Begrijp ik nu goed dat je het ongelijk van atheisten hebt bewezen, met het argument dat atheisme niet overeenstemt met je intuitie?Roald schreef:Reden 1 en 2: menselijke intuïtie en menselijk voorstellingsvermogen.
Dat is bijzonder knap.
Moderator: Moderators
Begrijp ik nu goed dat je het ongelijk van atheisten hebt bewezen, met het argument dat atheisme niet overeenstemt met je intuitie?Roald schreef:Reden 1 en 2: menselijke intuïtie en menselijk voorstellingsvermogen.
Om antwoord te geven op jouw vraag: Nee je begrijpt mij niet goed.siger schreef:Begrijp ik nu goed dat je het ongelijk van atheisten hebt bewezen, met het argument dat atheisme niet overeenstemt met je intuitie?
Ik had je dus toch goed begrepen.Roald schreef:De argumenten die ik heb gebruikt zijn menselijke intuïtie en menselijk voorstellingsvermogen. De argumenten van menselijk denkvermogen (wetenschap) volgen nog.siger schreef:Begrijp ik nu goed dat je het ongelijk van atheisten hebt bewezen, met het argument dat atheisme niet overeenstemt met je intuitie?
Ik gebruik zowel mijn denkvermogen als mijn intuitie en voorstellingsvermogen. Mijn hersencellen doen hun best, maar ik wil altijd iets inpikken van andermans' hersenen als dat meer steek lijkt te houden. En eerlijk gezegd, ik heb niet zo'n grote zekerheid over waar alles vandaan komt. Ik vind het een nogal triviale vraag of we uit een oersoep, uit sterrenstof, uit wormpjes of uit nog wat anders komen. Interessant, dat wel, maar al bij al niet bepalend voor hoe ik mijn leven leidt.Roald schreef:Maar misschien kun je een inhoudelijke reactie geven. Jouw hersenen zijn volgens jou niet meer dan een hoop levende cellen ontstaan uit levenloze moleculen
[...]
Hoe kan jij nu bewijzen dat die hersencellen van jou er gelijk in hebben dat het daaruit voortvloeidende denkvermogen een meer betrouwbare bron is dan de daaruit voortvloeidende intuïtie en voorstellingsvermogen?
Roald schreef:De argumenten die ik heb gebruikt zijn menselijke intuïtie en menselijk voorstellingsvermogen. De argumenten van menselijk denkvermogen (wetenschap) volgen nog.
Je insinueerde dat ik aan de hand van intuïtie en voorstellingsvermogen wilde bewijzen dat het atheïstische geloof ongelijk heeft. Ik heb het het woord "bewijs" echter niet gebruikt in mijn eerste post en in mijn tweede post heb ik jouw insinuatie bestreden en dus beargumenteerd dat je mij niet goed begrijpt. Maar Jouw vermeende onbegrip is een truucje dat je uitvoert om niet serieus in te hoeven gaan op inhoud.siger schreef:Ik had je dus toch goed begrepen
Oke, pure hobby dus. Toch is het voor de betrouwbaarheid van je hersencellen van belang waar zij uit voortgekomen zijn. Want als jouw grijze celletjes uit 1a. levenloze materie of uit 1b. levenloze singulariteiten of uit 2. niets zonder veroorzaker voortgekomen zijn, dan zijn jouw doelloze hersencellen het zelf die bepalen dat een theorie meer steek lijkt te houden, ookal is die meer steekhoudende theorie uit andere doelloze hersencellen opgekomen dan die van jou. Dus hoe weten jouw doelloze hersenscellen dan dat de doelloze hersencellen van anderen meer steek lijken te houden? Je doelloze hersencellen kunnen je harstikke voor de gek houden joh! Als je er van uit gaat dat je hersenpannetje uit een onveroorzaakte Intelligentie afkomstig is en jouw hersencellen dus een doel hebben, dan zijn ze dus een stuk betrouwbaarder! Het zou dan wel weer een beetje dom van je hersencelletjes zijn om te concluderen dat zo'n God er niet is. Je maakt je eigen hersencellen dan onbetrouwbaar.siger schreef:Ik gebruik zowel mijn denkvermogen als mijn intuitie en voorstellingsvermogen. Mijn hersencellen doen hun best, maar ik wil altijd iets inpikken van andermans' hersenen als dat meer steek lijkt te houden. En eerlijk gezegd, ik heb niet zo'n grote zekerheid over waar alles vandaan komt. Ik vind het een nogal triviale vraag of we uit een oersoep, uit sterrenstof, uit wormpjes of uit nog wat anders komen. Interessant, dat wel, maar al bij al niet bepalend voor hoe ik mijn leven leidt.
