Gaan ongelovigen naar de hel?

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Vilaine
Bevlogen

Re: Gaan ongelovigen naar de hel?

Bericht door Vilaine »

Of het begrip atheïsten bestond in die tijd, betwijfel ik.
De "overigen" werden op één hoop gegooid als polytheïsten dan wel ongelovigen. Met hen hadden de moslims weinig scrupules.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Mahalingam
Ervaren pen

Bericht door Mahalingam »

Wanneer gaan ongelovigen naar de hel?
Ik bedoel: direct als ze dood zijn of is er een soort voorgeborchte?
Mij staat vaag bij dat er gewacht moet worden op het einde der tijden (Armageddon oid.) wanneer Allah zijn laboratorium uitruimt. Dat zou kloppen met wat genoemd wordt "De martelingen van het graf" in die tussentijd. Maar of dit martelend verblijf in het graf ook voor ongelovigen op gaat of alleen voor Moslims, dat is mij vaag.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt zal zijn hoofd moeten missen.
siger

Bericht door siger »

Chronos schreef:Volgens mij gaan ALLE moslims naar de hel.

Kan mij niets bij voorstellen dat een moslim(a) kan bestaan die aan alle voorschriften van de islam kan houden.
Mij werd verzekerd dat elke moslim naar het paradijs gaat, maar met verschillende snelheid. Een martelaar gaat erheen op een bliksemflits, een zondige vrouw doet er langer over, maar het eindpunt van elke moslim is het paradijs, en het eindpunt van elke niet-moslim de hel. Die had zich maar moeten bekeren.

Belangrijk verschil met het christendom.

Vrouwen zijn een geval apart. De katharen geloofden dat iedereen in de hemel kwam, maar wel na negen reincarnaties (zoals die kat) maar de laatste incarnatie moest wel mannelijk zijn, want zondige vagina's horen niet in de nabijheid van God. Bij de eerste christenen en verwanten moet dezelfde zorg geleefd hebben, want de kerkvader Augustinus beklemtoont dat vrouwen naar het paradijs gaan als echte vrouwen, maar dat hun zondige geslachtsdeel dan niet meer tot lust zal aanzetten, maar tot het loven van God. En omdat in de koran ook nogal goed voor mannelijke verlangens zorg wordt gedragen, lijkt het me waarschijnlijk dat de vroege islam met hetzelfde probleem zat. Niet verwonderlijk, want tenslotte is het paradijs na de dood oorspronkelijk uitgevonden om mannen er harder op los te laten meppen in heilige oorlogen. De hemel als compensatie voor dagelijks lijden is later gekomen.
Chaimae
Forum fan

Bericht door Chaimae »

BadAssChick schreef:zomaar ff een vraagje tussendoor ...er zijn vele interpretaties over de hel zowel via het christendom, het jodendom en de islam ....welke is zou dan de juiste zijn ...of heeft elke religie z,n eigen hel

en de ongelovigen geloven dus niet in een hel....of wordt het ze pas bewezen na hun dood
De ongelovigen zullen op de Dag des Oordeels geconfronteerd worden met hun ongeloof en hen zal dan zowel hemel als hel getoond worden.
“0 gij gelovigen, het vasten is u voorgeschreven zoals het degenen die
voor u waren was voorgeschreven, opdat gij vroom zult zijn.”
Chaimae
Forum fan

Bericht door Chaimae »

Siger, het klopt inderdaad dat elk overtuigende moslim, een moslim die dus de sheheda altijd onderstreept heeft en gelooft in Allah en Mohammed als Zijn laatste boodschapper, de hemel zal bereiken. Mocht echter op de Dag des Oordeels jouw weegschaal niet in evenwicht zijn dan zal je inderdaad gereinigd moeten worden en dan pas de Hemel betreden.
Chaimae
Forum fan

Bericht door Chaimae »

Vilaine schreef:Ik denk dat Samsa een eerlijk antwoord op Islamitische basis verlangt! :evil3:

Meer zo iets als:

S3.85. En wie een andere godsdienst zoekt dan de Islam, het zal van hem niet worden aanvaard en hij zal in het Hiernamaals onder de verliezers zijn.

