Israël en het internationaal recht

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: Israël en het internationaal recht

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 13 okt 2024 21:09
dikkemick schreef: 13 okt 2024 17:53 Blauwhelmen die de vrede moeten bewaren.
De VN is een stelletje staten, waaronder veel dictaturen, verkeerde regimes en vooral heel veel moslimstaten.

In ruil voor terugtrekking van Israel uit Libanon, kreeg UNIFIL de taak om samen met het Libanese leger te zorgen dat Hezbollah niet zou opereren ten zuiden van de Litani-rivier volgens VN-Veiligheidsraad Resolutie 1701, aangenomen na de oorlog van 2006. Deze resolutie riep op tot een wapenstilstand en ontwapening van milities in Zuid-Libanon.

Die VN-sukkels hebben - zoals gebruikelijk - niets voor elkaar weten te krijgen, en nadat Hezbollah vanaf 8 october bijna 10.000 raketten op Israel heeft afgeschoten, gaan het IDF de zaak rechtzetten. Omdat UNIFIL alleen maar in de weg zit, kunnen ze beter vetrekken voordat Israel de grote invasie begint.
Israël....GA ZO DOOR!
Zeker.
Vrede.... Niks voor Israël natuurlijk!
Oproepen tot vrede als er moet worden gevochten, is simplistisch sentimenteel geneuzel. Indien Hezbollah vrede had gewild, hadden ze Israel niet moeten aanvallen. Oorlog is wat nu nodig is, en nu van Hamas alleen nog maar een paar losse pockets over zijn die ook nog eens afgesneden zijn van wapentoevoer, kan de invasie in Libanon beginnen. Hoe sneller, des te beter wat mij betreft.
https://www.presstv.ir/Detail/2024/10/1 ... -Miller---
Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu is examining a plan to seal off humanitarian aid to northern Gaza in an attempt to starve out hundreds of thousands of Palestinians unwilling or unable to leave their homes.

Under the proposed plan, seen by the Associated Press, civilians who remain in northern Gaza would be classified as combatants, allowing Israeli troops to kill them. They would be denied access to food, water, medicine, and fuel.

The plan proposed to Netanyahu by a group of retired generals, calls for Israel to maintain control over the north for an indefinite period to attempt to create a new administration, splitting the Gaza Strip in two. (..)
Van kwaad tot erger.
Netanyahu bewerkt zijn tuintje Gaza heel grondig, daar heeft het wel wat van wat mij betreft.
Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief...
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

De acties tegen een VN-vredesmacht worden wereldwijd fel veroordeeld, ook door de VS, de trouwste bondgenoot van Jeruzalem. Het gaat om een schending van het internationaal recht, maar daar lijkt de Israëlische regering zich weinig tot niets van aan te trekken, zoals Israël overal dikke schijt aan heeft.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 13 okt 2024 21:38 De acties tegen een VN-vredesmacht worden wereldwijd fel veroordeeld, ook door de VS, de trouwste bondgenoot van Jeruzalem. Het gaat om een schending van het internationaal recht, maar daar lijkt de Israëlische regering zich weinig tot niets van aan te trekken, zoals Israël overal dikke schijt aan heeft.
Als een staat min of meer terecht of onterecht grijpt naar het laatste middel, oorlog, dan is dat altijd een mogelijkheid.
Vandaar dat een confliktbeheerser zo ongelooflijk belangrijk is. Kan men op tijd wat doen.
De VN bijvoorbeeld, maar landen als Israël maken dat zo'n lichaam een flapdrol wordt, vergeef me de term.
Alles van de VN is in de grond getrapt door Israël.

En dan is het 'anything goes'. Net zoals vroeger.
We zien het ook in Ukraine en op meer plaatsen op de wereld zoals Sudan.
Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief...
lost and not found yet!
Superposter

