Ik breng je eigen opmerking graag in herinnering, namelijk de wereld overbevolking, om daarmee de natuur in een duidelijker daglicht te stellen. Op dit forum wordt de mens als dier centraal gesteld en daar speelt overleving een grote rol. Het overleven van de mens is de reden voor de constante aanval op de natuur en daarmee op elk levend wezen anders dan de mens. De realiteit staat centraal in mijn antwoord op jou reactie. Het opstellen van een muizenval, het sproeien van vergif, en alle andere middelen om 'lastige' levende wezens van onze leefomgeving te verdrijven is aan de orde van de dag.Grijpen we niet ook in de natuur in als je een muizenval opstelt? Of als je een leefgebied van dieren tot een asfalt-jungle transformeert?Het ging hier niet over betrokkenheid maar over het ingrijpen in de natuur en dus niet rationeel, maar gevoelsmatig.Betrokkenheid en liefde voor de natuur kweken bij je kinderen is geenszins egoïstisch te noemen, maar rationeel en vooruitziend.
De duif, heeft in dat kader niet zo veel te vertellen, het beestje is voor het eigen egoïsme naar binnen gehaald om zijn lijdensweg iets te verlengen.
Je kunt niet zien of je dat beestje kunt helpen, je brengt het niet naar een dierenarts om het tegen de nodige kosten te laten helpen, je knutselt er zelf op los. Je brengt je zoon geen betrokkenheid bij, maar je verbreid het goede gevoel idee, geïsoleerd en los van het lot van de duif. Het ingrijpen in het lot van dit wezen is een promotie van alle hulpprogramma's die we dagelijks over ons heen krijgen. Als je hem betrokkenheid wil bijbrengen laat hem dan zien wat de natuur betekent, de rechts van de sterkste, eten en gegeten worden zodat hij wat weerbaarder wordt tegen al die collectanten, bedelbrieven en programma's die juist het lot van al die dieren en mensen zeggen te willen verbeteren.
Laat hem zien, juist in deze tijd dat het vallen van de bladeren niet het doodgaan van de boom is, maar dat er plaats gemaakt wordt voor nieuwe bladeren en bloemen. Geef hem een klein project waar hij het bijvoeren van de vogels combineert met het waarnemen van wat eet welke vogel en welke vogel er op af komen. Dan leer je ze iets over de natuur. Hoewel ik me dan ook realiseer dat je de natuurlijk gang van zaken ook beïnvloed, maar dan leer je je zoon wel iets zinnigs over de natuur.