Astrologie, een wetenschap?

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Chris H
Forum fan

Bericht door Chris H »

Ik heb idd een paar BD-boeren gesproken die al dan niet de zaaikalender en de preparaten gebruiken. De meesten geneerden zich ervoor als ze het deden.

Goed boek dat precies juist gedoseerd informatie geeft over de afwezige basis van astrologie: 'Astrologie, zin of onzin?' door Ronny Martens & Tim Trachet. Volgens mij niet nieuw te krijgen.

Wist je dat het weer ook door de planeten wordt gemaakt?
http://weernieuws.weeronline.nl/horosco ... astrologie
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Chris H. Volgens mij is dat een fakehoroscoop aangezien die voorspellingen wel heel erg open deuren zijn.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Jasper
Ervaren pen

Bericht door Jasper »

Sararje schreef:... fakehoroscoop ...
Natuurlijk is het een fakehoroscoop, want alle horoscopen zijn fake. Of zijn er soms ook nog echte horoscopen die daadwerkelijk meer waarde hebben dan slechts entertainment?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.—Philip K. Dick
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Sararje schreef:
Lieve mensen, de wereld bestaat niet sinds 1 april 4004 voor christus, kwart voor 10 's morgens (dat werd een tijdje als wetenschappelijk bewezen beschouwd, weten jullie nog?). Deze bol draait al heel wat langer rond. Ook werd de eerste mens niet op genoemde datum geboren. Sterker nog: er waren nog veel eerder diverse civilisaties. Of noemen jullie dat een geloof?
Geen idee hoe je op deze datum bent gekomen, maar dat doet er niet toe. De manier waarop dat werd "bewezen" met "wetenschappelijke methoden" is vermoedelijk of op verkeerde methodieken en/of verouderd inzicht gebaseerd.
Misschien doet het er juist wel toe, want het is een prachtig voorbeeld van hoe iemand uiterst selectief te werk kan gaan: wat betreft de datum van onze schepping luistert Kiwiwoman zonder meer naar de wetenschap en niet naar geloof, maar wat betreft astrologie is het juist andersom. Interessant zoiets op te merken. Bij religieuze mensen kom je ook dit selectieve vaak tegen.

Anglicaanse aartsbisschop Ussher schreef de "Annals of the Old Testament, deduced from the first origins of the world", gepubliceerd in het latijn in 1650 en vertaald in 1658 in het engels onder de titel Annals of the World. Hierin berekende hij dat de aanvangstijd van de Schepping "bij het vallen van de avond voorafgaand aan de 23ste October 4004 BC" geweest zou zijn. Zijn redenering berustte uiteraard op theologie, niet op wetenschappelijke bevindingen. Volgens de bijbel kom je ongeveer op 4000 voor Christus uit, maar Ussher redeneerde dat goddelijke perfectie inhield dat we ervan kunnen uitgaan dat het exact 4000 jaar voor de geboorte van Christus geweest moet zijn, hetgeen in zijn tijd algemeen op 4 voor Christus was vastgesteld, aangezien Herodes volgens Josephus in het jaar 4 voor onze jaartelling stierf. Volgens dezelfde redenering zou ook de inwijding van Salomo's tempel exact 1000 jaar voor Christus hebben plaatsgevonden. En het einde van de wereld berekende men op exact 2000 jaar ná Christus (dan zou de schepping 6000 jaar oud zijn, dus de goddelijke werkweek volmaakt zijn en de 'rustdag' van 1000 jaar volgen). (Aangezien we inmiddels in het jaar 2009 leven is deze manier van rekenen nu dus definitief ongeldig gebleken.)

Wat betreft het jaargetijde stelden sommige geleerden het tijdstip op de eerste lentedag, aangezien de Babylonische en Chaldese jaartelling daar van uit gaan. Maar Ussher maakte er herfst van, aangezien de joodse kalender daar begint, en de joden als Gods volk het uiteraard beter wisten. De datum 23 october berekende hij door de dichtstbijzijnde zondag op te zoeken (de eerste dag van de week) rondom het tijdstip van de herfstequinox (het tijdstip waarop de zon exact boven de evenaar staat, en dag en nacht even lang duurt). Dit kon hij doen via een tabel die Kepler 25 jaar tevoren had gemaakt. In deze tabel is rekening gehouden met de onnauwkeurigheid van de kalender, en kan men opmaken dat de equinox in 4004 voor Chr. niet in september valt, maar pas een maand later.
Dat de schepping begint bij het vallen van de avond is ook volgens de joodse tijdrekening (zie Gen. 1, "en het was avond en morgen geweest, de eerste dag" enz).

Dat Usshers berekening zo beroemd werd komt omdat het vanaf 1700 in de King James bijbel met kanttekeningen werd neergezet. Ook in de 20ste eeuw in de onder fundamentalisten zo populaire Scofield reference Bible werd Ussher weer afgedrukt.

Dat de berekening van Ussher niet zo gek is, -indien je als gelovige waarde hecht aan de bijbel-, laat de theoloog James Barr horen:
Professor James Barr (then Oriel Professor of the interpretation of the Holy Scripture, Oxford University) wrote in 1984:

…probably, so far as I know, there is no professor of Hebrew or Old Testament at any world-class university who does not believe that the writer(s) of Genesis 1–11 intended to convey to their readers the ideas that… the figures contained in the Genesis genealogies provided by simple addition a chronology from the beginning of the world up to later stages in the biblical story…
http://en.wikipedia.org/wiki/Ussher_chr ... s_Creation

Waar Kiwiwoman het 1 april vandaan haalt is mij onduidelijk. Waarschijnlijk heeft iemand ooit eens een grapje gemaakt van Usshers berekening en het daarom met een schaterlach de datum 1 april gegeven.

Het kwart voor tien is mij een raadsel. Het tijdstip 9 uur 's morgens (beter gezegd 'het derde uur van de dag', volgens de joodse tijdsrekening) is gegeven door Dr. John Lightfoot, een tijdgenoot van Ussher, rector-magnificus van de Universiteit van Cambridge, voor de schepping van de eerste mens. Het waarom ervan is mij een raadsel, maar goed, Lightfoot was expert Hebreeuws en kon het dus weten. :wink:

Lightfoot (ca. 1644) berekende de datum van de schepping overigens op 3929 voor onze jaartelling, Kepler op 3992, Newton op 'ongeveer 4000 voor onze jaartelling'), Scaliger (gevierde geleerde in Nederland, ca. 1600) op 3949, en Beda (ca. 700) op 3952.
Born OK the first time
Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder »

Ach BD tuinieren komt in de beste families voor. Bv de mijne. Mijn oudtante Willy Schilthuis (1920-2002) deed er ook aan, schreef er boeken vol over maar dat het zo'n hokuspokus gedoe was , dat was me eigenlijk nooit opgevallen. Mij leek het vooral een nuttige manier om verantwoord om te gaan met je moestuintje. Die hoofdstukken over maanstanden had ik niet eens meegekregen, er stond ook genoeg praktische informatie in zulke boeken, gewoon hoe je dingen als spitten, bemesten, wieden enzo kunt aanpakken. Het viel me pas enkele jaren geleden op dat ze er ook van die astrologie onzin instoppen. Ik geloof dat de rest van de familie van die kant, die allemaal groene vingers hebben daar eigenlijk ook zo over dachten, want hun tuinen zijn prachtig, maar nooit iets gehoord over maanstanden. Ik geloof niet dat er nog andere 'gelovigen' waren.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Blackadder: tuinieren met de maanstand, jawel hoor, ik ken er wel aanhangers van. Zeg er wel bij: het is gewoon een hoax.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder »

Sararje schreef:Blackadder: tuinieren met de maanstand, jawel hoor, ik ken er wel aanhangers van. Zeg er wel bij: het is gewoon een hoax.
Zelf zorg ik er altijd voor dat Baldrick de inhoud van het gemak alleen op maandag ochtend in de tuin verwerkt , en elk jaar met kerst als hij een nieuwe onderbroek gekregen heeft, dan moet hij de oude ritueel verbranden om 17 minuten over 11, en de as naakt over de hoeken van de tuin verspreiden onder het zingen van 'Cunning plans are here again.'

Werkt uitstekend! Tuin staat er prima bij.
Plaats reactie