Vergeten auto's.

Moderator: Moderators

doctorwho
Ontoombaar

Re: Vergeten auto's.

Bericht door doctorwho »

Heb een jaartje in een Opel omega gereden een automaat vier cilinder twee liter met acht klepjes. Geen centje pijn zeer comfortabel goede stoelen een enorme kofferbak en redelijk zuinig. Bij inruil bleek het een ex taxi te zijn die voorheen op gas gereden had. Ik had de auto in beverwijk bij een louche autohandel met gesloten beurs geruild tegen mijn toenmalige brandweerrode Volvo 240 station met verhoogd dak en grijs kenteken op gas. Een fijne auto maar het zicht was wegens de verplichte geblindeerde achterzijruiten dusdanig dat mijn vriendin het niet leuk vond er mee te rijden. Ik vind de Volvo 240 nog steeds een toonbeeld van hoe een auto moet zijn. Hoekig simpel en duurzaam. Helaas is een goed exemplaar met de 2.3 l motor en voorzien van onontbeerlijke luxe als airco met een acceptabele km stand zeldzaam en kostbaar. Rijd nu prius maar er bestaat nu naast de belastingvrije oudere auto ook de bijtelingsvriendelijke auto waarbij je over de huidige waarde ipv de cataloguswaarde bijtelling betaald. Helaas zijn regelingen onder de Nederlandse overheid steeds aan verandering onderhevig.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
zalwel
Forum fan

Bericht door zalwel »

Ik heb ooit een volvo 240 6 cilinder diesel gehad, die had zoveel carterdruk dat ik de uitlaat beter op de olievuldop had kunnen monteren
god is a word and the argument ends there -Bill Callahan

Reality is that which, when you stop believing in it, doesn’t go away -Philp K. Dick
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

zalwel schreef:Ik heb ooit een volvo 240 6 cilinder diesel gehad, die had zoveel carterdruk dat ik de uitlaat beter op de olievuldop had kunnen monteren
Dat was een diesel bedoeld voor de vw transporter en niet geschikt voor hogere toerentallen die de personenauto van Volvo ervan verlangde. De kenner weet dat je de exemplaren met deze motor beter links liet liggen. Hoewel als je met een fris exemplaar begint het beestje rustig warm rijdt en niet bezuinigd op preventief onderhoud er best mee te leven viel.
zalwel
Forum fan

Bericht door zalwel »

Klopt. In de volkswagen LT zaten die blokken ook. Verder een hele fijne auto zolang het duurde.
god is a word and the argument ends there -Bill Callahan

Reality is that which, when you stop believing in it, doesn’t go away -Philp K. Dick
Jinny

Bericht door Jinny »

Voor die LT was het ding dan ook bedoeld, het was overigens de oude 1500 cc diesel uit de Golf 1 met twee cilinders eraan vastgeplakt.....
En die 1.5l diesel stond bekend om zijn...... carterdruk, inderdaad......
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Afbeelding

De Mazda 323 MkI, nog met achterwielaandrijving.
Wie kent 'm nog?

Heeft er vroegah nog een van op de parkeerplaats gestaan, bij ons rijtjeshuis, zo tot ergens begin jaren '90.
Een gifgroene, met een zwarte motorkap.

Het geval op de foto ziet er nog zeer goed uit en lijkt me nogal vertroeteld, gezien de aanmerkelijk jongere auto's op de achtergrond.
Lekker jaren '80 kleurtje ook, dat oranjerood.

Echt een "Elk Merk Waardig" auto.

http://www.elkmerkwaardig.nl/indexh.html" onclick="window.open(this.href);return false;
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Of de oude Datsun Cherry's van de tweede generatie?
Ook typische Japanse, pretentieloze "niets aan de hand" auto's, met onverwoestbare motoren, en nog met zingende versnellingsbakken.

