Atheïstisch inloop centrum in biblebelt

Voor discussies over muziek, film en TV.

Moderator: Moderators

chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Bekeren?

Ik heb nog nooit een atheist voor mijn deur gehad.

Wie wel?
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

bad_religion schreef: Veel mensen zoeken hun heil ergens anders en verdwalen in de wereld van waarzeggers, tarot kaarten en ander bijgeloof, we leven in een tijd van omwenteling waarbij je duidelijk de symptomen kan zien dat mensen teruggrijpen op oude en vertrouwde waarden terwijl juist deze geen antwoorden geven, dit kan veel ellende en verdriet bij mensen veroorzaken omdat ze nog verder verwijderd raken van hun eigen leven.
Zelf denk ik dat het World Wide Web de ultime mogelijkheid is om zo veel mogelijk mensen te bereiken. We zullen m.i. onze activiteiten op het w.w.w steeds meer moeten uitbouwen en op een redelijke manier moeten proberen anderen te overtuigen dat de vrijheid van denken één van de belangrijkste aspecten is van onze moderne samenleving.
bad_religion schreef:Zelf denk ik dat voorlichting en aanmoediging van het bestuderen van filosofie / wetenschap moet worden aangemoedigd zodat mensen meer in staat worden gesteld voor zichzelf te kiezen. Er zijn al best wel goede filodsofie boeken op de markt die filosofie bereikbaarmaken, maar nog niet genoeg......
Helemaal mee eens, we moeten de boeken die er zijn, promoten via onze kanalen op het Internet.
bad_religion schreef:Ik denk dat atheïsten wel een vereniging kunnen beginnen, maar nooit (ook al is het onbedoeld) drogredenen erop na kan houden. Gezamelijk met uitgevers en filosofen zou een boeken programma gestart kunnen worden waardoor voor veel meer mensen filosofie leuk en bereikbaar wordt.....
Je zult niet veel van dergelijke verenigingen tegenkomen in de praktijk, atheïsten maar vooral ook vrijdenkers zijn te onafhankelijk in hun denken om zich aan te sluiten bij een vereniging. Zie hiervoor ook de uitzendingen van "De Vrije Gedachte" met o.a. Paul Cliteur en Ig Caminada, die hun mening geven over het vrijdenken. Zelf heb ik ook niet de neiging me aan te melden voor een vereniging als "De Vrije Gedachte", ben trouwens wel benieuwd hoe anderen hierover denken.
Laatst gewijzigd door skeptic op 03 jul 2005 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
tsjok45

Bericht door tsjok45 »

"De Vrije Gedachte",
De vrtije gedachte en de waarden van de "verlichting" moeten worden verdedigd in vrijheid ...

We moeten vooral verhinderen dat "het licht van de verlichting" wordt uitgedaan
Het is DE politieke opdracht om de scheiding der machten en de mensenrechten te blijven verdedigen
en die moet verhinderen dat de schakelaar wordt omgedraaid ....
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

tsjok45 schreef:De vrtije gedachte en de waarden van de "verlichting" moeten worden verdedigd in vrijheid ...
Helemaal mee eens!
tsjok45 schreef: We moeten vooral verhinderen dat "het licht van de verlichting" wordt uitgedaan
Het is DE politieke opdracht om de scheiding der machten en de mensenrechten te blijven verdedigen
en die moet verhinderen dat de schakelaar wordt omgedraaid ....
We zullen dus moeten proberen de mensen tot nadenken te brengen met alle vredelievende middelen die tot onze beschikking staan. En vooral ook de scheiding van kerk en staat promoten, maar daar zullen in de ergste gevallen misschien zelfs rechtzaken gevoerd moeten worden, zoals ook in de USA af en toe het geval is en dat kan uiteraard alleen in georganiseerd verband.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
annabel

Bericht door annabel »

distiple schreef:
annabel schreef:
Maar dat is mijn meming.
En daar is niets mis mee, maar waarom zou je die aan een ander willen opdringen en daarmee hetzelfde doen als die irritante predikers?

.
Dat doe ik ook niet, maar ik word wel pissig als men mij gaat vertellen dat ik hoor te branden omdat ik hun god niet erken. Die god die niet eens bestaat. Die god die zich overal tegenspreekt. Men spreekt over een god van goedheid en vergeving, terwijl men predikt als een satan.
.
Met het gevaar als een psycholoog te klinken, dat is dan iets wat je zelf doet, pissig worden, en niet die ander. Je kan ook denken: laat maar lullen, een olifant heeft toch de grootste. :wink:
bad_religion schreef:Zo kunnen atheïsten makkelijker mensen in de waarde laten i.p.v. chantage te plegen op de mensheid door te stellen dat ze in zonde geboren zijn en dat het geloof in één of ander ze eeuwig leven bied i.p.v. de hel en dat soort dingen.

Kennelijk mag een atheïst niet zijn mening uiten terwijl gelovigen een propaganda machine hebben die iedereen probeert te strikken met een absolutisme maximus en zwartmaking van de ongelovige zondars.

