Buitenaards leven?

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Bestaat buitenaards leven?

Zeker niet
0
Geen stemmen
Misschien
6
13%
ik weet het niet
4
8%
waarschijnlijk
24
50%
zeker
9
19%
heb zelf contact gehad.
5
10%

Totaal aantal stemmen: 48

LordDragon
Bevlogen

Re: Buitenaards leven?

Bericht door LordDragon »

jagang schreef
Schande aan de BBC
helemaal niet, die documentaire heeft me weer maar eens doen beseffen hoe nietig ik als mens niet ben op het speelbord der evolutie. Mensjes weg = ontwikkelen van nieuwe topvormen, en die hoeven er heus niet als een mens uit te zien, of zie jij als je in de spiegel kijkt nog steeds een goeie ouwe dinosuarus? :D

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

LordDragon schreef:succes, maar geef eens een hint, hoe zou jij het dan uitdrukken? Het tot nu toe niet gekende, of het tot nu toe niet verklaarde?
Dat heb ik reeds gedaan. Iets is "(nog) niet verklaard". Niet "onverklaarbaar".
ik begrijp je opmerking niet.
Laat maar, dat gaat te ver off-topic.
slechte serie? Omdat men een paar dingen naar voor schuift die volgens jou niet kunnen? Als je de docu gezien heb dan weet je dat men duidelijk zegt dat ook de atmosfeer verandert ensjo, en dan kunnen er wel eens wat andere zaken dan die die jij nu voor absoluut neemt zich gaan ontwikkelen.
Octopussen zijn koudbloedig.
En een koudbloedig metabolisme, kan geen heel grote hersenen ondersteunen.
Weliswaar is de octopus voor zover bekend nog het meest intelligente weekdier, doch dit gegeven is vooral te danken aan het feit dat een octopus en een habitat leeft dat niet onderhevig is aan plotselinge temperatuursveranderingen, in tegenstelling tot levensvormen op het land.

De octopus is tot opmerkelijke prestatie's in staat, maar "beschaving" gaat wel erg ver.

En een soort die leeft van fotosynthese, kan al helemáál geen brein onderhouden.
Hersencellen zijn namelijk zuurstofverslindend, en fotosynthese is érg traag.
Vandaar dat de combinatie fotosynthese en hersenen in de natuur ook niet voorkomen binnen één soort.
ter info wat is er mis met koudbloedige schildpadden?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Koudbloedig
Niets, totdat ze zo groot zijn als diplodocussen, en met een spreidstandige gang moeten lopen, die bijzonder veel energie zou vreten, mocht het dier al van de grond komen.
Dat laat nog buiten beschouwing het enorme zware schild, waar zo'n enorm dier niets aan heeft.
of gaat het over het formaat? Je heb anders zeer grote koudbloedige reptielen gehad in het verre verleden.
Dat is mogelijk, maar dit waren in ieder geval dieren die een meer efficiënte gang hadden, en die de poten recht onder het lichaam hadden staan. Hoe groter je bent, hoe belangrijker dit is.
Kijk maar naar hoe olifanten bijvoorbeeld poten hebben, die proportioneel veel dikker zijn dan die van bijv. een hert.
En kijk ook naar de hoek van de gewrichten die knikken zoveel mogelijk uitsluiten.

Hoe groter het dier, des te zuilvormiger de poten.
Die van de BBC-schildpad zijn een aanfluiting.
Mijn punt was dat er toch zoals fishook zich ook afvroeg, nog mogelijke stappen kunnen genomen worden. Dat die onetisch zijn kan best, maar als het gaat over het overleven van een soort ...
Nee, genetische experimenten gaan niet om het overleven van een soort, maar over het creëren van een nieuwe soort, die mogelijk het einde betekent voor het onze.
van wat wij beschaving noemen wel ja, maar als dat nu voor die andere soort net eens een teken van zwakte is, dan kunnen zij onze beschaving als minderwaardig zien aan die van hen.
Nee, ze kunnen in theorie wel over ons heenlopen, maar dan zal het zijn omdat instincten hen dat opdragen. Niet omdat ze ons bewust zullen zien als minderwaardig.
Een leeuw vreet de impala ook niet op omdat deze de antilope minderwaardig vinden.
idd, nog een groot mogelijk verschil. Mag ik je erop wijzen dat zo een hive structuur de beste vorm is om met een grote groep door de ruimte te reizen.
Maar niet om een ruimteschip te ontwerpen.
Ze gaan niet neuten over individuele vrijheden, ze gaan het niet in hun hoofd halen om te muiten.
En daarom is er ook geen innovatie.
mogelijk heb je me verkeerd begrepen, ik doelde op de verschillen in structuur als in de opdeling van een sociale heirarchie.
Klopt.
Maar we zien ook een evenredige trend: Hoe intelligenter de soort, des te minder strikt de groepsverbanden zijn.
Naarmate een soort intelligenter wordt, worden individuën ook steeds autonomer.
Dit gaat steeds weer hand in hand.