Afbeelding

Afbeelding

Niet snel, wel betrouwbaar.
Ooit redelijk veel te zien geweest, maar de roestduivel heeft de meeste exemplaren inmiddels wel verslonden.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jinny

Bericht door Jinny »

De N10, ik heb hier nog altijd een kenteken liggen van zo een ding, heb er een gehad, en inderdaad de motor letterlijk onverwoestbaar.....
De Cherry kwam overigens voort uit de 100A.
datsun 100a 1 1976r.jpg
Hiëronymus
Ervaren pen

Bericht door Hiëronymus »

Jagang schreef:Afbeelding

De Mazda 323 MkI, nog met achterwielaandrijving.
Wie kent 'm nog?

Heeft er vroegah nog een van op de parkeerplaats gestaan, bij ons rijtjeshuis, zo tot ergens begin jaren '90.
Een gifgroene, met een zwarte motorkap.

Het geval op de foto ziet er nog zeer goed uit en lijkt me nogal vertroeteld, gezien de aanmerkelijk jongere auto's op de achtergrond.
Lekker jaren '80 kleurtje ook, dat oranjerood.

Echt een "Elk Merk Waardig" auto.

http://www.elkmerkwaardig.nl/indexh.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat vind ik een mooie auto! Sowieso maakt Mazda vaak mooie auto's, de huidige 3 vind ik ook een van de meest aansprekende auto's van het moment.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

ik ga er overheen met een lada samara die ondanks de naam en voor lada vooruitstrevende vormgeving geen groot succes werd.
Lada-Samara-c890x594-ffffff-C-8b5419f4-188529.jpg
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

En de FIAT 127 sport die ik destijds best een stoer bakje vond. Niet het imago maar de reeds zzichbare roest bij jonge exemplaren hebben mij mijn handen hier niet aan laten branden. In Amerika (volgens een Amerikaanse viendin die ik ooit had) stond FIAT voor Fix It Again Tom.
Afbeelding
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

En vooruit nog een jap maar dan wel eentje met een heel bijzondere motor

Afbeelding
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Jim schreef:De Cherry kwam overigens voort uit de 100A.
Sterker nog: De 100A heette ook nog Cherry. :)
Ik meen dat de motoren met kleine wijzigingen, waaronder een vergrootte cilinderinhoud, zijn overgenomen uit de 100A.
Ze hebben ook dezelfde "sound".

Eigenlijk vind ik de 100A wel leuker, met diens hoge taille en dikke C-stijl toch net iets meer een karakterbakkie dan zijn opvolger.
DSC01887.jpg
DSC01767.jpg
Ook als 5 deurs..
Redberry.jpg
Of "station". (Altijd vrij zeldzaam geweest in Nederland.)
datsun_cherry_3door_brown_1975-1.jpg
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

doctorwho schreef:ik ga er overheen met een lada samara die ondanks de naam en voor lada vooruitstrevende vormgeving geen groot succes werd.
Een dashboard dat na een aantal jaren zonlicht verkruimelt, op verschillende plekken zichtbare bedrading, en elektronische problemen zullen niet aan het succes bijgedragen hebben.

Vooral de laatste carburateur-versie's waren moeilijke gevallen, en ook vrij uniek trouwens.
Uniek omdat deze Samara's, voor zover ik weet, de enige auto's waren die een carburateur combineerden met een kalalysator.
(In tegenstelling tot bijv. de Skoda Favorit 1.3, die met de overstap op katalysatoren meteen centrale inspuitunits kreeg.)

Op de motoren zelf viel meestal weinig aan te merken.

De beste Lada Samara's zijn overigens de in Finland geassembleerde 1.5 "Baltic"'s, met een nog verrassend pittige 1.5 injectiemotor.
(Zoals ook gebruikt in de eerder voorbijgekomen Lada 110/11/12 serie.)
Henry Ford
Jinny

Bericht door Jinny »

Uniek omdat deze Samara's, voor zover ik weet, de enige auto's waren die een carburateur combineerden met een kalalysator.
Niet geheel waar, Daihatsu Cuore heeft in de laatste carburateur modellen ook deze combinatie gehad.....
Wel met een 850cc motor, niet dat de problemen daardoor minder waren overigens.......
Plaats reactie