Geciteerd door Chaimae:
'Druk elkaar op het hart om vrouwen goed te behandelen' (Moesliem)
Dit geldt dan zeker niet voor de slaven uit de oorlogsbuit? Laat me raden het geldt voor de moslimvrouwen, de rest niet tenzij ze moslim worden, of voor de vrouwen waarmee je getrouwd bent. In ieder geval, er zit een behoorlijke beperking op. Net zoiets als het bedekken van de vrouw: de vrouw is een diamant die beschermd moet worden. Prachtig, vond ik als kersverse moslima. Toen ik las over de slavinnen die gewoon met ontblote borsten rond liepen in Medina, vertoonde mijn utopische wereldbeeld toch al barstjes. Meten met twee maten: hoor je bij de groep, dan ben je het waard, zo niet dan maakt het toch niet uit want je bent toch voer voor de hel, letterlijk volgens de islam.
Chaimae, als je het als volgt uitlegt, klopt alles wel en heb je niet steeds die ontwijkende bewegingen en dubbele moraal nodig: de negatieve ahadith nuanceren de positieve die jij blijft noemen, niet andersom. In de negatieve ahadith worden zaken genoemd die ECHT gebeurden, die door de profeet niet worden tegengesproken, soms zelfs als regel genoemd. Bijvoorbeeld het sex hebben met slavinnen, of het slaan van vrouwen. Je kunt namelijk zelfs nog redeneren dat het voor de vrouw goed is dat ze geslagen wordt. Ze is immers aan het zondigen en dat wordt in het hiernamaals veel zwaarder bestraft als ze niet ophoudt. Je bent als man dus goed bezig als negeren en al de rest niet helpt om haar even te slaan want dan stopt ze er wellicht mee. Dat bespaart je dan later veel miserie.
Het leven in de islam dient allemaal om de straf in het hiernamaals te ontlopen, wat voor vreselijke dingen je daarvoor in dit leven moet ondergaan doet er niet zoveel toe. Beter hier te kruipen en te lijden om je wakker te schudden en te kunnen tonen hoeveel spijt je hebt. Eigenlijk vergelijkbaar met wat jij in dat andere topic over hudood ook al zegt: beter dat je je zonden opbiecht (zina in dit geval) en dood wordt gestenigd, dan ontloop je wellicht je straf in het hiernamaals nog. Wat goed is voor jouw eigen intuitie (andere mensen niet schaden, anderen geen pijn doen) is dan misschien wel helemaal niet goed, of andersom: wat in mijn ogen als kaafir zeer kwalijk is, is voor de islam goed.
Mijn verwarring toen ik moslima werd is precies daardoor veroorzaakt: de nadruk op goede daden vond ik prachtig. Maar er is in de islam een totaal verwrongen beeld van wat "goed" dan eigenlijk betekent. Zakaat, zorgen voor de armen, ja goed!! Dacht ik. Tot ik er achter kwam dat je het niet aan niet-moslim armen mag geven.