Meet jij niet met twee maten ?
Beauty is in de eye of the beholder zeggen ze, maar naar mijn mening geld dat voor 'waarheid' ook. Jouw waarde is die van hun niet

Jij mag best je mening uiten. Je moet dan alleen niet gal spuien omdat een gelovige dat ook doet. Dat is meten met twee maten.
Kalebas schreef:Kijk eens naar de immense religieuse bekeringsmachinerie. Deze heeft een enorme invloed binnen vrijwel alle onderdelen van de maatschappij (politiek, scholing, zorg, media, etc.), terwijl de ongelovigen niet georganiseerd zijn. Ongelovigen worden bij voortduring met religieuse denkbeelden overspoeld.

Gelovigen springen vaak zwaar beledigd op als je ook maar iets zegt wat hun niet welgevallig is. Er wordt zelfs met artikel 147 gedreigd (deze werd mij enkele dagen geleden door de webmaster van een bijbelforum nog eens stevig onder de neus gewreven), terwijl onder het mom van godsdienstvrijheid gelovigen menen van alles te mogen zeggen en doen.

Over 2 maten gesproken, de verhouding is inderdaad zoek :twisted:
De fanatiekelingen weten het inderdaad soms te verzieken voor anderen, maar dat geldt voor alles, niet alleen voor religie. Ik denk altijd maar: geen warm zonder koud, geen geluk zonder ongeluk etc en zonder domme mensen zouden we niet weten hoe intelligent wij zijn.

Wat was het ook al weer? Maar 2,5 % van de wereldbevolking is atheist? Als je naar die verhouding kijkt lijkt het me, dat je het in Nederland als atheist zo slecht nog niet hebt. Je zal maar een atheist in bv India of Pakistan zijn.
Er zijn geen nivo's in bewustzijn...
Alleen gradaties in onwetendheid.
pieps
Forum fan

takka Tuka land

Bericht door pieps »

annabel schreef:Wat was het ook al weer? Maar 2,5 % van de wereldbevolking is atheist? Als je naar die verhouding kijkt lijkt het me, dat je het in Nederland als atheist zo slecht nog niet hebt. Je zal maar een atheist in bv India of Pakistan zijn.
Ik zou graag atheist zijn in Takka Tuka land ... of in Utopia :D

groetjes Pieps
Politics is the entertainment branch of industry.
Frank Zappa
bad_religion

Bericht door bad_religion »

annabel schreef:
bad_religion schreef:Zo kunnen atheïsten makkelijker mensen in de waarde laten i.p.v. chantage te plegen op de mensheid door te stellen dat ze in zonde geboren zijn en dat het geloof in één of ander ze eeuwig leven bied i.p.v. de hel en dat soort dingen.

Kennelijk mag een atheïst niet zijn mening uiten terwijl gelovigen een propaganda machine hebben die iedereen probeert te strikken met een absolutisme maximus en zwartmaking van de ongelovige zondars.

Meet jij niet met twee maten ?
Beauty is in de eye of the beholder zeggen ze, maar naar mijn mening geld dat voor 'waarheid' ook. Jouw waarde is die van hun niet

Jij mag best je mening uiten. Je moet dan alleen niet gal spuien omdat een gelovige dat ook doet. Dat is meten met twee maten.
Oh ja, nu meet ik met twee maten en ben m'n gal aan het spuwen, ben blij dat je me indirect gelijk geeft. Als ik dus m'n mening uit is het gal spuien omdat gelovigen dat ook doen ????
annabel

Bericht door annabel »

Misschien heb ik het een beetje ongelukkig verwoord want ik geloof dat je mijn zin verkeerd leest. Of althans niet zoals ik hem bedoeld heb.
Nieuwe poging:
Als je zelf je mening wil geven moet je niet venijnig worden over het feit dat een gelovige ook zijn mening wil geven.
Er is echter een mening geven en ordinair schelden(gal spuien). Ik heb hier de term hufters al voorbij zien komen waarbij ik me afvraag wat dat bijdraagt aan een zinvolle discussie.
Als er zo gereageerd word geeft dat alleen maar te denken dat er een gevoelige snaar is geraakt.
In het draadje 'HOE TE DISCUSSIËREN MET GELOVIGEN' zag ik dat Devious hier al voor waarschuwde.

Door venijnig te reageren geef je ze alleen maar redenen om door te gaan met 'bekeren'
Er zijn geen nivo's in bewustzijn...
Alleen gradaties in onwetendheid.
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

annabel schreef:
Wat was het ook al weer? Maar 2,5 % van de wereldbevolking is atheist? Als je naar die verhouding kijkt lijkt het me, dat je het in Nederland als atheist zo slecht nog niet hebt. Je zal maar een atheist in bv India of Pakistan zijn.
Ik zou liever Atheïst zijn in Pakistan dan Christen, zou alleen wat minder krikiek moeten hebben vrees ik. 8-[ In India valt het helemaal wel mee denk ik. En nu maar weer on topic?
Plaats reactie