Discussie-oververmoeid wordt ik van dit vruchteloze gediscuzeur over wat wel of geen beantwoording is van de topicvraag en hoe de debatposities van "Ja, strijdig"-antwoordend vrijdenken en het "Nee, niet strijdig"-antwoordende vrijdenken verder mogen worden uitgewerkt. En discussiemoe wordt ik echt niet snel!Indien we je conclusies nader in ogenschouw nemen zien we iets vreemds:
Mijn 'Nee' betekent dat mijn vrijdenken pro-mensenrechtelijk is
Jouw "Ja" betekent dat jouw vrijdenken strijdig is met mensenrechten
Op de vraag is het vrijdenken strijdig met de mensenrechten geef je duidelijk geen antwoord op de vraag, maar beantwoord je de vraag met het antwoord dat je pro-mensenrechten bent. Dat zegt iets over jou opvatting over de mensenrechten, niet of dat de vraag beantwoord. Mijn Nederlands zal niet zo goed zijn, maar jij maakt van een vraag waarin iets gevraagd wordt in de relatie vrijdenker en mensenrechten, tot een vraag dat iets verklaart over jou standpunt inzake de mensenrechten en daarmee dus niet relevant. Ook de verdediging van het pro of anti is dan slechts een afleiding van de vraagstelling.
Je standpunt dat de uvrm een neokoloniaal machts(corrumperend)instrument van de Westerse cultuur is ken ik inmiddels. Los daarvan geeft de uvrm-intentie van universele vriendschap tussen mensheidsleden juist de gewilde ontwikkelingsrichting aan van de onderscheiden culturen van de mensheid en hun onderlinge interactie in plaats van die interactie te negeren. Misschien moet je je wel door vele teksten uit vele tijdperken en uit vele culturen hebben doorgeploegd om de eigentijdse betekenis te bevatten van de uvrm en de daaruit voortvloeiende bestrijding van mensenrechtenschendingen.de intentie van een denkbeeld als mensenrechten is op zich niet verwerpelijk. Het is verwerpelijk om het universeel te verklaren, aangezien een cultuurgerelateerd product geen blauwdruk is voor andere culturen om op voort te borduren. Laat staan dat je het als een soort leitmotiv voor die andere culturen 'verplicht' gesteld wordt. Het legt ook een belasting op de interculturele relatie en negeert de ontwikkeling-richting van de verschillende culturen.
Geen bewaar dus. Punt. Formulering is bij de intentie zelf slechts bijzaak. Bovendien is het niet noodzakelijk om de uvrm te benaderen als een westerse kolonisatiemiddel dat verplichtend oplegt en daarin vrijheid van denken ontzegt en ben je vrij om daar anders over te vrijdenken en om de intentie vrijwillig in je verstand en geweten op te nemen en die vrij naar eigen believen vrijzinnig te herformuleren.Thor:NW&GW: Wat zijn je kritische bezwaren tegen de intentie dat mensen zich tot elkaar zouden moeten gedragen in een geest van broeder/zusterschap of harmonie?
Geen. Maar in deze formulering wordt mij ruimte gelaten voor situaties waar mensen die zich niet in die geest gedragen door mij ook anders behandeld en benaderd kunnen worden.
Nee, die strijdigheid erken is dus niet. De verandering die je vol verbazing in mijn standpunt meent te bespeuren ligt niet in mijn consequente standpunt maar in jouw veranderde benadering daarvan. In jouw benadering van de topicvraag wordt de veronderstelling meegebracht dat de mensenrechten de vrijheid van het kritische denken zou beperken door verplichtgesteld denkgedrag dat kritiekloos conformisme aan de uvrm-doctrine is, maar in mijn benadering ontbreekt deze veronderstelling van de uvrm-als-neokoloniale-begrenzer-van-denkvrijheid van meet af aan. Zonder deze veronderstelling (en vrij daarvan) lees ik over het mensenrecht op de vrije ontwikkeling van het verstand en geweten van elk individu in de uvrm en interpreteer dat dan gewoon als de vrijheid van het geweten om geen religieus geloof te beoefenen, dwz om agnost of atheist te zijn, en de vrijheid om het kritische verstand te gebruiken in dat vrijdenken. Ook pro-mensenrechtelijke vrijdenkerskritiek op de mensenrechten van opbouwende aard mbv het kritische verstand en goed-van-kwaad-onderscheidende geweten (itt tot anti-mr kritiek op de mr van destructieve aard).Dit is wel een opvallend verschijnsel vragen worden aangepast en nu worden betekenissen van begrippen anders ingevuld. Indien je schrijft: "Mijn 'Nee' betekent dat mijn vrijdenken pro-mensenrechtelijk is" wil je daarmee aangeven dat: "Mijn 'Nee' betekent dat mijn vrijdenken pro-mensenrechtelijk kritisch en van opbouwende aard is." Dit vind ik een veel betere benadering want daarmee erken je dat het vrijdenken strijdig is met de mensenrechten, maar wil je dat vanuit een opbouwende aard benaderen.