Een roedel wolven kent ook een vrij strakke hiërarchie, doch niet zo strak en onwrikbaar als die van een mierenkolonie. Naarmate de neurale circuits complexer worden, krijgt het individu een steeds sterker "eigen willetje".
vanuit de wetmatigheden die momenteel gekend zijn is niet hetzelfde als verzinnen. Je vind het echt wel een flut documentaire precies. :?

MVG, LD.
Ja, omdat de documentaire en jij je niet houden aan de gekende wetmatigheden. QED.
Zie de links van Fishook voor meer info.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Jagang schreef:
Ali schreef:Nee hoor niks te uitbannen, onverklaarbaar is een prima nederlands woord. Het staat voor iets, een toestand, een gebeuren of een zaak waar geen verklaring voor is.
Nee, het staat voor iets dat de intrinsieke eigenschap zou hebben niet verklaarbaar te zijn.
Dat had je al eerder kunnen lezen.
Ja hier:
Lord Dragon schreef:hoezo wacko? Wat bedoel je daarmee? Het is misschien onterecht om alle onverklaarbare dingen aan aliens toe te schrijven, maar dat sluit niet uit dat mensen onverklaarbare ervaringen beleven.
LD hanteert het gewraakte begrip 'onverklaarbaar' gewoon op de juiste wijze. Jij verletterlijkt het begrip van het woord. En dat leidt vervolgens tot een verabsolutering waardoor je standaard een intrinsieke notie aan het begrip gaat toekennen. Strijdig met de ingebakken 'relativiteit'. (Zelfde verhaal voor het woord 'bovennatuurlijk').

En da's gewoon fout.

Neemt overigens niet weg dat er mogelijk zaken zijn die werkelijk intrinsiek onverklaarbaar zijn. Bijvoorbeeld waarom er iets is in plaats van niets.

En lest best, LD merkt terecht op dat niet uitgesloten mag worden dat mensen onverklaarbare ervaringen beleven.

Elke relaxed lezende nederlandse spreker begrijpt hier niet uit dat die ervaringen principieel, of zoals jij 't noemt 'intrinsiek onverklaarbaar' dienen te zijn.
LordDragon
Bevlogen

jagang
Octopussen zijn koudbloedig.
En een koudbloedig metabolisme, kan geen heel grote hersenen ondersteunen.
Weliswaar is de octopus voor zover bekend nog het meest intelligente weekdier, doch dit gegeven is vooral te danken aan het feit dat een octopus en een habitat leeft dat niet onderhevig is aan plotselinge temperatuursveranderingen, in tegenstelling tot levensvormen op het land.
in de docu is de temperatuur dan met een aantal graden gestegen, en de octopus heeft honderdduizenden jaren gehad om zich te ontwikkelen. Jij praat over een octopus nu, terwijl het in die docu over mogelijke evolutie gaat.

