Ik ga tegen jou niet zeggen waar je wel of niet op in mag gaan hoorJammer dat ik niet op details in mag gaan.Jagang schreef: Jij staart je blind op het idee dat er één geschrift moet zijn. In dat geval zouden er heel wat religies zijn die volgens jou niet fundamentalistisch zouden zijn, het hindoeisme bijvoorbeeld heeft niet één centraal geschrift. (en feitelijk is ook de bijbel een verzameling geschriften, maar laten we niet in details afdwalen)
De verschillen in overdrachtswijze (oraal vs schriftelijk), tijd van schrijven, cultuur (woestijncultuur vs stedelijke) en zelfs ideologie/theologie tussen het OT en NT zijn inmens.Anders zou ik zeggen dat de term "fundamentalisme" een term is die oorspronkelijk is uitgevonden door Amerikaanse protestanten aan het einde van de 19e eeuw, de tijd dat de bijbel kennelijk nog gewoon één boek was.
Het is mijn keuze (en die van velen) geweest om dat begrip wat ruimer te hanteren, maar dat hóéft natuurlijk niet.
De bijbel is nooit één boek geweest, en zal dat ook nooit worden,
al gaan de fundamentalisten op hun kop staan.
Hmm, ik scheer de nieuwe atheisten niet over één kam, een deel voert een redelijke discussie. Maar een deel doet dat niet en dat die stevige kritiek krijgen op hun soms ronduit haatdragende lectuur is niet meer dan een kwestie van "hij die zaait, zal oogsten".Dat is anti-theïsme, en niet atheisme.
De toevoeging "staats-" doet daar niets aan af.
Natuurlijk kan je het begrip anti-theïsme zo breed maken als je wil, want het is een glijdende schaal van de ongeïnteresseerde ongelovige, tot anti-theïstische fanatici.
Om even terug te komen op de beginquote uit jouw post: "New Atheïsm" is niet nieuw.
Het is alleen zo dat atheïsten zich vroeger vaak afzijdig hielden van het publieke debat mbt religie.
Tegenwoordig zijn ze wat meer naar voren gekomen, en dat moeten ze bekopen met al het moois en lelijks dat hen daarom naar het hoofd wordt geslingerd.
Het is als met iemand die in een bepaald gezelschap altijd zwijgzaam is geweest: De dag dat deze persoon besluit zijn mond open te doen, is hij het zwarte schaap op de apenrots.
Nou, persoonlijk vind ik de discussie over atheisme of antitheisme nogal nutteloos. Maar als je er toch over begint, laten we dan eerst constateren dat antitheisme gewoon een subcategorie binnen het atheisme is. Dus is het ook geen geldige tegenwerping als ik een deel van de atheisten als fundamentalistisch betitel. Als jij de atheisten die ik zo benoem antitheisten wil noemen is dat prima, het verandert niets aan de discussie.We kunnen nu derhalve wel een semantische discussie gaan voeren omtrent de vraag of bijv. Dawkins nu atheïst is, of anti-theïst, maar persoonlijk denk ik dat er, ondanks de neutrale betekenis van de term atheïsme, maar heel weinig mensen zijn die volkomen neutraal staan t.o.v. religie, of we nu over gelovigen praten, of over niet-gelovigen.
Overigens wil ik toch wel duidelijk zijn dat ik niet elke atheist, of zelfs antitheist als fundamentalistisch zou betitelen. Ik doe dat wel als een atheist zijn levenbeschouwing uitdraagt als de enig juiste/mogelijke en daar een sterke tendens van godsdienstintolerantie en/of een wens tot vervolging of uitroeiing (personen, maar ook instituties of het verschijnsel religie als zodanig) aan koppelt.
Ik vraag me zelfs af of het onderscheid wel feitelijk bestaat.Neutraliteit is m.i. slechts weggelegd voor ongeïnteresseerden en chronische twijfelaars.
Je bent strikt genomen dus al vrij snel anti-theïst of (bijzonder anti-)theïst.
Dat is ook een beetje mijn standpunt. Dat de mensen die ik fundamentalistische atheisten noem hetzelfde vervelende trekje laten zien die je ook ziet bij opdringerige jehovagetuigen of zoals je zegt de paus.Maar goed; ik denk dat Dawkins en andere "New Atheïsts" niet in meerdere mate anti-theïstisch zijn dan bijvoorbeeld de Paus.
Beiden zullen desgevraagd even sterk gekant zijn tegen om het even welke (andere) godsdienst, zij het vanuit verschillende overwegingen.
Het blijft een variant op "sommigen gaan gewoon één God verder".
Voor mij is dat geen vraag. Dat is niet erg.De vraag is dus vooral of anti-theïsme per sé erg is.
Het is alleen erg als het uitmond in godsdienstintolerantie en oproepen tot uitsluiting en vervolging.