijk voedsel voor predatoren,
-beschouwden anderen het als een gewoonte, ritueel of traditie met symbolische betekenis om hen als louter middel te gebruiken,
-had hun gebruik als louter middel geen negatieve gevolgen voor de moraliteit en het gedrag van moreel bekwame (rationele) wezens tegenover andere moreel bekwame wezens,
-had hun gebruik minstens zoveel voordelen voor ons als het gebruik van niet-menselijke dieren,
-was hun gebruik als louter middel beter geweest voor die gehandicapten (in termen van minder lijden) dan een leven zoals in het wild waar ze – in afwezigheid van andere mensen – niet gebruikt werden,
-voorkwam hun gebruik als louter middel meer schade aan andere mensen,
-liet hun gebruik toe dat we extra hulpbronnen konden benutten die we anders niet hadden kunnen benutten,
-had de meerderheid van mensen geen moreel bezwaar tegen het gebruik van verstandelijk gehandicapten,
-had de meerderheid van mensen de intuïtie dat verstandelijk gehandicapten konden worden uitgesloten van de morele gemeenschap,
-werd er geen rekening gehouden met de soortlidmaatschap omdat de meerderheid van mensen de intuïtie hadden dat verstandelijk gehandicapten tot een andere natuurlijke categorie behoren dan mentaal bekwame mensen,
-waren de meeste mensen verstandelijk gehandicapt,
-waren sommige mensen carnivore predatoren,
-was er een duidelijk verschil tussen mentaal bekwame en diep gehandicapte mensen doordat er geen half-gehandicapten bestonden, of
-waren wij niet-menselijke moreel bekwame wezens geweest met een niet-menselijk lichaam.
Dit is een lijst van alle extrinsieke redenen die ik al tegengekomen ben in de dierenrechtenfilosofische literatuur
je erkende net dat je een sociaal contract ethiek naleefde. Dan mag je niet verwijzen naar mensen. Want met sommige mensen kun je geen sociaal contract tekenen. Je moet dan verwijzen naar morele personen (dus de wezens met wie je afspraken kunt maken, die regels kunnen begrijpen,...).
Maar met hen maak ik ook afspraken over wat we met mentaal gehandicapten doen.
dan had je moeten verwijzen naar alles en iedereen, want met morele personen maak je afspraken over wat we met alles en iedereen doen.
En aangezien morele personen sterke gevoelens koesteren voor mentaal gehandicapten, en mentaal gehandicapten een marginale groep vormen die geen al te zware ballast is voor de maatschappij, heb ik er geen problemen mee als ze gemakshalve worden ingesloten in dat sociale contract.
dat zijn dus voorbeelden van extrinsieke redenen. De rechten van een mentaal gehandicapte hangen dus af van hoeveel andere gehandicapten er zijn, hoe zwaar de ballast van die andere gehandicapten is. Heeft die mentaal gehandicapte even geluk dat er niet zoveel andere gehandicapten zijn, want anders hadden we hem mogen opeten louter voor de smaak.
Kun je niet gewoon zoals ik intrinsieke rechten geven aan gehandicapten?
ah, ok. ja, ik vind dat soort van onderspit nu niet zo heel erg. Als we nu ernstig in ons welzijn geschaad zouden worden, dan zou ik het wel erg vinden. Maar dan zouden we ons ook mogen verdedigen tegen die olifant.
Hoezo brengt het verlies van een oogst geen welzijnsverlies met zich mee?
het brengt wel een verlies van welzijn met zich mee, maar blijkbaar niet zoveel om het recht op zelfverdediging te mogen inroepen. Maar ik kan je dus niet meer volgen: is er nu veel of weinig welzijnsverlies door die olifant?
ah ja, en jij gaat eerst eens ervoor zorgen dat justitie in lijn is met waar en wanneer dingen voor jou belangrijk zijn?

Of met andere woorden: hoe kan justitie weten welk gedrag van mij het mag veroordelen?
Bedoel je dat je de in jouw geval Belgische wetten niet erkent?
een aantal immorele wetten erken ik niet, maar dat wist je al wel, gezien mijn burgerlijke ongehoorzaamheid. Maar de vraag was hoe justitie kan weten welk gedrag men kan veroordelen? Als het uiteindelijk gebaseerd is om een democratische stemming van personen die extreem egoistisch doen aan de hand van incoherente ethische systemen... Dan wordt het uiteindelijk gewoon het recht van de sterkste. En daar ben ik tegen.