De octopus is tot opmerkelijke prestatie's in staat, maar "beschaving" gaat wel erg ver.
zo, dat kan je van een aap ook zeggen. :D
En een soort die leeft van fotosynthese, kan al helemáál geen brein onderhouden.
Hersencellen zijn namelijk zuurstofverslindend, en fotosynthese is érg traag.
dat is geen probleem als die soort ook longen heeft en kan ademen dus.
Niets, totdat ze zo groot zijn als diplodocussen, en met een spreidstandige gang moeten lopen, die bijzonder veel energie zou vreten, mocht het dier al van de grond komen.
Dat laat nog buiten beschouwing het enorme zware schild, waar zo'n enorm dier niets aan heeft.
hmz, die schildpad in de duco is zes meter groot, een diploken is wel nog heel wat groter. De schildpad in de docu had ook geen schild meer maar een hard pantser, toch een beetje aandachtiger kijken zou ik zo zeggen.
Dat is mogelijk, maar dit waren in ieder geval dieren die een meer efficiënte gang hadden, en die de poten recht onder het lichaam hadden staan. Hoe groter je bent, hoe belangrijker dit is.
Kijk maar naar hoe olifanten bijvoorbeeld poten hebben, die proportioneel veel dikker zijn dan die van bijv. een hert.
En kijk ook naar de hek van de gewrichten die knikken zoveel mogelijk uitsluiten.
Hoe groter het dier, des te zuilvormiger de poten.
Die van de BBC-schildpad zijn een aanfluiting.
Ola, en wat met de poten van bvb een trex of een utah raptor, beiden groter dan de schildpad, en wat met de grote krokodillen in die tijd, 18 meter lang drie meter hoog en de poten naast het lichaam, en by the way, ooit al eens een eland gezien? En je zit nu wel te focussen op die ene schildpad, er waren veel meer diertjes.
ik zeg niet dat alles in die documentaire 100% klopt, ik bracht de docu ter sprake omdat die volgens mij een illustratie geeft dat leven en intelligentie niet zo vormgebonden zijn dat ze altijd en overal op een soort mens zouden uitkomen.
Nee, ze kunnen in theorie wel over ons heenlopen, maar dan zal het zijn omdat instincten hen dat opdragen. Niet omdat ze ons bewust zullen zien als minderwaardig.
hoe kan jij dit weten??? De mogelijkheid bestaat, zo simpel is dat.
Een leeuw vreet de impala ook niet op omdat deze de antilope minderwaardig vinden.
een leeuwin maakt weldegelijk een bewuste keuze, ze zal de zwakste antiloop opsporen en daar achteraan gaan. Als die aliens ons zien als een bende poepende vliegen of konijnen, je mag kiezen, zullen ze zeker niet met onze emoties enzo gaan rekening houden.
Maar niet om een ruimteschip te ontwerpen.
hoezo, de hive voorziet voortdurend werkers die aan het schip bouwen, ze zagen niet over loon, ze staken nooit. Andere leden van de hive kunnen bouwers of ontwerpers zijn en dat allemaal zonder dat er een sociaal aspekt zoals emoties en liefde bij te pas komt, pure efficientie.
Klopt.
Maar we zien ook een evenredige trend: Hoe intelligenter de soort, des te minder strikt de groepsverbanden zijn.
Naarmate een soort intelligenter wordt, worden individuën ook steeds autonomer.
Dit gaat steeds weer hand in hand.
ja daarom dat je hier al die religieuze sektes heb waar mensen snakken naar groepsverband. Overigens in de golf of kayakclub zijn strikte groepsverbanden. Je opmerking slaagt kant noch wal.
Een roedel wolven kent ook een vrij strakke hiërarchie, doch niet zo strak en onwrikbaar als die van een mierenkolonie. Naarmate de neurale circuits complexer worden, krijgt het individu een steeds sterker "eigen willetje".
zo is het hier gegaan, op planet earth. Niks zegt dat het daarom een zekerheid is dat het elders ook zo zal gaan. Het zou kunnen he, maar het is geen zekerheid.
Ja, omdat de documentaire en jij je niet houden aan de gekende wetmatigheden
maak daar eens van aan de door jou gekende wetmatigheden jagang, en die interpreteer jij nogal eng als je denkt dat een octopus over honderduizenden jaren niet kan evolueren naar andere eigenschappen.

Nogmaals ik stel hier geen dogma ik stel niet dat het zeker is dat aliens er als octopussen uitzien, ik stel enkel dat het kan tegenover jouw stelling dat je denkt zeker te weten dat alle alien forms er enigszins menselijk zullen uitzien.

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Ali schreef:LD hanteert het gewraakte begrip 'onverklaarbaar' gewoon op de juiste wijze. Jij verletterlijkt het begrip van het woord. En dat leidt vervolgens tot een verabsolutering waardoor je standaard een intrinsieke notie aan het begrip gaat toekennen. Strijdig met de ingebakken 'relativiteit'. (Zelfde verhaal voor het woord 'bovennatuurlijk').
Verletterlijking is noodzakelijk om een interpretatieve overlap met mystici te voorkomen, danwel te beperken tot iets dat geheel voor hun eigen rekening is.
Elke keer wanneer het woord gebruikt wordt, zullen zij er dankbaar een loopje mee nemen.