Bericht door lost and not found yet! »

dikkemick schreef: 13 okt 2024 21:38 De acties tegen een VN-vredesmacht worden wereldwijd fel veroordeeld, ook door de VS, de trouwste bondgenoot van Jeruzalem. Het gaat om een schending van het internationaal recht, maar daar lijkt de Israëlische regering zich weinig tot niets van aan te trekken, zoals Israël overal dikke schijt aan heeft.
Net zoals jij dikke schijt hebt aan Israël en niet in wil gaan op mijn onderbouwde argumenten! Maar daar sta je hier om bekend! Zou jij geen schijt hebben aan Hamas, Hezbollah, Yemen en Iran? Als je weet dat ze de ondergang van je land voor ogen hebben? Maar wat jou betreft hebben Iran, Hamas, Jemen en Hezbollah precies bereikt wat ze wilden! Pro terrorisme en laat de staat Israël maar wegrotten! Maar we zullen zien hoe het uiteindelijk zal lopen!
We are dancing again!
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden." ChaimNimsky
🔱
lost and not found yet!
Superposter

Gerard R. schreef: 13 okt 2024 21:48
Als een staat min of meer terecht of onterecht grijpt naar het laatste middel, oorlog, dan is dat altijd een mogelijkheid.
Vandaar dat een confliktbeheerser zo ongelooflijk belangrijk is. Kan men op tijd wat doen.
De VN bijvoorbeeld, maar landen als Israël maken dat zo'n lichaam een flapdrol wordt, vergeef me de term.

Beste Gerard,

Ik wil alleen de opmerking plaatsen die ik op dit forum al eerder geplaatst heb. De VN Vredesmacht heeft in de jaren dat ze in Libanon gestationeerd waren, toegelaten dat Libanon door Hezbollah, met de hulp van Iran, werd overgenomen! Het Libanese leger stelt echt niets voor! Kijk wat de VN nu bereikt hebben! Ze worden geadviseerd om te vertrekken uit het land waar ze de zogenaamde vrede moesten bewaken en ervoor te zorgen dat het niet meer zou escaleren! En?? De VN heeft in Libanon zich absoluut niet van haar taak gekweten!
We are dancing again!
🔱
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Gerard R. schreef: 13 okt 2024 21:11 Under the proposed plan, seen by the Associated Press, civilians who remain in northern Gaza would be classified as combatants, allowing Israeli troops to kill them.
Klopt. Burgers die bewust weigeren te vertrekken uit een oorlogszone, terwijl hen dat is opgedragen, kunnen als legitieme militaire doelen worden beschouwd. Onder het internationaal humanitair recht, en met name de Geneefse Conventies, moeten alle partijen in een conflict de veiligheid van burgers respecteren. Echter, als er duidelijke waarschuwingen zijn om een gebied te verlaten vanwege militair gevaar, verandert de situatie.
Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu is examining a plan to seal off humanitarian aid to northern Gaza in an attempt to starve out hundreds of thousands of Palestinians unwilling or unable to leave their homes. Netanyahu bewerkt zijn tuintje Gaza heel grondig, daar heeft het wel wat van wat mij betreft.
Dat doet me deugd. Ik vind Netanjahoe tot noch toe veel te soft -- dat is mijn voornaamste kritiek op hem aangaande deze oorlog.
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

lost and not found yet! schreef: 13 okt 2024 21:58

Beste Gerard,

Ik wil alleen de opmerking plaatsen die ik op dit forum al eerder geplaatst heb. De VN Vredesmacht heeft in de jaren dat ze in Libanon gestationeerd waren, toegelaten dat Libanon door Hezbollah, met de hulp van Iran, werd overgenomen! Het Libanese leger stelt echt niets voor! Kijk wat de VN nu bereikt hebben! Ze worden geadviseerd om te vertrekken uit het land waar ze de zogenaamde vrede moesten bewaken en ervoor te zorgen dat het niet meer zou escaleren! En?? De VN heeft in Libanon zich absoluut niet van haar taak gekweten!
Ik snap je en je hebt met een zekere insteek volkomen gelijk.

