leven komt voort uit materie.
Moderator: Moderators
Re: leven komt voort uit materie.
Valère,
Misschien kan jij mijn oude vraag eens beantwoorden, hoe dat bewustzijn werkte voor er leven bestond? En meteen ook hoe je dat weet?
Misschien kan jij mijn oude vraag eens beantwoorden, hoe dat bewustzijn werkte voor er leven bestond? En meteen ook hoe je dat weet?
Van zoiets begrijp ik nu helemaal niets. Ook niet na het lezen van Wiki. Het komt bij mij zweverig, new-age-achtig over. Age of aquarius, 'weet-je-wel'. Bram-van-de commune-taal. Beetje esoterisch/vaag-godsdienstige zonder persoonlijke god.-Volgens de Universele Wetten en de Wet van Eén (zie Wikipedia) is de alomtegenwoordigheid van bewustzijn de basis voor die eenheid en van alles wat verschijnt als een veelheid .
-Daarom moet er ook in de allerkleinste 'deeltjes' zowel bewustzijn als leven ingebouwd zijn
-Volgens de filosofische formule 'E=mc2=Psy ' is alles wat 'is' in alles omzetbaar en inwisselbaar
-Alles is 'één' ; en alleen die eenheid laat ons toe verder te filosoferen over de 'dingen' ... Valère-
Ben ik teveel bèta?
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
it remains popular.
siger schreef:Valère,
-Ja, we weten eigenlijk nog niet, hoe bewustzijn werkt bij de mens ; en nog min bij dieren of insecten, bacteries of andere complexe vormen als moleculen, e.a., enz.
-M.i. zijn er graden en modi ook van bewustzijn .
-M.i. zit er reeds een vorm van bewustzijn en finaliteit in de logica zelf ...; de basis van alle zijn en moeten- zijn ...
-En het is niet de empirie, die ons dat kan zeggen of bewijzen ; maar alleen de logica zelf kan ons die richting aanwijzen ...
Vilaine schreef:Van zoiets begrijp ik nu helemaal niets. Ook niet na het lezen van Wiki. Het komt bij mij zweverig, new-age-achtig over. Age of aquarius, 'weet-je-wel'. Bram-van-de commune-taal. Beetje esoterisch/vaag-godsdienstige zonder persoonlijke god.-Volgens de Universele Wetten en de Wet van Eén (zie Wikipedia) is de alomtegenwoordigheid van bewustzijn de basis voor die eenheid en van alles wat verschijnt als een veelheid .
-Daarom moet er ook in de allerkleinste 'deeltjes' zowel bewustzijn als leven ingebouwd zijn
-Volgens de filosofische formule 'E=mc2=Psy ' is alles wat 'is' in alles omzetbaar en inwisselbaar
-Alles is 'één' ; en alleen die eenheid laat ons toe verder te filosoferen over de 'dingen' ... Valère-
Ben ik teveel bèta?
-Ja, filosofie en vooral meta-fysica overstijgt alle wetenschappen en empirie ;en wordt een beetje zweven .
-Maar op de grond zelf worden weinig diepzinnige antwoorden gevonden ...
Het voordeel is dat op de grond zelf ook relatief weinig onzinnige antwoorden gevonden worden, en dat in de lucht enorme hoeveelheden aan onzinnige antwoorden vliegen, die niet van zinnige antwoorden te scheiden zijn. Tenminste, er bestaat wel een manier. Laat nu die enige manier om de zinnige en onzinnige luchtantwoorden te scheiden zijn door ze te vergelijken met de zinnige antwoorden van de grond. Conflicteert het met die antwoorden, dan is het een onzinnig diepzinnig antwoord.Valère schreef: -Ja, filosofie en vooral meta-fysica overstijgt alle wetenschappen en empirie ;en wordt een beetje zweven .
@Allen die wat meer beta zijn:
Dit is mijn poging om op een gelijkwaardige manier (aan de formulering van Valere) tot uitleg van de skyhook (Dennett, uit een ander topic) uit te leggen. Het scheermes van Ockham langs "=Psy" in de vergelijking halen en de principes van Popper mogen jullie doen. Cryptisch of niet.
Het is in ieder geval een mooie testcase

Groet,
Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Overstijgt alle wetenschappen, waarop baseer je dat?Valère schreef:
-Ja, filosofie en vooral meta-fysica overstijgt alle wetenschappen en empirie ;en wordt een beetje zweven .
Om te zweven is een massa hete lucht in een fraaie verpakking al voldoende