Andere mensen zijn je levenslijn. Niet andere dieren.
maar niet alle mensen zijn mijn levenslijn. Het is een illusie om alle mensen te nemen: je doet er in feite beter aan de morele kring wat te beperken tot enkel diegenen die jouw kunnen helpen.
Mentaal gehandicapten vormen een verlengstuk van hen.
euh ja... in welke zin? Zo kan je van alles een verlengstuk van ons maken, denk ik.
Het zou het onderhouden van een sociaal contract geen goed doen wanneer je mentaal gehandicapten hun rechten zou ontnemen.
en als iedereen nu eens die rode pil neemt waardoor het sociaal contract overeind blijft maar ons empathieprogramma niet meer fouten maakt bij het zien van mentaal gehandicapten, waardoor we de rechten van die gehandicapten kunnen annuleren?
maar jij vind zelf wel dat wat jij met anderen (dieren) doet ook extreem is. Zeg nu zelf: iemand opsluiten en slachten louter voor smaakgenot, is dat echt niet extreem volgens jou? Wat mag je dan wel met iemand uitspoken vooraleer je het extreem zou noemen?
Bij "iemand" denk ik aan een individu dat deel uitmaakt van het sociale contract.
jammer voor de mentaal gehandicapten... Is een mentaal gehandicapte echt niet een "iemand" volgens jou? Echt niet? Wat is het dan?
ah gaan we het zo spelen? Ja, jij wil mij niet zo beroven van mijn welzijn voor jouw smaakgenot. Dat vind ik natuurlijk leuk, want ik heb niet graag dat jij me opeet. Tof dat je mijn basisrecht respecteert. Maar nu moet je dus wel accepteren dat ik je aanstaande oogst ga opeten hé

Enfin, ik neem aan dat je hiermee wel inziet dat je een vals dilemma hebt geschapen...
Nee, dat heb ik niet. Want jij bent een moreel persoon, maar een dier is dat niet.
maar dat is niet eerlijk! Jij wil een mentaal gehandicapte niet van zijn welzijn beroven voor jouw smaakgenot, en een mentaal gehandicapte is geen morele persoon, dus als die mentaal gehandicapte jouw aanstaande oogst zou gaan opeten, zou je dat van hem wel accepteren? Alsof die gehandicapte meer rechten heeft dan ik...
maar je hebt er geen goede reden voor. je zou ze niet krenken omwille van een foutje in je oordeelvermogen.
En omwille van wat dat bij de betrokken personen teweeg zou brengen.
alweer een louter extrinsieke reden om mentaal gehandicapten rechten te geven. Stel dat het niets bij de betrokken personen (behalve dus natuurlijk wel bij de gehandicapte zelf) zou teweegbrengen, dan mochten we die gehandicapte wel opeten?
Als die emotie is gebaseerd op een neveneffect: Het zij zo.
Het is een even goede basis voor respect als elke andere gelijkaardige emotie.
is een foute emotie echt een goede basis voor respect? De emotie van empathie is fout bij het zien van mentaal gehandicapten, want empathie is volgens jouw ethiek enkel zinnig of belangrijk tegenover medecontractanten, gesprekspartners of morele personen.
Maar het houden van mentaal gehandicapten is in de praktijk weldegelijk een vrij egoïstische bezigheid, hoor, zelfs al heeft ze dat niet door.
toch niet egoistisch in de betekenis van iemand doden en opeten louter voor de smaak. Dat egoispme van mijn zus als ze gehandicapten verzorgt is al wel een erg mooie, waardevolle vorm van egoisme dan.
ik wist niet dat een fout zo waardevol kon zijn...
En als ik denk aan de personen die sterven door een orgaantekort terwijl we mentaal gehandicapten daarvoor konden opofferen: ik wist niet dat een dodelijke fout zo waardevol kon zijn...
Ik wel hoor.
Als ik zo betrokken zou zijn geweest bij een mentaal gehandicapte, zou ik ook niet graag hebben dat deze voor mijn ogen zou worden afgevoerd voor een "donatie".
en ik ben sterk betrokken bij varkens die worden afgevoerd, niet voor een levensreddende orgaantransplantatie, maar voor korte termijn smaakgenot...
en als jij dat naar willekeur mag bepalen, dan ik ook.
Nee.
We mogen alleen gezamenlijk, als maatschappij bepalen wat wel en niet mag.
Dat doe je niet op je eentje.
daar ben ik het mee eens, maar met als aanvulling dat zelfs niet iedereen of een meerderheid van kiezers naar willekeur dingen mag bepalen. Ik ben tegen willekeur, zelfs al is het de willekeur van de meerderheid.
En ik denk niet dat ik nog op hulp hoef te rekenen als ik een mentaal gehandicapte iets aandoe.
opnieuw een louter extrinsieke motivatie om niet een mentaal gehandicapte iets aan te doen. Heb je echt geen intrinsieke motivatie? (ok, je empathie voor gehandicaten is een intrinsieke motivatie, maar daarvan zeg je weer dat het een foutje is van het empathieprogramma, dus dat klinkt ook nog niet zo fantastisch)
En de inschatting is wel foutief: de boot gaat niet zinken.
Mijn akker is al ondergelopen.
en de boot gaat niet zinken
maar als het zo'n grote problemen worden, waarom wil jij dan niet het recht op zelfverdediging inroepen? Ik zou dat doen... Ah ja, want anders zinkt de boot dus wel hé

Het is niet duidelijk wanneer dat ingeroepen zou mogen worden.
dat kunnen we dan nog eens democratisch beslissen, vanaf wanneer je je mag verdedigen en met welke middelen.
jaja, maar wat vind jij zelf? Jij bent deel van de stemgerechtigden, behoor jij tot die meerderheid? Stem jij voor of tegen? En wat motiveert jouw stemkeuze? Alvast niet de wil van de meerderheid, want dan krijg je een merkwaardige lus. Je kunt niet kiezen wat de meerderheid kiest als je niet op voorhand weet wat de meerderheid kiest.
ik stem tegen, zoals de meerderheid zou doen.
Het zou mijn deelname aan het sociale contract schaden.
pfff, flauwe... gewoon een kuddebeest... Het tekstverwerkingsprogramma bevat een foutje, maar jij moet het toch hebben, omdat iedereen het heeft...
Maar hoe wist jij op voorhand wat de meerderheid zou doen? Hoe wist jij wat het sociaal contract zou schaden?
En trouwens: het is een anonieme stemming, dus je moet geen schrik hebben dat het jouw deelname aan het contract zou schaden. Zo werkt democratie nu eenmaal.
ok, als je het zo flauw interpreteerde...
Nee, dat was niet flauw.
Als je bij mij een bepaald hersendeel zou uitschakelen, zou ik simpelweg overeenkomstig gedrag gaan vertonen. Dat is een optelsom.
het is flauw dat je het verkeerd interpreteerde,; alsof het zou gaan om het uitschakelen van een belangrijk hersendeel in plaats van het corrigeren van een bug in je hersenen.
Ja, dan zou ik wel een beenprothese willen.
Ik zou alleen niet eerst een pil willen slikken om mijn eigen been er af te doen vallen.
Wat een onzin.
maar het was toch duidelijk dat het daar niet om ging? Ik vroeg je niet om het programma weg te werpen, ik vroeg om de bug te corrigeren.
ja, gewoon, ze opeten? Voor de seks? Voor een levensreddend medicijn op te testen? Of je nieuwe shampoo? Of voor een levensreddend orgaan? Ok, misschien vind jij dat allemaal niet belangrijk, maar wat als anderen dat wel belangrijk vinden, dan ga je hen dat toch niet willen ontzeggen?
En zelfs al zou je er geen belang bij hebben, je kunt nooit weten... Eén denkfout minder is toch beter?
Nee, ik voel me vrij comfortabel zo, hoor.
voldoende comfortabel om iedereen dergelijke pleziertjes en levensreddende middelen te ontzeggen? Ja, als jij je daar comfortabel bij voelt, dan ik ook als ik iedereens pleziertje in het eten van vlees ontzeg. Kom niet klagen dat ik je vrijheid afpak, want jij doet hetzelfde met anderen.
Jij vindt dat zo'n pil moet worden uitgevonden?
tuurlijk niet, ik vind dat die pil niet eens kan bestaan, want ik vind niet dat ons empathieprogramma een foutje maakt. dus als er geen fout is, kan er ook niet een pil bestaan die die fout corrigeert.