In bovennatuurlijk zit geen "ingebakken relativiteit".
Het staat gelijk aan onbruikbare onzin, omdat we, wanneer we uitgaan van de hypothese dat er zoiets als"bovennatuurlijk" bestaat, we er niet mee in aanraking kunnen komen, en functioneel gezien dus irrelevant is.

Het begrip bovennatuurlijk afdoen als iets relatiefs is dus eh...
En da's gewoon fout.
Precies.
Neemt overigens niet weg dat er mogelijk zaken zijn die werkelijk intrinsiek onverklaarbaar zijn. Bijvoorbeeld waarom er iets is in plaats van niets.
Hoe weet je dat dat intrinsiek onverklaarbaar is?

Enfin: Misschien iets om over door te bomen in filosofie, maar niet hier.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
LordDragon
Bevlogen

ali
En lest best, LD merkt terecht op dat niet uitgesloten mag worden dat mensen onverklaarbare ervaringen beleven.
idd voor sommige mensen zijn hun ervaringen onverklaarbaar. Nogmaals ik heb een tijdje bezig geweest met abductees, en voor die mensen is het gewoon potverdomme echt onverklaarbaar. Maar het is wel voor hen vanuit hun opzicht werkelijk gebeurt, en indien ze het niet kunnen verwerken worden ze zot. Ik classeer die mensen dan ook onder de groep mensen die hulp en begeleiding nodig heeft zoals iemand die een psychose heeft. Ik vind niet dat je ze allemaal over de kam van kwakzalvers mag scheren, ze zijn veeleer slachtoffer.

MVG, LD.
siger

Bericht door siger »

Over buitenaards leven gesproken.

Hier een wetenschappelijk raport dat besteld werd door de Amerikaanse overheid met de vraag: wat is het risico van besmetting met vreemd leven als monsters van andere hemellichamen door op ruimtereizen naar de aarde gebracht worden. Het draagt de elegante titel Evaluating the Biological Potential in Samples Returned from Planetary Satellites and Small Solar System Bodies

In het kort:

1. Manen:
- onze maan en Io: risico verwaarloosbaar.
- Phobos, Deimos, en Callisto: risico extreem laag, maar niet onmogelijk.
- Europa and Ganymedes: substantieel risico.

2. Asteroiden:
- naargelang het type gesteente varieert het risico van mogelijk tot extreem laag.

3. Kometen:
- onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk.
- maar onmogelijk bij kometen die voor de eerste keer ons zonnestelsel binnenkomen.

In chapter 2:
Much research supports the common perception that, except during very rare impact catastrophes (e.g., at the Cretaceous-Tertiary boundary), the evolution of life on our planet is explained by interactions among terrestrial species and changing environmental conditions without any external, cosmic biogenic agents.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

LordDragon schreef:in de docu is de temperatuur dan met een aantal graden gestegen, en de octopus heeft honderdduizenden jaren gehad om zich te ontwikkelen. Jij praat over een octopus nu, terwijl het in die docu over mogelijke evolutie gaat.
Het gaat om warmbloedigheid.
Alleen een hoog metabolisch tempo dat verbonden is aan endothermie, kan een groot brein onderhouden.
Als we over intelligentie praten, zal koudbloedigheid altijd inferieur zijn aan warmbloedigheid, ongeacht de buitentemperatuur.
zo, dat kan je van een aap ook zeggen. :D
Zijn we iets anders dan?
dat is geen probleem als die soort ook longen heeft en kan ademen dus.
Euh.. Ja.
Alleen doen longen en fotosynthese precies het tegenovergestelde, in chemisch opzicht.
Dat zou dus niet echt fijn samenwerken.
hmz, die schildpad in de duco is zes meter groot, een diploken is wel nog heel wat groter. De schildpad in de docu had ook geen schild meer maar een hard pantser, toch een beetje aandachtiger kijken zou ik zo zeggen.
Geen schild, maar een pantser. Juist.
Staat genoteerd. :roll:
Ola, en wat met de poten van bvb een trex of een utah raptor, beiden groter dan de schildpad,
Hebben zij spreidstandige poten?
En staat "groter" gelijk aan "zwaarder", in je overweging?
en wat met de grote krokodillen in die tijd, 18 meter lang drie meter hoog en de poten naast het lichaam, en by the way, ooit al eens een eland gezien? En je zit nu wel te focussen op die ene schildpad, er waren veel meer diertjes.
ik zeg niet dat alles in die documentaire 100% klopt, ik bracht de docu ter sprake omdat die volgens mij een illustratie geeft dat leven en intelligentie niet zo vormgebonden zijn dat ze altijd en overal op een soort mens zouden uitkomen.
Krokodillen hoeven het niet primair van hun poten te hebben, hoewel je zelfs aan de huidige krokodillen nog kan zien dat lopen niet favoriet is. Liever schuiven ze op hun buik door de modder, tenzij ze niet anders kunnen.