Intelligent, geloof dan in God!
Zelfs dat niet. Absurde maar gevaarlijke claims maken het soms nodig dat ik er dieper op in ga.Roald schreef:Oke, pure hobby dus.siger schreef:Ik gebruik zowel mijn denkvermogen als mijn intuitie en voorstellingsvermogen. Mijn hersencellen doen hun best, maar ik wil altijd iets inpikken van andermans' hersenen als dat meer steek lijkt te houden. En eerlijk gezegd, ik heb niet zo'n grote zekerheid over waar alles vandaan komt. Ik vind het een nogal triviale vraag of we uit een oersoep, uit sterrenstof, uit wormpjes of uit nog wat anders komen. Interessant, dat wel, maar al bij al niet bepalend voor hoe ik mijn leven leidt.
Roald, wist je dat alle dieren hersencellen hebben? Maak je je zorgen over de betrouwbaarheid van al deze hersencellen, of alleen over de onze?Roald schreef:Toch is het voor de betrouwbaarheid van je hersencellen van belang waar zij uit voortgekomen zijn...
Als het geen hobby is dan is het niet nodig om op absurde claims in te gaan. De noodzaak er op in te gaan is uitsluitend daar wanneer er gevaarlijke claims gedaan worden. Ben ik met je eens. Kun je aangeven waar ik gevaarlijke claims heb gedaan? Je gaat immers in op mijn epistels.siger schreef:Zelfs dat niet. Absurde maar gevaarlijke claims maken het soms nodig dat ik er dieper op in ga.
En een religieus persoon kan dus per definitie niet in middels formele logica verkregen inzichten geloven? Een religieus kan niet in de Big bang geloven, of singulariteiten?Roald schreef:De kwestie die GetBigFast aansnijdt maakt dus duidelijk dat atheïsten ook gelovigen zijn. Zaken zoals het eeuwige bestaan in het verleden (van materie, singulariteiten of God), het ontstaan van iets uit niets of het ontstaan van leven uit levenloze materie zijn geloofszaken en geen zaken van de wetenschap. Want eeuwig bestaan in het verleden kan niet waargenomen worden (en ook niet wiskundig beredeneerd worden) en zaken als iets dat ontstaat uit niets (“niets” is overigens filosofisch onhoudbaar, daarover in een volgende post meer) of leven dat ontstaan is uit levenloze materie, dat zijn zaken die beide nooit zijn waargenomen. Atheïstische mensen hangen met hun standpunt dus even zeer een geloof aan als religieuze mensen.
Je oproep hersenen niet te gebruiken omdat ze onbetrouwbaar zijn is gevaarlijk. Je moet het ook zo zien, dat jouw claims niet op een wolkje komen aandrijven: je tracht heel hard een bepaalde uitkomst te bereiken, en die uitkomst betekent onderwerping en brandstapels, leugens, folteringen, terrorisme, oorlogen, bedrog, moord etc.... etc.... Mensen liegen niet zomaar, moet je bedenken.Roald schreef:Als het geen hobby is dan is het niet nodig om op absurde claims in te gaan. De noodzaak er op in te gaan is uitsluitend daar wanneer er gevaarlijke claims gedaan worden. Ben ik met je eens. Kun je aangeven waar ik gevaarlijke claims heb gedaan?siger schreef:Zelfs dat niet. Absurde maar gevaarlijke claims maken het soms nodig dat ik er dieper op in ga.