Maar er had toch wat beters voor in de plaats kunnen komen.
Dat is gewoon nagelaten, omdat het in gevallen ook wel gemakkelijk was.
De VS lag dwars, zelfs met contributie, Israël wilde niks, Europa was niet bij machte etc. ga maar door.
Altijd wat. En dan komt het leveren van de scheepsladingen wapens omdat dat zo leuk verdient.
Als er dan ook nog een staat komt die er dwars doorheen fietst, dan houdt alles op. En daar zijn we nu.
En dan schrijft Dikkemick dat Israël overal z'n reet mee afveegt. En dat mag hij best van mij.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 13 okt 2024 22:04
Gerard R. schreef: 13 okt 2024 21:11 Under the proposed plan, seen by the Associated Press, civilians who remain in northern Gaza would be classified as combatants, allowing Israeli troops to kill them.
Klopt. Burgers die bewust weigeren te vertrekken uit een oorlogszone, terwijl hen dat is opgedragen, kunnen als legitieme militaire doelen worden beschouwd. Onder het internationaal humanitair recht, en met name de Geneefse Conventies, moeten alle partijen in een conflict de veiligheid van burgers respecteren. Echter, als er duidelijke waarschuwingen zijn om een gebied te verlaten vanwege militair gevaar, verandert de situatie.
Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu is examining a plan to seal off humanitarian aid to northern Gaza in an attempt to starve out hundreds of thousands of Palestinians unwilling or unable to leave their homes. Netanyahu bewerkt zijn tuintje Gaza heel grondig, daar heeft het wel wat van wat mij betreft.
Dat doet me deugd. Ik vind Netanjahoe tot noch toe veel te soft -- dat is mijn voornaamste kritiek op hem aangaande deze oorlog.
Dus jij bent er bv. wel voor dat een flink deel rond Israël gewoon zou worden schoongeveegd van Arabieren/Palestijnen?
Hele stukken buffer rond Israël? Dus weg alle volk? Het gaat er bij mij niet in ChaimNimsky. En het zal toch niet
alles Israëlisch worden? Of wel?.
lost and not found yet!
Superposter

Gerard R. schreef: 13 okt 2024 22:05

Beste Gerard,

Ik snap je en je hebt met een zekere insteek volkomen gelijk.

Maar er had toch wat beters voor in de plaats kunnen komen.
Dat is gewoon nagelaten, omdat het in gevallen ook wel gemakkelijk was.
De VS lag dwars, zelfs met contributie, Israël wilde niks, Europa was niet bij machte etc. ga maar door.
Altijd wat. En dan komt het leveren van de scheepsladingen wapens omdat dat zo leuk verdient.
Als er dan ook nog een staat komt die er dwars doorheen fietst, dan houdt alles op. En daar zijn we nu.
En dan schrijft Dikkemick dat Israël overal z'n reet mee afveegt. En dat mag hij best van mij.
Maar op welke manier had er dan wat beters voor in de plaats moeten komen? Inderdaad, altijd wat, maar ik wilde juist benadrukken dat de VN zich absoluut niet van hun taak gekweten hebben en Libanon door de overname door Hezbollah mede naar de gallemiezen geholpen heeft! En daarbij denk ik dat het juist de overlevingsmodus is waarom Israël overal z’n reet mee afveegt! Ik denk dat jij en ik dat in zo’n situatie ook zouden doen. Voor Israël is het juist nu, leven of sterven als je hun opponenten hoort en volgt!
We are dancing again!
🔱
ChaimNimsky
Superposter

dikkemick schreef: 13 okt 2024 21:38 De acties tegen een VN-vredesmacht worden wereldwijd fel veroordeeld, ook door de VS, de trouwste bondgenoot van Jeruzalem.
Nou en? Als gezegd betreft de VN een stelletje staten, waaronder veel dictaturen, verkeerde regimes en vooral heel veel moslimstaten. De VN heeft weer eens aangetoond te hebben gefaald: in ruil voor terugtrekking van Israel uit Libanon, kreeg UNIFIL de taak om samen met het Libanese leger te zorgen dat Hezbollah niet zou opereren ten zuiden van de Litani-rivier volgens VN-Veiligheidsraad Resolutie 1701, aangenomen na de oorlog van 2006. Deze resolutie riep op tot een wapenstilstand en ontwapening van milities in Zuid-Libanon.

Die VN-sukkels hebben - zoals gebruikelijk - niets voor elkaar weten te krijgen, en nadat Hezbollah vanaf 8 october bijna 10.000 raketten op Israel heeft afgeschoten, gaan het IDF de zaak rechtzetten. Omdat UNIFIL alleen maar in de weg zit, kunnen ze beter vetrekken voordat Israel de grote invasie begint.