Uitleg:(And whoso seeketh as religion other than the Surrender (to Allah) it will not be accepted from him, and he will be a loser in the Hereafter) he will be among the duped because he will miss Paradise and all that is in it and dwell in hell with all that is in it.
Dat is tweeslachtig, zoals je lezen kunt. Wat er gebeurt met die verliezers is niet duidelijk ... Allah heeft dat dus open gelaten omdat niemand weet wie wel of niet in de Hemel komt.
Chaimae
Forum fan

Bericht door Chaimae »

Luck schreef:Die dwalenden en en zij waarop Gods toorn rust waren christenen en joden, heb ik begrepen. Weet jij daar meer van?
Dwalenden refereert naar de christenen en de boze toorn van God refereert naar de Joden. Maar daar moet je de historisch achtergrond voor kennen wil je weten waarom christenen dwalenden genoemd worden en de joden juist de vervloekten.
Chaimae
Forum fan

Bericht door Chaimae »

Vilaine schreef:Anderzijds: Chaema schreef het al:

“Allah de Almachtige zegt: “O Zoon van Adam, zo lang je Mij aanroept en Mij vraagt, zal Ik je vergeven voor wat je gedaan hebt, en Ik zal er geen bezwaar tegen hebben. O zoon van Adam, al reiken je zonden tot de wolken in de lucht, als je Mij om vergeving vraagt, zal Ik je vergeven. O zoon van Adam, als je tot Mij komt met zonden bijna zo groot als de aarde en je komt tot Mij zonder deelgenoten aan Mij toe te schrijven, dan zou Ik je vergeving schenken bijna zo groot als dat (de aarde).”

Deze hadith qudsi is overgeleverd door Anas ibn Malik (moge Allah tevreden met hem zijn) van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem). Het staat vermeld in Tirmidhi en is sahih.

Als je dus Allah aanbidt en om vergeving vraagt, gaat de grootste zondaar naar het paradijs.

Het is allemaal wel een beetje in tegenspraak met de bewering, dat atheïsten geen normen hebben, zodat ze rustig slecht kunnen zijn, er is toch geen straf in het hiernamaals.

Nu lijkt sprake van het omgekeerde. Je kunt volkomen normloos slecht zijn, als je op een gegeven moment maar oprecht vergeving vraagt, is alles weer goed (met mogelijk een tijdje vagevuur).

Dus uiteindelijk gaat het om geloof en niet om daden. Er is maar één onvergeeflijke zonde en dat is ongeloof.
Hear, hear! Mooie hadeeth, eeh? :D
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Chaimae schreef:
Vilaine schreef:Ik denk dat Samsa een eerlijk antwoord op Islamitische basis verlangt! :evil3:

Meer zo iets als:

S3.85. En wie een andere godsdienst zoekt dan de Islam, het zal van hem niet worden aanvaard en hij zal in het Hiernamaals onder de verliezers zijn.

Uitleg:(And whoso seeketh as religion other than the Surrender (to Allah) it will not be accepted from him, and he will be a loser in the Hereafter) he will be among the duped because he will miss Paradise and all that is in it and dwell in hell with all that is in it.
Dat is tweeslachtig, zoals je lezen kunt. Wat er gebeurt met die verliezers is niet duidelijk ... Allah heeft dat dus open gelaten omdat niemand weet wie wel of niet in de Hemel komt.
Zoals zoveel in de Koran is het inderdaad niet duidelijk, daarom hebben geleerden er een uitleg aan gegeven en deze laat niets aan duidelijkheid te wensen over.