Het zijn zo'n denkfouten die maken dat ik me met die dingen bezig houdt. Het feit dat mens en dier zich redden (onder meer) dank zij hun hersencellen, betekent geenszins dat deze hersencellen een doel hebben. Net zoals een stuk rots waar een bergbeklimmer zich mee redt, geen doel heeft.Roald schreef:Over de betrouwbare hersencellen van mens en dier om zich dagelijks te redden maak ik mij trouwens geen zorgen, mens en dier redden zich immers (en dat is meteen het bewijs dat hun hersencellen een doel hebben).
Kan je uitleggen hoe deze wijsheid tot jou is gekomen? Ik zie er geen grond voor, en vermoedelijk zeg je niet zomaar wat?Roald schreef:...intelligentie zonder doel bestaat niet.
Ja, dat zou wel eens kunnen. Spijtig dan. Helaas is er geen verschil in doelloosheid tussen jouw hersencellen en de mijne.Roald schreef:Je atheïstische wereldbeeld die ontsproten is uit je doelloze cellen zou wel eens heel onbetrouwbaar kunnen zijn.
Dat is een volstrekt onbegrijpelijke sprong. Volgt ook nergens uit. Is het hier dat je wilde uitkomen? Bij dit mager beestje?Roald schreef:Maar als je atheïstische wereldbeeld ontsproten is uit je bedoelde hersencellen, dan is daarmee je atheïstische wereldbeeld op een betrouwbare wijze ontkracht!
Na deze verklaring had ik verwacht dat je uitgesproken was. Heb je echt de moed om iets te zeggen over datgene dat boven jouw verstand uitstijgt ? Dat zou ik niet durvenRoald schreef:Ik heb alle reacties (atheïstisch) op het aangesneden onderwerp van GetBigFast doorgelezen. Ik begrijp wat er over het onderwerp gezegd wordt. Het eerste dat ik er over wil zeggen is dat hier gaat over thema’s die boven het menselijke verstand van atheïsten en gelovigen uitstijgen.
Peter van Velzen schreef:Na deze verklaring had ik verwacht dat je uitgesproken was. Heb je echt de moed om iets te zeggen over datgene dat boven jouw verstand uitstijgt ? Dat zou ik niet durven
Peter van Velzen schreef:Dat atheisten "gelovigen" zijn lijkt mij een gotspe.
Inderdaad!Peter van Velzen schreef:Het is natuurlijk maar wat je onder "gelovigen" en onder "atheisten" verstaat. Natuurlijk geloven ook Atheisten van alles en nog wat.
Nee, dat is weten, waarnemen.Peter van Velzen schreef:Maar is iemand die gelooft in de theorie van de zwaartekracht echt een gelovige?
De genoemde zaken die je wel en niet weet zijn ook zaken die ik wel en niet weet. Dus er is hier geen enkel verschil tussen jou en mij! Nadat je het over jouw “weten”’ hebt stel je mij een vraag over jouw geloof. Je haalt weten en geloven door elkaar en je doet nu voorkomen alsof je betreffende deze kwesties niets gelooft...Peter van Velzen schreef:Ik weet niet of er altijd wat bestaan heeft of dat er ooit iets is ontstaan. Ik weet niet wanneer en waar en hoe het eerste leven onstond of altijd al was. Wat wij WETEN over sterren en planeten, lijkt er op te duiden dat er in het verleden geen leven op aarde mogelijk was. Of en hoe dat is verandert, weet ik inderdaad niet. Wat "geloof" ik dan volgens jou??
