Ik weet niet juist naar wat voor onderzoek je juist vraagt. Er is in ieder geval onderzoek gedaan naar de mate waarin kleuters de attitudes in de maatschappij opnemen. Zo tonen ze bv kleuters een zwarte en een blanke pop en stellen dan vragen zoals: Wie is slim, wie is stout, ... Het is gewoon verbazend hoe de antwoorden van die kleuters vaak de stereotiepen in onze maatschappij weerspiegelen.gerard_m schreef: ↑16 jun 2020 21:22Is hier iets van onderzoek gedaan, of is het niet meer dan een vermoeden?axxyanus schreef: ↑16 jun 2020 20:30
En ik denk inderdaad dat kinderen racistische attitudes uit zo'n boek kunnen oppikken. Het is gewoon verbazend hoe gemakkelijk kinderen (racistische) attitudes uit hun omgeving kunnen oppikken. Men kan argumenteren dat het verwijderen van die strip uit de jeugdafdeling een druppel op een hete plaat is maar soms kunnen we elke druppel gebruiken.
Van onderzoek specifiek naar de invloed van boeken heb ik geen weet maar ik zie niet in waarom boeken geen invloed zouden kunnen uitoefenen.
Het gaat mij niet om boeken waarin racisme voorkomt. Het gaat mij om boeken waarin de racistische denkbeelden als het normale worden voorgesteld. Er is een verschil tussen een boek waarin karakters racisme/seksisme ondervinden en een boek dat racisme/seksisme uitdraagt.gerard_m schreef: ↑16 jun 2020 21:22Als we boeken waarin racisme voorkomt weghalen omdat die - in jouw ogen- kunnen aanzetten tot racisme, dan lijkt het me voor de hand liggen dat we ook stripboeken weghalen waarin geweld, seksisme, stereotypen, foute grappen en andere zaken voorkomen die we liever niet hebben in de maatschappij.Wat verwacht je nu van mij? Dat ik de cataloog van de jeugdbibliotheek uitvlooi op zoek naar boeken waar ik mijn bedenkingen bij heb? Ja er zullen best boeken zijn waarbij ik mijn bedenkingen heb dat zo'n strip/boek in de jeudafdeling staat wegens seksisme of andere minder correcte zaken.

Hebr 6: