maartje schreef:Jim schreef:Op logica hebben ze zeker wel gelijk.
Inderdaad als je alleen op logica vaart, hebben atheïsten hun gelijk. Dat is in mijn opninie het aanbidden van het godje genaamd logica en komt op hetzelfde neer dan welke andere god(en) dan ook aanbidden. Alleen het eigen afgodje heeft gelijk. Zo redeneren alle religiues ingstelde mensen ook.
Zover ik weet beweert het envangelie van Johannes "In het begin was het woord (logos) en het woord (logos) was bij god en het woord (logos) was god"; dus dat godje is eigenlijk al gekaapt. Alleen op logica varen kan overigens niet. Logica is alleen een aantal regels omtrent redelijk denken. Maat waar je over denkt en met welk doel, daar kan de logica je niet bij helpen.
Veel belangrijker is het al of niet uitgaan van objectieve waarnemingen. Dat is het punt waarop atheisten en godgelovigen nogal eens van mening verschillen. Godgelovigen vertrouwen iets vaker op subjectieve waarnemingen, en iets minder op geaccepteerde wetenschappelijke theoriën (die in principe op objectieve waarnemingen gebaseerd moeten zijn.) Dit heeft veel verdere implicaties dan de logica.
Tot aan de tijd van Isaac Newton en Christiaan Huijgens was de logica wellicht de afgod van de filosofen, die er het bestaan van god mee trachten te bewijzen (hetgeen niet echt mogelijk bleek). Het nieuwe wetenschappelijk denken, bestond echter uit een samengaan van observatie en van wiskunde. Logica had tot dan toe niet veel zoden aan de dijk gezet.
Overigens vermoed ik dat de logica intuitief tot stand gekomen is. Intuitie is slechts dat deel van ons denken waarvan we niet precies weten hoe het werkt, maar dat wel degelijk blijkt te werken. De regels van de logica zijn denk ik - niet op logische wijze van simpeler axioma's af te leiden, Ik vermoed daarom dat de oude filosofen intuitief hebben aangevoeld, dat de regels van de logica juist moesten zijn.
In het algemeen is het verschil tussen atheisten en godgelovigen klein. Er is maar een enkele uitspraak die je over hen kunt doen die voor alle atheisten of voor alle godgelovigen waar is.
Voor de atheisten: Ze beweren niet op een god te vertrouwen.
Voor de godgelovigen: Ze beweren wel op een god te vertrouwen.
Maar dat zijn eigenlijk geen beweringen over, maar definities van. Uitzonderingen bewijzen slechts dat de persoon in kwestie niet tot de betreffende groep behoort.
Als ik persoonlijk iets aan te merken heb op godgelovigen is het niet hun gebrek aan logica, maar hun vertrouwen op eeuwenoude geschriften, en hun gebrek aan vertrouwen in wetenschappelijk onderzoek. Maar ook die aanmerking geldt lang niet voor alle godgelovigen. De meesten verschillen in dat opzicht weinig van atheisten. Dat is ook logisch. Met bijbelcitaten of Koranversen kom je in het dagelijks leven niet altijd tot een zinvol besluit. Met vertrouwen in wetenschappelijk onderzoek, kan ook de dominee of de imam zijn voordeel doen.
Overigens laten ook atheisten zich bij het beoordelen van met godsdienst verwante zaken zich soms te veel leiden door eeuwenoude geschriften, en vergeten soms ze met een korreltje zout te nemen, Zo komen ze wel tot tegengestelde conclusies als hun godgelovige opponenten, maar veel logischer zijn die standpunten niet altijd.