HierEnNu schreef: ↑06 okt 2023 15:28
Door Oekraïne all-out te bewapenen zodat ze Rusland er misschien snel uit hadden kunnen drijven had men niet kunnen bewerkstelligen dat Rusland op termijn economisch uitgeput raakt, hetgeen mijns inziens één van de doelstellingen is.
[/quote]
maar daarvoor moet je Oekraine niet bewapenen, dan maakt het niet uit wie baas is in Kiev aangezien je enkel met sancties werkt.
Tevens houdt Oekraïne all-out bewapenen een gevaar in: wat gebeurt er met al die bewapening na de oorlog?
dat "gevaar" loop je nu ook al.
of je all-out bewapend of niet maakt dan niet zo veel uit
Ik denk bijvoorbeeld aan een scenario zoals na de oorlogen in Iraq en Syrië waarbij IS schijnbaar uit het niets een Islamitisch Kalifaat wist te stichten mede dankzij al die bewapening die IS wist te veroveren die daar voor een ander doel waren beland.
ga je de oekraiense regering en parlement nu vergelijken met terroristisch religieuze organisaties?
HierEnNu schreef: ↑06 okt 2023 15:28
Ik denk bijvoorbeeld aan een scenario zoals na de oorlogen in Iraq en Syrië waarbij IS schijnbaar uit het niets een Islamitisch Kalifaat wist te stichten mede dankzij al die bewapening die IS wist te veroveren die daar voor een ander doel waren beland.
ga je de oekraiense regering en parlement nu vergelijken met terroristisch religieuze organisaties?
Alsof de Oekraïense regering en parlement zelf met die wapens aan het front vechten ...
... ben je weer vergeten dat ik aantoonde dat er veel 'Oekraïense' milities/huurlingen van verschillende Nationaliteit EN verschillende 'politieke geaardheid' zowel aan het front en
daarachter in Rusland tegen Putin&Co vechten?
Ik denk daarbij met name aan het 'Regiment Azov'[voormalig Azovbataljon] een extreemrechts georiënteerde militie, onder meer bekend vanwege hun NeoNazi sympathieën, maar ook aan de door winstbeag gestuurde [Russische[?] huurlingen van de Wagner groep.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy: . . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?" .
B.S. schreef: ↑07 okt 2023 00:42
Volgens Poetin hebben de inzittenden van het Wagner toestel tijdens een feestje vol drank en drugs zelf met handgranaten lopen spelen in het vliegtuig en het zo dus zelf gedaan... https://www.reuters.com/world/europe/pu ... 023-10-05/
Henry II schreef: ↑04 okt 2023 10:16Als Oekraïne uiteindelijk overwint, dan zal hun dankbaarheid naar het Westen onmetelijk en oneindig zijn. Zij zullen dan onherroepelijk bij het Westen gaan horen. Dat is positief. Maar wie er uiteindelijk gaat betalen voor de wederopbouw? Een nieuw Marshallplan? Want als alle kosten op conto van Rusland worden gelegd, dan gaat dat niets opleveren, die hebben helemaal niets om te helpen, zelfs als zij dat dat zouden willen.
Ik zie heel andere [daar potentiëel diametraal tegenover staand!]
mogelijkheden in mijn 'Glazen Bol' ...
Maar goed, mijn 'Glazen Bol' mag uiteraard niet dienen als tegenargument,
dus dat houd ik ff voor mijzelf.
Waar baseer jij op dat als Oekraïne uiteindelijk zou overwinnen
hun dankbaarheid naar het Westen onmetelijk en oneindig zal zijn?
En wie bedoel je concreet met die 'hun'?
Waar baseer jij op dat zij [wie bedoel je concreet met die 'zij'?]
dan onherroepelijk bij het Westen zullen gaan horen?
En wat zou daar dan zo positief aan zijn?
Leek mij duidelijk eigenlijk. Oekraïne probeert zich al heel erg lang los te maken van Rusland. Als West-Europa (NAVO) hun daarbij helpt dit definitief voor elkaar te krijgen, dan trekt Oekraïne nog veel sterker naar West-Europa dan nu al het geval is. Dat is voor ons positief, omdat het de band versterkt die Oekraïne al met Polen en Litouwen heeft historisch gezien. Maar ook omdat Oekraïne dan een sterke voorpost heeft als tegenhanger tegen toekomstige Russische agressie. En dit komt ook allemaal uit mijn Glazen Bol. Ik weet alleen dat toen ik in 1991 in Kiëv was, de hang naar sterke banden met West-Europa en tegen Rusland best sterk was. Het is om dezelfde reden dat Rusland de Oekraïne nazi's noemt. Ze deden mee met Duitsland om aan Rusland te ontkomen. Stalin heeft Oekraïne letterlijk het brood uit de mond gestolen omdat het zich verzette tegen de Sovjet machthebbers. Het blijft altijd maar gokken hoe dit gaat verlopen.
Henry II schreef: ↑04 okt 2023 10:16Als Oekraïne uiteindelijk overwint, dan zal hun dankbaarheid naar het Westen onmetelijk en oneindig zijn. Zij zullen dan onherroepelijk bij het Westen gaan horen. Dat is positief. Maar wie er uiteindelijk gaat betalen voor de wederopbouw? Een nieuw Marshallplan? Want als alle kosten op conto van Rusland worden gelegd, dan gaat dat niets opleveren, die hebben helemaal niets om te helpen, zelfs als zij dat dat zouden willen.
Ik zie heel andere [daar potentiëel diametraal tegenover staand!]
mogelijkheden in mijn 'Glazen Bol' ...
Maar goed, mijn 'Glazen Bol' mag uiteraard niet dienen als tegenargument,
dus dat houd ik ff voor mijzelf.
Waar baseer jij op dat als Oekraïne uiteindelijk zou overwinnen
hun dankbaarheid naar het Westen onmetelijk en oneindig zal zijn?
En wie bedoel je concreet met die 'hun'?
Waar baseer jij op dat zij [wie bedoel je concreet met die 'zij'?]
dan onherroepelijk bij het Westen zullen gaan horen?
En wat zou daar dan zo positief aan zijn?
Leek mij duidelijk eigenlijk. Oekraïne probeert zich al heel erg lang los te maken van Rusland. Als West-Europa (NAVO) hun daarbij helpt dit definitief voor elkaar te krijgen, dan trekt Oekraïne nog veel sterker naar West-Europa dan nu al het geval is. Dat is voor ons positief, omdat het de band versterkt die Oekraïne al met Polen en Litouwen heeft historisch gezien. Maar ook omdat Oekraïne dan een sterke voorpost heeft als tegenhanger tegen toekomstige Russische agressie. En dit komt ook allemaal uit mijn Glazen Bol. Ik weet alleen dat toen ik in 1991 in Kiëv was, de hang naar sterke banden met West-Europa en tegen Rusland best sterk was. Het is om dezelfde reden dat Rusland de Oekraïne nazi's noemt. Ze deden mee met Duitsland om aan Rusland te ontkomen. Stalin heeft Oekraïne letterlijk het brood uit de mond gestolen omdat het zich verzette tegen de Sovjet machthebbers. Het blijft altijd maar gokken hoe dit gaat verlopen.
OK, ik snap!
We dienen wel te blijven beseffen dat Oekraïne voor het grootste deel bestaat uit 'niet-Kiëv' en dat Oost-Oekraïne niet alleen voor een groot deel bestaat uit etnische Russen maar ook uit pro-Russische Oekraïners. Cultuur historisch bestaat er een grote overlap tussen beide volken:
Historisch gezien is het huidige Rusland [deels] voortgekomen uit het Kievse Rijk, oftewel Kievan Rus, hetgeen een middeleeuws Oost-Slavische rijk was dat ontstond rond de stad Kiev, die nu de hoofdstad van Oekraïne is. Het rijk van Kievan Rus ontstond in de 9e eeuw en speelde een belangrijke rol in de ontwikkeling van de Oost-Slavische cultuur en de verspreiding van het christendom in het gebied.
Na verloop van tijd viel Kievan Rus uiteen in verschillende vorstendommen en hertogdommen. Een van deze vorstendommen was Moskou, dat geleidelijk aan macht en invloed won. De oprichting van het Grootvorstendom Moskou wordt vaak beschouwd als het begin van wat uiteindelijk zou uitgroeien tot het Russische rijk.
Dus in zekere zin heeft Rusland zijn oorsprong in Kievan Rus, hoewel het een complexe en geleidelijke historische ontwikkeling was. Het moderne Rusland omvat echter een veel groter territorium dan het oude Kievan Rus en heeft zijn eigen unieke geschiedenis en identiteit ontwikkeld net als het moderne Oekraïne.
Mijns inziens zijn het een soort van broedervolken, net als Nederlanders en Belgen.
Zo bestaan er bijvoorbeeld ook LimLanders,
een volk welk zowel Belgisch als ook Nederlands is:
zowel in België als in Nederland liggen de provincies Limburg
als een fysiek aan ééngeschakeld gebied met een soortgelijke Bourgondische cultuur,
gescheiden door landsgrenzen ... nog wel ...
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy: . . ."Some men see things as they are, and ask why?
HierEnNu schreef: ↑09 okt 2023 17:59
Mijns inziens zijn het een soort van broedervolken, net als Nederlanders en Belgen.
Ik vergelijk ze eerder met Kain en Abel, óók broers.
Nederlandsche en Belgische LimLanders onder mekaar zijn óók broers ...
... drinkebroers!
Precies zoals je uitlegt is het historisch ontstaan. Maar het is een politieke keuze naar wel tijdvak gekeken wordt om claims op grondgebied te baseren. Als we iets verder terug gaan, dan zie je dat de Roes een volk is dat vanuit Noorwegen via de grote rivieren is afgezakt naar het gebied. De keuze wordt nu echter gelegd op een gemeenschappelijk Russisch-Orthodox verleden, terwijl de stichters van Kiev helemaal niet eens Christelijk waren. Net zoals Israël nu claim legt op het land Israël op basis van de situatie vóór AD70, terwijl ze er al 2000 jaar niet meer wonen (op een heel kleine groep na dan). De geschiedenis, de religie, de politiek, het wordt allemaal gebruikt/misbruikt om een grote groep mensen achter zich te krijgen en de macht te pakken of te houden.
Henry II schreef: ↑10 okt 2023 10:05
De geschiedenis, de religie, de politiek, het wordt allemaal gebruikt/misbruikt om een grote groep mensen achter zich te krijgen en de macht te pakken of te houden.
Eensch!
Historische claims geven op zichzelf nooit recht op het grondgebied van een andere staat,
ook niet als die staat zich geprovoceerd en/of bedreigd voelt.
Rusland is de aggressor en Putin&Co zijn eindverantwoordelijk voor alle oorlogsmisdaden die onder dit Russisch regime zijn gepleegd.
Adiivka. Maar de Russen weten niet van opgegeven. Tweede Bachmoet wellicht.
Er zijn Russische stemmen gehoord bij het doorbreken van een muur bij Gaza, afgelopen zaterdag, aldus Jake Broe.
B.S. schreef: ↑14 okt 2023 16:16
Adiivka. Maar de Russen weten niet van opgegeven. Tweede Bachmoet wellicht.
Er zijn Russische stemmen gehoord bij het doorbreken van een muur bij Gaza, afgelopen zaterdag, aldus Jake Broe.
Boeiende info.
Misschien zien de Russen brood in de Israëlische kwestie...
Het zou mij niet verbazen. Roes, Iran, Syrië, Hamas, Isis, Hezbollah etc. Zou best kunnen volgens mij.