Dat van mijn opa heb ik inderdaad gedroomd, dat van mijn oma heb ik zelf ervaren. En mijn verhaal is hetzelfde nu als toen het net gebeurde..dikkemick schreef: ↑13 sep 2023 20:50 Je mag dit een spirituele ERVARING noemen. Jij hebt dit immers gedroomd, ervaren en kent er dan iets hogers aan toe.
Maar bedenk eens hoe veel vaker je dromen hebt die kant noch wal slaan? Die worden dan gemakshalve maar even vergeten als we het over bde of spiritualiteit hebben.
En zo heb je weer gelijk dat we altijd weer bevestiging voor ons eigen gelijk zoeken.
Waar t veelal de fout in gaat is de conclusies die aan ervaringen verbonden worden. We hebben als mens nu eenmaal afgesproken dat er betrouwbare methoden zijn om dit soort vraagstukken te beslechten.
Ik heb er niks bij verzonnen of vanaf gehaald.
Dromen zijn ook heel wat anders dan BDE of spiritualiteit lijkt me.
En over die betrouwbare methoden. Dat is natuurlijk enkel gebaseerd op wetenschappelijke manieren van onderzoek. Maar hoe wil je mijn ervaring, welke ik tot nu toe maar een keer heb gehad, op die manier onderzoeken? Ik weet voor mezelf dat er meer is dan alles maar wetenschappelijk te moeten oplossen of te onderzoeken.
Tevens heb ik geen conclusies meer wat betreft hetgene ik heb meegemaakt. Is het echt, is het nep? Wat maakt het in principe uit?
Wat je wel wetenschappelijk kan onderzoek zijn BLE die door mensen (zeggen ze) opgewekt kunnen worden. Die mensen zou je het best onder gecontroleerde omstandigheden onderzoeken en dan kijken of de persoon gelijk heeft of niet. Maar eenmalige BDE of BLE, of hoe die dingen ook heten, kan je natuurlijk niet wetenschappelijk onderzoeken. Zou ethisch ook niet netjes zijn. Dan ga je mensen BDE geven, en je weet niet of het daarna een EDE (echtedoodervaring) wordt.