De mentaal gehandicapte heeft een veel grotere aanhang dan het varken, en dat zou gevolgen hebben voor het sociaal contract.
Bovendien zou ik dan waarschijnlijk ook morele personen aanvallen, wat de zaak alleen maar erger zou maken.
de rode pil werkt goed: je zult er geen morele personen door gaan aanvallen. Enkel het foutje in je empathieprogramma wordt gecorrigeerd.
zou je willen dat iedereen die pil neemt, zodat niemand nog die fout maakt en jij dus zeker niet in het gevang beland, net zoals je nu niet in het gevang beland als je varkens eet?
Dus stel ik ben god en ik kan iedereen een rode pil geven. wil jij dat, ja of nee?
Nee, waarom zou ik dat moeten willen.
om er voordeel uit te halen, tiens... Omwille van levensreddende middelen en luxepleziertjes. En om tenminste de voordelen voor anderen niet te ontzeggen.
Je kan maar beter wel voldoende van mensen (ook gehandicapten) houden om sociaal te functioneren.
dat klinkt pas psychopatisch: "ik hou van mensen, om sociaal te kunnen functioneren". Dat is een extrinsieke reden om van mensen te houden. Kun je niet gewoon van mensen houden op zich?
Als ik in staat ben om mentaal gehandicapten aan te vallen, ben ik ook in staat om morele personen aan te vallen, omdat ik jegens beiden op dezelfde gronden empathie ervaar: Alikeness, en de daaraan gekoppelde reactie van het agent detection system.
en ik zeg u dat die rode pil goed werkt en enkel de fout corrigeert. Je empathie voor de morele personen blijft perfect behouden. Zou je de pil dan nemen?
Een vriendin van mij heeft een veralgemeende angststoornis. Angst is goed als er echt gevaar is, maar bij haar werkt het angstprogramma in haar amygdala vaak fout, zodat ze angstig wordt bij een ongevaarlijke trigger. Die angst is dan een foute emotie. Ze zou een pil nemen die de fout in haar angstprogramma zou corrigeren, en enkel die fout: ze zou niet een pil nemen die haar totale angstprogramma zou deleten.
Volgens jou is er een fout in je empathieprogramma: je empathie wordt getriggerd bij het zien van iemand (of beter: iets) die geen morele persoon is. Iedere morele persoon zou er voordeel uit halen als dat foutje in het empathieprogramma wordt rechtgezet. Immers: mentaal gehandicapten zijn vaak betere modellen voor onze ziektes dan niet-menselijke dieren, dus mentaal gehandicapten gebruiken in experimenten is minstens even doeltreffend. En die gehandicapten hebben organen terwijl er een orgaantekort is. En verder kunnen we misschien nog lekkere kaas maken van de borstvoeding van gekweekte mentaal gehandicapten. Dat jij die kaas niet zo belangrijk vind, ok, maar zou jij anderen dat genot willen ontzeggen? Zou je echt dat foutje in jullie empathieprogramma toch willen behouden? Onderschat jij dan niet de voordelen van het wegwerken van dat foutje? Het sociaal contract blijft perfect behouden, maar je hebt effectiever medisch onderzoek, goede levensreddende organen en lekkere kaas... Echt niet de rode pil nemen?
En wat dan met de personen die vroeger wel mentaal gehandicapten misbruikten terwijl ze braaf waren tegen mentaal gezonden?
Die waren waarschijnlijk braaf tegen mentaal gezonden uit eigenbelang.
ja, omwille van dat sociaal contract, dat is uiteindelijk ook eigenbelang.
zou die mot toch niet een rode pil willen nemen waardoor hij niet meer in de vlam vliegt maar wel correct navigeert op de sterren?
Alleen branden wij ons niet aan mentaal gehandicapten.
ten eerste kunnen we er wel voordeel uit halen, door ze te gebruiken als middel, als slaaf. Zie hierboven voor een aantal toepassingen. Ten tweede is de zorg voor gehandicapten niet gratis. dat geld is eigenlijk pure verspilling. Alsof we tijd, geld, energie en moeite steken in het verzorgen van pluche teddybeertjes. Kunnen we die zorg niet beter besteden aan morele personen? En het geld aan een extra vakantie? Al die verspilling van middelen, gewoon omdat jij niet de rode pil wil nemen die je valse gevoel van empathie voor teddybeertjes zou wegwerken?