Jij geeft er een andere uitleg aan, dat deed Surrendered ook. Ik vind dat erg mooi. Zouden meer moslims moeten dan. Maar een dergelijke opvatting zou op bijv. O.I. hoon opleveren en er zou je gevraagd worden of je wel een geleerde bent en/of op welke geleerden je je opvatting baseert.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
HomoSignificans
Forum fan

Bericht door HomoSignificans »

Chaimae schreef:
Vilaine schreef:Anderzijds: Chaema schreef het al:

“Allah de Almachtige zegt: “O Zoon van Adam, zo lang je Mij aanroept en Mij vraagt, zal Ik je vergeven voor wat je gedaan hebt, en Ik zal er geen bezwaar tegen hebben. O zoon van Adam, al reiken je zonden tot de wolken in de lucht, als je Mij om vergeving vraagt, zal Ik je vergeven. O zoon van Adam, als je tot Mij komt met zonden bijna zo groot als de aarde en je komt tot Mij zonder deelgenoten aan Mij toe te schrijven, dan zou Ik je vergeving schenken bijna zo groot als dat (de aarde).”
Hear, hear! Mooie hadeeth, eeh? :D
Jij gelooft dit serieus?

Het is mijns inziens een nogal doorzichtig trucje om goedgelovige mensen aan zich te binden: geloven belonen met een oneindig hoge beloning, en niet geloven afstraffen met een oneindig hoge straf. Zoals zoveel religies.
siger

Bericht door siger »

Chaimae schreef:
BadAssChick schreef:zomaar ff een vraagje tussendoor ...er zijn vele interpretaties over de hel zowel via het christendom, het jodendom en de islam ....welke is zou dan de juiste zijn ...of heeft elke religie z,n eigen hel

en de ongelovigen geloven dus niet in een hel....of wordt het ze pas bewezen na hun dood
De ongelovigen zullen op de Dag des Oordeels geconfronteerd worden met hun ongeloof en hen zal dan zowel hemel als hel getoond worden.
Maar dat is alleen om ze te jennen; direct erna worden ze in het eeuwige vuur geworpen.
Chronos
Ervaren pen

Bericht door Chronos »

siger schreef:

Kan mij niets bij voorstellen dat een moslim(a) kan bestaan die aan alle voorschriften van de islam kan houden.
Mij werd verzekerd dat elke moslim naar het paradijs gaat, maar met verschillende snelheid. Een martelaar gaat erheen op een bliksemflits, een zondige vrouw doet er langer over, maar het eindpunt van elke moslim is het paradijs, en het eindpunt van elke niet-moslim de hel. Die had zich maar moeten bekeren.
Mensen zijn van nature leugenaars. :lol:
Als je in zoiets gelooft dat is er echt wat behoorlijk mis in je bovenkamer. :lol:
Hoe mensen in zulke dingen kan geloven is zeker een wereldwonder.
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Zijn mijn posts waarin ik bronnen plaats die Chaimae tegenspreken soms onzichtbaar geworden? Of hebben we daadwerkelijk een nieuwe Surrendered erbij, die even z'n oogjes toeknijpt als er iets verschijnt wat niet het straatje past..
nachtmerrie

Bericht door nachtmerrie »

Chronos schreef:
siger schreef:

Mensen zijn van nature leugenaars. :lol:
Als je in zoiets gelooft dat is er echt wat behoorlijk mis in je bovenkamer. :lol:
Hoe mensen in zulke dingen kan geloven is zeker een wereldwonder.
Helemaal niet zon wereldwonderhoor. Die mensen maken waarheid op n andre manier als jij. Ze horen preken van andere dominees en lezen andere boeken als jij. En zo dus hebben ze een andere waarheid.
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Haha, ja.. dat zeg ik ook altijd tegen de hoogleraar als mijn metingen compleet nergens op slaan.. dan zeg ik.. jawel dat zijn gewoon metingen uit een alternatieve realiteit waar een *andere waarheid* geldt..

En dan mag ik het alsnog gaan fixen.
Plaats reactie