sarnian schreef:Maar om dan die religieuze visie en aannames "bespottelijk" te noemen is een totaal onnodige vorm van doelbewust beledigen van de gelovige. En om dat onnodig beledigen gaat het hier nu juist in dit topic.
Verwar je de visie nu niet met de persoon, Sarnian?
Als ik iemand's visie bespottelijk noem, zeg ik toch nog niet dat ik de persoon belachelijk vind?
Natuurlijk houd je altijd mensen die zich teveel vereenzelvigen met hun visie, maar is dat niet primair hun eigen probleem?
Door je eigen woordkeuze geef jij wel degelijk sterk de indruk dat jij de visie van de gelovige niettemin wel "bespottelijk" vindt, en zelfs dat de gelovige daarom zelf mogelijk "bespottelijk" is.
Waarom die woordkeuze? Onnodig bewust beledigend.
Je tracht (opzettelijk?) een scheiding te vervagen die in werkelijkheid haarscherp is: De scheiding tussen de persoon en de ideeën van de persoon.
Er zit nogal een verschil tussen: "Wat een lullig idee" en "Wat ben jij een lul".
Vind je zelf ook niet?
Daarbij: Kinderen die dreinen moet je niet hun zin geven, want dan weten ze dat dreinen werkt bij het bereiken van hun doel.
Op dezelfde manier dienen gelovigen ook geconditioneerd worden.
Als ze elke keer hun zin krijgen wanneer ze zich een beledigde houding aanmeten, dan krijgt men door dat dit "werkt". Eeuwenlang was dit een succesformule.
Het wordt tijd om daar eens mee te breken, en te laten zien dat gedragingen als die van een verwend kind géén beloning opleveren.