Bij elanden en kleinere herten is er ook weldegelijk een verschil te zien tussen de poten.
Die van de eland zijn, met name aan de achterkant, rechter.

Verder heb ik nooit beweerd dat mensen en eventuele intelligente levensvormen er hetzelfde uit zullen zien.
Hooguit dat het gedrag overeen zal komen.
hoe kan jij dit weten??? De mogelijkheid bestaat, zo simpel is dat.
Ja, de mogelijkheid bestaat ook dat we op een dag handel zullen drijven met wandelende en pratende sinaasappelbomen.
Vooralsnog ga ik daar niet vanuit. Het feit dat je iets kan verzinnen, maakt het nog niet bij voorbaat tot een serieus te nemen mogelijkheid.
een leeuwin maakt weldegelijk een bewuste keuze, ze zal de zwakste antiloop opsporen en daar achteraan gaan. Als die aliens ons zien als een bende poepende vliegen of konijnen, je mag kiezen, zullen ze zeker niet met onze emoties enzo gaan rekening houden.
Je projecteert menselijk gedrag op dieren.
De leeuw pakt gewoon het makkelijkste dat voorhanden is.
Niet het "minderwaardigste".
hoezo, de hive voorziet voortdurend werkers die aan het schip bouwen, ze zagen niet over loon, ze staken nooit. Andere leden van de hive kunnen bouwers of ontwerpers zijn en dat allemaal zonder dat er een sociaal aspekt zoals emoties en liefde bij te pas komt, pure efficientie.
Je begrijpt het niet.
Een "hive" waarin het individu niet zelf nadenkt, draagt a-priori de eigenschap in zich dat er geen innovatie plaatsvindt.
Ze voorziet niet in denkers.
Intelligente individuën en zwermvorming zijn rechtstreeks met elkaar in tegenspraak.
Een intelligent wezen, is per definitie geen willoos radertje in een systeem, en vice versa.
ja daarom dat je hier al die religieuze sektes heb waar mensen snakken naar groepsverband. Overigens in de golf of kayakclub zijn strikte groepsverbanden. Je opmerking slaagt kant noch wal.
Toch zijn deze groepsverbanden niet zo onvoorwaardelijk en onherroepelijk als die in "hives".
Er zijn mensen die uit de sekte stappen, en mensen die uit de golfclub stappen.
Ze leven om het na te ertellen, en kunnen zich buiten de groep uiteindelijk ook wel redden.

Individuën die hun hive kwijtraken, zijn gedoemd te sterven.
De soldaten van bepaalde miersoorten zijn zelfs niet in staat om zich te voeden, zonder werksters.
Zonder bevelen van de koningin, vervallen zij tot stereotiepe, wanhopige ontheemden tot de dood er op volgt.

Daarbij komt dat mensen die in sekten leven, niet representatief zijn voor de soort "mens" als geheel.
Dat maakt je analogie zwak.

zo is het hier gegaan, op planet earth. Niks zegt dat het daarom een zekerheid is dat het elders ook zo zal gaan. Het zou kunnen he, maar het is geen zekerheid.
Een zwerm is een zwerm, en als het een buitenaardse zwerm zou zijn, is het nog steeds een zwerm.
Daar zijn universele wetmatigheden aan verbonden.
maak daar eens van aan de door jou gekende wetmatigheden jagang, en die interpreteer jij nogal eng als je denkt dat een octopus over honderduizenden jaren niet kan evolueren naar andere eigenschappen.
"Andere", je zegt het goed.
Dat is niet hetzelfde als "beschaafder".
Het blijft een koudbloedig dier.
Nogmaals ik stel hier geen dogma ik stel niet dat het zeker is dat aliens er als octopussen uitzien, ik stel enkel dat het kan tegenover jouw stelling dat je denkt zeker te weten dat alle alien forms er enigszins menselijk zullen uitzien.