Indien de mensenrechtenverklaring wordt voorgesteld als een feilbaar bouwwerk van feilbare mensen dan begint opbouwende, pro-mr-kritiek eerst met het erkennen van het stevige fundament waarop het bouwwerk staat en gaat daarna pas zoeken naar ingewoven constructiefouten in het bouwwerk om die te verbeteren, want fundamentele fouten in de basis kan het hele bouwwerk als een kaartenhuis laten instorten. Anti-mensenrechtelijke kritiek op de uvrm wil het gehele bouwwerk vernietigen en laten instorten als tweelingtorens om er bijvoorbeeld op dezelfde plaats het islami(s)tische bouwwerk van de cairose moslimrechtenverklaring op te bouwen - of om er niets voor in de plaats te zetten. Indien je echt bereid bent om mee te denken over pro-mensenrechtenlijke vrijdenkerskritiek op de uvrm zul je eerst nader moeten specificeren wat de 'goede punten' zijn in de fundering waarop het mensenrechtenbouwwerk is gebouwd wil je opbouwend bezig kunnen zijn met kritiek op constructiefouten. Eerlijk gezegd ben ik bang dat ook dit uitdraait op een vruchteloze discussie, waarin mij weer van allerlei nietwetende blindheid voor iets wordt aangewreven... (dat jij toevallig wel weet)Zoals bij alles moet een alcoholist eerst erkennen dat hij een alcoholist is, dan kun je pas verder gaan. Dat geld ook voor de adoptie van zoiets als de mensenrechten, pas indien je erkent dat er ingeweven fouten zijn, in de mensenrechten, dan kun je pas opbouwend bezig zijn. In mijn benadering is elk probleem gekoppeld aan oplossingen, de vraag is echter of de potentiële oplossingen ook gewenst zijn. Indien jij dat wenst kunnen we graag de door mij genoemde punten (door jou afbrekend genoemd) eens nader bespreken?
Nou als 'PVV-vrijdenken' iets betekent dan is het denken dat het vrijheidsbegrip van de PVV centraal stelt dat (positief) pro-Westerse vrijheid voor onze cultuur impliceert van westerse, autochtone NLers met de (negatieve) vrijheid of bevrijd-zijn van de islam en bevrijd-zijn van de linkse kerk. Indien je socialisme voor het dogma van de linkse kerk houdt in jouw vrijdenken dan maakt je bias de karakterisering met 'PVV-vrijdenken' niet geheel misplaatst.Het is een gegeven, ook door mij aangegeven, dat mijn bias ten opzichte van socialistische en islamitische denkbeelden duidelijk zal zijn en die wordt niet bestreden, maar dat is iets anders als een soort 'pvv-vrijdenken'. Waarbij ik niet weet wat voor soort vrijdenken je in die toepassing voor ogen hebt en hoe die verschilt van de definitie van vrijdenken van bv. dit forum. Kun je dat standpunt iets toelichten?
Ja wat ben ik toch een sullige nietweter die niet genegen is om discussie te voeren door zijn standpunten onderbouwend toe te lichten in beantwoordingen op de simpelste vragen. Zo goed?de simpele vraag wat jij onder een orthodoxe islam verstaat is ook een simpele vraag. Je geeft het als een argument in een discussie, maar bent niet genegen die toe te lichten, hetgeen de validiteit van dat argument dan volledig ondermijnt.
Dat jouw presentatie van art 1 van de cairose verklaring als een universeel geislamiseerd 'verstand en geweten' onjuist was (omdat die vermogens er onvermeld blijven) en dat de cairose verklaring geen universele mensenrechtenverklaring voor de gehele mensheid is maar eerder een universele moslimrechtenverklaring voor de islamitische leden van de mensheid.In de Cairo verklaring zijn de basisgedachten van art 1 vd uvrm verdwenen. Er is geen sprake meer van menselijke waardigheid in het natuurlijke verstand en geweten en er is geen sprake van universele broeder/zusterschap tussen moslimse en niet-moslimse leden van de mensheid.
Thor: En wat zegt zo een conclusie?
Goh, nou is in dit topic al het vermeende fascistische karakter van de mensenrechten aan de orde gesteld en nu is het racistische karakter aan de beurt? Zijn we nog iets verwerpelijks uit de wereldgeschiedenis vergeten waarmee de uvrm kan worden gedemoniseerd?