Het gaat om een schending van het internationaal recht,...
UNIFIL heeft gefaald en is de afspraken niet nagekomen.
maar daar lijkt de Israëlische regering zich weinig tot niets van aan te trekken, zoals Israël overal dikke schijt aan heeft.
Klopt. En terecht.
...de VS, de trouwste bondgenoot van Jeruzalem.
De VS zal Israel toch wel steunen. Ze zullen wel moeten. Je hoort ze wel roepen: "Ga geen ziekenhuizen binnen, want dat is een rode lijn!", "Val Rafah niet aan, want dat is een rode lijn!", "Neem geen maatregelen die leiden tot massale ontheemding van de bevolking, want dat is een rode lijn!", "Accepteer een staakt-het-vuren met Hamas, want dat is een rode lijn!", "Vermijd escalatie van geweld tegen andere regionale actoren, want dat is een rode lijn!", maar zullen Israel toch wel blijven steunen. Daar had Biden beter eerlijk in kunnen zijn, in plaats van te liegen tegen dat groepje pro-Pallies om hen bevriend te willen blijven houden voor de verkiezingen.
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

lost and not found yet! schreef: 13 okt 2024 22:15

(..)

Maar op welke manier had er dan wat beters voor in de plaats moeten komen? Inderdaad, altijd wat, maar ik wilde juist benadrukken dat de VN zich absoluut niet van hun taak gekweten hebben en Libanon door de overname door Hezbollah mede naar de gallemiezen geholpen heeft! En daarbij denk ik dat het juist de overlevingsmodus is waarom Israël overal z’n reet mee afveegt! Ik denk dat jij en ik dat in zo’n situatie ook zouden doen. Voor Israël is het juist nu, leven of sterven als je hun opponenten hoort en volgt!
Israël laat de VS met een enorme macht opdraven in het Midden Oosten, alles wat de VS zegt wordt net als met de
VN van tafel geveegd. De macht van Israël is bijna groter de die van de VS.

Had Israël dit spelletje niet eerder kunnen spelen, maar dan ten goede, in de begintijd van Hamas, in de begintijd
van Hezbollah etc. ?
Israël had met de VS en andere staten een betere VN kunnen maken/oprichten.
Maar nee. Israël had ergens een vingertje achter en ging doorrrr...
En nu zit de wereld ermee. Terwijl er elders ook al een oorlog zeurt. En klimaat. En VS-verkiezingen. En wellicht Taiwan.
Tsjonge, wat een onmacht weer.
ChaimNimsky
Superposter

Gerard R. schreef: 13 okt 2024 22:10 Dus jij bent er bv. wel voor dat een flink deel rond Israël gewoon zou worden schoongeveegd van Arabieren/Palestijnen?
Hele stukken buffer rond Israël? Dus weg alle volk? Het gaat er bij mij niet in ChaimNimsky.
We hebben buren die graag de Joodse staat willen vernietigen. Indien iemand je wil doden, sta dan op en dood hem eerst.

7 Oktober is erin geslaagd al m'n mededogen voor Palestijns leven te vernietigen. Om dat terug te winnen, is een zware innerlijke strijd. Droevige beelden doen me soms wel wat, maar telkens zit in m'n achterhoofd dat het grotendeels een volk betreft dat keer-op-keer heeft getoond dat het uit is op de dood van Joden.
En het zal toch niet
alles Israëlisch worden? Of wel?.
Geen idee wat Israel wil, maar er komt geen tweestaten-oplossing -- dat is onlangs zelfs in de Israelische wet vastgelegd. Internationale rechtspraak en verdragen worden sowieso selectief toegepast, afhankelijk van de politieke belangen van landen, waarvan 53 molsimlanden -- geen reden er een hoge dunk van te hebben. De domme Palestijnen hebben zichzelf - zoals gebruikelijk is bij hen - in de voet geschoten. Daar zullen ze mee moeten leren leven of nogmaals de consequenties ervaren die hen reeds op het punt gebracht hebben waar ze nu zijn terechtgekomen.
Laatst gewijzigd door ChaimNimsky op 13 okt 2024 22:51, 3 keer totaal gewijzigd.
Zionist
lost and not found yet!
Superposter

Gerard R. schreef: 13 okt 2024 22:25
lost and not found yet! schreef: 13 okt 2024 22:15
Israël laat de VS met een enorme macht opdraven in het Midden Oosten, alles wat de VS zegt wordt net als met de
VN van tafel geveegd. De macht van Israël is bijna groter de die van de VS.

