LordDragon schreef:in de docu is de temperatuur dan met een aantal graden gestegen, en de octopus heeft honderdduizenden jaren gehad om zich te ontwikkelen. Jij praat over een octopus nu, terwijl het in die docu over mogelijke evolutie gaat.
Het gaat om warmbloedigheid.
Alleen een hoog metabolisch tempo dat verbonden is aan endothermie, kan een groot brein onderhouden.
Als we over intelligentie praten, zal koudbloedigheid altijd inferieur zijn aan warmbloedigheid, ongeacht de buitentemperatuur.
zo, dat kan je van een aap ook zeggen.

Zijn we iets anders dan?
dat is geen probleem als die soort ook longen heeft en kan ademen dus.
Euh.. Ja.
Alleen doen longen en fotosynthese precies het tegenovergestelde, in chemisch opzicht.
Dat zou dus niet echt fijn samenwerken.
hmz, die schildpad in de duco is zes meter groot, een diploken is wel nog heel wat groter. De schildpad in de docu had ook geen schild meer maar een hard pantser, toch een beetje aandachtiger kijken zou ik zo zeggen.
Geen schild, maar een pantser. Juist.
Staat genoteerd.
Ola, en wat met de poten van bvb een trex of een utah raptor, beiden groter dan de schildpad,
Hebben zij spreidstandige poten?
En staat "groter" gelijk aan "zwaarder", in je overweging?
en wat met de grote krokodillen in die tijd, 18 meter lang drie meter hoog en de poten naast het lichaam, en by the way, ooit al eens een eland gezien? En je zit nu wel te focussen op die ene schildpad, er waren veel meer diertjes.
ik zeg niet dat alles in die documentaire 100% klopt, ik bracht de docu ter sprake omdat die volgens mij een illustratie geeft dat leven en intelligentie niet zo vormgebonden zijn dat ze altijd en overal op een soort mens zouden uitkomen.
Krokodillen hoeven het niet primair van hun poten te hebben, hoewel je zelfs aan de huidige krokodillen nog kan zien dat lopen niet favoriet is. Liever schuiven ze op hun buik door de modder, tenzij ze niet anders kunnen.
Bij elanden en kleinere herten is er ook weldegelijk een verschil te zien tussen de poten.
Die van de eland zijn, met name aan de achterkant, rechter.
Verder heb ik nooit beweerd dat mensen en eventuele intelligente levensvormen er hetzelfde uit zullen zien.
Hooguit dat het gedrag overeen zal komen.
hoe kan jij dit weten??? De mogelijkheid bestaat, zo simpel is dat.
Ja, de mogelijkheid bestaat ook dat we op een dag handel zullen drijven met wandelende en pratende sinaasappelbomen.
Vooralsnog ga ik daar niet vanuit. Het feit dat je iets kan verzinnen, maakt het nog niet bij voorbaat tot een serieus te nemen mogelijkheid.
een leeuwin maakt weldegelijk een bewuste keuze, ze zal de zwakste antiloop opsporen en daar achteraan gaan. Als die aliens ons zien als een bende poepende vliegen of konijnen, je mag kiezen, zullen ze zeker niet met onze emoties enzo gaan rekening houden.
Je projecteert menselijk gedrag op dieren.
De leeuw pakt gewoon het makkelijkste dat voorhanden is.
Niet het "minderwaardigste".
hoezo, de hive voorziet voortdurend werkers die aan het schip bouwen, ze zagen niet over loon, ze staken nooit. Andere leden van de hive kunnen bouwers of ontwerpers zijn en dat allemaal zonder dat er een sociaal aspekt zoals emoties en liefde bij te pas komt, pure efficientie.
Je begrijpt het niet.
Een "hive" waarin het individu niet zelf nadenkt, draagt a-priori de eigenschap in zich dat er geen innovatie plaatsvindt.
Ze voorziet niet in denkers.
Intelligente individuën en zwermvorming zijn rechtstreeks met elkaar in tegenspraak.
Een intelligent wezen, is per definitie geen willoos radertje in een systeem, en vice versa.
ja daarom dat je hier al die religieuze sektes heb waar mensen snakken naar groepsverband. Overigens in de golf of kayakclub zijn strikte groepsverbanden. Je opmerking slaagt kant noch wal.
Toch zijn deze groepsverbanden niet zo onvoorwaardelijk en onherroepelijk als die in "hives".
Er zijn mensen die uit de sekte stappen, en mensen die uit de golfclub stappen.
Ze leven om het na te ertellen, en kunnen zich buiten de groep uiteindelijk ook wel redden.
Individuën die hun hive kwijtraken, zijn gedoemd te sterven.
De soldaten van bepaalde miersoorten zijn zelfs niet in staat om zich te voeden, zonder werksters.
Zonder bevelen van de koningin, vervallen zij tot stereotiepe, wanhopige ontheemden tot de dood er op volgt.
Daarbij komt dat mensen die in sekten leven, niet representatief zijn voor de soort "mens" als geheel.
Dat maakt je analogie zwak.
zo is het hier gegaan, op planet earth. Niks zegt dat het daarom een zekerheid is dat het elders ook zo zal gaan. Het zou kunnen he, maar het is geen zekerheid.
Een zwerm is een zwerm, en als het een buitenaardse zwerm zou zijn, is het nog steeds een zwerm.
Daar zijn universele wetmatigheden aan verbonden.
maak daar eens van aan de door jou gekende wetmatigheden jagang, en die interpreteer jij nogal eng als je denkt dat een octopus over honderduizenden jaren niet kan evolueren naar andere eigenschappen.
"Andere", je zegt het goed.
Dat is niet hetzelfde als "beschaafder".
Het blijft een koudbloedig dier.
Nogmaals ik stel hier geen dogma ik stel niet dat het zeker is dat aliens er als octopussen uitzien, ik stel enkel dat het kan tegenover jouw stelling dat je denkt zeker te weten dat alle alien forms er enigszins menselijk zullen uitzien.
MVG, LD.
Dat heb ik dan ook nooit gesteld.
Ik stel slechts dat er aan een bepaalde manier van samenwerken, ook bepaalde wetmatigheden kleven, die soort- en locatie-overstijgend zijn.
Het zijn gewoon interactiewetten, geschoeid op materialistische basis.
En voor het moment ben ik er wel even klaar mee.