...maar al snel komt weer de aap uit de mouw dat je aangaande deze kwestie wel degelijk ergens in gelooft. Je gelooft namelijk dat er vanzelf toevallig en zonder intelligentie een chemische reactie heeft plaatsgevonden waaruit het eerste leven is voortgekomen. Dit heb je niet kunnen waarnemen. Zelfs met behulp van menselijke intelligentie is het niet gelukt om leven uit levenloze materie te scheppen.Peter van Velzen schreef:Op dit moment acht ik een chemische reactie als oorzaak waarschijnlijker dan dat er leven van andere planeten is gekomen, en dat laatste acht ik weer waarschijnlijk dan een genetisch ingenieur die zelf geen deel van het ons bekende leven uitmaakt. Welk geloof hang ik dan volgens jou aan???
Klopt, je ongeloof in God heeft niets te maken met geloof. Maar bewust ongeloof in God is een geloof omdat je dan gelooft in een alternatief, bijvoorbeeld aangaande het ontstaan van het eerste leven zoals je hebt aangegeven. En zo zal je ook in een alternatief geloven aangaande het ontstaan van het universum. Je gelooft hoe dan ook dat het allemaal vanzelf en zonder doel en wil en intelligentie is ontstaan (of altijd al bestond zonder doel, wil en intelligentie).Peter van Velzen schreef:Vergis je niet: Ik bèn een atheist, want in een "god" geloof ik niet.Maar ik zal direct mijn standpunt wijzigen als er een objectieve waarneming kan worden verricht, die in strijd is met de theorie dat er geen god bestaat. Mocht zo'n waarneming niet plaats (kunnen) vinden, dan heeft dat niets met "geloof" te maken, maar uitsluitend met de waarneembare werkelijkheid.
Ik het uitgelegd wat jij gelooft en wat jou tot een gelovige maakt. Je tweede uitspraak is erg vermakelijk: “je bent geen gelovige als je iets voor de hand liggends gelooft.“ Op zich is deze uitspraak al absurd. Je bent kennelijk geen gelovige als je iets gelooft. Vind je niet dat je er zo een vreemde logica op na houdt? Bovendien: ik geloof het voor de hand liggende dat het universum door God is gemaakt. Ben ik nu geen gelovige meer volgens jou?. “Iets dat voor de hand ligt” kan subjectief zijn. En waarom is jouw geloof in deze kwesties zo voor de hand liggend? Als je me dat nu eens zou kunnen uitleggen...Peter van Velzen schreef:Gelieve uit te leggen wat ik "geloof" en nog sterker: wat mij tot een "gelovige" maakt. Je bent geen "gelovige" als je in iets voor de hand liggends gelooft. Dan moet je toch een overtuiging aanhangen die je niet bij het eerste de beste bewijs van het tegendeel opgeeft.
Dat klopt. Maar wat wel is gelukt is: alle bouwstenen voor het leven maken uit anorganische chemie, aantonen dat al deze organische elementen of hun bouwstenen uberhaupt al in grote getalen aanwezig zijn in de ruimte, en er zijn verscheidene mechanismen gepostuleerd en onderzocht die op basis van natuurlijke processen proto-leven kunnen voorstellen, etc. etc.Roald schreef: ...maar al snel komt weer de aap uit de mouw dat je aangaande deze kwestie wel degelijk ergens in gelooft. Je gelooft namelijk dat er vanzelf toevallig en zonder intelligentie een chemische reactie heeft plaatsgevonden waaruit het eerste leven is voortgekomen. Dit heb je niet kunnen waarnemen. Zelfs met behulp van menselijke intelligentie is het niet gelukt om leven uit levenloze materie te scheppen.
Wat is de waarde van atheïsme als geloof bij afwezigheid van het geloof? Helemaal niets want wat heeft de waarde in niets te geloven als er nergens in te geloven valt? Het atheïsme is geen geloof maar dat valt moeilijk uit te leggen aan een gelovige.Geloof van atheïsten en christenen kan niet bewezen worden, anders zou het weten (wetenschap) zijn in plaats van geloof. Ik heb aangegeven waarom zowel atheïsten als christenen een geloof aanhangen.