Had Israël dit spelletje niet eerder kunnen spelen, maar dan ten goede, in de begintijd van Hamas, in de begintijd
van Hezbollah etc. ?
Israël had met de VS en andere staten een betere VN kunnen maken/oprichten.
Maar nee. Israël had ergens een vingertje achter en ging doorrrr...
En nu zit de wereld ermee. Terwijl er elders ook al een oorlog zeurt. En klimaat. En VS-verkiezingen. En wellicht Taiwan.
Tsjonge, wat een onmacht weer.
Beste Gerard. Ik ben het helemaal met je eens! Maar ikzelf besef wel dat op dit moment het voor Israël een zaak van overleven is geworden! En Israël een beetje kennende laten die zich de kaas niet van het brood eten! Nooit van de uitspraak gehoord: als je dood wilt moet je Israël tot je vijand maken! En dat lukt aardig wat mensen de laatste tijd! Nogmaals, ik had het ook heel graag anders gezien, heel goede vrienden van mij uit Israël ook, maar momenteel moet je dealen met de dingen die belangrijk zijn! Om alleen al te overleven!
We are dancing again!
🔱
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ik heb mijn "probleem " in deze gevonden.
De Nederlander heeft nu eenmaal een diepgewortelde voorkeur voor de underdog, en dat is Israël bepaald niet.
Dus ja, in WO 2 zou ik uitermate pro jood, zigeuner, Roma en Sinti zijn en volstrekt anti_Duits, nu ben ik, gezien de afschuwelijke verwoestingen, pro Palestijnse BEVOLKING en anti Israëlische REGERING.
In noem hetgeen er nu gebeurd overkill. En iedereen die dit vindt, wordt door Israël weggestuurd of een kopje kleiner gemaakt. Zoals Wilders roept dat Nederland weer voor de Nederlanders moet worden, acteert Israël hiernaar voor eigen volk.

En voor alle duidelijkheid: Dit heeft niets met antisemitisme te maken.

Praten, onderhandelen en afspraken maken ten faveure van BEIDE partijen. Nu bombardeert Israël wijken in het centrum van Beiroet. Wat is doelwit, wat niet? Weten jullie t nog?
5 Libanese reddingswerkers zijn al omgekomen. Wat volgt?
Maar goed, straffeloosheid is Israëls norm.
En dan nu dus ook de blauwhelmen!
Iedere opzettelijke aanval op vredestroepen is een grove schending van het internationaal humanitair recht', zei secretaris-generaal António Guterres
Wat doet unifil bv? Sommige dorpen hebben bijvoorbeeld maar één toegangsweg en als die net is gebombardeerd, kunnen mensen er niet uit. Unifil helpt dan.' Maar dat wil Israël natuurlijk niet!

Die veegt er de reet mee af en bombardeert deze toegangswegen.

Saillant detail: Unifil werd in 1978 opgericht na de eerste Israëlische invasie van Libanon. Daarmee probeerde Israël een einde te maken aan de aanslagen van de Palestijnse bevrijdingsbeweging PLO, die destijds vanuit Zuid-Libanon opereerde. In Libanon was op dat moment een burgeroorlog gaande. En ook toen al kon de zwakke Libanese staat weinig beginnen tegen de Israëlische aanval. Het land vroeg de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties om hulp.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Carlijne Vos vat het goed samen.

Netanyahu wil burgers in Israël begrijpelijkerwijs veiligheid bieden na het trauma van 7 oktober, maar door de manier waarop bereikt hij het tegenovergestelde. Israël zal nog meer geïsoleerd komen te staan in een nog vijandiger omgeving die zegt op te komen voor de onderdrukking van de Palestijnen. Met de dodelijke en verwoestende bombardementen op Gaza en nu ook in Libanon worden nieuwe generaties vol haat aangemoedigd tot gewapend verzet.

Hamas en Hezbollah kunnen als organisatie worden verzwakt, maar de ideologie en strijdlust blijven. Geweld is daarom een heilloze weg die de hele regio kan ontwrichten met bovendien grote vluchtelingenaantallen tot gevolg. De internationale gemeenschap móet daarom blijven hameren op een diplomatieke oplossing: een staakt-het-vuren in Gaza, het vrijlaten van de gijzelaars en zelfbeschikking voor de Palestijnen.

http://digitalekrant.volkskrant.nl/volk ... rm=android
Gesloten