Dat ik lichtvaardig over de Holocaust heen zou stappen is de grootst denkbare nonsens en over de moord op 6 miljoen Joden heb ik mij nog nooit badinerend uitgelaten. Wat een onzindelijke manier van discussieren is dit toch. Kennelijk is het heel erg moeilijk om de discussie een beetje zakelijk en to the point te houden.fred neerhoff schreef:Enno Nuy,
Kun jij toelichten waarom je zo lichtvaardig heen meent te kunnen stappen over het belang van de door mij aangestipte historische context, en waarom je met name zo badinerend spreekt over de industriële massamoord op 6.000.000 joodse mensen in het gristelijke Europa?
Jij kunt toch ook wel inzien dat juist mensen met een gristelijke achtergrond* kilo's boter op hun hoofd hebben in hun selectieve ijver op te komen voor het zgn. palestijnse volk? Wie gelooft deze hysterische pleitbezorgers van de overwegend islamitische palestijnen nog, waar hun motivatie zo evident anti-joods is? Zijn het immers niet juist de gristenen zèlf met hun eeuwige animositeit jegens de joden** die eerste oorzaak is van het huidige midden-oosten conflict?
* Een onvolledig verwerkte streng katholieke of gereformeerde opvoeding gaat niet zelden gepaard met een star atheïsme en blinde joden-haat op latere leeftijd.
** In scherp contrast met het gristendom en de islam, heeft het jodendom geen traditie van agressieve bekeringsijver.
Ook de bewering dat christelijken nu opeens de grote motor achter een pro Palestijns standpunt zouden vormen en daarom kilo's boter op hun hoof zouden hebben is baarlijke nonsens. In deze disucissie gaat het mij niet om de Palestijnen maar ik wil nog wel graag even opmerken dat het een ernstige misvatting is te veronderstellen dat wie kritiek heeft op Israel dan wel pro Palestijns zal zijn.
Dat het jodendom geen traditie van bekeringsijver kent is juist maar dat is heel simpel te verklaren uit het feit dat je alleen jood kunt zijn, je kunt het niet worden. Bekeren is dus een zinloze bezigheid.
Net als David Bakker kies jij ervoor deze discussie uit de weg te gaan en vind je het zinvoller mij van star atheisme en blinde jodenhaat te beschuldigen (althans dat lijk je te impliceren). Je gaat je gang maar beste Neerhoff, dit is kennelijk het niveau dat jij nog net aankunt. Het zoveelste voorbeeld van de jammerlijke en perverse misvatting dat Israelkritiek alleen van jodenhaters kan komen.
Ondertussen maken jullie wel duidelijk dat er met twee maten gemeten wordt als het over jullie religiekritiek gaat, een meetlat voor christendom, islam en hindoeisme (waren die zo bekeringsdriftig dan?) en een voor het jodendom.
Mijn voorstel was een gedachtenexperiment uit te voeren en in de kwestie Israel de joodse religie te vervangen door islam en dan te bezien of je tot dezelfde oordelen en konklusies zou komen als nu kennelijk het geval is. Ik denk dat jullie oordeel dan heel anders uit zou vallen.