MVG, LD.
Dat heb ik dan ook nooit gesteld.
Ik stel slechts dat er aan een bepaalde manier van samenwerken, ook bepaalde wetmatigheden kleven, die soort- en locatie-overstijgend zijn.

Het zijn gewoon interactiewetten, geschoeid op materialistische basis.

En voor het moment ben ik er wel even klaar mee.
Henry Ford
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Jagang schreef: In bovennatuurlijk zit geen "ingebakken relativiteit".
Het staat gelijk aan onbruikbare onzin, omdat we, wanneer we uitgaan van de hypothese dat er zoiets als"bovennatuurlijk" bestaat, we er niet mee in aanraking kunnen komen, en functioneel gezien dus irrelevant is.
Neen Jagang dat argument faalt, multiversums zijn niet bij voorbaat afserveerbaar om dat we er nooit contact mee kunnen maken.

Net zo min als de ontelbare Jagangs zonder te knipperen zomaar als onbestaanbaar weggezet kunnen worden zoals deze Jagangs figureren in de Many Worlds Theorie van Hugh Everett.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

LordDragon schreef:ali
idd voor sommige mensen zijn hun ervaringen onverklaarbaar. Nogmaals ik heb een tijdje bezig geweest met abductees, en voor die mensen is het gewoon potverdomme echt onverklaarbaar. Maar het is wel voor hen vanuit hun opzicht werkelijk gebeurt, en indien ze het niet kunnen verwerken worden ze zot. Ik classeer die mensen dan ook onder de groep mensen die hulp en begeleiding nodig heeft zoals iemand die een psychose heeft. Ik vind niet dat je ze allemaal over de kam van kwakzalvers mag scheren, ze zijn veeleer slachtoffer.

MVG, LD.
Best. Ik nam je uitspraak overigens wat algemener.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Ali schreef:Neen Jagang dat argument faalt, multiversums zijn niet bij voorbaat afserveerbaar om dat we er nooit contact mee kunnen maken.
Oneens.
Dat wat we niet kunnen kennen is in feite betekenisloos, omdat we het bestaan ervan dus nooit kunnen verifiëren.

Maar als jij je er iets van aan wil trekken, ga wat mij betreft dan rustig je gang.
Henry Ford
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Jagang schreef:
Ali schreef:Neen Jagang dat argument faalt, multiversums zijn niet bij voorbaat afserveerbaar om dat we er nooit contact mee kunnen maken.
Oneens.
Dat wat we niet kunnen kennen is in feite betekenisloos, omdat we het bestaan ervan dus nooit kunnen verifiëren.

Maar als jij je er iets van aan wil trekken, ga wat mij betreft dan rustig je gang.
Jawel, de onkenbaarheid van bepaalde dingen is in zich zelf betekenisvol.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Ali schreef:Jawel, de onkenbaarheid van bepaalde dingen is in zich zelf betekenisvol.
Onkenbaarheid is niet rechtmatig te bepalen.
Zo ja: Dan dien je ook aan te geven hoe.
Dat is de kern nou juist.
Henry Ford
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Jagang schreef:
Ali schreef:Jawel, de onkenbaarheid van bepaalde dingen is in zich zelf betekenisvol.
Waarom probeer jij deze dan te bepalen?
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Ali schreef:
Jagang schreef:
Waarom probeer jij deze dan te bepalen?
Ali, je bent weer eens onuitstaanbaar in het per sé willen hebben van het laatste woord.
Je bent een erg vervelende forummer, dat compliment wil ik je nog wel geven.

Je laat dit topic weer ontsporen in offtopic geneuzel, en toegegeven: Het is mijn zwakte om daar in mee te gaan, aangezien ik je niet de illusie van een overwinning wens te bezorgen, die je ongetwijfeld koppelt aan het hebben van het laatste woord, maar hou daar nou eens mee op.

Ik probeerde onkenbaarheid helemaal niet te bepalen.
Ik ontken juist dat dat mogelijk is.
En nee, daar bepaal ik het niet alsnog mee.

Is het nou eens af?
Henry Ford
Plaats reactie