Kan de mensheid zonder religie?
Moderator: Moderators
Re: Kan de mensheid zonder religie?
Zijn gelovigen, of in ieder geval een deel daarvan, niet ook egoist omdat alles wat zij doen op deze aarde gericht is op het verkrijgen van een plek (voor hen persoonlijk) in de hemel?
Zou een hoop van de goede werken nog gedaan worden als er geen beloning in het leven na de dood tegenover zou staan?
Zou een hoop van de goede werken nog gedaan worden als er geen beloning in het leven na de dood tegenover zou staan?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
In de Islam is dit zeker het geval.
In zijn Tafsir (uitleg) van de Qur'aan, zei ibn Kathir, "dit zijn de twee voorwaarden die de acceptatie van iedere goede daad verzekeren: het dient te worden verricht omwille van Allaah alléén en in overeenstemming met de Sunnah van de Boodschapper van Allaah."
Het heeft me altijd verbaasd. Geen goede daden omwille van je medemens, zoals niet-moslims, maar enkel omwille van Allah.
Naast goede daden is geloof in Allah als enige god en geloof in Mohammed noodzakelijk om in het paradijs te komen. Mohammed en Allah zijn onverbrekelijk verbonden. Ook iets wat me verbaast. Mohammed wordt, in tegenstelling tot Jezus gezien als een gewoon mens, maar zoals ze met hem omgaan is het feitelijk een goddelijke verering, al zullen ze dat heftig ontkennen. Soms lijkt het zelfs, dat Allah naar de pijpen van Mohammed danst en niet andersom, als je sommige ahadith en sommige koranverzen leest.
In zijn Tafsir (uitleg) van de Qur'aan, zei ibn Kathir, "dit zijn de twee voorwaarden die de acceptatie van iedere goede daad verzekeren: het dient te worden verricht omwille van Allaah alléén en in overeenstemming met de Sunnah van de Boodschapper van Allaah."
Het heeft me altijd verbaasd. Geen goede daden omwille van je medemens, zoals niet-moslims, maar enkel omwille van Allah.
Naast goede daden is geloof in Allah als enige god en geloof in Mohammed noodzakelijk om in het paradijs te komen. Mohammed en Allah zijn onverbrekelijk verbonden. Ook iets wat me verbaast. Mohammed wordt, in tegenstelling tot Jezus gezien als een gewoon mens, maar zoals ze met hem omgaan is het feitelijk een goddelijke verering, al zullen ze dat heftig ontkennen. Soms lijkt het zelfs, dat Allah naar de pijpen van Mohammed danst en niet andersom, als je sommige ahadith en sommige koranverzen leest.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
it remains popular.
Ik ben van mening dat idd egoisme -dwz het "veilig stellen" van een plek in de hemel en de daarbij behorende beloning- in veel gevallen de drijfveer is van de goede werken door gelovigen.Fishhook schreef:Zijn gelovigen, of in ieder geval een deel daarvan, niet ook egoist omdat alles wat zij doen op deze aarde gericht is op het verkrijgen van een plek (voor hen persoonlijk) in de hemel?
@ Job,
Hoe geef ik zin aan mijn leven zonder religie? Na mijn geloofsafval heb ik mijn leven,levensvragen en gedachten over vele zaken opnieuw moeten onderzoeken. Wat is bvb. het doel van mijn bestaan? Geen! Ik ben er gewoon en ik heb het als een bevrijding ervaren dat het doel van mijn leven niet langer meer is het behagen en dienen van een of andere god. Wat gebeurt er na mijn dood? Niets! Ik hou simpelweg op te bestaan als ik mijn laatste adem heb uitgeblazen en mijn hart niet meer klopt. Heerlijk vooruitzicht! Geen eeuwige kerkdienst of voor eeuwig gestraft worden. Wat is de zin van mijn leven? Daarvoor sluit mij aan bij wat Kitty reeds geschreven heeft. Vooral de vrijheid die ik als atheist heb om zelf de zin in mijn leven te kunnen kiezen en bepalen bevalt mij uitstekend.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Dit doet mij altijd weer denken aan een aflevering van het programma Puberruil een tijdje terug op TV. Een christelijke jongen ruilde met een atheïstische jongere van gezin voor een week. Achteraf sprak de christelijke jongen zijn verbazing uit dat de ongelovige mensen gewoon goed deden, zonder dat een God het hun oplegde. Het feit dat hij zo verbaasd was, riep bij mij de vraag op hoe het nu eigenlijk gesteld was met de eigen moraal van de christelijke jongen, aangezien hij kennelijk alleen maar goed deed omdat er óf beloning óf straf op zijn daden stond. Eigenlijk heb je dan geen eigen moraal. De christelijke jongen was dus verbaasd over het feit dat er mensen bestonden met een eigen moraal. Tevens gaf het ook meteen weer hoe christenen over het algemeen denken over atheïsten, namelijk waarom zouden zij goed doen als er toch geen straf volgt op slecht leven. En dat terwijl het christendom ook leert dat het gaat over de intentie waarom je iets doet, dan ziet het er dus voor christenen die zo denken, nogal slecht uit volgens hun eigen geloof. Want de intentie goed te doen, komt dan niet uit het feit dat ze dat doen vanuit hun hart, maar vanuit angst voor straf of vanuit het krijgen van de hemelse beloning. Wat kun je dan nog zeggen over de eigen moraal van een christen die zo denkt? Een christen die het zich dus eigenlijk niet kan voorstellen dat een mens ook geheel belangeloos in staat is tot goede daden?Fishhook schreef:Zijn gelovigen, of in ieder geval een deel daarvan, niet ook egoist omdat alles wat zij doen op deze aarde gericht is op het verkrijgen van een plek (voor hen persoonlijk) in de hemel?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Onder moslims is dit nog sterker het geval, die denken echt dat atheisten er maar een beetje op los leven.Kitty schreef:De christelijke jongen was dus verbaasd over het feit dat er mensen bestonden met een eigen moraal.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Tuurlijk, want het leven van een atheist is doelloos, zinloos, bandeloos, gevoelloos, stuurloos, omdat wij niet geloven in een of ander godje en een hiernamaals.

Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Terwijl er juist moslims bestaan die zich in mensenmenigten opblazen, juist vanwege hun geloof in dat hiernamaals. Over moraal gesproken.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
-
Jinny
Juist dit bovenstaande heeft mij altijd een gezond wantrouwen bezorgd tov gelovigen.Kitty schreef: Dit doet mij altijd weer denken aan een aflevering van het programma Puberruil een tijdje terug op TV. Een christelijke jongen ruilde met een atheïstische jongere van gezin voor een week. Achteraf sprak de christelijke jongen zijn verbazing uit dat de ongelovige mensen gewoon goed deden, zonder dat een God het hun oplegde.
Zodra ze eea in overeenstemming kunnen brengen met hun geweten en verzonnen vrindje zal je kunnen barsten.
De mensheid kan prima zonder religie, de religie niet zonder de mensheid.
Tjongejonge, één christelijke jongen roept wat en iedereen buitelt weer over elkaar om de bekende dooddoeners over religie te spuien, Ja, zelfs de aanslag van 11 september wordt er weer bij gesleept.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
R.J. Hoffmann
1. Ja en voor mijn gevoel is het ook wat competitie van de kant van de atheisten. "Kijk eens, wij geloven niet maar we kunnen toch goed doen."Demiurg schreef:Tjongejonge, één christelijke jongen roept wat en iedereen buitelt weer over elkaar om de bekende dooddoeners over religie te spuien, Ja, zelfs de aanslag van 11 september wordt er weer bij gesleept.
2. Ik wil hiermee niet zeggen dat mensen niet zonder religie kunnen.
3. Mensen die zich opblazen: primair gaat het om land.
Wat is dat: 'eigen moraal'?Kitty schreef:Eigenlijk heb je dan geen eigen moraal.
Is dat gebaseerd op iets dat louter in jezelf te vinden is?
Hoe kan dat bestaan als het op geen enkele manier aan iets externs geijkt is?
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
R.J. Hoffmann
Individuele mensen kunnen in gevallen best zonder religie,Freida schreef: 2. Ik wil hiermee niet zeggen dat mensen niet zonder religie kunnen.
omdat ze geconditioneerd zijn door een religieuze samenleving.
3. Mensen die zich opblazen: primair gaat het om land.
Natuurlijk, dat hele moslimfundamentalisme is eerder een reactie op het westers imperialisme,
en de motivatie is dus politiek, dat een en ander met wat moslimritueeltjes omgeven wordt doet daar niet zoveel aan af.
R.J. Hoffmann
R.J. Hoffmann
-
Jinny
Dat ben ik toch niet geheel met je eens.Demiurg schreef:Individuele mensen kunnen in gevallen best zonder religie,Freida schreef: 2. Ik wil hiermee niet zeggen dat mensen niet zonder religie kunnen.
omdat ze geconditioneerd zijn door een religieuze samenleving.
Niet religieuzen doen het beter ondanks de religieuze samenleving.
Die ijking bestaat uit het voortdurende contact met minstens je soortgenoten in je omgeving.Demiurg schreef:Wat is dat: 'eigen moraal'?Kitty schreef:Eigenlijk heb je dan geen eigen moraal.
Is dat gebaseerd op iets dat louter in jezelf te vinden is?
Hoe kan dat bestaan als het op geen enkele manier aan iets externs geijkt is?
Sociale groepen kunnen niet bestaan zonder enigerlei vorm van moraal.
Die moraal zorgt ervoor dat gedrag binnen de groep en tegenover andere groepen zo wordt gereguleerd dat het bestaan binnen een groep voordelen biedt tegenover solitair bestaan.
Vandaar dat je tot ver voor het ontstaan van de bijbel kunt terugblikken naar allerlei vormen van moraal en dat moraal niet alleen bij mensen voorkomt.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Een beetje late reactie, maar toch, "Heb je hem horen bidden dan?"Ali schreef:fbs33 schreef:Al een religieuze aap tegengekomen?Demiurg schreef:Dat is een vreemde uitspraak, aangezien er zover onze bronnen reiken altijd religie is geweest.(oftewel, stel je [als slechts tot een apen-soort behorend], niet zo elitair op- - -want ooit behoorde de mensheid [in het paradijs van onwetendheid] tot de niet religieuze fauna!)
En de bidsprinkhaan dan?
Als je er echter vanuit gaat dat ethiek tot stand komt in een wisselwerking tussen omgeving en fysieke/psychologische en rationele overwegingen van het subject, met als doel om te blijven bestaan?
Dan heeft die bidsprinkhaan zich navenant óók een stel handelwijzen aangemeten om te kunnen blijven bestaan (en kun je dat óók als ethiek beschouwen!)
Het vereist wél een bredere kijk dan een tunnelvisie gebaseerd op superioriteits-denken dat bijbel en andere soortgelijke geschriften bieden, haha.