Metafysica is de wijsgerige leer die niet de werkelijkheid onderzoekt zoals ze ons gegeven wordt uit zintuiglijke ervaring (fysica), maar op zoek gaat naar het wezen van die werkelijkheid en wat haar constitueert. Als zodanig beschouwd is metafysica ook de grondslag van de wetenschappen omdat die uitgaan van een zekere aanname over de aard van de werkelijkheid. Oorspronkelijk betekende de term Wat na de natuur (fysica) komt, gebaseerd op werken van Aristoteles die volgden op zijn 'Fysica'. wiki
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
het leven komt niet voort uit materieBlues-Bob schreef:Zelfs zonder duidelijke stelling genoeg om op te reageren.
Dat is omdat een gek meer vragen kan stellen dan tien wijzen kunnen beantwoorden. Er wordt druk gewerkt aan reductionistisch bewijs hoe leven ontstaan kan (zijn).jo12ver schreef:de vraag hoe is het leven onstaan, is tot hiertoe in deze topics niet beantwoord.Hier wek je ten onrechte de indruk dat leven en materie twee verschillende zaken zijn. Leven is materie, maar materie is niet per definitie leven.het hoeft geen betoog dat het universum bestaat uit materie en leven.Herhaling van eerdere zetten: dan had / heb je ongelijk, of een afwijkende definitie van leven.zoals ik vroeger al stelde, leven zit ingebakken in de allerkleinste elementjes van het universum.
Groet,
Bob
waar zou het uit moeten komen uit de kern/
uit de electronen?
nee
waar het wel uit voortkomt is een ander verhaal maar niet uit dode materie
maarten manson
wat het leven van de mens betreft zijn er 2 die aan het lichaam gerelateerd zijnsiger schreef:Valère,
1. dat ben jij (materieloos)
2 de biologische ziel die je dna leest (eveneesn immaterieel)
leven komt niet uit materie niet uit de kern en niet uit de electronen nog de ruimte er tusseninsarnian schreef:Het lijkt me nu wel duidelijk dat jo12ver niet van plan is zijn/haar wollige omschrijvingen te verduidelijken.
Gaan we terug naar de topic naam zelf.
" Leven komt voort uit materie ".
Ja, waar zou het anders vandaan komen ?
Waar denkt jo12ver zelf dat leven vandaan komt ?
Graag een duidelijk en direct antwoord, please.
maarten manson
Re: leven komt niet voort uit materie.
leven komt niet voort uit materie
niet uit de kern van het atoom en ook niet uit de electronen en ook niet uit de ruimte ertussen
leven is er denk ik altijd geweest evenals materie overigens
leven noem ik ook bewustzijn
modder leeft m.i. minder dan een steen
en een mens heeft wellicht meer bewustijn dan een mier
leven hoeft niet aan een lichaam gekoppeld te zijn
maarten manson
Maarten
Controleerbare bewijzen graag , voor al jouw beweringen want een mening verspreiden kan iedereen ...
Iets wat wordt aanvaard zonder controleerbaar bewijs , kan evengoed worden verworpen zonder controleerbaar bewijs ....
Een steen kan alleszins minder goed rondzwemmen ( en minder goed zweven dan jij ) ... van modder weet ik het niet ...hé lost die niet op ?
Is modder een zachte steen ? misschien ook behept met een beetje zachter leven ?

Controleerbare bewijzen graag , voor al jouw beweringen want een mening verspreiden kan iedereen ...
Iets wat wordt aanvaard zonder controleerbaar bewijs , kan evengoed worden verworpen zonder controleerbaar bewijs ....
Tsja , het bewustzijn /leven van modder of een steen ; lijkt me een boeiend onderwerp ...modder leeft m.i. minder dan een steen
Een steen kan alleszins minder goed rondzwemmen ( en minder goed zweven dan jij ) ... van modder weet ik het niet ...hé lost die niet op ?
Is modder een zachte steen ? misschien ook behept met een beetje zachter leven ?

Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Door het ganse land werd de verrukkelijke zanger Orpheus geprezen. Hij was de zoon van de koning van Thracië en had van zijn moeder Calliope de gave van de zang geërfd, waarmee hij alle mensen in vervoering bracht. Apollo schonk hem een lier en wanneer Orpheus zijn gezang liet horen, kon niemand de goddelijke macht ervan weerstaan. Alle dieren in de natuur, de vogels zowel als de vissen, ook de bomen, ja zelfs de gevoelloze stenen bracht de zanger in beweging met de tovermacht van zijn stem
Over modder wordt niet gesproken. Waarmee weer bewezen is, dat er meer leven in een steen zit, dan in modder.
http://www.youtube.com/watch?v=knn7Gay3uw4
Over modder wordt niet gesproken. Waarmee weer bewezen is, dat er meer leven in een steen zit, dan in modder.
http://www.youtube.com/watch?v=knn7Gay3uw4
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
it remains popular.
Re: leven komt niet voort uit materie.
Maarten,mmanson schreef:leven komt niet voort uit materie
niet uit de kern van het atoom en ook niet uit de electronen en ook niet uit de ruimte ertussen
leven is er denk ik altijd geweest evenals materie overigens
leven noem ik ook bewustzijn
modder leeft m.i. minder dan een steen
en een mens heeft wellicht meer bewustijn dan een mier
leven hoeft niet aan een lichaam gekoppeld te zijn
maarten manson
Waarom probeer je je bevlogen woorden niet te doen rijmen om ze kracht bij te zeten:
uit materie komt geen leven voort
van atomen heb ik nooit gehoord
bewustzijn in modder is al gezien
of in een harde kei misschien.
Mieren zijn lang zo niet zo dom
mierenneuken is ongepast daarom.
En het is niet om je te bedriegen
dat Maarten biozielen ziet vliegen.